REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZAIKSOWI nie zawsze należy się wynagrodzenie od przedsiębiorcy za korzystanie z radia

Aleksandra Comi – Aplikant radcowski

REKLAMA

Puszczanie muzyki w sklepie czy restauracji wymaga uzyskania licencji np. od ZAiKS. Czy odtwarzanie muzyki w sklepie zawsze jest odpłatne?

Zgodnie z obowiązującym prawem, twórcy należy się wyłączne prawo do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. ZAiKS jest organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi m. in. do utworów słownych, słowno-muzycznych oraz muzycznych. ZAiKS na podstawie zezwolenia udzielonego Decyzją Ministra Kultury i Sztuki BP./WPA/041/Z/9/98 Zmienionego Decyzją Ministra Kultury DP.WPA.024/98/03/mp ma prawo, co do zasady, pobierać wynagrodzenie m in. za korzystanie z utworów chronionych przez ZAiKS. Takim korzystaniem jest również publiczne odtwarzanie utworów za pomocą radia w miejscu przebywania klientów przedsiębiorcy, takim jak sala jadalna w restauracji, recepcja hotelu, hala sklepowa etc.

REKLAMA

 
Czy w takim razie przedsiębiorca, który ma w swoim zakładzie radio i u którego pojawią się przedstawiciele ZAiKS może uwolnić się od obowiązku opłat?


Okazuje się, że taka możliwość istnieje. ZAiKS ma bowiem prawo do wynagrodzenia za publiczne odtwarzanie utworów w ten sposób, że powinien partycypować w korzyściach osiąganych przez inne osoby poprzez to, że korzystają one z chronionego utworu. Skoro przedsiębiorca wykaże, że odtwarzanie utworów za pomocą radia nie wiąże nawet w sposób pośredni z osiąganiem przez niego korzyści majątkowych, to nie będzie zobowiązany do opłat na rzecz ZAiKS.


Zobacz:
Nowa ustawa antykryzysowa


Jeżeli przedsiębiorca wykorzystuje utwory chronione dla celów komercyjnych, np. w celu zwiększenia obrotów, czy sprzedaży, to osiąga korzyści z tego tytułu, a więc jest zobowiązany do opłat na rzecz ZAiKS. Jednakże radio u przedsiębiorców nie zawsze jest używane w celu umilenia czasu klientom, czy zwiększenia obrotu w inny sposób. Niestety to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek dowiedzenia, że nie czerpie korzyści z korzystania z utworów za pomocą radia. Dodatkowo zazwyczaj ma taką możliwość dopiero na etapie postępowania sądowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wykazanie braku osiągania korzyści może niekiedy okazać się trudne. Okoliczności działające na korzyść przedsiębiorcy mogą być następujące, m.in.:

  • odbiornik radiowy znajduje się w pomieszczeniach dostępnych jedynie personelowi np. w kuchni, pokojach gospodarczych,
  • taksówkarz słucha radia w aucie na postojach, czekając na kolejne zlecenie,
  • radio jest włączane w małym zakładzie np. fryzjerskim, położonym na uboczu, gdzie jest mało klientów i radio umila czas personelowi w oczekiwaniu na klienta,
  • sprzęt grający jest popsuty w ten sposób, że nie działa odtwarzacz płyt ani kaset, a odbiór radia jest w tak złej jakości, że nie sposób korzystać z niego przy klientach.

REKLAMA


Pamiętajmy również, że nawet jeśli okaże się, że wynagrodzenie dla ZAiKS jest należne, a przedsiębiorcy nie łączy z ZAiKS umowa, to warto sprawdzić, czy ZAiKS prawidłowo określił przysługującą mu stawkę wynagrodzenia. Niejednokrotnie zdarza się, że ZAiKS odgórnie narzuca stawki na podstawie nieaktualnych już tabel wynagrodzeń autorskich.


Jeśli ZAiKS zażąda od Ciebie opłaty upewnij się, czy na pewno musisz płacić, a jeśli tak, to czy stawka dyktowana przez ZAiKS lub inną organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi jest prawidłowo wskazana.

 
Zobacz: Ryczałt - utrata prawa do podatku ryczałtowego

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA