REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastrzegaj, patentuj i zyskuj!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Brzozowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowatorskie pomysły trzeba chronić, zastrzegać, a te, które mogą mieć zastosowanie na skalę przemysłową – patentować. Po co? Żeby zarabiać na własnym pomyśle, żeby nie dawać pomysłów w prezencie konkurencji.

Innowacja to słowo klucz, kiedy mówimy o sukcesie firmy. Stawiajmy na innowacyjne rozwiązania, ale z głową! Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej jest istotnym elementem strategii firmy. Warto chronić prawa wyłączne do swoich rozwiązań najszybciej jak to tylko możliwe. Niestety, praktyka pokazuje, że najczęściej myślimy o tym, kiedy jest już za późno, bo np. konkurencja wykorzystuje nasz pomysł, czy też podszywa się pod nasz produkt.

REKLAMA

REKLAMA

Czy to możliwe? Nawet 300 tys. zł, na dowolny cel dla Twojej firmy!

„Chroniąc własność intelektualną i przemysłową, nie tylko zyskujemy broń do walki z konkurencją, z podróbkami naszych produktów, reklam, logotypów, opakowań, ale przede wszystkim realnie podnosimy wartość swojej firmy i jej produktów. Nie ulegajmy stereotypom, że taka ochrona jest poza zasięgiem finansowym polskich małych i średnich przedsiębiorców” - mówi Dorota Rzążewska, wspólnik zarządzający Kancelarii Rzeczników Patentowych JWP, krajowy i europejski rzecznik patentowy, radca prawny, arbiter ds. krajowych i europejskich domen internetowych.

Wielcy odkrywcy

REKLAMA

Sztuką jest wpaść na pomysł, na jaki nikt inny jeszcze nie wpadł. Jednak samo odkrycie nie może zostać opatentowane, a wynalezienie innowacyjnego rozwiązania to dopiero początek drogi. Trzeba swój pomysł umieć dobrze ochronić, by móc czerpać z niego zyski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O wynalazku mówimy, gdy nasze rozwiązanie:

• jest nowe, czyli rozwiązanie takie do tej pory nie istniało;

• charakteryzuje się odpowiednim poziomem wynalazczym, czyli rozwiązanie to nie jest oczywiste;

• ma zastosowanie przemysłowe, czyli nadaje się do produkcji i dystrybucji.

Niestety, częstym błędem, który uniemożliwia nam uzyskanie prawa do uzyskania patentu, jest publiczne ujawnienie wynalazku przed jego zgłoszeniem do ochrony, np. prezentacja na wystawie, publikacja wyników badań, rozpoczęcie produkcji, umieszczenie informacji na stronie internetowej albo brak sprawdzenia, czy takie rozwiązanie już gdzieś istnieje i jeśli tak, to czy jest chronione patentem.

Jeśli prace nad wynalazkiem prowadzone są w zespole, ważne jest, by podpisać umowę o poufności, w przeciwnym razie, osoba, która pierwsza zgłosi patent, może uzyskać prawo wyłączne.

'Rozwiązanie ujawnione na targach, konferencjach i innych imprezach publicznych, jak również w formie publikacji czy innych materiałów pisanych, bez jego wcześniejszego zgłoszenia do ochrony może stać się 'istniejącym stanem techniki', z którego inni mogą korzystać' - przestrzega dr Aleksandra Twardowska z Kancelarii Rzeczników Patentowych JWP, krajowy i europejski rzecznik patentowy, biotechnolog.

Rozprawa z mitami o cenach

Panuje mylne przekonanie, że na ochronę własności przemysłowej stać tylko gigantów. Budżet, jaki należy przeznaczyć na ochronę własności niematerialnej firmy, zależy od zakresu i rodzaju ochrony. Rejestracji bądź zgłoszenia można bowiem dokonać na terenie:

• Polski;

• całej Unii Europejskiej;

• wybranych krajów;

• globalnie, na całym świecie.

Koszt ten może wahać się od kilkuset złotych do kilkunastu/kilkudziesięciu tysięcy złotych na przestrzeni kilku lat w zależności od przyjętej strategii ochrony.

Warto zatem poprosić o profesjonalne wsparcie rzecznika patentowego ze sprawdzonej i doświadczonej kancelarii, który doradzi, co rzeczywiście należy chronić i w jakim zakresie.

UE dofinansuje!

Fundusze Unii Europejskiej na lata 2007-2013 promują innowacyjność i wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy dbający o ochronę własności przemysłowej, posiadający już opatentowane wynalazki, zastrzeżone znaki towarowe, wzory przemysłowe lub użytkowe, mają większe szanse na uzyskanie dofinansowania na inwestycję, rozwój i badania. Ponadto mogą ubiegać się o dofinansowanie części kosztów związanych z uzyskaniem ochrony własności przemysłowej poza granicami Polski.

Co tracimy, gdy nie chronimy:

• brak możliwości czerpania korzyści z licencji czy sprzedaży praw do znaku, patentu, wzoru

• utrudniona walka z konkurencją, kopiami

• mniej patentów i wdrożeń niż w innych krajach UE

• trudniejszy dostęp do dotacji UE

• kryzys finansowy bardziej dotkliwy dla firm nieinnowacyjnych

Chroniąc własność intelektualną i przemysłową przedsiębiorstwa, można:

• budować silną markę firmy i produktów

• kreować wizerunek przedsiębiorstwa i produktów za pomocą spójnej i silnej identyfikacji marki

• podnieść wartość firmy

• zyskać wyłączne prawo do czerpania zysków z własnego pomysłu

• udzielić licencji na swój znak, wzór lub patent

• sprzedać prawo do zastrzeżonego wzoru, znaku lub wynalazku

• zapobiec imitacji swoich produktów i oznaczeń

• wyeliminować naśladowców

• zyskać silniejszą pozycję negocjacyjną

• przyciągnąć inwestorów

• wzmocnić swoją pozycję rynkową

Co należy chronić:

• logo, hasło, slogan, znak

• innowacyjny produkt

• innowacyjne opakowanie

• własną domenę internetową

• know-how

• wynalazek

• etykietę

• coś, co jest innowacyjne

Elżbieta Brzozowska

Praktyczne wskazówki

Dorota Rzążewska

rzecznik patentowy

• Rozwijaj firmę, wzmacniając pozycję konkurencyjną. Stawiając na innowację, na wdrożenia, zaskakuj rynek nowymi, chronionymi pomysłami. Kto się nie rozwija, ten się cofa, dlatego poszukuj luk technologicznych, szukaj potencjału w niszach rynkowych, monitoruj bazy danych Urzędu Patentowego, szukając inspiracji dla własnego biznesu.

• Warto zasięgnąć fachowej porady rzecznika patentowego, co możesz i co warto zastrzec, łatwo bowiem wpaść w pułapkę nadmiernej ostrożności, zbyt szerokiego zastrzegania wzorów i znaków, a co za tym idzie, zbytecznych wydatków.

• Należy zbadać zdolność rejestrową lub patentową, by upewnić się, że taki sam lub podobny wzór, znak czy wynalazek nie został już przez kogoś zarejestrowany, dzięki sprawdzeniu bazy rejestrów unikniesz straty czasu i pieniędzy na bezcelową procedurę rejestracyjną czy nawet działania promocyjne.

• Upewnij się, że twój wynalazek nie został ujawniony osobom trzecim, nie został zaprezentowany podczas targów czy wystawy, jeśli tak było, możesz utracić prawo do ubiegania się o patent, gdyż wynalazek musi cechować się: nowością, poziomem wynalazczym oraz możliwością przemysłowej stosowalności. Te trzy warunki muszą być spełnione jednocześnie. Nowość oznacza, że wynalazek nie może być podany do powszechnej wiadomości przed datą złożenia dokumentacji w Urzędzie Patentowym. Poziom wynalazczy to innowacyjność myśli, coś, co przez znawcę tematu nie zostanie uznane za wynikające w sposób oczywisty ze stanu wiedzy technicznej. Z kolei możliwość przemysłowej stosowalności oznacza, że wynalazek może mieć przemysłowe zastosowanie w którejś z gałęzi przemysłu.

• Podejmij decyzję o zakresie terytorialnym ochrony - możesz chronić swoją własność w kraju, w Unii Europejskiej, tylko w wybranych państwach lub globalnie - na terenie wszystkich państw świata. To, jaki wybierzesz zakres ochrony, warunkuje rodzaj procedury rejestracyjnej oraz ma znaczący wpływ na jej koszt. Zakres ochrony musi wynikać ze strategii biznesowej firmy oraz rynków, na których twoja firma będzie aktywna. Rzecznik patentowy pomoże ci wybrać najkorzystniejszą dla ciebie formę ochrony.

• Pamiętaj, że tymczasowa ochrona twojej własności rozpoczyna się już od daty złożenia wniosku we właściwym urzędzie.

• Włącz ochronę własności intelektualnej i przemysłowej swojej firmy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA