REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca nie może odmówić udziału w badaniu rynku

Monika Pązik

REKLAMA

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i konsumentów może wszcząć postępowanie związane z badaniem i analizą rynku. Każdy przedsiębiorca może być zobowiązany do podania informacji o własnej firmie i rynku, na którym działa. Przedsiębiorcy nie wolno odmówić udziału w takim badaniu.

Prezes UOKiK może z urzędu wszcząć postępowanie wyjaśniające z powodu wystąpienia okoliczności, które wskazują na naruszenie przepisów dotyczących gałęzi gospodarki, a w tym zasad uczciwej konkurencji oraz interesów konsumentów. UOKiK przeprowadza stosowną analizę, która może mieć na celu przeprowadzenie badania rynku, w tym określenia jego struktury i stopnia koncentracji. Podstawowym celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego jest zgromadzenie odpowiednich informacji, które pozwolą na wszczęcie postępowania antymonopolowego i wykażą zasadność podjęcia decyzji o jego wszczęciu. Katalog zagadnień objętych postępowaniem wyjaśniającym jest otwarty, a o jego wszczęciu decyduje Prezes UOKiK.

REKLAMA


Cele przeprowadzenia badania rynku


Postępowanie wyjaśniające ukierunkowane na analizę struktury rynku służy przede wszystkim identyfikacji występujących zjawisk oraz zagrożeń na poszczególnych rynkach wraz z wykrywaniem naruszeń prawa konkurencji. Wynik przeprowadzonego badania może mieć znaczny wpływ na kształtowanie polityki konkurencji wobec różnych sektorów gospodarki. Należy zatem pamiętać, że badanie rynku polega na gromadzeniu informacji w celu ustalenia pozycji przedsiębiorców na tym rynku oraz ustalenia rynku właściwego. Wszelkie czynności są elementami postępowania antymonopolowego. Postępowanie wyjaśniające nie trwa co do zasady 30 dni a w sprawach szczególnie skomplikowanych - 60 dni licząc od dnia wszczęcia (od dnia wydania stosownego postanowienia).


Polecamy:
Kontrola skarbowaw firmie


Obowiązki po stronie przedsiębiorców


Czynności związane z przeprowadzaniem badania rynku związane są pojawieniem się obowiązków po stronie przedsiębiorców. Zgodnie z art. 50 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.2007.50.331) przedsiębiorcy zobowiązani są do przekazywania wszystkich koniecznych informacji i dokumentów na żądanie Prezesa UOKiK. Obowiązek dostarczenia informacji i dokumentów może być nałożony w każdym rodzaju postępowania, również w postępowaniu wyjaśniającym. Żądanie prezesa urzędu powinno zawierać:


· wskazanie zakresu informacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· wskazanie celu żądania,

· wskazanie terminu udzielenia informacji,

· pouczenie o sankcjach za nieudzielenie informacji lub za udzielenie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd.


Kary pieniężne dla przedsiębiorców za niedopełnienie obowiązków


Przedsiębiorcy, którzy niedopełniali lub nienależycie wykonali obowiązek przekazania informacji i dokumentów, w tym przekazali informacje wprowadzające w błąd lub informacje nieprawdziwe powinni liczyć się z nałożeniem na nich kar pieniężnych. Zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy prezes urzędu może  podjąć decyzję o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości równej 50 000 000 euro, jeżeli przedsiębiorca chociażby nieumyślnie nie udzieli informacji żądanych przez prezesa urzędu. Dodatkowo podstawą do nałożenia kary pieniężnej jest również brak współdziałania w toku przeprowadzanej kontroli. Ważne jest, aby przedsiębiorca umożliwił Prezesowi UOKiK wstęp na grunt oraz do budynków należących do kontrolowanego. Tym samym przedsiębiorca, który uchyla się od tych obowiązków może ponieść karę pieniężną. Nałożenie kar ma charakter represyjny związany z naruszeniem obowiązków wobec prezesa urzędu oraz charakter prewencyjny, bowiem mają na celu zapobiegnięcie podobnym naruszeniom w przyszłości oraz skutecznie zniechęcać do naruszania prawa uczciwej konkurencji.


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA