REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZAIKSOWI nie zawsze należy się wynagrodzenie od przedsiębiorcy za korzystanie z radia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Comi – Aplikant radcowski

REKLAMA

Puszczanie muzyki w sklepie czy restauracji wymaga uzyskania licencji np. od ZAiKS. Czy odtwarzanie muzyki w sklepie zawsze jest odpłatne?

Zgodnie z obowiązującym prawem, twórcy należy się wyłączne prawo do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. ZAiKS jest organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi m. in. do utworów słownych, słowno-muzycznych oraz muzycznych. ZAiKS na podstawie zezwolenia udzielonego Decyzją Ministra Kultury i Sztuki BP./WPA/041/Z/9/98 Zmienionego Decyzją Ministra Kultury DP.WPA.024/98/03/mp ma prawo, co do zasady, pobierać wynagrodzenie m in. za korzystanie z utworów chronionych przez ZAiKS. Takim korzystaniem jest również publiczne odtwarzanie utworów za pomocą radia w miejscu przebywania klientów przedsiębiorcy, takim jak sala jadalna w restauracji, recepcja hotelu, hala sklepowa etc.

REKLAMA

 
Czy w takim razie przedsiębiorca, który ma w swoim zakładzie radio i u którego pojawią się przedstawiciele ZAiKS może uwolnić się od obowiązku opłat?


Okazuje się, że taka możliwość istnieje. ZAiKS ma bowiem prawo do wynagrodzenia za publiczne odtwarzanie utworów w ten sposób, że powinien partycypować w korzyściach osiąganych przez inne osoby poprzez to, że korzystają one z chronionego utworu. Skoro przedsiębiorca wykaże, że odtwarzanie utworów za pomocą radia nie wiąże nawet w sposób pośredni z osiąganiem przez niego korzyści majątkowych, to nie będzie zobowiązany do opłat na rzecz ZAiKS.


Zobacz:
Nowa ustawa antykryzysowa


Jeżeli przedsiębiorca wykorzystuje utwory chronione dla celów komercyjnych, np. w celu zwiększenia obrotów, czy sprzedaży, to osiąga korzyści z tego tytułu, a więc jest zobowiązany do opłat na rzecz ZAiKS. Jednakże radio u przedsiębiorców nie zawsze jest używane w celu umilenia czasu klientom, czy zwiększenia obrotu w inny sposób. Niestety to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek dowiedzenia, że nie czerpie korzyści z korzystania z utworów za pomocą radia. Dodatkowo zazwyczaj ma taką możliwość dopiero na etapie postępowania sądowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wykazanie braku osiągania korzyści może niekiedy okazać się trudne. Okoliczności działające na korzyść przedsiębiorcy mogą być następujące, m.in.:

  • odbiornik radiowy znajduje się w pomieszczeniach dostępnych jedynie personelowi np. w kuchni, pokojach gospodarczych,
  • taksówkarz słucha radia w aucie na postojach, czekając na kolejne zlecenie,
  • radio jest włączane w małym zakładzie np. fryzjerskim, położonym na uboczu, gdzie jest mało klientów i radio umila czas personelowi w oczekiwaniu na klienta,
  • sprzęt grający jest popsuty w ten sposób, że nie działa odtwarzacz płyt ani kaset, a odbiór radia jest w tak złej jakości, że nie sposób korzystać z niego przy klientach.

REKLAMA


Pamiętajmy również, że nawet jeśli okaże się, że wynagrodzenie dla ZAiKS jest należne, a przedsiębiorcy nie łączy z ZAiKS umowa, to warto sprawdzić, czy ZAiKS prawidłowo określił przysługującą mu stawkę wynagrodzenia. Niejednokrotnie zdarza się, że ZAiKS odgórnie narzuca stawki na podstawie nieaktualnych już tabel wynagrodzeń autorskich.


Jeśli ZAiKS zażąda od Ciebie opłaty upewnij się, czy na pewno musisz płacić, a jeśli tak, to czy stawka dyktowana przez ZAiKS lub inną organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi jest prawidłowo wskazana.

 
Zobacz: Ryczałt - utrata prawa do podatku ryczałtowego

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA