Jak zareagować na komunikat "no boot device" (dla zaawansowanych)
REKLAMA
Przede wszystkim należy sprawdzić, czy dysk jest widziany przez BIOS (czy wyświetla się na liście urządzeń podczas uruchamiania komputera) oraz czy kable (zasilający i sygnałowy) są dobrze dociśnięte. Jeśli kable są dobrze wpięte, a dysk nie jest widziany przez komputer należy również sprawdzić ustawienia BIOSu, a konkretnie upewnić się czy nie jest wyłączony kontroler lub dysk.
REKLAMA
REKLAMA
Jeśli mimo dobrych ustawień w BIOSie i właściwie podłączonych kabli dysk nie jest widziany przez komputer, możesz spróbować uruchomić go w innym komputerze (podłączając go jako drugi - nie jako startowy). Jeśli i to nie przyniesie pozytywnego rezultatu dysk najprawdopodobniej jest uszkodzony fizycznie.
W wypadku komunikatu "no boot device" usterki fizycznej nie można wykluczyć nawet jeśli dysk jest widziany przez BIOS. Dlatego ważne jest, aby upewnić się w jakim stanie jest nośnik. Do przeprowadzenia ekspertyzy nośnika możesz wykorzystać specjalnie do tego celu przeznaczone programy.
W przypadku stwierdzenia przez program usterki fizycznej powinieneś wyłączyć komputer i przekazać dysk do serwisu firmowego. Jeśli chcesz odzyskać zapisane na nim dane, do których utraciłeś dostęp, zwróć się do firmy odzyskującej dane.
Jeśli jednak ekspertyza wykaże, że dysk jest sprawny fizycznie możesz przystąpić do oceny uszkodzeń w oprogramowaniu. W tym celu włącz komputer korzystając z dyskietki startowej (pod warunkiem, że partycja jest sformatowana w FAT, a nie w NTFS), a po uruchomieniu się DOSa wpisz:
A:>C: [ENTER]
C:>dir [ENTER]
Jeśli pojawią się poprawne nazwy plików i katalogów, przyczyną, dla której komputer nie startuje może być uszkodzenie sektora startowego, które można naprawić wpisując komendę:
A:>fdisk /mbr
Oczywiście na dyskietce startowej musi znajdować się plik fdisk.exe.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA