REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre relacje z klientem to podstawa sukcesu w e-commerce

Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?
Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu najbliższych 5 lat wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o 94 mld zł do 187 mld zł. Ponad połowa tego wzrostu będzie pochodziła z branży modowej, elektroniki oraz zdrowia i urody[1]. W dwa lata od rozpoczęcia pandemii polski rynek e-commerce znacząco się rozwinął, a dziś klienci – mimo ponownego otwarcia punktów stacjonarnych – znacznie chętniej niż wcześniej dokonują zakupów przez internet i platformy. Zyskanie ich lojalności jest bardzo ważne, zwłaszcza w obliczu kurczącej się siły nabywczej polskich portfeli i szukania oszczędności w obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej. Kluczem do sukcesu może być umiejętne zarządzanie kanałem dostaw.

E-commerce - jak zacząć?

Pierwsze kroki do pomyślnego rozwoju sprzedaży z dostawą:

REKLAMA

REKLAMA

1. Na początku należy określić, czy logistyka danego miejsca jest dobrze przygotowana do wprowadzenia możliwości sprzedaży z dostawą. Trzeba rozważyć między innymi takie kwestie jak kanał zamówień, potrzeba zatrudnienia dodatkowych pracowników, którzy zajmą się ich realizacją oraz warunki dostawy, w tym czas, koszt i rodzaj transportu, jakim zamówienie będzie docierało do klienta.

2. Należy zadecydować, kto ma być odpowiedzialny za dostawy. Może to być własna flota kurierów, zespół należący do pośrednika np. platformy marketplace albo zewnętrzna firma kurierska.

3. Bardzo ważnym krokiem jest zaoferowanie usługi szybkich dostaw pod wskazany adres. Klienci coraz częściej wybierają firmy świadczące usługi dostawy tego samego dnia, zamiast kilku dni roboczych.

REKLAMA

4. Warto też określić przybliżone parametry związane z obsługą dostaw – strefy, opcje czasowe, ewentualne wprowadzenie funkcji śledzenia przesyłki oraz niskoemisyjne pojazdy dostawcze, co staje się coraz ważniejsze z punktu widzenia zamawiającego produkt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z najnowszych badań rosnąca inflacja znacząco wpływa na zachowania konsumenckie Polaków. Aż 72% ankietowanych ocenia swoją sytuację finansową jako mało komfortową, a 24% twierdzi, że oszczędnie gospodaruje pieniędzmi[2]. Biorąc pod uwagę te dane oraz aktualną sytuację rynkową, walka o klienta staje się coraz trudniejsza, dlatego odpowiednie zarządzanie kanałem dostaw jest tak istotne.

Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?

Ciągle udoskonalana dostawa na ostatniej mili w znacznym stopniu przyczynia się do zadowolenia klienta z całego procesu zakupu i jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, czy będzie chciał ponownie skorzystać z oferty danej firmy. Współczesny konsument oczekuje, że jego przesyłka dotrze pod drzwi solidnie zapakowana, nieuszkodzona, a co najważniejsze – najszybciej jak się da. Coraz większe znaczenie zyskuje również ekologiczny sposób jej doręczenia (bez emisji gazów cieplarnianych do atmosfery).

Jak wynika z obserwacji rynkowych, wspomniana szybkość dostawy jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na chęć złożenia zamówienia. Znaczne grono klientów jest nawet w stanie zapłacić więcej za zamówienie tylko po to, by dotarło do nich jak najszybciej. Obecnie jednak dostawa tego samego dnia lub maksymalnie w kolejnym dniu roboczym to rzadko spotykana usługa, choć bardzo pożądana i wygodna. Warto więc przyjrzeć się partnerom, którzy oferują takie funkcje, by wyprzedzić konkurencję zawczasu. Według raportu Finanse Polaków w czasach postpandemicznych już dla 59 proc. Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze sklepu internetowego jest sposób lub koszt dostawy, a dla 46 proc. – wygoda realizacji zakupu[3].

W procesie realizacji wysyłek dla klienta liczy się finalnie również wysoki poziom obsługi. Zagwarantowanie pomocy przy problemach z przesyłką, wsparcie i rzetelne informacje, które otrzyma ze sklepu i firmy kurierskiej, wygodna obsługa zwrotów – to wszystko składa się na stworzenie warunków, dzięki którym nie będzie porzucał koszyków, a nawet poleci ofertę danego punktu sprzedażowego innym. Detaliści, zwłaszcza w szczycie sezonu muszą przygotować się do szybkiego zwiększenia swoich możliwości realizacji zamówień. Tu ważna jest elastyczność i znalezienie partnera, który wesprze ich w sprawnej obsłudze przesyłek na ich drodze do rąk klienta.

Technologiczna przewaga w e-commerce kluczem do dobrego startu

Z ekonomicznego punktu widzenia tworzenie własnej infrastruktury logistycznej w przypadku większości małych i średnich przedsiębiorstw mija się z celem. W odpowiedzi na oczekiwania MŚP, na rynku  funkcjonują już rozwiązania „od ręki”, które pomagają zapoznać się z szybkimi dostawami i ich jakością i dostępne są w sytuacjach, kiedy potrzeba dostawy pojawiła się „nagle”. Wszystko to bez potrzeby nawiązywania formalnej współpracy i integrowania systemów IT detalisty. Opcja ta polega na jedno bądź wielorazowym zamówieniu usług kurierskich B2B.

Niezwykle pożądaną opcją jest dziś możliwość śledzenia procesu dostawy w czasie rzeczywistym, co sprawdza się zarówno w przypadku sprzedawcy, który nadał towar, jak i klienta końcowego[1] , dając wszystkim stronom poczucie kontroli.

Technologicznym uzupełnieniem nowoczesnej dostawy bazującej na outsourcingu jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do efektywnej organizacji procesów. Dzięki temu możliwe jest organizowanie szybkich i oszczędnych dostaw wielopunktowych, a to przynosi korzyść wszystkim stronom. Wsparcie firm kurierskich pozwala wielu firmom wkroczyć w świat e-commerce bez potrzeby uczenia się na własnych błędach, które w okolicznościach dynamicznie zmieniającego się rynku i skokowo rosnących oczekiwań klientów mogłyby dla sektora MŚP okazać się zbyt wielkim kosztem.

________________________

[1] Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce, PwC

[2] Oszczędzanie w obliczu wysokiej inflacji przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium

[3] Finanse Polaków w czasie pandemii. Edycja 2021, BlueMedia

Autor: Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart

Bio: Doświadczona managerka, od ponad dekady związana z szeroko pojętą branżą logistyczną, a od 2019 roku z prężnie rozwijającym się rynkiem delivery. Od 2020 roku rozwija biznes Stuart w Polsce, gdzie udało się nawiązać szereg współprac strategicznych m.in. z podmiotami z rynku gastronomicznego oraz uruchomić usługi firmy w sześciu polskich miastach. Wcześniej zdobywała doświadczenie w globalnych przedsiębiorstwach takich jak Philip Morris, Procter and Gamble czy UberEats. Agnieszka Majewska pochodzi ze Szczecina. Ukończyła ekonomię na Uniwersytecie Szczecińskim oraz logistykę na Politechnice Poznańskiej.

Agnieszka Majewska

INFOR

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA