REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – postanowienia końcowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.
Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W końcowej części regulaminu powinny znaleźć się zapisy dotyczące min. momentu jego wejścia w życie, czasu obowiązywania, sposobu wprowadzenia ewentualnych zmian oraz kwestii rozstrzygania sporów, które mogą powstać na gruncie stosunku łączącego przedsiębiorcę z konsumentem.

Charakter regulaminu i jego wejście w życie

Na wstępie warto zwrócić uwagę na ogólny charakter regulaminu. Należy zaznaczyć, że jest on integralną częścią każdej umowy zawieranej przez sklep internetowy. Należy również dodać, że kupujący ma możliwość nieskrępowanego dostępu do treści regulaminu oraz, że może on go przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności (np. poprzez skopiowania na dysk komputera). Regulamin jest częścią umowy, którą „podpisuje” konsument nabywając towar. W związku z tym powinien on mieć do niej dostęp i być świadomy jej treści.

REKLAMA

REKLAMA

Choć rzadko stosuje się praktykę wysyłania treści regulaminu na adres e-mail kupującego, wydaje się że jest to najlepsza metoda spełnienia obowiązku dostarczenia wzorca umownego wynikającego z przepisów kodeksu cywilnego. Sprzedający zobowiązany jest do dostarczenia regulaminu drugiej stronie. Regulamin w postaci elektronicznej w łatwy sposób może zostać przesłany na adres kupującego. W ten sposób najlepiej zostają zaspokojone interesy konsumenta, który może się łatwo zapoznać z regulaminem i równocześnie przechować go i odtwarzać dowolną ilość razy.

Zobacz: Obsługa klienta poprzez system ticketowy – na czym to polega?

„1. Niniejszy regulamin jest integralną częścią każdej umowy zawieranej za pośrednictwem sklepu …, jest powszechnie dostępny na stronie www…..pl. Kupujący może go utrwalić w pamięci swojego komputera lub wydrukować. Regulamin dostarczany jest również poprzez wysłanie go na adres e-mail Kupującego przy zawarciu umowy.”

REKLAMA

Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana, korekta regulaminu

Handel elektroniczny polega na sprzedaży towarów na odległość za umówioną cenę a następnie ich dostarczeniu. W takich przypadkach mamy do czynienia z pojedynczym zawieraniem umów kupna-sprzedaży w stosunku do każdego towaru będącego przedmiotem transakcji. Umowy te nie mają charakteru ciągłego. W takiej sytuacji wiążąca dla stron będzie treść regulaminu obowiązująca w trakcie zawarcia umowy.

Pan marek 10.02.2005 kupił profesjonalny sprzęt do nurkowania w sklepie internetowym za kwotę 10 tys. zł. Po 6 miesiącach okazało się, że sprzęt nie odpowiada właściwościom, o których zapewniał sprzedawca. Pan Marek zażądał zwrotu pieniędzy. Sklep nie zgodził się na taki układ twierdząc, że sprzęt działał prawidłowo a na skutek niewłaściwego używania stracił pewne właściwości. Pan Marek jako osoba niekonfliktowa postanowił skorzystać z pomocy profesjonalnego mediatora gdyż zapamiętał, że w regulaminie była klauzula mediacyjna, która w razie sporu nakazywała stronom podejście do próby ugodowej. Gdy zwrócił się w tej sprawie do sklepu internetowego dowiedział się, że rzeczywiście kiedyś tak było lecz 10.04.2005 zmienił się regulamin i w związku z tym teraz spory rozstrzyga się przed sądem właściwym dla siedziby sklepu.

W powyższym przykładzie doszło do zmiany regulaminu. Powstaje pytanie czy zmiana ta jest wiążąca dla kupującego? Należy udzielić negatywnej odpowiedzi na powyższe pytanie oraz stwierdzić, że strony wiąże regulamin o treści obowiązującej w dniu zawarcia umowy czyli z dnia 10.02.2005.

Zobacz: Poprawa jakości ruchu w sklepie – reklama video idealną receptą?

Jeśli sklep zmienia regulamin lub wprowadza do niego niezbędne zmiany, należy określić moment obowiązywania tych zmian.

„Wszelkie zmiany, korekty lub uzupełnienia regulaminu wchodzą w życie z dniem ich wprowadzenia i umieszczenia na stronie internetowej sklepu.”

Sposób rozstrzygania sporów

Ważną kwestią jest regulacja sposobów rozwiązywania sporów. W tym miejscu należy wskazać, że obok tradycyjnych metod sądowych istnieją również inne metody tzw. alternatywnych metod rozwiązywania sporów jak np. mediacja i arbitraż. Metody te są często bardziej skuteczne, szybsze i tańsze. Przewlekłość postępowań i wysokie koszty procesu często zniechęcają strony do dochodzenia roszczeń na drodze sądowej a skłaniają je do skorzystania np. z mediacji. Przedsiębiorca redagujący regulamin powinien zastanowić się w jaki sposób chciałby rozwiązywać powstałe konflikty, które są nieodłączną częścią każdych relacji i sposób ten opisać w regulaminie.

„Wszelkie spory wynikające z umów zawieranych pomiędzy sklepem „…” a Kupującym, lub w związku z nimi, będą przedmiotem mediacji. Gdyby w terminie 30 dni od wyznaczenia mediatora lub w innym dodatkowym terminie uzgodnionym przez strony mediacja nie doprowadziła do zawarcia ugody, spór zostanie ostatecznie rozstrzygnięty przed sądem właściwym”

Poprzez sąd właściwy należy rozumieć sąd w którego okręgu pozwany ma miejsce zamieszkania, sąd w którego okręgu znajduje się zakład główny lub oddział przedsiębiorcy lub sąd miejsca wykonania umowy. Wybór zależy od powoda i charakteru roszczenia. Przedsiębiorca powinien pamiętać, że nie może narzucać rozpoznania sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest miejscowo właściwy. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone takie postanowienie: "Sądem właściwym dla rozpatrywania wszelkich sporów jest sąd właściwy dla siedziby Sklepu." Taki zapis będzie potraktowany jako niedozwolone postanowienie umowne i nie będzie wiązać konsumenta.

Zobacz: Video w e-commerce – do czego może się przydać?

Czy można kopiować regulamin od innych

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o prawie autorskim do regulaminu. Prawo to chroni twórcę regulaminu i równocześnie zabrania dowolnego jego zwielokrotniania i rozpowszechniania. Oznacza to, że nie można go dowolnie kopiować i korzystać z niego bez zezwolenia twórcy. W praktyce zdarza się, że sklepy internetowe kopiują od siebie regulaminy, nie dostosowując ich do potrzeb prowadzenia własnej działalności. Regulaminy takie zawierają błędy i są nieścisłe a w związku z tym często niezgodne z prawem. Twórca regulaminu, bezprawnie wykorzystanego przez innych przedsiębiorców może dochodzić zaniechania naruszenia, usunięcia jego skutków, naprawienia wyrządzonej szkody, wydania uzyskanych korzyści. Należy pamiętać, że takie działanie jest zabronione również na gruncie przepisów karnych ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i przewiduje karę grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.


Podstawa prawna: Art. 384; 385 [1]; 385[3] pkt. 23 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.); art. 27; 31; 33; 34 Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43 poz. 296ze zm.); Art. 1; 79; 116; 117 Ustawy z dn. 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 ze zm.)

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA