REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z podpisu elektronicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem namawiany do zakupu podpisu elektronicznego. Jaka jest jego przydatność? Jak wygląda procedura uzyskiwania podpisu elektronicznego?

RADA

REKLAMA

Możliwości wykorzystania podpisu elektronicznego przedstawiamy w tabeli w uzasadnieniu. Przedsiębiorcy, którzy zamierzają posługiwać się podpisem elektronicznym w kontaktach z urzędami, powinni wystąpić o certyfikat kwalifikowany do tzw. centrów certyfikacyjnych. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Prawo definiuje podpis elektroniczny jako dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny (art. 3 ustawy o podpisie elektronicznym). Moc prawna „bezpiecznego podpisu elektronicznego” zrównuje go z podpisem własnoręcznym. Ponadto wiele aktów prawnych, obok tradycyjnej formy podpisu, pozwala praktycznie wykorzystywać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą kwalifikowanych certyfikatów. Dodatkową zaletą podpisu elektronicznego jest to, że jego fałszowanie jest trudniejsze od podpisu własnoręcznego. Co równie istotne, dokument, który opatrzono e-podpisem, nie może zostać w żaden sposób zmieniony.

Gdzie stosować podpis elektroniczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obszar, w którym przedsiębiorcy mogą korzystać z podpisu elektronicznego, jest coraz szerszy i zwiększa się wraz z postępem informatyzacji urzędów. Co więcej, niektórzy przedsiębiorcy będą mieli lub mają obowiązek posługiwania się tym podpisem, np. jako płatnik przy składaniu deklaracji ZUS.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Procedura uzyskiwania podpisu elektronicznego

Ważność podpisu elektronicznego może zostać potwierdzona certyfikatem wydanym przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne. W Polsce działają trzy uprawnione centra certyfikacyjne:

• UNIZETO (www.unizeto.pl),

• Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (www.pwpw.pl),

• Krajowa Izba Rozliczeniowa (www.kir.com.pl).

Aby uzyskać certyfikat uprawniający do korzystania z podpisu elektronicznego, należy:

• przedstawić informacje, które są niezbędne do wydania certyfikatu kwalifikowanego i zweryfikowania tożsamości osoby, dla której jest on przeznaczony. Ubiegający się o podpis powinien m.in. przedstawić w centrum certyfikacyjnym aktualny wyciąg z KRS (lub inny dokument potwierdzający uprawnienia osoby do występowania w imieniu podmiotu) oraz poświadczone notarialnie wzory podpisów osób, które będą dysponować podpisem. Oczywiście osoby występujące muszą także przedstawić dowody tożsamości. Pełen zestaw dokumentów zależy od tego, w czyim imieniu składany jest wniosek,

• podpisać umowę na świadczenie usług certyfikacyjnych,

• wnieść opłatę za korzystanie z usług centrum certyfikacyjnego. Cena obejmuje certyfikat kwalifikowany ważny 1 rok, kartę kryptograficzną z oprogramowaniem do jej obsługi oraz czytnik kart kryptograficznych. Taki zestaw kosztuje w zależności od wersji około 400 zł za 1 rok, kolejne odnowienia certyfikatu powinny kosztować około 100 zł.

Warto dodać, że większość centrów certyfikacji umożliwia wypełnienie formularzy za pośrednictwem swej strony internetowej.

• ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym - Dz.U. Nr 130, poz. 1450; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 145, poz. 1050

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA