REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – postanowienia końcowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.
Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W końcowej części regulaminu powinny znaleźć się zapisy dotyczące min. momentu jego wejścia w życie, czasu obowiązywania, sposobu wprowadzenia ewentualnych zmian oraz kwestii rozstrzygania sporów, które mogą powstać na gruncie stosunku łączącego przedsiębiorcę z konsumentem.

Charakter regulaminu i jego wejście w życie

Na wstępie warto zwrócić uwagę na ogólny charakter regulaminu. Należy zaznaczyć, że jest on integralną częścią każdej umowy zawieranej przez sklep internetowy. Należy również dodać, że kupujący ma możliwość nieskrępowanego dostępu do treści regulaminu oraz, że może on go przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności (np. poprzez skopiowania na dysk komputera). Regulamin jest częścią umowy, którą „podpisuje” konsument nabywając towar. W związku z tym powinien on mieć do niej dostęp i być świadomy jej treści.

REKLAMA

REKLAMA

Choć rzadko stosuje się praktykę wysyłania treści regulaminu na adres e-mail kupującego, wydaje się że jest to najlepsza metoda spełnienia obowiązku dostarczenia wzorca umownego wynikającego z przepisów kodeksu cywilnego. Sprzedający zobowiązany jest do dostarczenia regulaminu drugiej stronie. Regulamin w postaci elektronicznej w łatwy sposób może zostać przesłany na adres kupującego. W ten sposób najlepiej zostają zaspokojone interesy konsumenta, który może się łatwo zapoznać z regulaminem i równocześnie przechować go i odtwarzać dowolną ilość razy.

Zobacz: Obsługa klienta poprzez system ticketowy – na czym to polega?

„1. Niniejszy regulamin jest integralną częścią każdej umowy zawieranej za pośrednictwem sklepu …, jest powszechnie dostępny na stronie www…..pl. Kupujący może go utrwalić w pamięci swojego komputera lub wydrukować. Regulamin dostarczany jest również poprzez wysłanie go na adres e-mail Kupującego przy zawarciu umowy.”

REKLAMA

Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana, korekta regulaminu

Handel elektroniczny polega na sprzedaży towarów na odległość za umówioną cenę a następnie ich dostarczeniu. W takich przypadkach mamy do czynienia z pojedynczym zawieraniem umów kupna-sprzedaży w stosunku do każdego towaru będącego przedmiotem transakcji. Umowy te nie mają charakteru ciągłego. W takiej sytuacji wiążąca dla stron będzie treść regulaminu obowiązująca w trakcie zawarcia umowy.

Pan marek 10.02.2005 kupił profesjonalny sprzęt do nurkowania w sklepie internetowym za kwotę 10 tys. zł. Po 6 miesiącach okazało się, że sprzęt nie odpowiada właściwościom, o których zapewniał sprzedawca. Pan Marek zażądał zwrotu pieniędzy. Sklep nie zgodził się na taki układ twierdząc, że sprzęt działał prawidłowo a na skutek niewłaściwego używania stracił pewne właściwości. Pan Marek jako osoba niekonfliktowa postanowił skorzystać z pomocy profesjonalnego mediatora gdyż zapamiętał, że w regulaminie była klauzula mediacyjna, która w razie sporu nakazywała stronom podejście do próby ugodowej. Gdy zwrócił się w tej sprawie do sklepu internetowego dowiedział się, że rzeczywiście kiedyś tak było lecz 10.04.2005 zmienił się regulamin i w związku z tym teraz spory rozstrzyga się przed sądem właściwym dla siedziby sklepu.

W powyższym przykładzie doszło do zmiany regulaminu. Powstaje pytanie czy zmiana ta jest wiążąca dla kupującego? Należy udzielić negatywnej odpowiedzi na powyższe pytanie oraz stwierdzić, że strony wiąże regulamin o treści obowiązującej w dniu zawarcia umowy czyli z dnia 10.02.2005.

Zobacz: Poprawa jakości ruchu w sklepie – reklama video idealną receptą?

Jeśli sklep zmienia regulamin lub wprowadza do niego niezbędne zmiany, należy określić moment obowiązywania tych zmian.

„Wszelkie zmiany, korekty lub uzupełnienia regulaminu wchodzą w życie z dniem ich wprowadzenia i umieszczenia na stronie internetowej sklepu.”

Sposób rozstrzygania sporów

Ważną kwestią jest regulacja sposobów rozwiązywania sporów. W tym miejscu należy wskazać, że obok tradycyjnych metod sądowych istnieją również inne metody tzw. alternatywnych metod rozwiązywania sporów jak np. mediacja i arbitraż. Metody te są często bardziej skuteczne, szybsze i tańsze. Przewlekłość postępowań i wysokie koszty procesu często zniechęcają strony do dochodzenia roszczeń na drodze sądowej a skłaniają je do skorzystania np. z mediacji. Przedsiębiorca redagujący regulamin powinien zastanowić się w jaki sposób chciałby rozwiązywać powstałe konflikty, które są nieodłączną częścią każdych relacji i sposób ten opisać w regulaminie.

„Wszelkie spory wynikające z umów zawieranych pomiędzy sklepem „…” a Kupującym, lub w związku z nimi, będą przedmiotem mediacji. Gdyby w terminie 30 dni od wyznaczenia mediatora lub w innym dodatkowym terminie uzgodnionym przez strony mediacja nie doprowadziła do zawarcia ugody, spór zostanie ostatecznie rozstrzygnięty przed sądem właściwym”

Poprzez sąd właściwy należy rozumieć sąd w którego okręgu pozwany ma miejsce zamieszkania, sąd w którego okręgu znajduje się zakład główny lub oddział przedsiębiorcy lub sąd miejsca wykonania umowy. Wybór zależy od powoda i charakteru roszczenia. Przedsiębiorca powinien pamiętać, że nie może narzucać rozpoznania sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest miejscowo właściwy. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone takie postanowienie: "Sądem właściwym dla rozpatrywania wszelkich sporów jest sąd właściwy dla siedziby Sklepu." Taki zapis będzie potraktowany jako niedozwolone postanowienie umowne i nie będzie wiązać konsumenta.

Zobacz: Video w e-commerce – do czego może się przydać?

Czy można kopiować regulamin od innych

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o prawie autorskim do regulaminu. Prawo to chroni twórcę regulaminu i równocześnie zabrania dowolnego jego zwielokrotniania i rozpowszechniania. Oznacza to, że nie można go dowolnie kopiować i korzystać z niego bez zezwolenia twórcy. W praktyce zdarza się, że sklepy internetowe kopiują od siebie regulaminy, nie dostosowując ich do potrzeb prowadzenia własnej działalności. Regulaminy takie zawierają błędy i są nieścisłe a w związku z tym często niezgodne z prawem. Twórca regulaminu, bezprawnie wykorzystanego przez innych przedsiębiorców może dochodzić zaniechania naruszenia, usunięcia jego skutków, naprawienia wyrządzonej szkody, wydania uzyskanych korzyści. Należy pamiętać, że takie działanie jest zabronione również na gruncie przepisów karnych ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i przewiduje karę grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.


Podstawa prawna: Art. 384; 385 [1]; 385[3] pkt. 23 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.); art. 27; 31; 33; 34 Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43 poz. 296ze zm.); Art. 1; 79; 116; 117 Ustawy z dn. 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 ze zm.)

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

REKLAMA

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA