REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady udziału przedsiębiorców w przedsięwzięciach publiczno-prywatnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 lutego 2009 r. przedsiębiorcy mogą uzyskać koncesje na realizację usług publicznych. Od 27 lutego przedsiębiorcom łatwiej finansować i brać udział w realizacji zadań publicznych. W zamian za realizację takich przedsięwzięć przedsiębiorcy mogą zarabiać na eksploatacji obiektu powstałego w wyniku przedsięwzięcia.

Takie uprawnienie dają przedsiębiorcom: ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Celem obu tych ustaw jest poszerzenie prawnych możliwości realizacji zadań publicznych przez przedsiębiorców.

REKLAMA

Koncesje na usługi i roboty budowlane

Dotychczas w obrocie gospodarczym funkcjonowały tylko koncesje na roboty budowlane. Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp) przewidywała, że jedną z możliwości realizacji zadań publicznych jest ich wykonywanie w drodze koncesji na roboty budowlane (uchylony art. 128 pzp). Od 20 lutego 2009 r. koncesje są regulowane odrębną ustawą. Tym samym zlecający z tzw. sektora publicznego będą mogli nabywać usługi i roboty budowlane albo na podstawie Prawa zamówień publicznych, albo na podstawie ustawy o koncesji. Różnica polega na tym, że w przypadku udzielenia koncesji przynajmniej część zapłaty należnej wykonawcy (koncesjonariuszowi) będzie musiała pochodzić z uzyskiwania korzyści ze świadczonej usługi od bezpośrednich usługobiorców. Na przykład urząd udzielił spółce X koncesji na budowę i zarządzanie parkingiem miejskim. Wynagrodzenie koncesjonariusza w części będzie pochodzić z opłat wnoszonych przez użytkowników parkingu.

WAŻNE!

W przypadku udzielenia koncesji przynajmniej część zapłaty należnej wykonawcy będzie musiała pochodzić z uzyskiwania korzyści ze świadczonej usługi od bezpośrednich usługobiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynagrodzenie. Wynagrodzenie koncesjonariusza to w przypadku koncesji na:

1) roboty budowlane - wyłącznie prawo do korzystania z obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy,

2) usługi - wyłącznie prawo do korzystania z usługi albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy

(art. 1 ust. 2 ustawy o koncesjach).

Na przedsiębiorcę zostało tu przeniesione ryzyko ekonomiczne inwestycji (art. 1 ust. 3 ustawy o koncesjach).

Postępowanie o zawarcie umowy koncesji. Ubieganie się o uzyskanie koncesji jest łatwiejsze i mniej sformalizowane od postępowania w trybie zamówienia publicznego. Przedsiębiorca zainteresowany koncesją powinien w odpowiedzi na ogłoszenie złożyć wniosek do urzędu. Ogłoszenia można znaleźć:

• w siedzibie i na stronie internetowej urzędu,

• w Biuletynie Zamówień Publicznych,

• na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych,

• w przypadku koncesji na roboty budowlane także w Urzędzie Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (art. 10 ustawy o koncesjach).

REKLAMA

Zainteresowani przedsiębiorcy powinni zostać zaproszeni do negocjacji istotnych warunków koncesji. Po negocjacjach przedsiębiorcy mogą złożyć swe oferty, spośród których urząd wybierze najkorzystniejszą. Kryteria wyboru wykonawcy będą publikowane w ogłoszeniu o koncesji oraz opisie warunków udzielanej koncesji.

Umowa koncesji. Jeśli oferta przedsiębiorcy będzie najkorzystniejsza, koncesjodawca (urząd) zawrze z nim umowę (art. 21 ustawy o koncesjach). Kontrakt musi mieć formę pisemną pod rygorem nieważności. Umowa koncesji będzie mogła być zawarta na okres do 30 lat w przypadku robót budowlanych lub na okres do 15 lat w przypadku koncesji na usługi. Umowa może zostać zawarta na okres dłuższy, tylko jeśli okres zwrotu nakładów przedsiębiorcy poniesionych w związku z wykonywaniem koncesji będzie dłuższy niż te okresy (art. 24 ustawy o koncesjach).

Partnerstwo publiczno-prywatne

Nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym zastąpiła ustawę z 2005 r. Podstawowym celem nowej ustawy było odformalizowanie partnerstwa publicznego-prywatnego. Przedsiębiorcy będą mogli zatem łatwiej wziąć udział w takim przedsięwzięciu. Wspólna realizacja przedsięwzięcia przez podmiot publiczny i prywatnego przedsiębiorcę (przedsięwzięcie publiczno prywatne - PPP) może dotyczyć:

• budowy lub remontu obiektu budowlanego,

• świadczenia usług,

• wykonania dzieła lub

• innego świadczenia.

Podobnie jak przy ustawie o koncesjach przedsiębiorca realizuje przedsięwzięcie i następnie odpowiada za utrzymanie lub zarządzanie składnikami majątkowymi, wykorzystywanymi do realizacji przedsięwzięcia lub z nim związanymi.

Ogłoszenie o PPP. O planowanym projekcie PPP przedsiębiorca będzie mógł się dowiedzieć z:

• Biuletynu Zamówień Publicznych,

• Dziennika Urzędowego UE,

• Biuletynu Informacji Publicznej.

REKLAMA

Partner prywatny do przedsięwzięcia PPP będzie wybierany na podstawie Prawa zamówień publicznych lub w drodze negocjacji przewidzianych w ustawie koncesyjnej. Wybór trybu będzie zależał od źródła finansowania przedsięwzięcia. Relacje między podmiotem publicznym a wybranym przedsiębiorcą będzie regulowała umowa.

Spółki publiczno-prywatne. Partnerstwo publiczno-prywatne będzie mogło być realizowane na podstawie umowy przez przedsiębiorcę lub w formie spółki publiczno-prywatnej (w której udziały będzie mieć przedsiębiorca i Skarb Państwa). Taka spółka może mieć formę spółki kapitałowej (sp. z o.o. lub akcyjnej), komandytowej lub komandytowo-akcyjnej. Ustawodawca zastrzegł, że podmiot publiczny nie może być komplementariuszem (art. 14 ustawy o ppp).

Zbycie lub obciążenie nieruchomości lub przedsiębiorstwa będzie mogło mieć miejsce tylko za zgodą wszystkich wspólników albo akcjonariuszy spółki. Podmiotowi publicznemu będzie także przysługiwało prawo pierwokupu akcji albo udziałów partnera prywatnego w spółce. Z prawa pierwokupu podmiot publiczny będzie mógł skorzystać w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawiadomienia go przez partnera prywatnego o treści umowy zawartej z osobą trzecią, chyba że umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym przewiduje dłuższy termin. Naruszenie prawa pierwokupu i zbycie przez partnera prywatnego akcji albo udziałów bez zawiadomienia podmiotu publicznego oznacza nieważność umowy.

Wkład własny. Możliwość wniesienia do przedsięwzięcia PPP wkładu własnego ma zarówno podmiot publiczny, jak i przedsiębiorca (partner prywatny). Wkład własny pełni w projekcie PPP funkcję zbliżoną do wkładów niepieniężnych w spółce.

Wkład własny może być jednocześnie aportem w spółce realizującej przedsięwzięcie publiczno-prywatne. Wniesienie wkładu własnego w postaci składnika majątkowego może nastąpić m.in. w formie sprzedaży, użyczenia, użytkowania, najmu albo dzierżawy (art. 9 ust. 1 ustawy o ppp).

Przedsiębiorcy, którzy będą wykorzystywali wkład własny podmiotu publicznego w sposób sprzeczny z przeznaczeniem określonym w umowie, będą musieli zwrócić składnik majątkowy podmiotowi publicznemu.

SŁOWNICZEK

wkład własny - świadczenie podmiotu publicznego lub partnera prywatnego polegające w szczególności na:

a) poniesieniu części wydatków na realizację przedsięwzięcia, w tym sfinansowaniu dopłat do usług świadczonych przez partnera prywatnego w ramach przedsięwzięcia,

b) wniesieniu składnika majątkowego, np. nieruchomości, przedsiębiorstwa, rzeczy ruchomej oraz prawa majątkowego

(art. 2 pkt 5 ustawy o ppp).

PRZYKŁAD

Gmina X wnosi jako wkład własny grunt, na którym przedsiębiorca zbuduje ogólnodostępny parking miejski. Jednak spółka po wybudowaniu parkingu podpisuje umowy, zgodnie z którymi prawo do korzystania z parkingu mają wyłącznie pracownicy okolicznych firm. Gmina może żądać zwrotu gruntu, jeżeli parking nie zostanie udostępniony ogółowi.

Zakończenie umowy o PPP. Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że po zakończeniu umowy o partnerstwie będą musieli zazwyczaj zwrócić podmiotowi publicznemu przedmiot partnerstwa (np. powstałą drogę lub parking). Istnieje możliwość odmiennego uregulowania dalszych losów składnika majątkowego w umowie o PPP (art. 11 ustawy o ppp). Roszczenie podmiotu publicznego o przekazanie składnika majątkowego przedawni się z upływem dziesięciu lat od dnia zakończenia czasu trwania umowy o PPP. Dopuszczalne będzie także zastrzeżenie w umowie przekazania składnika majątkowego na rzecz państwowej lub samorządowej osoby prawnej lub spółki handlowej z większościowym udziałem jednostki samorządu terytorialnego albo Skarbu Państwa.

• ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym - Dz.U. Nr 19, poz. 100

• ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi - Dz.U. Nr 19, poz. 101

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA