REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć stację paliw

Patrycja Otto
Patrycja Otto
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycja we własną stację paliw to spory wydatek. Ale zyski, które można z niej czerpać, potrafią wynagrodzić poniesione nakłady. Zarobek na stacji potrafi wynieść nawet kilkaset tys. zł miesięcznie.

Uruchomienie stacji paliw to wydatek rzędu 1 miliona dolarów, czyli około 3 milionów złotych. Oczywiście można mieć własny biznes w branży detalicznej sprzedaży paliw już za mniejszą kwotę. Można bowiem kupić działający już obiekt. A ofert tego typu na rynku nie brakuje. Wystarczy m.in. wejść na stronę allegro.pl. Tam stacje paliw są już dostępne od kilkuset tysięcy złotych. Jednak w większości są to obiekty położone w mało atrakcyjnej lokalizacji, dysponujące przestarzałymi instalacjami technologicznymi, jak rurociągi, dystrybutory i zbiorniki. Ich zakup wiąże się z dodatkowymi wydatkami na modernizacje. Jej przeprowadzenie i tak nie zagwarantuje dobrego dochodu, ze względu na złe położenie.

REKLAMA

- Średnio stacja paliw może przynosić minimum 6-8 tys. zł zysku na czysto miesięcznie. Najlepsze obiekty osiągają nawet minimum kilkaset tysięcy złotych miesięcznie - mówi jeden z właścicieli stacji.

Krok po kroku

REKLAMA

Jak zatem uruchomić ten biznes. Po pierwsze należy rozpocząć od zakupu gruntu. Najlepiej takiego, na którym plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje budowę stacji paliw. Potem trzeba uzyskać pozwolenie na budowę od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Jak wynika z poradnika dotyczącego uruchomienia własnej stacji paliw płynnych, przygotowanego przez e-petrol.pl, kolejny etap to sporządzenie projektu wykonawczego. Najlepiej, gdy zrobi to przedsiębiorstwo budowlane, które potem wykona wszelkie prace budowlane i instalacyjne.

- Ważne jest też sporządzenie oceny oddziaływania na środowisko, bez której wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu baz i stacji paliw oraz rurociągów dalekosiężnych do transportu ropy naftowej i produktów naftowych nie będzie możliwe - czytamy w poradniku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stacja paliw to przede wszystkim kosztowne instalacje technologiczne. Zakup jednego dystrybutora czterostanowiskowego to wydatek rzędu 40-50 tys. zł. Chyba że zdecydujemy się na używany. Na rynku wtórnym dystrybutor można kupić nawet 10 razy taniej. Jeszcze więcej trzeba zapłacić za zbiorniki do magazynowania paliwa, które umieszcza się pod ziemią. Jeden kosztuje od 55 do 70 tys. zł. Zgodę na ich eksploatację wydaje Urząd Dozoru Technicznego.

Do tego dochodzą koszty związane z otwarciem sklepu, który należy wyposażyć w regały do ekspozycji towaru oraz chłodnie do przechowywania produktów wymagających niskich temperatur.

- Koszt pełnego wyposażenie średniej wielkości przystacyjnego sklepu możemy oszacować na poziomie 40-70 tysięcy złotych. W tej kwocie znajduje się wyposażenie sali sprzedaży, strefy kasowej-impulsowej oraz strefy zakasowej. Dodatkowo możemy wliczyć podstawowe urządzenia gastronomiczne wchodzące w skład modułu HOT-DOG, którego nie powinno zabraknąć na dobrej stacji - wyjaśnia Grzegorz Olechniewicz, dyrektor operacyjny z firmy Constans M, specjalizującej się w doradztwie.

Niezbędna koncesja

Dopiero gdy stacja zostanie wybudowana i otrzyma zgodę na użytkowanie, można wystąpić o koncesję na obrót paliwami. Udziela jej Urząd Regulacji Energetyki.

- Wcześniej można ubiegać się promesę - zaznacza Agnieszka Głośniewska, reprezentująca Urząd.

Jej przyznanie gwarantuje, że po rozpoczęciu inwestycji otrzymamy koncesję niezbędną do działania stacji paliw. Promesa jest ważna przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Koncesja natomiast jest przyznawana od 10 do 50 lat.

- Przedsiębiorca może jednak wnioskować o udzielenie koncesji na krótszy okres, na przykład jednego roku - wyjaśnia Agnieszka Głośniewska.

Wydanie koncesji trwa od 30 do 60 dni, a koszt z tym związany wynosi 616 zł.

- Oprócz tego przedsiębiorca jest zobowiązany do wnoszenia corocznie opłaty, stanowiącej wartość 0,0004 proc. ubiegłorocznych przychodów uzyskanych z działalności objętej koncesją - dodaje przedstawiciel URE.

Przy czym opłata ta nie może być mniejsza niż 200 zł i nie większa niż 1mln zł.

Koncesja na obrót paliwami nie jest jedyną, o której wydanie będzie musiał postarać się przyszły właściciel stacji. Jeśli zamierza prowadzić na swojej stacji sklep, musi postarać się także o koncesję na sprzedaż alkoholu. Warto, bo marże generowane w przystacyjnych marketach są jednymi z najwyższych na rynku. Wynoszą ponad 30 proc. Do tego sprzedaż artykułów szybkozbywalnych (FMCG) na stacjach rośnie średnio o 10 proc. rocznie. Papierosy, alkohole i napoje bezalkoholowe generują natomiast około 75 proc. obrotów asortymentem pozapaliwowym.

W grupie lepsze warunki

Marże, które można wygenerować na obrocie paliwami, wynoszą bowiem około 0,17 - 0,20 groszy na litrze.

- Trzeba by zatem sprzedawać dużą ich ilość, by wyjść na swoje - podkreśla Tadeusz Krawczyk.

REKLAMA

A średnio jedna stacja jest w stanie sprzedać miesięcznie około 150 tys. litrów. Daje to przychód na poziomie około 30 tys. zł. Po odliczeniu kosztów związanych m.in. z utrzymaniem koncesji, pracowników, podatkiem od gruntu, ochroną i monitoringiem, który jest niezbędny w przypadku stacji paliw, na rękę zostaje zaledwie kilka tysięcy złotych.

Biznes stanie się bardziej zyskowny, gdy będzie prowadzony pod marką jednej z funkcjonujących na rynku sieci franczyzowych. Szczególnie że konkurowanie na polskim rynku, na którym działa już 7 tys. stacji paliw, staje się coraz trudniejsze. Nawet gdy z roku na rok przybywa dróg, przy których można uruchamiać tego typu obiekty oraz samochodów. Agresywna polityka cenowa koncernów powoduje jednak, że właścicielowi pojedynczej stacji trudno jest dorównać kroku.

Do wyboru mamy międzynarodowe BP i Statoil oraz polskie - Orlen i Lotos. Wówczas właściciel stacji może liczyć na dobre ceny hurtowe paliw. Ale nie tylko to gwarantuje mu współpraca z siecią.

- Zyskuje również markę i logo znanej firmy, co przyciąga klientów, a tym samym powoduje wzrost obrotów - zauważa Tadeusz Krawczyk.

A liczba odwiedzających stacje potrafi wzrosnąć kilkakrotnie.

Poza tym, jak dodaje Tadeusz Krawczyk, wraz z przystąpieniem do sieci znika problem, z którym już od lat borykają się niezależni właściciele stacji. Jest on związany z fałszowaniem paliw, o co posądzane są niezależne stacje. Zresztą nie bez przyczyny, czego dowodem są kontrole przeprowadzane przez Inspekcję Handlową.

- Sieci natomiast gwarantują wysoką jakość sprzedawanych paliw, o czym starają się przypominać na każdym kroku - zauważa Tadeusz Krawczyk.

Na poprawę warunków można też liczyć, przyłączając się do Stowarzyszenia Niezależnych Operatorów Stacji Paliw SNOSP, w ramach którego funkcjonuje sieć Delfin lub do firmy POLpetro, rozwijającej na naszym rynku sieć Huzar.

Rynek stacji paliw

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PATRYCJA OTTO

patrycja.otto@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    Dlaczego opłaca się ponownie wykorzystywać, odnawiać lub odsprzedawać stare urządzenia elektroniczne?

    Współczesny rynek elektroniki użytkowej opiera się głównie na handlu nowym sprzętem w sieciach sprzedaży stacjonarnej i na platformach online. Ostatnio dużym zainteresowaniem cieszy się również recommerce (reverse commerce), czyli sprzedaż zakupionych produktów w celu ich ponownego wykorzystania, odnowienia, poddania recyklingowi lub odsprzedaży. Jakie zalety ma handel zwrotny? Komu i czemu służy? Czy ma szansę dalej się rozwijać? 

    Polskie firmy co roku wyrzucają do kosza miliony złotych! Recykling oprogramowania jest możliwy

    W zasobach wielu firm i instytucji publicznych zalegają niekiedy nawet setki sztuk niewykorzystywanych licencji wieczystych na oprogramowanie wartych dziesiątki, a czasem i setki tysięcy złotych. Nieliczne podmioty decydują się na ich odsprzedaż – a szkoda, bo to przedsięwzięcie nie tylko zgodne z prawem, ale i mogące stanowić jeden z elementów optymalizacji kosztowej działalności każdej organizacji.

    Będą przepisy regulujące zasady wykonywania działalności kosmicznej

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowało projekt ustawy o działalności kosmicznej. Nowa ustawa będzie regulowała m.in. zasady wykonywania działalności kosmicznej, jak również warunki i tryb wydawania zezwolenia na prowadzenie działalności kosmicznej. Działalność kosmiczna będzie mogła być wykonywana wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia udzielanego przez Prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej (PAK).

    REKLAMA

    PIT kasowy coraz bliżej. Rząd chce w II kw. przyjąć projekt ustawy. Ale nie wszyscy przedsiębiorcy będą mogli wybrać PIT kasowy

    Kasowy PIT będą mogli wybrać przedsiębiorcy wykonujący działalność wyłącznie indywidualnie, jeżeli ich przychody z tej działalności w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły kwoty 500 tys. zł oraz przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej. Kasowego PIT nie będą mogli wybrać przedsiębiorcy, którzy prowadzą księgi rachunkowe.

    Od 2025 roku zapłacisz podatek dopiero gdy kontrahent zapłaci za fakturę. Uwzględnisz koszty, gdy za nie zapłacisz [kasowy PIT]

    Najprawdopodobniej w 2025 roku wejdą w życie przepisy wprowadzające tzw. kasowy PIT. Opublikowano już założenia nowelizacji wprowadzającej te przepisy. Co z nich wynika?

    Polska wystąpi z wnioskiem o zezwolenie na połów szprota w kwietniu. Chodzi o zapewnienie żywności ukraińskim żołnierzom

    Połów szprota w kwietniu na głębokości większej niż 65 m – to będzie przedmiotem wniosku polskiego rządu do Komisji Europejskiej. Argumentem za uwzględnieniem tego wniosku przez władze Unii Europejskiej ma być fakt, że łowiony przez polskich rybaków szprot stanowi podstawę wyżywienia ukraińskich żołnierzy walczących na froncie wojny z Rosją.

    Dominujący wspólnik sp. z o.o. nie podlega ubezpieczeniom społecznym jako jedyny wspólnik spółki – uchwała Sądu Najwyższego

    21 lutego 2024 r. Sąd Najwyższy (SN) podjął uchwałę (III UZP 8/23), w której stwierdził, że wspólnik dwuosobowej spółki z o.o. posiadający 99% udziałów (wspólnik dominujący) nie podlega ubezpieczeniom społecznym jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność.

    REKLAMA

    Handel hurtowy i nowe zamówienia w przemyśle - co pokazują najnowsze dane GUS?

    Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o wynikach handlu hurtowego i nowych zamówieniach w przemyśle w styczniu 2024 roku.

    Ceny zbóż 2024 - koniec lutego. Ile kosztują pszenica, żyto, kukurydza, jęczmień, owies, pszenżyto w Polsce i na giełdach światowych?

    Ile kosztują zboża na polskim rynku i w eksporcie w ostatniej dekadzie lutego 2024 roku? Jakie są ceny na giełdach światowych? Jakie ceny osiągają: pszenica, żyto, kukurydza, jęczmień, owies, rzepak, pszenżyto? 

    REKLAMA