REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z podpisu elektronicznego

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem namawiany do zakupu podpisu elektronicznego. Jaka jest jego przydatność? Jak wygląda procedura uzyskiwania podpisu elektronicznego?

RADA

REKLAMA

Możliwości wykorzystania podpisu elektronicznego przedstawiamy w tabeli w uzasadnieniu. Przedsiębiorcy, którzy zamierzają posługiwać się podpisem elektronicznym w kontaktach z urzędami, powinni wystąpić o certyfikat kwalifikowany do tzw. centrów certyfikacyjnych. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Prawo definiuje podpis elektroniczny jako dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny (art. 3 ustawy o podpisie elektronicznym). Moc prawna „bezpiecznego podpisu elektronicznego” zrównuje go z podpisem własnoręcznym. Ponadto wiele aktów prawnych, obok tradycyjnej formy podpisu, pozwala praktycznie wykorzystywać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą kwalifikowanych certyfikatów. Dodatkową zaletą podpisu elektronicznego jest to, że jego fałszowanie jest trudniejsze od podpisu własnoręcznego. Co równie istotne, dokument, który opatrzono e-podpisem, nie może zostać w żaden sposób zmieniony.

Gdzie stosować podpis elektroniczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obszar, w którym przedsiębiorcy mogą korzystać z podpisu elektronicznego, jest coraz szerszy i zwiększa się wraz z postępem informatyzacji urzędów. Co więcej, niektórzy przedsiębiorcy będą mieli lub mają obowiązek posługiwania się tym podpisem, np. jako płatnik przy składaniu deklaracji ZUS.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Procedura uzyskiwania podpisu elektronicznego

Ważność podpisu elektronicznego może zostać potwierdzona certyfikatem wydanym przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne. W Polsce działają trzy uprawnione centra certyfikacyjne:

• UNIZETO (www.unizeto.pl),

• Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (www.pwpw.pl),

• Krajowa Izba Rozliczeniowa (www.kir.com.pl).

Aby uzyskać certyfikat uprawniający do korzystania z podpisu elektronicznego, należy:

• przedstawić informacje, które są niezbędne do wydania certyfikatu kwalifikowanego i zweryfikowania tożsamości osoby, dla której jest on przeznaczony. Ubiegający się o podpis powinien m.in. przedstawić w centrum certyfikacyjnym aktualny wyciąg z KRS (lub inny dokument potwierdzający uprawnienia osoby do występowania w imieniu podmiotu) oraz poświadczone notarialnie wzory podpisów osób, które będą dysponować podpisem. Oczywiście osoby występujące muszą także przedstawić dowody tożsamości. Pełen zestaw dokumentów zależy od tego, w czyim imieniu składany jest wniosek,

• podpisać umowę na świadczenie usług certyfikacyjnych,

• wnieść opłatę za korzystanie z usług centrum certyfikacyjnego. Cena obejmuje certyfikat kwalifikowany ważny 1 rok, kartę kryptograficzną z oprogramowaniem do jej obsługi oraz czytnik kart kryptograficznych. Taki zestaw kosztuje w zależności od wersji około 400 zł za 1 rok, kolejne odnowienia certyfikatu powinny kosztować około 100 zł.

Warto dodać, że większość centrów certyfikacji umożliwia wypełnienie formularzy za pośrednictwem swej strony internetowej.

• ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym - Dz.U. Nr 130, poz. 1450; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 145, poz. 1050

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

REKLAMA

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

REKLAMA

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA