REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre relacje z klientem to podstawa sukcesu w e-commerce

Subskrybuj nas na Youtube
Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?
Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu najbliższych 5 lat wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o 94 mld zł do 187 mld zł. Ponad połowa tego wzrostu będzie pochodziła z branży modowej, elektroniki oraz zdrowia i urody[1]. W dwa lata od rozpoczęcia pandemii polski rynek e-commerce znacząco się rozwinął, a dziś klienci – mimo ponownego otwarcia punktów stacjonarnych – znacznie chętniej niż wcześniej dokonują zakupów przez internet i platformy. Zyskanie ich lojalności jest bardzo ważne, zwłaszcza w obliczu kurczącej się siły nabywczej polskich portfeli i szukania oszczędności w obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej. Kluczem do sukcesu może być umiejętne zarządzanie kanałem dostaw.

E-commerce - jak zacząć?

Pierwsze kroki do pomyślnego rozwoju sprzedaży z dostawą:

REKLAMA

1. Na początku należy określić, czy logistyka danego miejsca jest dobrze przygotowana do wprowadzenia możliwości sprzedaży z dostawą. Trzeba rozważyć między innymi takie kwestie jak kanał zamówień, potrzeba zatrudnienia dodatkowych pracowników, którzy zajmą się ich realizacją oraz warunki dostawy, w tym czas, koszt i rodzaj transportu, jakim zamówienie będzie docierało do klienta.

2. Należy zadecydować, kto ma być odpowiedzialny za dostawy. Może to być własna flota kurierów, zespół należący do pośrednika np. platformy marketplace albo zewnętrzna firma kurierska.

3. Bardzo ważnym krokiem jest zaoferowanie usługi szybkich dostaw pod wskazany adres. Klienci coraz częściej wybierają firmy świadczące usługi dostawy tego samego dnia, zamiast kilku dni roboczych.

REKLAMA

4. Warto też określić przybliżone parametry związane z obsługą dostaw – strefy, opcje czasowe, ewentualne wprowadzenie funkcji śledzenia przesyłki oraz niskoemisyjne pojazdy dostawcze, co staje się coraz ważniejsze z punktu widzenia zamawiającego produkt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z najnowszych badań rosnąca inflacja znacząco wpływa na zachowania konsumenckie Polaków. Aż 72% ankietowanych ocenia swoją sytuację finansową jako mało komfortową, a 24% twierdzi, że oszczędnie gospodaruje pieniędzmi[2]. Biorąc pod uwagę te dane oraz aktualną sytuację rynkową, walka o klienta staje się coraz trudniejsza, dlatego odpowiednie zarządzanie kanałem dostaw jest tak istotne.

Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?

REKLAMA

Ciągle udoskonalana dostawa na ostatniej mili w znacznym stopniu przyczynia się do zadowolenia klienta z całego procesu zakupu i jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, czy będzie chciał ponownie skorzystać z oferty danej firmy. Współczesny konsument oczekuje, że jego przesyłka dotrze pod drzwi solidnie zapakowana, nieuszkodzona, a co najważniejsze – najszybciej jak się da. Coraz większe znaczenie zyskuje również ekologiczny sposób jej doręczenia (bez emisji gazów cieplarnianych do atmosfery).

Jak wynika z obserwacji rynkowych, wspomniana szybkość dostawy jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na chęć złożenia zamówienia. Znaczne grono klientów jest nawet w stanie zapłacić więcej za zamówienie tylko po to, by dotarło do nich jak najszybciej. Obecnie jednak dostawa tego samego dnia lub maksymalnie w kolejnym dniu roboczym to rzadko spotykana usługa, choć bardzo pożądana i wygodna. Warto więc przyjrzeć się partnerom, którzy oferują takie funkcje, by wyprzedzić konkurencję zawczasu. Według raportu Finanse Polaków w czasach postpandemicznych już dla 59 proc. Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze sklepu internetowego jest sposób lub koszt dostawy, a dla 46 proc. – wygoda realizacji zakupu[3].

W procesie realizacji wysyłek dla klienta liczy się finalnie również wysoki poziom obsługi. Zagwarantowanie pomocy przy problemach z przesyłką, wsparcie i rzetelne informacje, które otrzyma ze sklepu i firmy kurierskiej, wygodna obsługa zwrotów – to wszystko składa się na stworzenie warunków, dzięki którym nie będzie porzucał koszyków, a nawet poleci ofertę danego punktu sprzedażowego innym. Detaliści, zwłaszcza w szczycie sezonu muszą przygotować się do szybkiego zwiększenia swoich możliwości realizacji zamówień. Tu ważna jest elastyczność i znalezienie partnera, który wesprze ich w sprawnej obsłudze przesyłek na ich drodze do rąk klienta.

Technologiczna przewaga w e-commerce kluczem do dobrego startu

Z ekonomicznego punktu widzenia tworzenie własnej infrastruktury logistycznej w przypadku większości małych i średnich przedsiębiorstw mija się z celem. W odpowiedzi na oczekiwania MŚP, na rynku  funkcjonują już rozwiązania „od ręki”, które pomagają zapoznać się z szybkimi dostawami i ich jakością i dostępne są w sytuacjach, kiedy potrzeba dostawy pojawiła się „nagle”. Wszystko to bez potrzeby nawiązywania formalnej współpracy i integrowania systemów IT detalisty. Opcja ta polega na jedno bądź wielorazowym zamówieniu usług kurierskich B2B.

Niezwykle pożądaną opcją jest dziś możliwość śledzenia procesu dostawy w czasie rzeczywistym, co sprawdza się zarówno w przypadku sprzedawcy, który nadał towar, jak i klienta końcowego[1] , dając wszystkim stronom poczucie kontroli.

Technologicznym uzupełnieniem nowoczesnej dostawy bazującej na outsourcingu jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do efektywnej organizacji procesów. Dzięki temu możliwe jest organizowanie szybkich i oszczędnych dostaw wielopunktowych, a to przynosi korzyść wszystkim stronom. Wsparcie firm kurierskich pozwala wielu firmom wkroczyć w świat e-commerce bez potrzeby uczenia się na własnych błędach, które w okolicznościach dynamicznie zmieniającego się rynku i skokowo rosnących oczekiwań klientów mogłyby dla sektora MŚP okazać się zbyt wielkim kosztem.

________________________

[1] Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce, PwC

[2] Oszczędzanie w obliczu wysokiej inflacji przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium

[3] Finanse Polaków w czasie pandemii. Edycja 2021, BlueMedia

Autor: Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart

Bio: Doświadczona managerka, od ponad dekady związana z szeroko pojętą branżą logistyczną, a od 2019 roku z prężnie rozwijającym się rynkiem delivery. Od 2020 roku rozwija biznes Stuart w Polsce, gdzie udało się nawiązać szereg współprac strategicznych m.in. z podmiotami z rynku gastronomicznego oraz uruchomić usługi firmy w sześciu polskich miastach. Wcześniej zdobywała doświadczenie w globalnych przedsiębiorstwach takich jak Philip Morris, Procter and Gamble czy UberEats. Agnieszka Majewska pochodzi ze Szczecina. Ukończyła ekonomię na Uniwersytecie Szczecińskim oraz logistykę na Politechnice Poznańskiej.

Agnieszka Majewska

Agnieszka Majewska

INFOR

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA