REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej firm powstaje niż się zamyka

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

Liczba przedsiębiorców, którzy w tym roku założyli własną działalność gospodarczą przekroczyła w listopadzie 250 tysięcy. Gdyby tylko na tej podstawie zbudować indeks polskiej przedsiębiorczości, wyglądałby on bardzo optymistycznie. Niestety obraz psuje liczba zamykanych firm, która znów podskoczyła w październiku.

Na koniec października jednoosobową działalność gospodarczą prowadziło w Polsce 2 908,3 tys. przedsiębiorców - wynika z rejestru REGON. Od początku roku przybyło 36 834 takich podmiotów. Jest to ujęcie sumaryczne, które obejmuje zarówno nowo utworzone firmy, jak i te, które zostały definitywnie zamknięte (na liczbę podmiotów w rejestrze REGON nie wpływają zawieszenia działalności gospodarczej).

REKLAMA


 


Więcej firm powstaje niż się zamyka


Same statystyki GUS dotyczące zarejestrowanych w tym roku działalności gospodarczych pokazują z kolei, że od stycznia powstało w sumie 241 817 mikro firm. Jeśli do liczby tej dodamy działalności zarejestrowane w pierwszej połowie listopada (do 15. włączanie) - dane te pochodzą z CEIDG - to otrzymamy w sumie 253 514 start-upów utworzonych w tym roku. Gdyby w tym miejscu postawić kropkę, wynik analizy wyglądałyby całkiem optymistycznie. Niestety obraz polskiej przedsiębiorczości psuje liczba wyrejestrowywanych firm. Od początku roku do końca października przygodę z własnym biznesem postanowiło bowiem zakończyć w sumie 204 416 przedsiębiorców. Jeśli tę liczbę powiększymy o wyrejestrowania przeprowadzone w pierwszej połowie grudnia (dane CEIDG), liczba wyrejestrowanych w tym roku firm zwiększy się do 214 919. Na szczęście firm nowo powstałych w badanym okresie jest więcej, ale ich przewaga nie jest znacząca (38 595).

 
 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Niepokojący wzrost likwidacji


O ile liczba październikowych rejestracji, wynoszących 24,7 tysiąca, wpisuje się w trend obserwowany w ostatnich miesiącach, to w przypadku wyrejestrowań działalności mamy w październiku wzrost. Ubiegły miesiąc był najbardziej obfitujący w tego typu decyzje od lutego br. Trudno jednak znaleźć jedną przyczynę takiej sytuacji. Mogły złożyć się na to pogarszające się warunki ekonomiczne (prowadzone co kwartał przez Grupę Idea Banku badania nastrojów drobnych przedsiębiorców nie wykazują co prawda, aby spodziewali się oni spadku osiąganych obrotów, ale sugerują wzrost poczucia niepewności objawiającego się np. niechęcią do inwestowania). Inną przyczyną wzrostu liczby wyrejestrowań mogła być niewiedza części przedsiębiorców o tym, że począwszy od tego roku nie ma już obowiązku odprowadzania w grudniu podwójnej zaliczki na podatek dochodowy (co wcześniej było dużym obciążeniem).


 

 


Najwięcej decyzji zapada na przełomie roku


Dostępne statystyki GUS dla pełnych miesięcy, które obejmują okres od grudnia 2011 r. do sierpnia 2012 r., pokazują, że najwięcej zarówno rejestracji, jak i wyrejestrowań przypadło na styczeń. Tylko w tym miesiącu zarejestrowało się 27 237 nowych przedsiębiorców, a wyrejestrowało 42 582. Grudzień i styczeń były przy tym jedynymi miesiącami, w których liczba wyrejestrowań była większa od liczby nowo utworzonych biznesów. Duża liczba nowych wniosków złożonych przez przedsiębiorców na przełomie roku może wynikać zarówno z przyczyn natury psychologicznej, jak i ekonomicznej. Przełom roku to zwyczajowo okres podsumowań i nowych planów, ale też realizacji podjętych decyzji. Niestety przełom roku to także wysyp decyzji o zamknięciu firmy. W tym przypadku obok wspomnianych czynników psychologicznych (zakończenie pewnego etapu w życiu), dochodzą też czynniki ekonomiczne. Dla wielu branż końcówka roku to najgorętszy okres, a więc też czas większych przychodów. Jeżeli w tym czasie przedsiębiorcy nie udaje się odnieść sukcesu, dochodzi on do wniosku, że prowadzony przez niego biznes nie ma sensu. Wielu z nich decyduje się w takiej sytuacji albo zawiesić działalność, albo ją zamknąć.


 


Zakładamy firmę, żeby więcej zarabiać


 - Wśród czynników, które przedsiębiorcy wskazują najczęściej jako przyczynę decyzji o założeniu własnej działalności numerem jeden jest chęć osiągania wyższych zarobków. Dotyczy to zarówno osób, które chcą dorobić do etatu, jak i tych, dla których firma ma być jedynym źródłem utrzymania - mówi Kamila Bukowska, menedżer zespołu zajmującego się rejestracją działalności gospodarczej w Tax Care. Podkreśla jednak, że wśród motywów założenia własnej działalności coraz częściej pojawia się obawa przed utratą pracy, a także konieczność zamiany etatu na samozatrudnienie w ramach współpracy z dotychczasowym pracodawcą. Przypomnijmy, że z badania przeprowadzonego przez Tax Care w ub.r. wynikało, że do założenie własnej firmy dużą grupę przyszłych przedsiębiorców skłoniła potrzeba uniezależnienia się od pracodawcy oraz dobry pomysł na biznes i duch przedsiębiorczości.


 


 


Przy działalności sezonowej, związanej np. tylko z okresem wakacyjnym lub tylko z sezonem zimowym, firmę można zawiesić, dzięki czemu w czasie, kiedy firma nie przynosi dochodu, nie trzeba płacić składek ZUS i składać deklaracji VAT. Do zawieszenia działalności gospodarczej mają prawo przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników - za wyjątkiem umów o pracę na czas określony, zawieranych tylko na czas planowanej aktywności na rynku, czy umów - zleceń. Działalność można zawiesić na okres od 30 dni do dwóch lat.


 


Netto najlepszy czerwiec


Statystyki dotyczące rejestrów REGON pokazują również, że największy przyrost netto działalności gospodarczych w tym roku miał miejsce w czerwcu - liczba przedsiębiorców zwiększyła się wtedy o ok. 9 tysięcy. W tym miesiącu relacja nowych działalności do wyrejestrowań osiągnęła najwyższy w badanym okresie poziom 1,58. Wynikało to głównie z wyraźnie niższej niż w poprzednim miesiącu liczby wyrejestrowań działalności gospodarczej. Niestety w październiku omawiany wskaźnik podniósł się do najwyższego od lutego poziomu (1,28).


Katarzyna Siwek

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • johny
    2021-11-04 10:22:58
    tragedia , brak dat brak jednostek miary, kto wam dał dyplom ?
    0
QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

REKLAMA

Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

REKLAMA

Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

REKLAMA