REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca nie może odmówić udziału w badaniu rynku

Monika Pązik

REKLAMA

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i konsumentów może wszcząć postępowanie związane z badaniem i analizą rynku. Każdy przedsiębiorca może być zobowiązany do podania informacji o własnej firmie i rynku, na którym działa. Przedsiębiorcy nie wolno odmówić udziału w takim badaniu.

Prezes UOKiK może z urzędu wszcząć postępowanie wyjaśniające z powodu wystąpienia okoliczności, które wskazują na naruszenie przepisów dotyczących gałęzi gospodarki, a w tym zasad uczciwej konkurencji oraz interesów konsumentów. UOKiK przeprowadza stosowną analizę, która może mieć na celu przeprowadzenie badania rynku, w tym określenia jego struktury i stopnia koncentracji. Podstawowym celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego jest zgromadzenie odpowiednich informacji, które pozwolą na wszczęcie postępowania antymonopolowego i wykażą zasadność podjęcia decyzji o jego wszczęciu. Katalog zagadnień objętych postępowaniem wyjaśniającym jest otwarty, a o jego wszczęciu decyduje Prezes UOKiK.

REKLAMA

REKLAMA


Cele przeprowadzenia badania rynku


Postępowanie wyjaśniające ukierunkowane na analizę struktury rynku służy przede wszystkim identyfikacji występujących zjawisk oraz zagrożeń na poszczególnych rynkach wraz z wykrywaniem naruszeń prawa konkurencji. Wynik przeprowadzonego badania może mieć znaczny wpływ na kształtowanie polityki konkurencji wobec różnych sektorów gospodarki. Należy zatem pamiętać, że badanie rynku polega na gromadzeniu informacji w celu ustalenia pozycji przedsiębiorców na tym rynku oraz ustalenia rynku właściwego. Wszelkie czynności są elementami postępowania antymonopolowego. Postępowanie wyjaśniające nie trwa co do zasady 30 dni a w sprawach szczególnie skomplikowanych - 60 dni licząc od dnia wszczęcia (od dnia wydania stosownego postanowienia).


Polecamy:
Kontrola skarbowaw firmie


Obowiązki po stronie przedsiębiorców


Czynności związane z przeprowadzaniem badania rynku związane są pojawieniem się obowiązków po stronie przedsiębiorców. Zgodnie z art. 50 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.2007.50.331) przedsiębiorcy zobowiązani są do przekazywania wszystkich koniecznych informacji i dokumentów na żądanie Prezesa UOKiK. Obowiązek dostarczenia informacji i dokumentów może być nałożony w każdym rodzaju postępowania, również w postępowaniu wyjaśniającym. Żądanie prezesa urzędu powinno zawierać:

REKLAMA


· wskazanie zakresu informacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· wskazanie celu żądania,

· wskazanie terminu udzielenia informacji,

· pouczenie o sankcjach za nieudzielenie informacji lub za udzielenie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd.


Kary pieniężne dla przedsiębiorców za niedopełnienie obowiązków


Przedsiębiorcy, którzy niedopełniali lub nienależycie wykonali obowiązek przekazania informacji i dokumentów, w tym przekazali informacje wprowadzające w błąd lub informacje nieprawdziwe powinni liczyć się z nałożeniem na nich kar pieniężnych. Zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy prezes urzędu może  podjąć decyzję o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości równej 50 000 000 euro, jeżeli przedsiębiorca chociażby nieumyślnie nie udzieli informacji żądanych przez prezesa urzędu. Dodatkowo podstawą do nałożenia kary pieniężnej jest również brak współdziałania w toku przeprowadzanej kontroli. Ważne jest, aby przedsiębiorca umożliwił Prezesowi UOKiK wstęp na grunt oraz do budynków należących do kontrolowanego. Tym samym przedsiębiorca, który uchyla się od tych obowiązków może ponieść karę pieniężną. Nałożenie kar ma charakter represyjny związany z naruszeniem obowiązków wobec prezesa urzędu oraz charakter prewencyjny, bowiem mają na celu zapobiegnięcie podobnym naruszeniom w przyszłości oraz skutecznie zniechęcać do naruszania prawa uczciwej konkurencji.


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA