REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zezwolenie na handel alkoholem

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zezwolenie na sprzedaż detaliczną alkoholu wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta na wniosek przedsiębiorcy. Za umożliwienie sprzedaży alkoholu przedsiębiorca uiszcza gminie opłatę.

Przedsiębiorca, który chce sprzedawać napoje alkoholowe zawierające powyżej 4,5 proc. alkoholu, musi dostać zezwolenie od wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Sprzedaż detaliczna alkoholu o takiej mocy, z wyjątkiem piwa, prowadzona jest w sklepach branżowych, które trudnią się tą działalnością, na wydzielonych stoiskach w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 mkw. oraz w mniejszych placówkach samoobsługowych i handlowych.

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy wydaje uchwałę, w której ustala zasady usytuowania na swoim terenie miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Określa też liczbę punktów sprzedaży napojów o zawartości 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz na miejscu.

REKLAMA

Zezwolenie wydawane jest osobno na każdy rodzaj napoju alkoholowego na pisemny wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy. Musi on też uiścić opłatę, której wysokość uzależniona jest od rodzaju zezwolenia. Pieniądze wpłaca na rachunek gminy jeszcze przed wydaniem zezwolenia.

Natomiast przedsiębiorca, który sprzedawał już alkohol w poprzednim roku, powinien do 31 stycznia złożyć na piśmie oświadczenie o tym, jakiej wartości sprzedał poszczególne rodzaje napojów alkoholowych w poprzednim roku. Wysokość opłaty, jaką będą musieli uiścić, zależy od tej rocznej wartości sprzedaży. Gdyby przekroczyła 37,5 tys. zł dla napojów alkoholowych o zawartości 4,5 proc. alkoholu oraz piwa, to wówczas płacą równowartość 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. W takiej samej wysokości uiszcza ją, gdyby ta wartość przekroczyła sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa). Jeżeli zaś sprzedaż napojów o zawartości powyżej 18 proc. przekroczyłaby 77 tys. zł, to wówczas opłata wynosi 2,7 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. Wartość sprzedaży obliczana jest więc oddzielnie dla każdego rodzaju napojów. Natomiast przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku sprzedali alkohol za niższe kwoty, uiszczają opłaty w takiej wysokości, jak osoby, które dopiero rozpoczynają działalność. Wszyscy wnoszą opłatę na rachunek gminy w trzech równych ratach: do 31 stycznia, 31 maja oraz 30 września danego roku kalendarzowego.

JAKIE WYMOGI TRZEBA SPEŁNIĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Złożyć wniosek do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.

2. Uiścić wymaganą opłatę.

3. Zaopatrywać się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na sprzedaż hurtową alkoholem.

4. W terminach do 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem okazywać zaświadczenie wydane przez gminę, potwierdzające uiszczenie opłaty przedsiębiorcy, który dostarcza alkohol do punktu sprzedaży.

5. Mieć tytuł prawny do korzystania z lokalu.

6. Prowadzić działalność w miejscu wskazanym w zezwoleniu nim objętym.

7. Zgłaszać wszelkie zmiany danych w ciągu 14 lat.

8. Prowadzić sprzedaż w punkcie spełniającym wymogi.

OPŁATY ZA HANDEL ALKOHOLEM

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w zakresie sprzedaży detalicznej napojami alkoholowymi, ponoszą następujące opłaty:

• 525 zł - sprzedaż napojów zawierających do 4,5-18 proc. alkoholu i piwa,

• 525 zł - sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa)

• 2100 zł - sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA