REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca nie może odmówić udziału w badaniu rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i konsumentów może wszcząć postępowanie związane z badaniem i analizą rynku. Każdy przedsiębiorca może być zobowiązany do podania informacji o własnej firmie i rynku, na którym działa. Przedsiębiorcy nie wolno odmówić udziału w takim badaniu.

Prezes UOKiK może z urzędu wszcząć postępowanie wyjaśniające z powodu wystąpienia okoliczności, które wskazują na naruszenie przepisów dotyczących gałęzi gospodarki, a w tym zasad uczciwej konkurencji oraz interesów konsumentów. UOKiK przeprowadza stosowną analizę, która może mieć na celu przeprowadzenie badania rynku, w tym określenia jego struktury i stopnia koncentracji. Podstawowym celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego jest zgromadzenie odpowiednich informacji, które pozwolą na wszczęcie postępowania antymonopolowego i wykażą zasadność podjęcia decyzji o jego wszczęciu. Katalog zagadnień objętych postępowaniem wyjaśniającym jest otwarty, a o jego wszczęciu decyduje Prezes UOKiK.

REKLAMA


Cele przeprowadzenia badania rynku


Postępowanie wyjaśniające ukierunkowane na analizę struktury rynku służy przede wszystkim identyfikacji występujących zjawisk oraz zagrożeń na poszczególnych rynkach wraz z wykrywaniem naruszeń prawa konkurencji. Wynik przeprowadzonego badania może mieć znaczny wpływ na kształtowanie polityki konkurencji wobec różnych sektorów gospodarki. Należy zatem pamiętać, że badanie rynku polega na gromadzeniu informacji w celu ustalenia pozycji przedsiębiorców na tym rynku oraz ustalenia rynku właściwego. Wszelkie czynności są elementami postępowania antymonopolowego. Postępowanie wyjaśniające nie trwa co do zasady 30 dni a w sprawach szczególnie skomplikowanych - 60 dni licząc od dnia wszczęcia (od dnia wydania stosownego postanowienia).


Polecamy:
Kontrola skarbowaw firmie


Obowiązki po stronie przedsiębiorców


Czynności związane z przeprowadzaniem badania rynku związane są pojawieniem się obowiązków po stronie przedsiębiorców. Zgodnie z art. 50 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.2007.50.331) przedsiębiorcy zobowiązani są do przekazywania wszystkich koniecznych informacji i dokumentów na żądanie Prezesa UOKiK. Obowiązek dostarczenia informacji i dokumentów może być nałożony w każdym rodzaju postępowania, również w postępowaniu wyjaśniającym. Żądanie prezesa urzędu powinno zawierać:


· wskazanie zakresu informacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· wskazanie celu żądania,

· wskazanie terminu udzielenia informacji,

· pouczenie o sankcjach za nieudzielenie informacji lub za udzielenie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd.


Kary pieniężne dla przedsiębiorców za niedopełnienie obowiązków


Przedsiębiorcy, którzy niedopełniali lub nienależycie wykonali obowiązek przekazania informacji i dokumentów, w tym przekazali informacje wprowadzające w błąd lub informacje nieprawdziwe powinni liczyć się z nałożeniem na nich kar pieniężnych. Zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy prezes urzędu może  podjąć decyzję o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości równej 50 000 000 euro, jeżeli przedsiębiorca chociażby nieumyślnie nie udzieli informacji żądanych przez prezesa urzędu. Dodatkowo podstawą do nałożenia kary pieniężnej jest również brak współdziałania w toku przeprowadzanej kontroli. Ważne jest, aby przedsiębiorca umożliwił Prezesowi UOKiK wstęp na grunt oraz do budynków należących do kontrolowanego. Tym samym przedsiębiorca, który uchyla się od tych obowiązków może ponieść karę pieniężną. Nałożenie kar ma charakter represyjny związany z naruszeniem obowiązków wobec prezesa urzędu oraz charakter prewencyjny, bowiem mają na celu zapobiegnięcie podobnym naruszeniom w przyszłości oraz skutecznie zniechęcać do naruszania prawa uczciwej konkurencji.


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA