REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zezwolenie na handel alkoholem

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zezwolenie na sprzedaż detaliczną alkoholu wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta na wniosek przedsiębiorcy. Za umożliwienie sprzedaży alkoholu przedsiębiorca uiszcza gminie opłatę.

Przedsiębiorca, który chce sprzedawać napoje alkoholowe zawierające powyżej 4,5 proc. alkoholu, musi dostać zezwolenie od wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Sprzedaż detaliczna alkoholu o takiej mocy, z wyjątkiem piwa, prowadzona jest w sklepach branżowych, które trudnią się tą działalnością, na wydzielonych stoiskach w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 mkw. oraz w mniejszych placówkach samoobsługowych i handlowych.

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy wydaje uchwałę, w której ustala zasady usytuowania na swoim terenie miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Określa też liczbę punktów sprzedaży napojów o zawartości 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz na miejscu.

REKLAMA

Zezwolenie wydawane jest osobno na każdy rodzaj napoju alkoholowego na pisemny wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy. Musi on też uiścić opłatę, której wysokość uzależniona jest od rodzaju zezwolenia. Pieniądze wpłaca na rachunek gminy jeszcze przed wydaniem zezwolenia.

Natomiast przedsiębiorca, który sprzedawał już alkohol w poprzednim roku, powinien do 31 stycznia złożyć na piśmie oświadczenie o tym, jakiej wartości sprzedał poszczególne rodzaje napojów alkoholowych w poprzednim roku. Wysokość opłaty, jaką będą musieli uiścić, zależy od tej rocznej wartości sprzedaży. Gdyby przekroczyła 37,5 tys. zł dla napojów alkoholowych o zawartości 4,5 proc. alkoholu oraz piwa, to wówczas płacą równowartość 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. W takiej samej wysokości uiszcza ją, gdyby ta wartość przekroczyła sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa). Jeżeli zaś sprzedaż napojów o zawartości powyżej 18 proc. przekroczyłaby 77 tys. zł, to wówczas opłata wynosi 2,7 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. Wartość sprzedaży obliczana jest więc oddzielnie dla każdego rodzaju napojów. Natomiast przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku sprzedali alkohol za niższe kwoty, uiszczają opłaty w takiej wysokości, jak osoby, które dopiero rozpoczynają działalność. Wszyscy wnoszą opłatę na rachunek gminy w trzech równych ratach: do 31 stycznia, 31 maja oraz 30 września danego roku kalendarzowego.

JAKIE WYMOGI TRZEBA SPEŁNIĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Złożyć wniosek do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.

2. Uiścić wymaganą opłatę.

3. Zaopatrywać się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na sprzedaż hurtową alkoholem.

4. W terminach do 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem okazywać zaświadczenie wydane przez gminę, potwierdzające uiszczenie opłaty przedsiębiorcy, który dostarcza alkohol do punktu sprzedaży.

5. Mieć tytuł prawny do korzystania z lokalu.

6. Prowadzić działalność w miejscu wskazanym w zezwoleniu nim objętym.

7. Zgłaszać wszelkie zmiany danych w ciągu 14 lat.

8. Prowadzić sprzedaż w punkcie spełniającym wymogi.

OPŁATY ZA HANDEL ALKOHOLEM

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w zakresie sprzedaży detalicznej napojami alkoholowymi, ponoszą następujące opłaty:

• 525 zł - sprzedaż napojów zawierających do 4,5-18 proc. alkoholu i piwa,

• 525 zł - sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa)

• 2100 zł - sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA