REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sylwia Pyśkiewicz: Pandemia wymusiła postęp technologiczny firm

Subskrybuj nas na Youtube
Sylwia Pyśkiewicz: Niektóre firmy mniej boleśnie odczuły konieczność przejścia na model pracy zdalnej. Wynikało to z faktu, iż znaczna część ich pracy realizowana już była w oparciu na rozwiązaniach cyfrowych.
Sylwia Pyśkiewicz: Niektóre firmy mniej boleśnie odczuły konieczność przejścia na model pracy zdalnej. Wynikało to z faktu, iż znaczna część ich pracy realizowana już była w oparciu na rozwiązaniach cyfrowych.
Piotr Waniorek

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia COVID-19 zmusiła wszystkich do zmiany spojrzenia na świat. Jednym z największych wyzwań biznesu w 2020 roku był przymusowy lockdown. Z dnia na dzień wiele firm musiało zamknąć swoje fizyczne oddziały i oddelegować pracowników do pracy zdalnej. Niewiele z nich było odpowiednio przygotowanych na taką sytuację.

O wyzwaniach dla firm spowodowanych lockdownem mówi Sylwia Pyśkiewicz, CEO Iron Mountain Polska

REKLAMA

REKLAMA

Jakie wyzwania biznesowi postawiła pandemia?

Pierwsze tygodnie lockdownu na początku ubiegłego roku były dla wielu firm szokiem. Nigdy wcześniej przedsiębiorstwa nie były zmuszone do przeniesienia swoich pracowników w tryb pracy zdalnej na tak długo i na tak dużą skalę. Obserwowaliśmy, jak wiele do tej pory prostych działań, sprawiało firmom kłopot, np. procesowanie umów. Wiele firm próbowało w kilka tygodni zmienić i zoptymalizować swoje działania, aby móc zarządzać całym przedsiębiorstwem zdalnie. Pandemia wymusiła czynności, do których nie udało się ich przekonać nieraz i przez wiele lat. Na podstawie własnych doświadczeń zaobserwowaliśmy, że szczególne zainteresowanie biznesu koncertowało się na implementacji rozwiązań, które pozwoliły zarządzać biznesem z dala od jego siedziby. Dodatkowo niezwykle ważnym okazało się zapewnienie dostępu do danych operacyjnych bez względu na miejsce czy porę.

Dzisiaj wiele firm przekonało się do rozwiązań technologicznych, przed którymi przedsiębiorstwa opierały się w ostatnich latach. Postęp, który wymusiła pandemia, pozwolił wielu organizacjom nadrobić zaległości wynikające z braku zaufania do technologii. Zdecydowana większość firm przystosowała się do prowadzenia biznesu zdalnie. Przedsiębiorstwa obecnie sprawdzają kolejne rozwiązania, pytają o nowe możliwości implementacji narzędzi, które pozwolą im usprawnić pozostałe sektory swojej działalności. Chętniej również outsourcują procesy, które są istotne dla funkcjonowania firmy, jednak nie należą do strategicznych działań biznesowych

Jak na pandemię zareagowały polskie przedsiębiorstwa?

Kiedy pandemia zmusiła nas do pracy zdalnej, zobaczyliśmy przede wszystkim bardzo dużą zmianę w podejściu firm do outsourcowania procesów. Wcześniej dla większości przedsiębiorstw kluczowym wyznacznikiem była cena. Obecnie zwraca się również uwagę na to, ile procesów dana firma może przejąć oraz jaki jest jej plan BCP[1]. Wiele firm przed pandemią było również przywiązanych do klasycznego modelu pracy – zachowania wszystkich lub większości procesów wewnątrz firmy. W trakcie lockdownu praktycznie z dnia na dzień niektóre działania stały się niemożliwe do wykonania w ramach własnych kompetencji. Firmy zaczęły więc poszukiwać alternatywnych rozwiązań i szybko przekonały się do słuszności swoich decyzji. Liczne procesy, które po wypracowaniu odpowiedniego rozwiązania, mogły wrócić do firm, zostały w rękach outsourcerów, gdyż przedsiębiorstwa przekonały się o licznych korzyściach wynikający ze współpracy z zaufanym partnerem biznesowym.

REKLAMA

Praca zdalna – jak IT wspiera to rozwiązanie?

Nowe technologie stały się podstawą funkcjonowania dzisiejszego biznesu. Rozwiązania oparte na platformach workflow jak M-Files, działaniach sztucznej inteligencji jak Insight –  autorskie rozwiązanie Iron Mountain, pozwalają na dostęp do danych 24/7 z każdego miejsca z dostępem do Internetu, ale również umożliwią szybszą pracę oraz analizę jednego dokumentu przez wiele osób w tym samym czasie. Pozwalają także na wykorzystanie sztucznej inteligencji do takich procesów jak choćby ocena wniosków kredytowych w bankach czy wyszukiwanie danych oraz tworzenie analiz strategicznych dla zarządów firm Jak pokazują badania rynkowe aż 73% pracowników[2] deklaruje, że dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu rozwiązań IT ich firmom udało się przetrwać kryzys spowodowany pandemią COVID-19.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Które branże najlepiej zareagowały na pracę zdalną?

Nie dla wszystkich firm przejście na model pracy home office był trudny. Są branże, które już wcześniej znaczną część swojej pracy realizowały w oparciu o rozwiązania cyfrowe. Jak pokazują badania najszybciej i najchętniej model home office wprowadziły przedsiębiorstwa z branży nieruchomości (92%), IT (86%), usług dla biznesu (84%) oraz SSC/BPO (80%)[3]. Obecnie wiele firm nie chce wracać do modelu pracy biurowej i chce pozostawić swoich pracowników w trybie pracy zdalnej

Pandemia bardzo mocno zweryfikowała cały rynek w tym aspekcie. Przyczyniła się do sytuacji, w której ludzie mniej pracują ze sobą nawzajem, a zaczynają pracować bardziej wirtualnie, wspierani przez technologię. Z naszych doświadczeń wynika, że jedną z branż, która nie stroniła wcześniej od rozwiązań technologicznych, a co jest z tym związane, nie odczuła wielu negatywnych skutków przejścia w tryb pracy zdalnej, jest branża finansowa. Inwestowała ona przez lata w optymalizacje, które wymiernie przekładały się na niższe koszty i większą efektywność a dzięki dużej skali działania przyczyniły się do potężnych oszczędności, sprawności operacyjnej oraz otwarcia na konsumenta. Branża finansowa jest najbardziej reprezentacyjnym przykładem, gdyż swoje działania nieprzerwanie prowadziła sprawnie.

Czego możemy spodziewać się w nadchodzący roku?

Obserwujemy rozkwit tzw. przemysłu 4.0. Biznes zaczyna stosować technologie opierające się na koncepcjach Internetu Rzeczy, sieci 5G czy blockchainów. Wśród naszych klientów obserwujemy również coraz większą popularność tzw. e-pieczęci i mechanizmów identyfikacji elektronicznej (eID). Niemal 50% polskich firm chce w najbliższej przyszłości wdrożyć możliwości elektronicznej identyfikacji oraz usług zaufania[4]. Wynika to z faktu, że pozwalają one na zachowanie odpowiedniego tempa realizowania działań, które dla wielu branż jest kluczowym elementem.

Przed wybuchem pandemii COVID-19 aż 73% firm nie inwestowało w nowe technologie. Jednak już teraz trend ulega zmianie. 69% przedsiębiorstw ma zamiar korzystać z nowoczesnych form komunikowania się z klientem, a 27% z systemów do zarządzania i monitorowania pracy zdalnej[5]. Z pewnością będziemy więc obserwować wzrost znaczenia analityki danych w kontekście podejmowania decyzji. Sprawdził się również outsourcing oraz praca zdalna, co doprowadziło do digitalizacji procesów a stąd już tylko mały krok do wykorzystania sztucznej inteligencji. Coraz większą popularnością będą więc cieszyć się platformy takie jak M-Files (platforma workflow), eVault (platforma do zarządzania zeskanowanymi i zindeksowanymi dokumentami autorstwa Iron Mountain), Kofax (OCR pozwalający digitalizować drukowane teksty na papierze) lub Insight (sztuczna inteligencja potrafiąca wyszukiwać dane z wszelkich dostępnych nośników samodzielnie procesując informację we wskazany sposób). Przewiduje się, że synergia tych rozwiązań pozwoli zredukować liczbę błędów pracowników o 43%, natychmiastowy wzrost wydajności o 36% przy jednoczesnej redukcji kosztów administracji o 23%[6].

oprac. Agnieszka Gorczyca

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

 

[1] ang. Business Continuity Planning – Planowanie Ciągłości Działania

[5] Nowoczesne technologie w przedsiębiorstwach przed, w trakcie i po pandemii COVID-19, PIE, 2020

[6] 15 technologicznych rozwiązań w czasach pandemii COVID-19, EY, 2020

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA