Jak uzyskać zezwolenie na handel alkoholem
REKLAMA
REKLAMA
Przedsiębiorca, który chce sprzedawać napoje alkoholowe zawierające powyżej 4,5 proc. alkoholu, musi dostać zezwolenie od wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Sprzedaż detaliczna alkoholu o takiej mocy, z wyjątkiem piwa, prowadzona jest w sklepach branżowych, które trudnią się tą działalnością, na wydzielonych stoiskach w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 mkw. oraz w mniejszych placówkach samoobsługowych i handlowych.
REKLAMA
REKLAMA
Rada gminy wydaje uchwałę, w której ustala zasady usytuowania na swoim terenie miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Określa też liczbę punktów sprzedaży napojów o zawartości 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz na miejscu.
REKLAMA
Zezwolenie wydawane jest osobno na każdy rodzaj napoju alkoholowego na pisemny wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy. Musi on też uiścić opłatę, której wysokość uzależniona jest od rodzaju zezwolenia. Pieniądze wpłaca na rachunek gminy jeszcze przed wydaniem zezwolenia.
Natomiast przedsiębiorca, który sprzedawał już alkohol w poprzednim roku, powinien do 31 stycznia złożyć na piśmie oświadczenie o tym, jakiej wartości sprzedał poszczególne rodzaje napojów alkoholowych w poprzednim roku. Wysokość opłaty, jaką będą musieli uiścić, zależy od tej rocznej wartości sprzedaży. Gdyby przekroczyła 37,5 tys. zł dla napojów alkoholowych o zawartości 4,5 proc. alkoholu oraz piwa, to wówczas płacą równowartość 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. W takiej samej wysokości uiszcza ją, gdyby ta wartość przekroczyła sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa). Jeżeli zaś sprzedaż napojów o zawartości powyżej 18 proc. przekroczyłaby 77 tys. zł, to wówczas opłata wynosi 2,7 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. Wartość sprzedaży obliczana jest więc oddzielnie dla każdego rodzaju napojów. Natomiast przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku sprzedali alkohol za niższe kwoty, uiszczają opłaty w takiej wysokości, jak osoby, które dopiero rozpoczynają działalność. Wszyscy wnoszą opłatę na rachunek gminy w trzech równych ratach: do 31 stycznia, 31 maja oraz 30 września danego roku kalendarzowego.
JAKIE WYMOGI TRZEBA SPEŁNIĆ
1. Złożyć wniosek do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.
2. Uiścić wymaganą opłatę.
3. Zaopatrywać się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na sprzedaż hurtową alkoholem.
4. W terminach do 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem okazywać zaświadczenie wydane przez gminę, potwierdzające uiszczenie opłaty przedsiębiorcy, który dostarcza alkohol do punktu sprzedaży.
5. Mieć tytuł prawny do korzystania z lokalu.
6. Prowadzić działalność w miejscu wskazanym w zezwoleniu nim objętym.
7. Zgłaszać wszelkie zmiany danych w ciągu 14 lat.
8. Prowadzić sprzedaż w punkcie spełniającym wymogi.
OPŁATY ZA HANDEL ALKOHOLEM
Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w zakresie sprzedaży detalicznej napojami alkoholowymi, ponoszą następujące opłaty:
• 525 zł - sprzedaż napojów zawierających do 4,5-18 proc. alkoholu i piwa,
• 525 zł - sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa)
• 2100 zł - sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu.
MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ
malgorzata.piasecka@infor.pl
Podstawa prawna
• Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA