REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za agresywne praktyki rynkowe trzeba zapłacić odszkodowanie

Arkadiusz Michalak
Jarosław Sroczyński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W nowych przepisach ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym znalazła się lista praktyk wprowadzających w błąd i agresywnych. Przedsiębiorcom, którzy je stosują, grozi odpowiedzialność cywilna i sankcje karne.

Ustawa z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która wchodzi w życie 21 grudnia, implementuje Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/29/WE z 11 maja 2005 r. dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym (Dz.Urz. WE z 2005 r. nr 149, s. 22-39). Dyrektywa przyjęła model harmonizacji totalnej, regulując poszczególne kwestie kazuistycznie, nie pozostawiając praktycznie państwom członkowskim pola manewru w zakresie jej implementacji. W konsekwencji polska ustawa jest stosunkowo wiernym odwzorowaniem Dyrektywy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zakres stosowania przepisów

Na uwagę zasługuje przede wszystkim szeroki zakres stosowania nowej ustawy. Jest to konsekwencja wprowadzenia do niej dwóch pojemnych pojęć - przedsiębiorcy i produktu. Przez przedsiębiorcę rozumie się osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność gospodarczą lub zawodową, nawet jeżeli działalność ta nie ma charakteru zorganizowanego i ciągłego, a także osoby działające w ich imieniu lub na ich rzecz. Produkt zaś oznacza każdy towar lub usługę, w tym nieruchomości, prawa i obowiązki wynikające ze stosunków cywilnoprawnych.

Nieuczciwe zachowania

REKLAMA

Nowa ustawa zawiera - podobnie jak ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - klauzulę generalną oraz sankcjonuje dwa główne typy nieuczciwych zachowań rynkowych: nieuczciwe praktyki rynkowe wprowadzające w błąd oraz agresywne praktyki rynkowe. Pierwszy rodzaj nieuczciwych praktyk dotyczy działań rynkowych, np. reklamy lub propozycji zawarcia umowy, które wprowadzają konsumenta w błąd i powodują, iż konsument podejmuje decyzję, której nie podjąłby, gdyby nie wadliwy impuls lub zachęta ze strony przedsiębiorcy. Drugi rodzaj nieuczciwych praktyk ingeruje wręcz w wolność i dobra osobiste konsumenta i zasługuje na szczególne potępienie. Przykładem agresywnych praktyk rynkowych może być agresywna akwizycja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa dokonuje dalszego rozróżnienia nieuczciwych praktyk wprowadzających w błąd na działania wprowadzające w błąd i zaniechania wprowadzające w błąd. Taki podział jest konsekwencją podniesienia rangi zaniechania (np. niepodawania informacji o ryzykach związanych z korzystaniem z produktu) na gruncie Dyrektywy.

Nowością jest wprowadzenie do ustawy praktyk, które są uznane za nieuczciwe w każdych okolicznościach. Nie ma więc tutaj miejsca na pole manewru. Jeżeli zostanie wykazane, że przedsiębiorca stosował daną praktykę, to takie działanie jest uznane z góry za nieuczciwe i uruchamia sankcje określone w ustawie. Lista nieuczciwych praktyk rynkowych w każdych okolicznościach składa się z dwóch grup: praktyk wprowadzających w błąd, obejmujących w tym przypadku aż 23 pozycje, oraz praktyk agresywnych, których ustawa wskazuje osiem.

Odpowiedzialność cywilna

Naruszenie przepisów ustawy skutkuje odpowiedzialnością cywilną, np. obowiązkiem zapłaty odszkodowania, natomiast w przypadku praktyk agresywnych ustawa przewiduje również sankcje karne. Z roszczeniami może wystąpić nie tylko indywidualny konsument, ale także organizacje wspomagające ochronę konsumenta, np. powiatowy rzecznik konsumentów. Dla kwestii odpowiedzialności na gruncie ustawy ważny jest też fakt zmiany rozkładu ciężaru dowodu w przypadku praktyk wprowadzających w błąd. To przedsiębiorca musi wykazać, iż jego działania nie wprowadzają w błąd.

KONFERENCJA GP NIEUCZCIWE PRAKTYKI RYNKOWE

Gazeta Prawna, wspólnie z Kancelarią Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, organizuje 30 listopada konferencję nt. Nieuczciwe praktyki rynkowe - nowa ustawa, nowe wyzwania. Podczas konferencji eksperci omówią praktyczne aspekty stosowania nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie:

www.gazetaprawna.pl/konferencje/praktyki

JAROSŁAW SROCZYŃSKI

ARKADIUSZ MICHALAK

prawnicy w kancelarii Soltysiński Kawecki & Szlęzak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA