REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z podpisu elektronicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem namawiany do zakupu podpisu elektronicznego. Jaka jest jego przydatność? Jak wygląda procedura uzyskiwania podpisu elektronicznego?

RADA

REKLAMA

Możliwości wykorzystania podpisu elektronicznego przedstawiamy w tabeli w uzasadnieniu. Przedsiębiorcy, którzy zamierzają posługiwać się podpisem elektronicznym w kontaktach z urzędami, powinni wystąpić o certyfikat kwalifikowany do tzw. centrów certyfikacyjnych. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Prawo definiuje podpis elektroniczny jako dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny (art. 3 ustawy o podpisie elektronicznym). Moc prawna „bezpiecznego podpisu elektronicznego” zrównuje go z podpisem własnoręcznym. Ponadto wiele aktów prawnych, obok tradycyjnej formy podpisu, pozwala praktycznie wykorzystywać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą kwalifikowanych certyfikatów. Dodatkową zaletą podpisu elektronicznego jest to, że jego fałszowanie jest trudniejsze od podpisu własnoręcznego. Co równie istotne, dokument, który opatrzono e-podpisem, nie może zostać w żaden sposób zmieniony.

Gdzie stosować podpis elektroniczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obszar, w którym przedsiębiorcy mogą korzystać z podpisu elektronicznego, jest coraz szerszy i zwiększa się wraz z postępem informatyzacji urzędów. Co więcej, niektórzy przedsiębiorcy będą mieli lub mają obowiązek posługiwania się tym podpisem, np. jako płatnik przy składaniu deklaracji ZUS.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Procedura uzyskiwania podpisu elektronicznego

Ważność podpisu elektronicznego może zostać potwierdzona certyfikatem wydanym przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne. W Polsce działają trzy uprawnione centra certyfikacyjne:

• UNIZETO (www.unizeto.pl),

• Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (www.pwpw.pl),

• Krajowa Izba Rozliczeniowa (www.kir.com.pl).

Aby uzyskać certyfikat uprawniający do korzystania z podpisu elektronicznego, należy:

• przedstawić informacje, które są niezbędne do wydania certyfikatu kwalifikowanego i zweryfikowania tożsamości osoby, dla której jest on przeznaczony. Ubiegający się o podpis powinien m.in. przedstawić w centrum certyfikacyjnym aktualny wyciąg z KRS (lub inny dokument potwierdzający uprawnienia osoby do występowania w imieniu podmiotu) oraz poświadczone notarialnie wzory podpisów osób, które będą dysponować podpisem. Oczywiście osoby występujące muszą także przedstawić dowody tożsamości. Pełen zestaw dokumentów zależy od tego, w czyim imieniu składany jest wniosek,

• podpisać umowę na świadczenie usług certyfikacyjnych,

• wnieść opłatę za korzystanie z usług centrum certyfikacyjnego. Cena obejmuje certyfikat kwalifikowany ważny 1 rok, kartę kryptograficzną z oprogramowaniem do jej obsługi oraz czytnik kart kryptograficznych. Taki zestaw kosztuje w zależności od wersji około 400 zł za 1 rok, kolejne odnowienia certyfikatu powinny kosztować około 100 zł.

Warto dodać, że większość centrów certyfikacji umożliwia wypełnienie formularzy za pośrednictwem swej strony internetowej.

• ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym - Dz.U. Nr 130, poz. 1450; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 145, poz. 1050

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA