REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezbędnik Eksportera: Świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Zbigniew Sokołowski
'Niezbędnik Eksportera: Świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenia towarów
'Niezbędnik Eksportera: Świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenia towarów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ważne informacje dla eksporterów. Opisujemy krok po kroku, jak pozyskać świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów wystawiane przez Krajową Izbę Gospodarczą.

Firma eksportująca towary może napotkać na konieczność przekazania świadectwa pochodzenia, zgodnie z wymaganiami zagranicznego kontrahenta, władz celnych lub banku w przypadku akredytywy. Dodatkowo może być konieczność uwierzytelnienia świadectwa pochodzenia np. przez ambasadę kraju importera w Polsce. Zwykle wskazana ambasada wymaga wcześniejszej legalizacji świadectwa w KIG i/lub MSZ, przy czym świadectwa pochodzenia wystawiane przez KIG nie są dodatkowo potwierdzane przez Izbę.

REKLAMA

REKLAMA

W celu uzyskania świadectwa pochodzenia w KIG należy uwierzytelnić firmę oraz reprezentujące ją osoby, poprzez dostarczenie dokumentów rejestrowych firmy oraz uwierzytelnionych wzorów podpisów uprawnionych osób. Proces uwierzytelnienia w KIG jest bezpłatny i prowadzony dla firm wnioskujących po raz pierwszy.

Kolejnym krokiem jest właściwe przygotowanie i złożenie wniosku o wystawienie świadectwa pochodzenia oraz wypełnionych druków świadectwa. We wniosku należy opisać (w zależności od tego czy firma jest eksporterem, czy producentem/eksporterem):

REKLAMA

  • eksportowany towar jego kod taryfy celnej i pochodzenie,
  • proces produkcji,
  • pochodzenie surowców użytych do produkcji wraz z ich kodami  taryfy celnej,
  • wymagane załączniki potwierdzające zamiar eksportu (np. faktura eksportowa) oraz pochodzenie towaru (m.in. świadectwa i oświadczenia o pochodzeniu, kalkulacje, faktury zakupu),
  • dane na świadectwo pochodzenia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

oraz zamieścić oświadczenia o poprawności zawartych we wniosku danych, okresie przechowywania dokumentów i nie wnioskowaniu o wydanie świadectwa pochodzenia na przedmiotową partię towaru w urzędzie celnym.

Świadectwo pochodzenia jest wystawiane przez KIG niezwłocznie po przedstawieniu poprawnie przygotowanej i podpisanej dokumentacji w wersji papierowej. Dla partii towaru wystawiany jest jeden oryginał i jedna kopia świadectwa. Na wniosek eksportera mogą być wydane dodatkowe kopie, jeśli takie są wymogi strony zagranicznej.

Świadectwo pochodzenia można uzyskać na etapie organizacji eksportu, albo po wysłaniu towaru (retrospektywnie). W tym drugim przypadku, oprócz innych wymaganych dokumentów, do wniosku o wydanie świadectwa pochodzenia należy dołączyć komunikat IE599 potwierdzający dokonanie wywozu towaru.

Polecamy: PODATKI 2020 - pakiet PREMIUM z wideoszkoleniami

W uzasadnionych przypadkach np. kradzieży, utraty lub zniszczenia oryginalnego świadectwa pochodzenia, dopuszczalne jest wystawienie duplikatu świadectwa pochodzenia. Wystawia się jeden duplikat danego dokumentu pochodzenia.

Świadectwo pochodzenia wymagane jest dla potrzeb eksportu, jednak w uzasadnionych przypadkach świadectwo takie może być również wystawione dla potrzeb wewnątrzwspólnotowych tj. dla kontrahentów z krajów Unii Europejskiej.

Szczegółowe informacje dotyczące procedury ubiegania się o wydanie świadectwa pochodzenia potwierdzającego niepreferencyjne pochodzenie towarów można znaleźć na stronie www.swiadectwapochodzenia.kig.pl

Zbigniew Sokołowski, Zastępca Dyrektora Biura Legalizacji, Certyfikacji i Karnetów ATA KIG

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA