REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziedziczenie firmy po śmierci właściciela

Jarosław Krasnodęmbski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sukcesja przedsiębiorstwa może przysporzyć wiele problemów w przypadku nagłej śmierci właściciela firmy. Warto pomyśleć o uregulowaniu kwestii przejęcia firmy, aby uchronić się przed niepotrzebnymi trudnościami.

REKLAMA

REKLAMA


Jednoosobowa działalność gospodarcza


Osoby fizyczne najczęściej prowadzą swoje firmy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Tak prowadzona firma działa pod nazwiskiem przedsiębiorcy, a majątek firmy jest równocześnie majątkiem własnym jej właściciela. Wynika to z faktu, że jednoosobowa działalność gospodarcza nie ma odrębnej od właściciela osobowości prawnej.


W przypadku śmierci osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą przysługujące jej prawa przechodzą na jej spadkobierców. Do spadku wchodzi również prowadzone przez zmarłego przedsiębiorstwo.


Należy jednak zwrócić uwagę, że nie istnieje możliwość nabycia jednoosobowej działalności w całości za pomocą dziedziczenia. Wynika to bowiem z tego, że formalnie taka działalność nie może zmienić właściciela.

REKLAMA


Co nie podlega dziedziczeniu?


Wiele elementów jednoosobowej działalności nigdy nie będzie mogło być odziedziczone. Dziedziczeniu nie podlega firma (nazwa) przedsiębiorstwa, z tego to powodu, że musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy. Co więcej nie można odziedziczyć numeru NIP, koncesji i zezwoleń, jakie w ciągu lat uzyskał prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Te wszystkie zastrzeżenia powodują, że spadkobierca musi de facto założyć nową działalność gospodarczą.


Dziedziczenie przedsiębiorstwa


Dziedziczenie przedsiębiorstwa odbywa się na zasadach ogólnych. Oznacza to, że o sposobie dziedziczenia decyduje fakt czy zmarły pozostawił testament, czy też nie.


W przypadku braku testamentu do głosu dochodzi Kodeks cywilny i ogólne zasady dziedziczenia. W przypadku tego sposobu składniki majątkowe, które do tej pory wchodziły w skład przedsiębiorstwa przechodzą w całości na ustawowych spadkobierców przedsiębiorcy. W ten sposób pomiędzy spadkobiercami dochodzi do utworzenia współwłasności ułamkowej całego przedsiębiorstwa.


Oznacza, to że spadkobiercom nie przysługuje wyłączny tytuł własności do żadnego ze składników przedsiębiorstwa, gdyż każdy składnik jest współwłasnością wszystkich spadkobierców. Sytuację tą można zmienić poprzez dział spadku.


Zobacz: Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej - prawo upadłościowe

 

Dopóki jednak nie zostanie on przeprowadzony trwa współwłasność ułamkowa. Jest to sytuacja dosyć niebezpieczna dla dalszych losów przedsiębiorstwa, gdyż do wielu czynności, które przekraczają zakres zwykłego zarządu konieczna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli. Przy podejmowaniu czynności zwykłego zarządu potrzebna jest zgodna większości współwłaścicieli. Prowadzenie działalności gospodarczej w takich warunkach może stać się prawie niemożliwe.


Rozwiązaniem jest dział spadku. Jednak z praktyki wiadomo, że postępowania takie mogą trwać kilka miesięcy, a przy pojawieniu się sporów nawet ponad rok.


Firma w testamencie


W przypadku spisania testamentu nie można do końca wykluczyć możliwości rozdzielenia składników przedsiębiorstwa. Zgodnie z prawem spadkobierca w testamencie może określić jedynie wielkość korzyści, jakie mają przypaść poszczególnym spadkobiercom. Na mocy testamentu również dochodzi do działu spadku. W tym jednak sądy przeważnie dążą do zachowania działalności gospodarczej w niepodzielonej całości.


O ile w testamencie nie zostały pominięte wszystkie osoby uprawnione do zachowku po zmarłym, to dziedziczenie na podstawie testamentu sprawia mniej problemów przy podziale spadku, którego częścią jest przedsiębiorstwo.


Zapis windykacyjny


Najkorzystniejszym sposobem na przekazanie przedsiębiorstwa w całości jednemu spadkobiercy jest umieszczenie w testamencie zapisu windykacyjnego. Zapis windykacyjny umożliwia spadkodawcy zapisanie oznaczonej osobie oznaczonego przedmiotu spadku. Przedmiotem zapisu windykacyjnego może być m.in. przedsiębiorstwo.


Należy jednak pamiętać, że zapis windykacyjny może być zawarty wyłącznie w testamencie sporządzonym w formie testamentu notarialnego. Zapisobierca windykacyjny otrzyma jedynie ten przedmiot spadku, który zostanie dla niego wskazany w testamencie.


Zapis windykacyjny daje osobie fizycznej najlepszą możliwość do zadecydowania o losach poszczególnych elementów masy spadkowej. Zapis windykacyjny jest zatem najlepszym sposobem na przekazanie prowadzonej działalności gospodarczej na konto jednego ze spadkobierców.


Zobacz:
Zagrożenia dla przedsiębiorstw w 2013 roku

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA