REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre relacje z klientem to podstawa sukcesu w e-commerce

Subskrybuj nas na Youtube
Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?
Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu najbliższych 5 lat wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o 94 mld zł do 187 mld zł. Ponad połowa tego wzrostu będzie pochodziła z branży modowej, elektroniki oraz zdrowia i urody[1]. W dwa lata od rozpoczęcia pandemii polski rynek e-commerce znacząco się rozwinął, a dziś klienci – mimo ponownego otwarcia punktów stacjonarnych – znacznie chętniej niż wcześniej dokonują zakupów przez internet i platformy. Zyskanie ich lojalności jest bardzo ważne, zwłaszcza w obliczu kurczącej się siły nabywczej polskich portfeli i szukania oszczędności w obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej. Kluczem do sukcesu może być umiejętne zarządzanie kanałem dostaw.

E-commerce - jak zacząć?

Pierwsze kroki do pomyślnego rozwoju sprzedaży z dostawą:

REKLAMA

REKLAMA

1. Na początku należy określić, czy logistyka danego miejsca jest dobrze przygotowana do wprowadzenia możliwości sprzedaży z dostawą. Trzeba rozważyć między innymi takie kwestie jak kanał zamówień, potrzeba zatrudnienia dodatkowych pracowników, którzy zajmą się ich realizacją oraz warunki dostawy, w tym czas, koszt i rodzaj transportu, jakim zamówienie będzie docierało do klienta.

2. Należy zadecydować, kto ma być odpowiedzialny za dostawy. Może to być własna flota kurierów, zespół należący do pośrednika np. platformy marketplace albo zewnętrzna firma kurierska.

3. Bardzo ważnym krokiem jest zaoferowanie usługi szybkich dostaw pod wskazany adres. Klienci coraz częściej wybierają firmy świadczące usługi dostawy tego samego dnia, zamiast kilku dni roboczych.

REKLAMA

4. Warto też określić przybliżone parametry związane z obsługą dostaw – strefy, opcje czasowe, ewentualne wprowadzenie funkcji śledzenia przesyłki oraz niskoemisyjne pojazdy dostawcze, co staje się coraz ważniejsze z punktu widzenia zamawiającego produkt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z najnowszych badań rosnąca inflacja znacząco wpływa na zachowania konsumenckie Polaków. Aż 72% ankietowanych ocenia swoją sytuację finansową jako mało komfortową, a 24% twierdzi, że oszczędnie gospodaruje pieniędzmi[2]. Biorąc pod uwagę te dane oraz aktualną sytuację rynkową, walka o klienta staje się coraz trudniejsza, dlatego odpowiednie zarządzanie kanałem dostaw jest tak istotne.

Dostawy e-commerce. Jak robić to dobrze?

Ciągle udoskonalana dostawa na ostatniej mili w znacznym stopniu przyczynia się do zadowolenia klienta z całego procesu zakupu i jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, czy będzie chciał ponownie skorzystać z oferty danej firmy. Współczesny konsument oczekuje, że jego przesyłka dotrze pod drzwi solidnie zapakowana, nieuszkodzona, a co najważniejsze – najszybciej jak się da. Coraz większe znaczenie zyskuje również ekologiczny sposób jej doręczenia (bez emisji gazów cieplarnianych do atmosfery).

Jak wynika z obserwacji rynkowych, wspomniana szybkość dostawy jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na chęć złożenia zamówienia. Znaczne grono klientów jest nawet w stanie zapłacić więcej za zamówienie tylko po to, by dotarło do nich jak najszybciej. Obecnie jednak dostawa tego samego dnia lub maksymalnie w kolejnym dniu roboczym to rzadko spotykana usługa, choć bardzo pożądana i wygodna. Warto więc przyjrzeć się partnerom, którzy oferują takie funkcje, by wyprzedzić konkurencję zawczasu. Według raportu Finanse Polaków w czasach postpandemicznych już dla 59 proc. Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze sklepu internetowego jest sposób lub koszt dostawy, a dla 46 proc. – wygoda realizacji zakupu[3].

W procesie realizacji wysyłek dla klienta liczy się finalnie również wysoki poziom obsługi. Zagwarantowanie pomocy przy problemach z przesyłką, wsparcie i rzetelne informacje, które otrzyma ze sklepu i firmy kurierskiej, wygodna obsługa zwrotów – to wszystko składa się na stworzenie warunków, dzięki którym nie będzie porzucał koszyków, a nawet poleci ofertę danego punktu sprzedażowego innym. Detaliści, zwłaszcza w szczycie sezonu muszą przygotować się do szybkiego zwiększenia swoich możliwości realizacji zamówień. Tu ważna jest elastyczność i znalezienie partnera, który wesprze ich w sprawnej obsłudze przesyłek na ich drodze do rąk klienta.

Technologiczna przewaga w e-commerce kluczem do dobrego startu

Z ekonomicznego punktu widzenia tworzenie własnej infrastruktury logistycznej w przypadku większości małych i średnich przedsiębiorstw mija się z celem. W odpowiedzi na oczekiwania MŚP, na rynku  funkcjonują już rozwiązania „od ręki”, które pomagają zapoznać się z szybkimi dostawami i ich jakością i dostępne są w sytuacjach, kiedy potrzeba dostawy pojawiła się „nagle”. Wszystko to bez potrzeby nawiązywania formalnej współpracy i integrowania systemów IT detalisty. Opcja ta polega na jedno bądź wielorazowym zamówieniu usług kurierskich B2B.

Niezwykle pożądaną opcją jest dziś możliwość śledzenia procesu dostawy w czasie rzeczywistym, co sprawdza się zarówno w przypadku sprzedawcy, który nadał towar, jak i klienta końcowego[1] , dając wszystkim stronom poczucie kontroli.

Technologicznym uzupełnieniem nowoczesnej dostawy bazującej na outsourcingu jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do efektywnej organizacji procesów. Dzięki temu możliwe jest organizowanie szybkich i oszczędnych dostaw wielopunktowych, a to przynosi korzyść wszystkim stronom. Wsparcie firm kurierskich pozwala wielu firmom wkroczyć w świat e-commerce bez potrzeby uczenia się na własnych błędach, które w okolicznościach dynamicznie zmieniającego się rynku i skokowo rosnących oczekiwań klientów mogłyby dla sektora MŚP okazać się zbyt wielkim kosztem.

________________________

[1] Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce, PwC

[2] Oszczędzanie w obliczu wysokiej inflacji przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium

[3] Finanse Polaków w czasie pandemii. Edycja 2021, BlueMedia

Autor: Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart

Bio: Doświadczona managerka, od ponad dekady związana z szeroko pojętą branżą logistyczną, a od 2019 roku z prężnie rozwijającym się rynkiem delivery. Od 2020 roku rozwija biznes Stuart w Polsce, gdzie udało się nawiązać szereg współprac strategicznych m.in. z podmiotami z rynku gastronomicznego oraz uruchomić usługi firmy w sześciu polskich miastach. Wcześniej zdobywała doświadczenie w globalnych przedsiębiorstwach takich jak Philip Morris, Procter and Gamble czy UberEats. Agnieszka Majewska pochodzi ze Szczecina. Ukończyła ekonomię na Uniwersytecie Szczecińskim oraz logistykę na Politechnice Poznańskiej.

Agnieszka Majewska

INFOR

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA