REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich formach przedsiębiorcy zagraniczni mogą prowadzić działalność w Polsce?

Patrycja Dzięgielewska
Tomasz Pietrzak

REKLAMA

Działalność gospodarczą na terytorium naszego kraju mogą prowadzić nie tylko przedsiębiorcy krajowi, ale również w określonym zakresie przedsiębiorcy zagraniczni. Często wybieranymi formami organizacyjnymi, w których przedsiębiorcy zagraniczni prowadzą swoją działalność na terytorium Polski są oddziały i przedstawicielstwa.


Zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) oddziałem jest wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza główną siedzibą lub głównym miejscem wykonywania działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Dla wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Polski. Zakres działalności gospodarczej w oddziale musi odpowiadać zakresowi działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego i nie może być szerszy (np. przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność polegającą na produkcji wyrobów elektronicznych nie może w utworzonym w Polsce oddziale prowadzić działalności polegającej na świadczeniu usług budowlanych).

Kto może utworzyć oddział? Oddziały mogą być tworzone przede wszystkim przez przedsiębiorców z państw członkowskich UE oraz państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (np. Norwegii). Utworzenie oddziału przez przedsiębiorców z innych państw jest ograniczone i możliwe na zasadzie wzajemności (tzn. jeśli prawo tych państw dopuszcza polskich przedsiębiorców do utworzenia na ich terytorium oddziału).

Jednym z obowiązków przedsiębiorcy zagranicznego jest używanie do oznaczenia swojego oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy oraz przetłumaczonej na język polski formy prawnej (np. spółka jawna) z dodaniem wyrazów „oddział w Polsce”, a także ustanowienie osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego.

REKLAMA

Przedsiębiorcy zagraniczni mogą również tworzyć na terytorium Polski przedstawicielstwa. Podstawową różnicą pomiędzy oddziałem a przedstawicielstwem jest cel, w jakim tworzone są obie instytucje. Przedstawicielstwo może obejmować wyłącznie działalność w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego, podczas gdy oddział jest tworzony w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wskazać, że przedstawicielstwa mogą być tworzone przez przedsiębiorców bez względu na przynależności państwową ich siedziby. Jest to istotna różnica w porównaniu do oddziału, którego utworzenie może być, jak wskazano powyżej, ograniczone. Należy zaznaczyć, że przedstawicielstwa mogą być tworzone również przez osoby zagraniczne powołane do promocji gospodarki kraju, w którym znajduje się ich siedziba.

Kolejną różnicą pomiędzy oddziałem a przedstawicielstwem jest sposób ich rejestracji. Oddział podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, natomiast utworzenie przedstawicielstwa wymaga wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, który jest prowadzony przez właściwego ministra. Podobnie jak w przypadku oddziału, przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył przedstawicielstwo ma obowiązek używać dla jego oznaczenia oryginalnej nazwy przedsiębiorcy, przetłumaczonej na język polski formy prawnej oraz słów „przedstawicielstwo w Polsce”.

Podsumowując, przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć na terytorium Polski zarówno oddziały, jak i przedstawicielstwa. Oddział jest tworzony w celu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie działalności przedsiębiorstwa zagranicznego, natomiast działalność przedstawicielstwa ogranicza się do reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA