REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przedsiębiorca musi przyjąć zwrot towaru sprzedanego w internecie?

Konrad Krzyszkowski
Przedsiębiorca musi przyjąć zwracany towar.
Przedsiębiorca musi przyjąć zwracany towar.

REKLAMA

REKLAMA

Nabycie towaru w internecie związane jest z zawarciem umowy sprzedaży. Kupującemu przysługują w związku z tym specyficzne uprawnienia, m.in. do zwrotu towaru bez podania przyczyny. Czy przedsiębiorca musi przyjmować go z powrotem?

Taką umowę określa się mianem umowy zawartej na odległość i podlega ona odrębnej regulacji zawartej w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa sprzedaży w formie tradycyjnej nie daje klientowi takich uprawnień jak zakupy przez internet. Korzystający z e-handlu ma 10 dni, od dnia w którym otrzymał zamówiony towar, aby dokonać jego zwrotu bez konieczności podawania przyczyny. Wymogiem jest złożenie oświadczenia we wskazanym terminie, zawierającego deklarację zwrotu towaru. Oznacza to, że kupującemu w sklepie internetowym przysługuje ustawowe prawo do zwrócenia zakupionego na odległość towaru.

Przedsiębiorca nie może ograniczyć tego prawa, a kupujący może dokonać zwrotu w dowolnej formie. Zgodnie z dotychczasową praktyką i normami prawnymi nie jest możliwe zastrzeżenie kwoty odstępnego, tj. sumy jaką miałby zapłacić kupujący w przypadku zwrotu.

Zasadą jest, że kupujący może zwrócić każdy towar za wyjątkiem produktów, których użycie wyklucza oddanie towaru w stanie nienaruszonym (przykładem mogą być towary spożywcze).

Polecamy: Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje kupującego o jego uprawnieniach, to 10-cio dniowy termin na odstąpienie od umowy ulega wydłużeniu do 3 miesięcy. Okres ten liczony jest od dnia, w którym nastąpiło wydanie rzeczy. Przedsiębiorca może doprowadzić do skrócenia wskazanego okresu, przez poinformowanie kupującego. Jeżeli ten otrzyma informacje, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.

REKLAMA

Jeżeli klient zgłosi zamiar odstąpienia od umowy nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów z wyjątkiem kosztów transportu zwracanego towaru, które to klient zobowiązany jest ponieść. Można się jednak umówić, aby to sprzedający za nie zapłacił.

Warto pamiętać jednocześnie, że w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową konsument ma prawo żądać naprawy towaru albo domagać się wymiany na towar zgodny z umową. Jeżeli naprawa lub wymiana nie jest możliwa bądź jej przeprowadzenie jest bardzo kosztowne (naraża kupującego na niedogodności) nabywca może żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy.

Polecamy: Czy Sanepid może kontrolować e-sklepy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA