REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre relacje z klientem to podstawa sukcesu w e-commerce

Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?
Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu najbliższych 5 lat wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o 94 mld zł do 187 mld zł. Ponad połowa tego wzrostu będzie pochodziła z branży modowej, elektroniki oraz zdrowia i urody[1]. W dwa lata od rozpoczęcia pandemii polski rynek e-commerce znacząco się rozwinął, a dziś klienci – mimo ponownego otwarcia punktów stacjonarnych – znacznie chętniej niż wcześniej dokonują zakupów przez internet i platformy. Zyskanie ich lojalności jest bardzo ważne, zwłaszcza w obliczu kurczącej się siły nabywczej polskich portfeli i szukania oszczędności w obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej. Kluczem do sukcesu może być umiejętne zarządzanie kanałem dostaw.

E-commerce - jak zacząć?

Pierwsze kroki do pomyślnego rozwoju sprzedaży z dostawą:

REKLAMA

1. Na początku należy określić, czy logistyka danego miejsca jest dobrze przygotowana do wprowadzenia możliwości sprzedaży z dostawą. Trzeba rozważyć między innymi takie kwestie jak kanał zamówień, potrzeba zatrudnienia dodatkowych pracowników, którzy zajmą się ich realizacją oraz warunki dostawy, w tym czas, koszt i rodzaj transportu, jakim zamówienie będzie docierało do klienta.

2. Należy zadecydować, kto ma być odpowiedzialny za dostawy. Może to być własna flota kurierów, zespół należący do pośrednika np. platformy marketplace albo zewnętrzna firma kurierska.

3. Bardzo ważnym krokiem jest zaoferowanie usługi szybkich dostaw pod wskazany adres. Klienci coraz częściej wybierają firmy świadczące usługi dostawy tego samego dnia, zamiast kilku dni roboczych.

REKLAMA

4. Warto też określić przybliżone parametry związane z obsługą dostaw – strefy, opcje czasowe, ewentualne wprowadzenie funkcji śledzenia przesyłki oraz niskoemisyjne pojazdy dostawcze, co staje się coraz ważniejsze z punktu widzenia zamawiającego produkt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z najnowszych badań rosnąca inflacja znacząco wpływa na zachowania konsumenckie Polaków. Aż 72% ankietowanych ocenia swoją sytuację finansową jako mało komfortową, a 24% twierdzi, że oszczędnie gospodaruje pieniędzmi[2]. Biorąc pod uwagę te dane oraz aktualną sytuację rynkową, walka o klienta staje się coraz trudniejsza, dlatego odpowiednie zarządzanie kanałem dostaw jest tak istotne.

Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?

REKLAMA

Ciągle udoskonalana dostawa na ostatniej mili w znacznym stopniu przyczynia się do zadowolenia klienta z całego procesu zakupu i jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, czy będzie chciał ponownie skorzystać z oferty danej firmy. Współczesny konsument oczekuje, że jego przesyłka dotrze pod drzwi solidnie zapakowana, nieuszkodzona, a co najważniejsze – najszybciej jak się da. Coraz większe znaczenie zyskuje również ekologiczny sposób jej doręczenia (bez emisji gazów cieplarnianych do atmosfery).

Jak wynika z obserwacji rynkowych, wspomniana szybkość dostawy jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na chęć złożenia zamówienia. Znaczne grono klientów jest nawet w stanie zapłacić więcej za zamówienie tylko po to, by dotarło do nich jak najszybciej. Obecnie jednak dostawa tego samego dnia lub maksymalnie w kolejnym dniu roboczym to rzadko spotykana usługa, choć bardzo pożądana i wygodna. Warto więc przyjrzeć się partnerom, którzy oferują takie funkcje, by wyprzedzić konkurencję zawczasu. Według raportu Finanse Polaków w czasach postpandemicznych już dla 59 proc. Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze sklepu internetowego jest sposób lub koszt dostawy, a dla 46 proc. – wygoda realizacji zakupu[3].

W procesie realizacji wysyłek dla klienta liczy się finalnie również wysoki poziom obsługi. Zagwarantowanie pomocy przy problemach z przesyłką, wsparcie i rzetelne informacje, które otrzyma ze sklepu i firmy kurierskiej, wygodna obsługa zwrotów – to wszystko składa się na stworzenie warunków, dzięki którym nie będzie porzucał koszyków, a nawet poleci ofertę danego punktu sprzedażowego innym. Detaliści, zwłaszcza w szczycie sezonu muszą przygotować się do szybkiego zwiększenia swoich możliwości realizacji zamówień. Tu ważna jest elastyczność i znalezienie partnera, który wesprze ich w sprawnej obsłudze przesyłek na ich drodze do rąk klienta.

Technologiczna przewaga w e-commerce kluczem do dobrego startu

Z ekonomicznego punktu widzenia tworzenie własnej infrastruktury logistycznej w przypadku większości małych i średnich przedsiębiorstw mija się z celem. W odpowiedzi na oczekiwania MŚP, na rynku  funkcjonują już rozwiązania „od ręki”, które pomagają zapoznać się z szybkimi dostawami i ich jakością i dostępne są w sytuacjach, kiedy potrzeba dostawy pojawiła się „nagle”. Wszystko to bez potrzeby nawiązywania formalnej współpracy i integrowania systemów IT detalisty. Opcja ta polega na jedno bądź wielorazowym zamówieniu usług kurierskich B2B.

Niezwykle pożądaną opcją jest dziś możliwość śledzenia procesu dostawy w czasie rzeczywistym, co sprawdza się zarówno w przypadku sprzedawcy, który nadał towar, jak i klienta końcowego[1] , dając wszystkim stronom poczucie kontroli.

Technologicznym uzupełnieniem nowoczesnej dostawy bazującej na outsourcingu jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do efektywnej organizacji procesów. Dzięki temu możliwe jest organizowanie szybkich i oszczędnych dostaw wielopunktowych, a to przynosi korzyść wszystkim stronom. Wsparcie firm kurierskich pozwala wielu firmom wkroczyć w świat e-commerce bez potrzeby uczenia się na własnych błędach, które w okolicznościach dynamicznie zmieniającego się rynku i skokowo rosnących oczekiwań klientów mogłyby dla sektora MŚP okazać się zbyt wielkim kosztem.

________________________

[1] Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce, PwC

[2] Oszczędzanie w obliczu wysokiej inflacji przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium

[3] Finanse Polaków w czasie pandemii. Edycja 2021, BlueMedia

Autor: Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart

Bio: Doświadczona managerka, od ponad dekady związana z szeroko pojętą branżą logistyczną, a od 2019 roku z prężnie rozwijającym się rynkiem delivery. Od 2020 roku rozwija biznes Stuart w Polsce, gdzie udało się nawiązać szereg współprac strategicznych m.in. z podmiotami z rynku gastronomicznego oraz uruchomić usługi firmy w sześciu polskich miastach. Wcześniej zdobywała doświadczenie w globalnych przedsiębiorstwach takich jak Philip Morris, Procter and Gamble czy UberEats. Agnieszka Majewska pochodzi ze Szczecina. Ukończyła ekonomię na Uniwersytecie Szczecińskim oraz logistykę na Politechnice Poznańskiej.

Agnieszka Majewska

Agnieszka Majewska

INFOR

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

REKLAMA

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA