REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – postanowienia końcowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.
Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W końcowej części regulaminu powinny znaleźć się zapisy dotyczące min. momentu jego wejścia w życie, czasu obowiązywania, sposobu wprowadzenia ewentualnych zmian oraz kwestii rozstrzygania sporów, które mogą powstać na gruncie stosunku łączącego przedsiębiorcę z konsumentem.

Charakter regulaminu i jego wejście w życie

REKLAMA

Na wstępie warto zwrócić uwagę na ogólny charakter regulaminu. Należy zaznaczyć, że jest on integralną częścią każdej umowy zawieranej przez sklep internetowy. Należy również dodać, że kupujący ma możliwość nieskrępowanego dostępu do treści regulaminu oraz, że może on go przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności (np. poprzez skopiowania na dysk komputera). Regulamin jest częścią umowy, którą „podpisuje” konsument nabywając towar. W związku z tym powinien on mieć do niej dostęp i być świadomy jej treści.

REKLAMA

Choć rzadko stosuje się praktykę wysyłania treści regulaminu na adres e-mail kupującego, wydaje się że jest to najlepsza metoda spełnienia obowiązku dostarczenia wzorca umownego wynikającego z przepisów kodeksu cywilnego. Sprzedający zobowiązany jest do dostarczenia regulaminu drugiej stronie. Regulamin w postaci elektronicznej w łatwy sposób może zostać przesłany na adres kupującego. W ten sposób najlepiej zostają zaspokojone interesy konsumenta, który może się łatwo zapoznać z regulaminem i równocześnie przechować go i odtwarzać dowolną ilość razy.

Zobacz: Obsługa klienta poprzez system ticketowy – na czym to polega?

„1. Niniejszy regulamin jest integralną częścią każdej umowy zawieranej za pośrednictwem sklepu …, jest powszechnie dostępny na stronie www…..pl. Kupujący może go utrwalić w pamięci swojego komputera lub wydrukować. Regulamin dostarczany jest również poprzez wysłanie go na adres e-mail Kupującego przy zawarciu umowy.”

Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana, korekta regulaminu

REKLAMA

Handel elektroniczny polega na sprzedaży towarów na odległość za umówioną cenę a następnie ich dostarczeniu. W takich przypadkach mamy do czynienia z pojedynczym zawieraniem umów kupna-sprzedaży w stosunku do każdego towaru będącego przedmiotem transakcji. Umowy te nie mają charakteru ciągłego. W takiej sytuacji wiążąca dla stron będzie treść regulaminu obowiązująca w trakcie zawarcia umowy.

Pan marek 10.02.2005 kupił profesjonalny sprzęt do nurkowania w sklepie internetowym za kwotę 10 tys. zł. Po 6 miesiącach okazało się, że sprzęt nie odpowiada właściwościom, o których zapewniał sprzedawca. Pan Marek zażądał zwrotu pieniędzy. Sklep nie zgodził się na taki układ twierdząc, że sprzęt działał prawidłowo a na skutek niewłaściwego używania stracił pewne właściwości. Pan Marek jako osoba niekonfliktowa postanowił skorzystać z pomocy profesjonalnego mediatora gdyż zapamiętał, że w regulaminie była klauzula mediacyjna, która w razie sporu nakazywała stronom podejście do próby ugodowej. Gdy zwrócił się w tej sprawie do sklepu internetowego dowiedział się, że rzeczywiście kiedyś tak było lecz 10.04.2005 zmienił się regulamin i w związku z tym teraz spory rozstrzyga się przed sądem właściwym dla siedziby sklepu.

W powyższym przykładzie doszło do zmiany regulaminu. Powstaje pytanie czy zmiana ta jest wiążąca dla kupującego? Należy udzielić negatywnej odpowiedzi na powyższe pytanie oraz stwierdzić, że strony wiąże regulamin o treści obowiązującej w dniu zawarcia umowy czyli z dnia 10.02.2005.

Zobacz: Poprawa jakości ruchu w sklepie – reklama video idealną receptą?

Jeśli sklep zmienia regulamin lub wprowadza do niego niezbędne zmiany, należy określić moment obowiązywania tych zmian.

„Wszelkie zmiany, korekty lub uzupełnienia regulaminu wchodzą w życie z dniem ich wprowadzenia i umieszczenia na stronie internetowej sklepu.”

Sposób rozstrzygania sporów

Ważną kwestią jest regulacja sposobów rozwiązywania sporów. W tym miejscu należy wskazać, że obok tradycyjnych metod sądowych istnieją również inne metody tzw. alternatywnych metod rozwiązywania sporów jak np. mediacja i arbitraż. Metody te są często bardziej skuteczne, szybsze i tańsze. Przewlekłość postępowań i wysokie koszty procesu często zniechęcają strony do dochodzenia roszczeń na drodze sądowej a skłaniają je do skorzystania np. z mediacji. Przedsiębiorca redagujący regulamin powinien zastanowić się w jaki sposób chciałby rozwiązywać powstałe konflikty, które są nieodłączną częścią każdych relacji i sposób ten opisać w regulaminie.

„Wszelkie spory wynikające z umów zawieranych pomiędzy sklepem „…” a Kupującym, lub w związku z nimi, będą przedmiotem mediacji. Gdyby w terminie 30 dni od wyznaczenia mediatora lub w innym dodatkowym terminie uzgodnionym przez strony mediacja nie doprowadziła do zawarcia ugody, spór zostanie ostatecznie rozstrzygnięty przed sądem właściwym”

Poprzez sąd właściwy należy rozumieć sąd w którego okręgu pozwany ma miejsce zamieszkania, sąd w którego okręgu znajduje się zakład główny lub oddział przedsiębiorcy lub sąd miejsca wykonania umowy. Wybór zależy od powoda i charakteru roszczenia. Przedsiębiorca powinien pamiętać, że nie może narzucać rozpoznania sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest miejscowo właściwy. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone takie postanowienie: "Sądem właściwym dla rozpatrywania wszelkich sporów jest sąd właściwy dla siedziby Sklepu." Taki zapis będzie potraktowany jako niedozwolone postanowienie umowne i nie będzie wiązać konsumenta.

Zobacz: Video w e-commerce – do czego może się przydać?

Czy można kopiować regulamin od innych

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o prawie autorskim do regulaminu. Prawo to chroni twórcę regulaminu i równocześnie zabrania dowolnego jego zwielokrotniania i rozpowszechniania. Oznacza to, że nie można go dowolnie kopiować i korzystać z niego bez zezwolenia twórcy. W praktyce zdarza się, że sklepy internetowe kopiują od siebie regulaminy, nie dostosowując ich do potrzeb prowadzenia własnej działalności. Regulaminy takie zawierają błędy i są nieścisłe a w związku z tym często niezgodne z prawem. Twórca regulaminu, bezprawnie wykorzystanego przez innych przedsiębiorców może dochodzić zaniechania naruszenia, usunięcia jego skutków, naprawienia wyrządzonej szkody, wydania uzyskanych korzyści. Należy pamiętać, że takie działanie jest zabronione również na gruncie przepisów karnych ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i przewiduje karę grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.


Podstawa prawna: Art. 384; 385 [1]; 385[3] pkt. 23 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.); art. 27; 31; 33; 34 Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43 poz. 296ze zm.); Art. 1; 79; 116; 117 Ustawy z dn. 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 ze zm.)

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA