REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internacjonalizacja przedsiębiorstwa

Michał Hartmann
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca decydując się na umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstwa powinien określić odpowiednią strategię internacjonalizacji.

Internacjonalizacja przedsiębiorstwa to inaczej mówiąc umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstwa. O jej zaistnieniu można stwierdzić w sytuacji, w której co najmniej jeden produkt (usługa) w portfelu produktów - rynków firmy powiązany jest z rynkiem zagranicznym (przy czym należy zwrócić szczególną uwagę, że powiązanie to przybiera różne formy, a tylko jedną z nich jest sprzedaż - eksport). Generalnie można wyróżnić jej dwa rodzaje, czyli internacjonalizację czynną i internacjonalizację bierną. Pierwsza z nich to ekspansja zagraniczna przedsiębiorstwa w różnych możliwych formach, a druga to zawieranie różnorakich związków gospodarczych z firmami zagranicznymi bez wychodzenia z działalnością gospodarczą poza granice kraju lokalizacji danej firmy.

REKLAMA

Zarówno strategii działania, jak i kryteriów ich podziału jest wiele. Ogólnie można dokonać podstawowego podziału strategii na aktywne (poszukiwanie przez przedsiębiorstwo nowych możliwości na rynkach zagranicznych) oraz pasywne (stosowanie obrony przed konkurencją z zagranicy na rynku krajowym). Najczęściej prezentowanym jest podział strategii internacjonalizacji na: etnocentryczną - przeprowadzaną w formie eksportu na określone, wybrane rynki zagraniczne, które są zbliżone do specyfiki rynku krajowego, a tym samym umożliwiają stosowanie podobnej strategii jak na rynku krajowym; policentryczną - przeprowadzaną na zasadzie obsługi wielu rynków zagranicznych z uwzględnieniem ich zróżnicowania i specyfiki, przedsiębiorstwo tworzy na tych rynkach zupełnie nowe rozwiązania organizacyjne; globalną - która zakłada traktowanie rynku światowego lub regionalnego jako rynku homogenicznego; dualną - jest ona hybrydą strategii globalnej i policentrycznej (uzyskanie korzyści z globalnej integracji przy dopasowaniu się do specyfiki poszczególnych rynków).

Innym podziałem strategii internacjonalizacji firmy jest tzw. klasyczny, uwzględniający kierunki zmiany portfela produktów - rynków. Według tego kryterium można wyróżnić następujące strategie: obronną - przedsiębiorstwo kieruje dotychczasową ofertę produktową na rynki, na jakich działało do tej pory; rozwoju rynków - przedsiębiorstwo wprowadza swoją ofertę produktową na nowe rynki; rozwoju produktu - przedsiębiorstwo wprowadza nową ofertę produktową na rynki, na jakich działało to tej pory; dywersyfikacji - przedsiębiorstwo rozpoczyna działalność na nowych rynkach, wprowadzając ofertę nowych produktów. Przewagę konkurencyjną, jaką wyznacza strategia internacjonalizacji, można określić za pomocą dwóch wyznaczników: rozproszenia geograficznego działalności przedsiębiorstwa oraz zdolności do koordynacji różnych ogniw łańcucha wartości. Biorąc pod uwagę powyższe wyznaczniki, można wyróżnić: strategię koncentracji - najważniejsze ogniwa łańcucha wartości skupione są na terytorium danego kraju lub kilku krajów w sytuacji, w której przedsiębiorstwo produkuje we własnym kraju i eksportuje produkty przy wykorzystaniu sieci dystrybucji rozproszonej na cały świat (głównymi przesłankami do stosowania strategii są: korzyści skali w danym ogniwie łańcucha wartości: masa krytyczna, produktywność, obniżka kosztów jednostkowych; efekt doświadczenia w zakresie danej funkcji oraz korzyści logistyczne z tytułu koordynacji dwóch ogniw łańcucha wartości: obniżenia kosztów i terminów dostaw); strategię rozproszenia - rozproszenie terytorialne działalności wymagające znacznych inwestycji bezpośrednich poza granicami kraju; typ strategii najbardziej odpowiedni dla sektorów, w których koszty przechowywania towaru i jego transportu są wysokie (głównymi przesłankami do stosowania strategii są: wysokie koszty lub trudności transportowe; konieczność modyfikacji produktów celem spełnienia oczekiwań odbiorców lokalnych; oddziaływanie władzy państwowej).

Ponadto, ze względu na wielkość niezbędnych inwestycji, wymagane nakłady organizacyjne i wykorzystywane instrumenty można wyróżnić takie strategie, jak: skimming - wprowadzanie na ograniczony segment rynku zagranicznego podobnej oferty produktowej do oferowanej na rynku lokalnym; strategie charakteryzują niskie koszty, wysiłek organizacyjny i ryzyko, a instrumenty używane do jej wdrażania to pośredni eksport poprzez agentów i licencje; dumping (podobnie jak skimming) charakteryzuje się minimalnymi nakładami finansowymi, organizacyjnymi i niewielkim ryzykiem; sprzedaż produktów odbywa się po niskich cenach, co przekłada się na możliwości uzyskania większego utargu; instrumenty, jakie stosowane są przy tej strategii, to głównie pośredni eksport poprzez agentów i dystrybutorów; eksploracja - zakłada uzyskiwanie informacji o: rynkach zagranicznych w celu oceny powodzenia dużych inwestycji oraz o rynkach, na których prowadzona jest działalność w celu analizy zachowań konsumenckich potencjalnych nabywców, dostawców, władz lokalnych i administracji publicznej; brak jest wyznaczonych celów krótkookresowych związanych z poziomem zysku i udziału w rynku, natomiast ustalane są relacje handlowe charakteryzujące się niskimi kosztami i małym zaangażowaniem organizacyjnym; przykładowe instrumenty, jakie wykorzystywane są w tej strategii, to eksport, licencje i joint ventures; penetracja - zakłada maksymalne zaangażowanie finansowe i organizacyjne poza granicami kraju, które w dłuższym okresie powinno doprowadzić do uzyskania maksymalnych udziałów w rynku; strategia charakteryzuje się dużym ryzykiem i bezpośrednimi inwestycjami stanowiącymi instrument do jej wdrażania.

Przedsiębiorca, tak jak to było już wcześniej wspomniane, decydując się na internacjonalizację przedsiębiorstwa, powinien określić odpowiednią strategię działania. Konieczność jej ustalenia i stosowania wynika z dostosowania oferty produktowej i/lub usługowej do konsumenta docelowego. Opisywane powyżej strategie zostały wyznaczone na podstawie opisu zachowań strategicznych dużych firm, tak więc przyjęcie sztucznie którejkolwiek propozycji byłoby bezcelowe. Wyznaczana strategia działania przy umiędzynarodowieniu działalności przedsiębiorstwa powinna uwzględniać przede wszystkim wielkość i specyfikę przedsiębiorstwa (np. małe firmy chętniej i częściej stosują strategie: obronną, skimming oraz etnocentryczną).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Michał Hartmann

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA