REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy komputer został zainfekowany wirusem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kaspersky Lab Polska

REKLAMA

Czasami nawet doświadczony użytkownik może nie zorientować się, że jego komputer został zainfekowany wirusem. Dzieje się tak wtedy, gdy wirusy ukrywają się wśród zwykłych plików lub maskują się pod postacią standardowych plików. Warto więc wiedzieć jak rozpoznać objawy infekcji wirusem, jak odzyskać dane po ataku wirusa oraz jak zapobiec uszkodzeniu danych przez złośliwe programy.

Jak rozpoznać infekcję

REKLAMA

REKLAMA


Na infekcję komputera może wskazywać wiele oznak. Jeśli z komputerem dzieją się „dziwne rzeczy” takie jak opisane poniżej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nastąpiła infekcja:

- nagłe wyświetlenie wiadomości lub obrazów,

- pojawianie się losowo wybranych dźwięków lub muzyki,

REKLAMA

- tajemnicze otwieranie lub zamykanie napędów CD-ROM,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nagłe uruchamianie programów na komputerze,

- powiadomienie zapory ogniowej o podjęciu przez niektóre aplikacje prób połączenia się z Internetem bez inicjowania tej czynności przez użytkownika.


Następujące zdarzenia należą do typowych oznak wskazujących na infekcję komputera poprzez wiadomość e-mail:

- przyjaciele lub współpracownicy twierdzą, że otrzymali od użytkownika wiadomości, których na pewno nie wysłał,

- skrzynka zawiera wiele wiadomości nie posiadających adresu e-mail nadawcy czy nagłówka.


Jednak, problemy te nie zawsze spowodowane są obecnością wirusa. Na przykład, zainfekowane wiadomości przychodzące rzekomo z adresu użytkownika mogą być w rzeczywistości przesyłane z innego komputera.


Na infekcję komputera może również wskazywać szereg innych, drugorzędnych oznak:

- częste blokowanie się komputera lub występowanie błędów,

- spowolnienie komputera przy uruchamianiu programów,

- brak możliwości załadowania systemu operacyjnego,

- znikanie plików i folderów lub zmiana ich zawartości,

- zbyt częsty dostęp do dysku twardego,

- blokowanie lub nieprzewidziane zachowanie przeglądarki Microsoft Internet Explorer, np. nie można zamknąć okna aplikacji.


W 90% przypadków wyszczególnione oznaki wskazują na problemy sprzętowe lub programowe. Chociaż istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że spowodowane są one infekcją wirusa, zalecane jest przeprowadzenie pełnego skanowania komputera.


Co należy zrobić w przypadku wystąpienia oznak infekcji?


Jeżeli komputer zachowuje się w nieprzewidywalny sposób:

  1. Nie należy wpadać w panikę! W ten sposób można uniknąć utraty ważnych informacji przechowywanych w komputerze oraz niepotrzebnego stresu.
  2. Należy odłączyć komputer od Internetu.
  3. Jeśli komputer podłączony jest do sieci lokalnej, należy ją odłączyć.
  4. Jeśli nie można uruchomić komputera z dysku twardego (błąd przy starcie), należy spróbować uruchomić system w trybie awaryjnym lub przy użyciu dysku startowego systemu Windows.
  5. Przed podjęciem jakiejkolwiek czynności należy skopiować wszystkie ważne dane na dysk zewnętrzny (płytę CD/DVD, pendrive itp.).
  6. Należy zainstalować program antywirusowy, jeśli nie jest on jeszcze obecny w systemie.
  7. Należy pobrać najnowsze uaktualnienia antywirusowych baz danych. W miarę możliwości nie należy pobierać baz przy użyciu zainfekowanego komputera, lecz skorzystać z komputera znajomego lub znajdującego się w biurze, kawiarence internetowej itp. Jest to istotne, ponieważ jeżeli zainfekowany komputer jest podłączony do Internetu, wirus może wysłać ważne dane osobom trzecim lub próbować wysłać się pod wszystkie adresy zawarte w książce adresowej. Uaktualnienia programu antywirusowego można otrzymać na płycie CD-ROM od producenta oprogramowania antywirusowego lub autoryzowanego dystrybutora.
  8. Należy wykonać pełne skanowanie systemu.


Jeżeli podczas skanowania nie znaleziono żadnego wirusa


Jeśli podczas skanowania nie znaleziono żadnego wirusa a niepokojące oznaki zostały sklasyfikowane, nie ma powodów do strachu. Należy sprawdzić sprzęt i oprogramowanie zainstalowane na komputerze, pobrać łaty dla systemu Windows przy pomocy Windows Update, a także usunąć z komputera wszelkie nielegalne programy i niepotrzebne dane.

Jeśli podczas skanowania wykryto wirusy


Dobre rozwiązanie antywirusowe powiadomi użytkownika o wykryciu wirusów podczas skanowania i zaproponuje sposoby postępowania z zainfekowanymi obiektami.


W ogromnej większości przypadków, komputery osobiste infekowane są robakami, końmi trojanskimi lub wirusami. Jednak, najczęściej możliwe jest odzyskanie większości danych.


Rady:

  1. Dobre rozwiązanie antywirusowe zawiera opcję leczenia zainfekowanych obiektów, poddania potencjalnie zainfekowanych obiektów kwarantannie oraz usunięcia robaków i trojanów. Raport będzie zawierał nazwy złośliwych programów wykrytych na komputerze.
  2. W niektórych przypadkach do odzyskania uszkodzonych danych niezbędne jest dodatkowe narzędzie. Należy odwiedzić stronę WWW producenta posiadanego programu antywirusowego i wyszukać informacje na temat wirusów, trojanów czy robaków, które zaatakowały komputer, a następnie pobrać dostępne narzędzia.
  3. Jeśli komputer został zainfekowany wirusami wykorzystującymi luki w Microsoft Outlook Explorer, można go całkowicie wyczyścić poprzez leczenie wszystkich zainfekowanych obiektów, a następnie dokonać skanowania i leczenia bazy danych klienta pocztowego. Dzięki temu złośliwe programy nie uruchomią się ponownie, jeśli wiadomości zostały zainfekowane przed rozpoczęciem skanowania. Należy również pobrać i zainstalować łaty dla Microsoft Outlook Express.
  4. Niestety, niektóre wirusy nie mogą zostać usunięte z zainfekowanych obiektów. Niektóre z nich mogą podczas infekcji uszkodzić informacje znajdujące się w komputerze w taki sposób, że nie można będzie już ich odzyskać. Jeśli nie można usunąć wirusa z pliku, należy bezwzględnie skasować ten plik.


Jeżeli komputer został poważnie zaatakowany


Niektóre wirusy i trojany mogą poważnie uszkodzić komputer.


Jeśli nie można uruchomić komputera z dysku twardego (błąd przy starcie), należy spróbować uruchomić system z dysku awaryjnego systemu Windows. Jeśli system nie może rozpoznać dysku twardego, oznacza to, że wirus uszkodził tablicę partycji dysku.


W tym przypadku należy spróbować odzyskać tablicę partycji przy użyciu standardowego programu wchodzącego w skład systemu Windows - ScanDisk. Jeśli to nie pomoże, należy skontaktować się z serwisem świadczącym usługi przywracania danych komputerowych. Producent posiadanego programu antywirusowego powinien dostarczyć adresy lub numery kontaktowe takich serwisów.


Jeśli zainstalowano narzędzie zarządzające dyskiem, podczas uruchamiania systemu z dyskietki ratunkowej niektóre z logicznych dysków mogą być niedostępne. W tym przypadku należy wyleczyć wszystkie dostępne dyski, ponownie uruchomić system z dysku twardego, a następnie wyleczyć pozostałe dyski logiczne.


Po przeprowadzeniu skanowania dysków zawierających dane, należy odzyskać uszkodzone pliki i aplikacje przy użyciu kopii zapasowych.


Diagnozowanie problemu przy użyciu standardowych narzędzi systemu Windows


Zaawansowani użytkownicy mogą wykonać następujące czynności:

  1. Sprawdzić integralność systemu plików na dysku twardym (przy użyciu programu CHKDSK) i naprawić błędy systemu plików,
  2. Jeśli wystąpiła duża ilość błędów, przed ich usunięciem należy skopiować najważniejsze pliki na wymienne nośniki danych,
  3. Przeprowadzić skanowanie komputera po uruchomieniu systemu z dyskietki ratunkowej systemu Windows,
  4. Użyć innych standardowych narzędzi Windows, np. narzędzia ScanDisk.


Szczegółowe informacje na temat tych narzędzi można znaleźć w pomocy dla systemu Windows


Gdy nic nie pomaga


Jeśli opisane powyżej oznaki występują nawet po wykonaniu skanowania komputera i sprawdzeniu zainstalowanego sprzętu, oprogramowania i dysku twardego przy użyciu narzędzi systemu Windows, należy przesłać szczegółowy opis problemu do działu pomocy technicznej producenta posiadanego programu antywirusowego.


Niektórzy producenci oprogramowania antywirusowego analizują dostarczane przez użytkowników zainfekowane obiekty.


Po usunięciu infekcji


Po usunięciu infekcji należy przeprowadzić skanowanie wszystkich dysków i nośników wymiennych, które mogły zostać zainfekowane wirusem.


Należy upewnić się, że program antywirusowy zainstalowany na komputerze posiada właściwą konfigurację. Zastosowanie tych środków pozwoli w przyszłości uchronić komputer przed infekcją.


Kaspersky Lab Polska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA