REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są korzyści z automatyzacji procesów stałych RPA?

Wkrótce kluczowe stanie się zintegrowanie maszyn, systemów, procesów i wyrobów.
Wkrótce kluczowe stanie się zintegrowanie maszyn, systemów, procesów i wyrobów.
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm z zainteresowaniem spogląda w stronę technologii określanej mianem automatyzacji procesów stałych (RPA). Po co? Na co pozwala RPA?

Co to jest RPA?

Automatyzacja procesów stałych (RPA) to rozwiązanie technologiczne, które pozwala usprawnić prozaiczne oraz powtarzalne czynności, umożliwiając pracownikom wykonywanie ich szybciej i z większą precyzją. Robotyzacja przenosi z człowieka na technologie odpowiedzialność za żmudne czynności. Sama koncepcja RPA nie jest niczym nowym, a jej zastosowanie ewoluowało w czasie, od możliwości automatyzacji procesów do obsługi decyzji biznesowych i obliczeniowych. Wszystko to zbiegło się z postępem w innych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja (AI) czy uczenie maszynowe (ML). Według Gartnera, do końca 2021 roku wydatki na automatyzację procesów stałych osiągną prawie 2 miliardy dolarów. Nakłady te zapewnią nowe, cyfrowe rozwiązania, przyczynią się do realizacji strategicznych celów przedsiębiorstw i pozwolą zachować konkurencyjność, napędzając jednocześnie transformację biznesową.

REKLAMA

Jak RPA wspiera firmy?

REKLAMA

RPA pozwala usprawnić działalność przedsiębiorstwa i obniżyć koszty związane z funkcjonowaniem w wielu obszarach. Dzięki robotyzacji, przedsiębiorstwa mogą zautomatyzować prozaiczne, oparte na schematach operacje, umożliwiając pracownikom poświęcenie więcej uwagi na bardziej skomplikowane zadania.

Kilkanaście ostatnich miesięcy, to w wielu firmach produkcyjnych czas większych lub mniejszych zmian. Przedsiębiorcy musieli gruntownie przeanalizować, jak funkcjonują ich operacje biznesowe i produkcyjne. Na warsztat wzięto stan infrastruktury, zachodzące procesy oraz rolę pracowników. Cel był jeden: utrzymanie produkcji na niezmienionym poziomie, przy jednoczesnym wdrożeniu zasad dystansu społecznego i reżimu sanitarnego. Pomocy szukano oczywiście w technologii. Jak twierdzą eksperci, dzięki integracji technologii i przyspieszeniu automatyzacji, niemal połowa istniejących miejsc pracy może zostać zautomatyzowana w ciągu następnej generacji. Dlaczego zatem nie przyspieszyć pewnych procesów i szybciej rozpocząć implementację technologii, które pozwolą odciążyć pracowników?

Recepta z definicji

Podobnie, jak w przypadku każdej zaawansowanej technologii, tak również w przypadku automatyzacji procesów stałych przed implementacją, w pierwszej kolejności należy precyzyjnie zdefiniować obszary, które będą przechodziły transformację.

REKLAMA

Dlaczego? Odpowiedź jest prosta - nie każdy proces może i powinien być poddany znacznej automatyzacji. Żeby odczuwać korzyści, które daje RPA, odbiorca, zanim jeszcze stanie się użytkownikiem, musi gruntownie przeanalizować, na jaką wartość dodaną może liczyć jego przedsiębiorstwo, ale też, w jakich obszarach mogą pojawić się wyzwania. Mówiąc krótko, należy dobrze przemyśleć, co może przynieść transformacja: jakie problemy rozwiązać, jakie obszary zmienić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po kompletnej ocenie zasadności implementacji technologii automatyzującej wybrane operacje, możliwe jest stopniowe wdrażanie rozwiązań. Rozwiązania, które mają funkcjonować, muszą nie tylko pasować, ale przede wszystkim współgrać z technologiami już istniejącymi, zapewniając jednocześnie ich elastyczność i skalowalność.

Jakie są kluczowe czynniki sukcesu?

W każdej technologicznej układance kluczowy jest człowiek. Na razie między bajki możemy wrzucić wizję zakładów bez czynnika ludzkiego i dopóki się to nie zmieni, to załoga musi zajmować priorytetową rolę w każdej zmianie.

Pracownicy powinni brać aktywny udział nie tylko w fazie wdrożenia, ale zdecydowanie wcześniej. Dzięki temu lepiej zrozumieją technologię i korzyści wynikające z jej wdrożenia. Płynnie przeprowadzone szkolenia zminimalizują konieczność ponownego uczenia pracowników. Co najważniejsze, stopniowe wprowadzanie pracowników, pozwoli im lepiej zrozumieć cały proces zmiany i jej cel. Kluczowe jest przekazanie, że technologia może całkowicie wyeliminować żmudne i pracochłonne zadania. Na taką zmianę pracownicy prawdopodobnie dobrze zareagują, ale muszą być wyedukowani, przeszkoleni i przekonani do rozwiązania. Powinni zrozumieć, jak działa technologia i jak ich zaangażowanie jest istotne dla powodzenia całego procesu.

Podana energia

Technologia to żadne perpetuum mobile, potrzebuje zatem paliwa. Źródłem energii, które napędzają IT i w efekcie automatyzację oraz ogólną digitalizację, jest Big Data. Bez informacji cyfryzacja, a w szczególności robotyzacja powtarzalnych operacji, nie będzie mogła działać. RPA to proces oparty na danych. Wnioski uzyskane dzięki połączeniu RPA i analityki Big Data mogą być wykorzystane do rozpoznania wszelkich zagrożeń w procesach biznesowych i pomóc firmom w rozwiązaniu i usprawnieniu krytycznych punktów w ich działalności.

W każdym przedsiębiorstwie codziennie generowane są ogromne ilości danych, które gromadzą informacje o wydajności, dokładności i powtarzalności, ale wartość tych informacji może często zostać utracona, jeśli ich przetwarzanie pozostawia się ludziom. Zdecydowanie lepiej sprawdzą się zaawansowane narzędzia IT. Dla przedsiębiorstw, oprócz optymalizacji kosztów produkcji, istotna jest też poprawa wydajności i zapobieganie przestojom produkcyjnym.

Efektywność w całej firmie

Ludzie mają naturalną potrzebę do określania momentów przełomowych, punktów zwrotnych, które pozwalają nam budować opowieść. Gdy za kilka lat będziemy patrzyć wstecz, myślę, że miniony rok postrzegać będziemy jako ten przełomowy dla digitalizacji.

Mimo że cyfrowe czasy zaczęły się dużo wcześniej i dochodziliśmy do nich przez lata, to za kilka, kilkanaście lat w powszechnej opinii dominować będzie pogląd, że epoka digitalu zaczęła się w roku, w którym fizyczne interakcje były niemożliwe lub ryzykowne, a cyfryzacja stała się kwestią przetrwania.

Tym samym COVID-19 stanie się ewolucyjnym bodźcem, który dał firmom jasny cel i powód, dla jakiego należy przyspieszyć cyfrową transformację. Koronawirus zadziałał jak katalizator, przyspieszając upowszechnienie automatyzacji, zwłaszcza w przemyśle produkcyjnym i logistycznym. Przy mniejszej liczbie pracowników, którzy mogli być obecni w tym samym środowisku ze względu na potrzebę dystansu społecznego, organizacje stanęły przed poważnymi wyzwaniami.

To właśnie tutaj RPA może odegrać istotną rolę, pomagając nadążyć za tempem zmian i zwiększając efektywność w całej firmie. Taka technologia ma kluczowe znaczenie dla zachowania ciągłości biznesowej poprzez wzmacnianie zautomatyzowanych systemów wsparcia, mimo chwilowych problemów z dostępnością pracowników.

Zacząłem od stwierdzenia, że coraz więcej firm pyta o technologie pozwalające na automatyzację. To fakt, nie opinia. Przedsiębiorcy chcą dowiedzieć się, jakie możliwości daje IT i jak może zoptymalizować zachodzące procesy.

Odpowiednie dopasowanie rozwiązań technologicznych do zachodzących operacji biznesowych, pomoże odbiorcy technologii czerpać korzyści ze zwiększonej efektywności i produktywności, co z kolei przyczyni się do transformacji biznesowej teraz i w przyszłości.

Wkrótce w fabrykach kluczowe stanie się zintegrowanie maszyn, systemów, procesów i wyrobów. Musi być ono odpowiednio wyważone, by każdy z elementów — maszyny, ludzie i oprogramowanie — grał dla dobra drużyny.

Marcin Samek, Konsultant ds. Wdrożeń, BPSC

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA