REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastrzegaj, patentuj i zyskuj!

Elżbieta Brzozowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowatorskie pomysły trzeba chronić, zastrzegać, a te, które mogą mieć zastosowanie na skalę przemysłową – patentować. Po co? Żeby zarabiać na własnym pomyśle, żeby nie dawać pomysłów w prezencie konkurencji.

Innowacja to słowo klucz, kiedy mówimy o sukcesie firmy. Stawiajmy na innowacyjne rozwiązania, ale z głową! Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej jest istotnym elementem strategii firmy. Warto chronić prawa wyłączne do swoich rozwiązań najszybciej jak to tylko możliwe. Niestety, praktyka pokazuje, że najczęściej myślimy o tym, kiedy jest już za późno, bo np. konkurencja wykorzystuje nasz pomysł, czy też podszywa się pod nasz produkt.

REKLAMA

Czy to możliwe? Nawet 300 tys. zł, na dowolny cel dla Twojej firmy!

„Chroniąc własność intelektualną i przemysłową, nie tylko zyskujemy broń do walki z konkurencją, z podróbkami naszych produktów, reklam, logotypów, opakowań, ale przede wszystkim realnie podnosimy wartość swojej firmy i jej produktów. Nie ulegajmy stereotypom, że taka ochrona jest poza zasięgiem finansowym polskich małych i średnich przedsiębiorców” - mówi Dorota Rzążewska, wspólnik zarządzający Kancelarii Rzeczników Patentowych JWP, krajowy i europejski rzecznik patentowy, radca prawny, arbiter ds. krajowych i europejskich domen internetowych.

Wielcy odkrywcy

Sztuką jest wpaść na pomysł, na jaki nikt inny jeszcze nie wpadł. Jednak samo odkrycie nie może zostać opatentowane, a wynalezienie innowacyjnego rozwiązania to dopiero początek drogi. Trzeba swój pomysł umieć dobrze ochronić, by móc czerpać z niego zyski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O wynalazku mówimy, gdy nasze rozwiązanie:

• jest nowe, czyli rozwiązanie takie do tej pory nie istniało;

• charakteryzuje się odpowiednim poziomem wynalazczym, czyli rozwiązanie to nie jest oczywiste;

• ma zastosowanie przemysłowe, czyli nadaje się do produkcji i dystrybucji.

REKLAMA

Niestety, częstym błędem, który uniemożliwia nam uzyskanie prawa do uzyskania patentu, jest publiczne ujawnienie wynalazku przed jego zgłoszeniem do ochrony, np. prezentacja na wystawie, publikacja wyników badań, rozpoczęcie produkcji, umieszczenie informacji na stronie internetowej albo brak sprawdzenia, czy takie rozwiązanie już gdzieś istnieje i jeśli tak, to czy jest chronione patentem.

Jeśli prace nad wynalazkiem prowadzone są w zespole, ważne jest, by podpisać umowę o poufności, w przeciwnym razie, osoba, która pierwsza zgłosi patent, może uzyskać prawo wyłączne.

'Rozwiązanie ujawnione na targach, konferencjach i innych imprezach publicznych, jak również w formie publikacji czy innych materiałów pisanych, bez jego wcześniejszego zgłoszenia do ochrony może stać się 'istniejącym stanem techniki', z którego inni mogą korzystać' - przestrzega dr Aleksandra Twardowska z Kancelarii Rzeczników Patentowych JWP, krajowy i europejski rzecznik patentowy, biotechnolog.

Rozprawa z mitami o cenach

Panuje mylne przekonanie, że na ochronę własności przemysłowej stać tylko gigantów. Budżet, jaki należy przeznaczyć na ochronę własności niematerialnej firmy, zależy od zakresu i rodzaju ochrony. Rejestracji bądź zgłoszenia można bowiem dokonać na terenie:

• Polski;

• całej Unii Europejskiej;

• wybranych krajów;

• globalnie, na całym świecie.

Koszt ten może wahać się od kilkuset złotych do kilkunastu/kilkudziesięciu tysięcy złotych na przestrzeni kilku lat w zależności od przyjętej strategii ochrony.

Warto zatem poprosić o profesjonalne wsparcie rzecznika patentowego ze sprawdzonej i doświadczonej kancelarii, który doradzi, co rzeczywiście należy chronić i w jakim zakresie.

UE dofinansuje!

Fundusze Unii Europejskiej na lata 2007-2013 promują innowacyjność i wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy dbający o ochronę własności przemysłowej, posiadający już opatentowane wynalazki, zastrzeżone znaki towarowe, wzory przemysłowe lub użytkowe, mają większe szanse na uzyskanie dofinansowania na inwestycję, rozwój i badania. Ponadto mogą ubiegać się o dofinansowanie części kosztów związanych z uzyskaniem ochrony własności przemysłowej poza granicami Polski.

Co tracimy, gdy nie chronimy:

• brak możliwości czerpania korzyści z licencji czy sprzedaży praw do znaku, patentu, wzoru

• utrudniona walka z konkurencją, kopiami

• mniej patentów i wdrożeń niż w innych krajach UE

• trudniejszy dostęp do dotacji UE

• kryzys finansowy bardziej dotkliwy dla firm nieinnowacyjnych

Chroniąc własność intelektualną i przemysłową przedsiębiorstwa, można:

• budować silną markę firmy i produktów

• kreować wizerunek przedsiębiorstwa i produktów za pomocą spójnej i silnej identyfikacji marki

• podnieść wartość firmy

• zyskać wyłączne prawo do czerpania zysków z własnego pomysłu

• udzielić licencji na swój znak, wzór lub patent

• sprzedać prawo do zastrzeżonego wzoru, znaku lub wynalazku

• zapobiec imitacji swoich produktów i oznaczeń

• wyeliminować naśladowców

• zyskać silniejszą pozycję negocjacyjną

• przyciągnąć inwestorów

• wzmocnić swoją pozycję rynkową

Co należy chronić:

• logo, hasło, slogan, znak

• innowacyjny produkt

• innowacyjne opakowanie

• własną domenę internetową

• know-how

• wynalazek

• etykietę

• coś, co jest innowacyjne

Elżbieta Brzozowska

Praktyczne wskazówki

Dorota Rzążewska

rzecznik patentowy

REKLAMA

• Rozwijaj firmę, wzmacniając pozycję konkurencyjną. Stawiając na innowację, na wdrożenia, zaskakuj rynek nowymi, chronionymi pomysłami. Kto się nie rozwija, ten się cofa, dlatego poszukuj luk technologicznych, szukaj potencjału w niszach rynkowych, monitoruj bazy danych Urzędu Patentowego, szukając inspiracji dla własnego biznesu.

• Warto zasięgnąć fachowej porady rzecznika patentowego, co możesz i co warto zastrzec, łatwo bowiem wpaść w pułapkę nadmiernej ostrożności, zbyt szerokiego zastrzegania wzorów i znaków, a co za tym idzie, zbytecznych wydatków.

• Należy zbadać zdolność rejestrową lub patentową, by upewnić się, że taki sam lub podobny wzór, znak czy wynalazek nie został już przez kogoś zarejestrowany, dzięki sprawdzeniu bazy rejestrów unikniesz straty czasu i pieniędzy na bezcelową procedurę rejestracyjną czy nawet działania promocyjne.

• Upewnij się, że twój wynalazek nie został ujawniony osobom trzecim, nie został zaprezentowany podczas targów czy wystawy, jeśli tak było, możesz utracić prawo do ubiegania się o patent, gdyż wynalazek musi cechować się: nowością, poziomem wynalazczym oraz możliwością przemysłowej stosowalności. Te trzy warunki muszą być spełnione jednocześnie. Nowość oznacza, że wynalazek nie może być podany do powszechnej wiadomości przed datą złożenia dokumentacji w Urzędzie Patentowym. Poziom wynalazczy to innowacyjność myśli, coś, co przez znawcę tematu nie zostanie uznane za wynikające w sposób oczywisty ze stanu wiedzy technicznej. Z kolei możliwość przemysłowej stosowalności oznacza, że wynalazek może mieć przemysłowe zastosowanie w którejś z gałęzi przemysłu.

• Podejmij decyzję o zakresie terytorialnym ochrony - możesz chronić swoją własność w kraju, w Unii Europejskiej, tylko w wybranych państwach lub globalnie - na terenie wszystkich państw świata. To, jaki wybierzesz zakres ochrony, warunkuje rodzaj procedury rejestracyjnej oraz ma znaczący wpływ na jej koszt. Zakres ochrony musi wynikać ze strategii biznesowej firmy oraz rynków, na których twoja firma będzie aktywna. Rzecznik patentowy pomoże ci wybrać najkorzystniejszą dla ciebie formę ochrony.

• Pamiętaj, że tymczasowa ochrona twojej własności rozpoczyna się już od daty złożenia wniosku we właściwym urzędzie.

• Włącz ochronę własności intelektualnej i przemysłowej swojej firmy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA