REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki rejestracyjne małżonków wspólnie prowadzących działalność gospodarczą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Małżonkowie, którzy prowadzą wspólnie działalność gospodarczą, nie mogą być wpisani do ewidencji w gminie pod wspólnym numerem.

Oboje małżonkowie mogą prowadzić działalność gospodarczą. Jednak nie mogą tego robić na podstawie jednego wspólnego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w gminie. Każdy z nich musi zostać wpisany do ewidencji jako oddzielny przedsiębiorca, pod przyznanym mu numerem ewidencyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Wpis do ewidencji

Aby wspólnie prowadzić firmę, małżonkowie powinni zawrzeć umowę spółki cywilnej. Zostaną wówczas wpisani do ewidencji jako oddzielni przedsiębiorcy pod różnymi numerami. Umowę powinni stwierdzić pismem. Umożliwi to każdemu z małżonków wspólników prowadzenie spraw spółki, przede wszystkim tych, które nie przekraczają zakresu zwykłych czynności, a także reprezentowanie spółki.

Istnieje też inna możliwość: mąż (żona) będzie wpisany do ewidencji jako przedsiębiorca, a drugi małżonek pozostanie w firmie jako osoba współpracująca.

REKLAMA

Samo zawarcie umowy spółki nie wystarczy. Działalność gospodarczą będą mogli rozpocząć dopiero po uzyskaniu wpisu do ewidencji gospodarczej w gminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do ewidencji w gminie jako oddzielni przedsiębiorcy powinni zostać wpisani wspólnicy. Spółka nie jest przedsiębiorcą i dlatego nie może uzyskać wpisu. Natomiast we wniosku o wpis oboje małżonkowie powinni zawrzeć informację o umowie spółki cywilnej między nimi.

Formalności w gminie

Formalności związane z uzyskaniem wpisu do ewidencji małżonkowie załatwiają w gminie, która jest właściwa dla ich miejsca zamieszkania. Każdy z nich składa osobno zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji i uiszcza opłatę w wysokości 100 zł. W niektórych gminach nie pobiera się opłaty.

W zgłoszeniu należy oznaczyć przedsiębiorcę, jego miejsce zamieszkania i adres oraz podać datę rozpoczęcia działalności. Podaje się też informacje o innych danych o jego działalności, na przykład że wykonywana jest w ramach spółki cywilnej.

Gdyby zaś działalność stale była wykonywana poza miejscem zamieszkania, wskazuje się adres zakładu głównego, oddziału i innego miejsca. Trzeba też w zgłoszeniu określić przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD).W ciągu 14 dni organ ewidencyjny doręcza zaświadczenie o wpisie.

Przedsiębiorca wraz ze zgłoszeniem do ewidencji działalności gospodarczej może w gminie złożyć również wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej REGON oraz zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne NIP. Organ ewidencyjny prześle je do urzędu statystycznego województwa oraz do urzędu skarbowego.

Małżonkowie bez umowy spółki

Jeżeli małżonkowie nie zawrą umowy spółki i oboje wpiszą się do ewidencji działalności gospodarczej, to wówczas każdy z nich prowadzi własną firmę, nawet wówczas gdy działają w tej samej branży.

Inna sytuacja jest wówczas, gdy jeden z małżonków jest przedsiębiorcą, a drugi - osobą współpracującą. Osoba współpracująca nie musi starać się o wpis do ewidencji w gminie. Wystarczy, że małżonek zgłosi ją do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS oraz że będą odprowadzane składki na te ubezpieczenia.

Ważne!

Małżonkowie nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na podstawie jednego wspólnego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w gminie

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA