REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes - placówka przedszkolna

Katarzyna Wartee
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prywatna placówka przedszkolna? Dlaczego nie - prognozy demograficzne są zachęcające. Odstrasza jednak sformalizowana procedura i spory koszt początkowy.

Utrata pracy wcale nie musi być końcem świata. Może być mocnym impulsem, żeby w końcu przejść na drugą stronę i z pracownika stać się pracodawcą. Problem w tym, żeby wybrać rodzaj działalności, który ma szansę na trudnym rynku i w trudnych czasach.

REKLAMA

Demografia sprzyja przedszkolom

REKLAMA

Założenie prywatnego przedszkola nie wiąże się z obowiązkiem posiadania wykształcenia pedagogicznego. Pedagogów trzeba tylko zatrudnić. Prognoza demograficzna dla Polski na lata 2003-2020 zdaje się przemawiać za tym pomysłem. W odniesieniu do populacji dzieci w wieku przedszkolnym prognozuje się wzrost liczby maluchów między 3 a 6 rokiem życia o 100 000 w latach 2005-2010 oraz o kolejne 200 000 do 2015 r. Tak duży ,,wysyp'' przedszkolaków wymaga przygotowania odpowiedniej liczby miejsc w placówkach oświatowych. Kiedy liczba dzieci zgodnie z prognozami gwałtownie wzrośnie, istniejąca sieć okaże się niewystarczająca. Już dzisiaj można zauważyć, że dostępność edukacji przedszkolnej oferowanej dzieciom w wieku poniżej piątego roku życia nie zaspokaja potrzeb w tym zakresie.

Dodatkowo część przedszkoli ma bardzo złą opinię, dlatego jedne placówki są wypełnione po brzegi, inne natomiast nie mogą skompletować grup. Jeśli więc uda się nam stworzyć prywatną placówkę odpowiednio wyposażoną, z dobrą kadrą pedagogiczną, na brak maluchów na pewno nie będziemy narzekać.

Na lubusko-wielkopolskim pograniczu prywatne przedszkola wyrastają jak grzyby po deszczu. Niektóre otwierały swoje podwoje nawet w listopadzie. W niespełna dziewięciotysięcznym Zbąszyniu powstały aż dwa. Wszystkie mają komplet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Same zalety

REKLAMA

Tadeusz Wróbel prowadzi przedszkola w Zbąszynku i Rogozińcu. W 2008 r. otworzył kolejne cztery placówki w gminie Skąpe. Ceny pobytu dziecka są niższe niż w przedszkolach samorządowych. Za pobyt rodzice płacą 60 zł (w publicznych około 150 zł), za wyżywienie - 4 zł dziennie. Bezpłatne są natomiast zajęcia z języka angielskiego, rytmiki i ćwiczenia korekcyjne. Tadeusz Wróbel twierdzi, że jest w stanie poprowadzić przedszkole za 75% gminnej dotacji. Jak to możliwe? Prywatny przedsiębiorca, uważa Wróbel, ma większe możliwości dobierania kadry pomocniczej i merytorycznej. W niepublicznych placówkach nie obowiązuje też Karta nauczyciela, która generuje wiele kosztownych przywilejów dla kadry. Poza tym może prowadzić dodatkową działalność gospodarczą, jak nasz rozmówca, który zarabia jeszcze na przygotowaniu i sprzedaży posiłków.

Prywatny właściciel przedszkola może ubiegać się o dotacje ze środków Unii Europejskiej. Tak zrobiła Violetta Cudak, która prowadzi przedszkole „Wiercipięta” w Grodzisku Wielkopolskim. Dzięki unijnemu wsparciu rodzice, którzy do tej pory płacili miesięcznie ponad 400 zł za pobyt i wyżywienie swojego dziecka, teraz zapłacą jedynie 100 zł. Chętnych więc nie brakuje, bo gminne przedszkola są droższe.

Przeszkody

Jak założyć placówkę przedszkolną? Od razu powiedzmy, że mniej wytrwałych mogą odstraszać dość trudne procedury. Jakie?

Jeśli chcemy założyć przedszkole, musimy najpierw spełnić wymagania ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z art. 82 „(...) osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły lub placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół. Jeśli w treści ustawy mowa jest o szkołach, to dotyczy to również do przedszkoli. Zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:

• oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby,

• określenie typu szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania,

• wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki i warunków lokalowych zapewniających bezpieczne i higieniczne warunki osobom przebywającym na jej terenie, zgodnie z odrębnymi przepisami,

• statut szkoły lub placówki,

• dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce”.

W ciągu 30 dni od daty zgłoszenia organ samorządu terytorialnego zobowiązany jest doręczyć wnioskodawcy zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazać właściwemu kuratorowi oświaty i organowi podatkowemu. Zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa, zawiera:

• nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki,

• datę i numer wpisu do ewidencji,

• nazwę i typ szkoły lub placówki,

• osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę,

• adres placówki.

Lokal

Pierwszą sprawą, jaką powinniśmy się zająć, jest znalezienie odpowiedniego lokalu. Lokal, który pozwoli uzyskać wpis do ewidencji, musi spełniać wymagania określone przepisami budowlanymi, sanitarnymi i przeciwpożarowymi dotyczącymi obiektów przeznaczonych do zbiorowego przebywania i żywienia dzieci. Może być własny, wynajęty, kupiony lub zbudowany z przeznaczeniem specjalnie na ten cel. Mało kto ma tyle pieniędzy lub takie możliwości kredytowe, by go kupić lub zbudować, dlatego najczęściej będzie to dom wynajęty, czyli wymagający przystosowania i mnóstwa przeróbek. Najlepiej, gdy jest wolnostojący, z dużymi pomieszczeniami, ogrodem, wydzielonymi miejscami parkingowymi, dobrym dojazdem.

Wymagania, jakie nakładają przepisy, są czasem absurdalne, a dostosowanie lokalu, żeby stał się zgodny z wytycznymi, może kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wszystkie pomieszczenia muszą być wentylowane. Lokal musi być wysoki na 3 m, a jeśli nie jest, należy go wyposażyć w tzw. wentylację grawitacyjną - bardzo drogą. Straż pożarna nakaże zainstalować hydranty o zwiększonej wydajności, sprawdzi czy schody i wejścia ewakuacyjne są odpowiedniej szerokości. Zgodnie z normami w pomieszczeniach na każde dziecko powinno przypadać co najmniej 2 mkw. powierzchni. Przedszkole na 40 miejsc powinno zawierać takie pomieszczenia, jak: sale - ok. 80 mkw., łazienki - ok. 20 mkw., szatnie - ok. 30 mkw., kuchnię (ewentualnie), biuro, pokój socjalny. Razem daje to ok. 200 mkw. powierzchni. Do tego dochodzi plac zabaw - minimum 600 m. Jeżeli posiłki będą przygotowywane na miejscu, lokal musi mieć odpowiednio wyposażoną kuchnię, z oddzielnymi pomieszczeniami do ich przyrządzenia i zmywania naczyń, osobne wejście dla dostawców, z własną wentylacją. Problem posiłków można jednak rozwiązać inaczej - poprzez katering. Do kosztów przystosowania lokalu należy również zaliczyć wyposażenie sal oraz placu zabaw. Na zabawki, meble, huśtawki itp. wydamy co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Kadra

Znalezienie i dostosowanie lokalu do potrzeb naszej działalności może zająć nawet rok i pochłonąć kilkadziesiąt tysięcy złotych, a to dopiero początek trudnej drogi, jaką należy przejść. Kolejnym etapem jest znalezienie odpowiedniej kadry. Właściciel przedszkola nie musi mieć uprawnień pedagogicznym, jeśli nie będzie prowadził zajęć. Do opieki nad dziećmi mają prawo wyłącznie osoby z wykształceniem pedagogicznym. Dość łatwo znaleźć na rynku pracy absolwentki wydziałów pedagogicznych, które mogłyby pracować jako pomoc wychowawczyni. Zdecydowanie trudniej jednak o przedszkolanki z doświadczeniem. Ponadto, jeśli sami będziemy przyrządzali posiłki, konieczne jest zatrudnienie kucharki oraz sprzątaczki. To nie koniec, bo nasze przedszkole musi być przecież nowoczesne, więc potrzebujemy wykwalifikowanych osób do prowadzenia zajęć, np. nauki języka angielskiego, rytmiki, zajęć muzycznych itd. Tę kadrę możemy jednak zatrudniać na umowę zlecenia.

Przedszkole musi działać na podstawie statutu. Zgodnie z art. 84 ustawy o systemie oświaty statut szkoły lub placówki powinien określać:

• nazwę, typ szkoły lub cel placówki oraz ich zadania,

• osobę prowadzącą szkołę lub placówkę,

• organy szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań,

• organizację szkoły lub placówki,

• prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki,

• sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki,

• zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki.

Przychody

Przychody z działalności można uzyskiwać z dwóch źródeł. Pierwsze to czesne, jakie będziemy pobierać od rodziców. Stawki wahają się od 250 do nawet 1200 zł miesięcznie za dziecko. Wysokość czesnego ustalamy w oparciu o prestiż przedszkola, zainteresowanie, konkurencję itd., choć wiadomo, że im większe miasto, tym wyższe stawki. Drugim źródłem przychodów są dotacje samorządowe. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty: „Dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 proc. ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia”.

Koszty

Do bieżących kosztów działalności naszego przedszkola zaliczymy:

• czynsz za wynajem,

• wyżywienie dzieci,

• wynagrodzenie pracowników,

• wynagrodzenie nauczycieli zajęć dodatkowych,

• media i inne koszty bieżące (podatki, biuro itd.).

Koszty bieżące są wysokie, dlatego bardzo małe przedszkole na kilkanaścioro dzieci nie jest dobrym pomysłem. Jeśli wydaliśmy już ogromne kwoty na adaptację i wyposażenie lokalu, dobrze, aby miał on minimum dwie sale. Różnica w wydatkach będzie niewielka, a przychody dwa razy wyższe.

Niewątpliwie prywatne przedszkole wymaga sporych inwestycji i cierpliwości. Biurokracja i absurdy wynikające z przepisów mogą skutecznie zniechęcić nawet najbardziej cierpliwe osoby, a zwrot zainwestowanych środków nastąpi najwcześniej po kilku latach.

Alternatywą dla prywatnych przedszkoli jest założenie placówki opieki nad dziećmi. Nie mając wpisu do rejestru przedszkoli i szkół, nie możemy oczywiście liczyć na dotacje, jednak nie poniesiemy kosztów adaptacji lokalu itp.

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA