REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca nie może wykraczać poza branżę, w której działa w swoim kraju

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Andrzejczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzi w Niemczech firmę produkującą ubrania. Planuje poszerzenie działalności i uruchomienie produkcji odzieży w Polsce. Chce jednocześnie prowadzić w naszym kraju reklamę i promocję swojej firmy. Czy taką działalność może prowadzić w formie filii?


REKLAMA

REKLAMA

CO WYNIKA Z PRZEPISÓW


Przedsiębiorcą, w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Z kolei przedsiębiorca zagraniczny oznacza, na mocy art. 5 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, osobę zagraniczną wykonującą działalność gospodarczą za granicą.


Przedsiębiorcy zagraniczni mogą wykonywać działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej w dwóch formach: oddziału lub przedstawicielstwa. Obie formy prowadzenia działalności gospodarczej są zarezerwowane tylko dla przedsiębiorców zagranicznych. Zasady tworzenia i funkcjonowania oddziałów i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych szczegółowo reguluje rozdział 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

REKLAMA


Obie formy prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców zagranicznych nie są tożsame, zarówno pod względem prawnym, jak również jakościowo i pojęciowo. Przede wszystkim różnią się one celem działania oraz jego zakresem, sposobem wpisu do stosownych rejestrów, a także rodzajem rejestru, do którego należy dokonać wpisu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


ANALIZA PRAWNA


Na postawie art. 85 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (u.s.d.g) przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć oddziały. Taki oddział tworzy się na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej. Z kolei na mocy art. 93 u.s.d.g przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć przedstawicielstwo.


Najistotniejszą różnicą pomiędzy oddziałem a przedstawicielstwem przedsiębiorcy zagranicznego jest zakres i cel ich działania. Oddział przedsiębiorcy zagranicznego jest tworzony wyłącznie w celu wykonywania działalności gospodarczej w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego, działa również tylko i wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności takiego przedsiębiorcy (art. 86 u.s.g.d.).


Oznacza to, że przedsiębiorca zagraniczny wykonujący działalność gospodarczą tylko w zakresie świadczenia usług transportowych nie może utworzyć w Polsce oddziału swojej firmy i świadczyć usługi, np. w branży spożywczej. Nie pokrywa się to bowiem z przedmiotem działalności przedsiębiorcy zagranicznego.


Ponadto, przedmiot działalności oddziału przedsiębiorcy zagranicznego nie może być modyfikowany w stosunku do działalności zagranicznego zakładu głównego w sposób rozszerzający. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby zakres takiej działalności był węższy, np. przedsiębiorca zagraniczny zajmujący się produkcją różnego rodzaju odzieży może w Polsce utworzyć oddział zajmujący się tylko produkcją płaszczy.


Zakres i cel działalności przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego jest znacznie węższy, bowiem zgodnie z art. 94 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej może obejmować wyłącznie prowadzenie działalności w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego.


Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, iż jeden przedsiębiorca zagraniczny może na terenie Polski utworzyć tylko jedno przedstawicielstwo, z kolei oddziałów może mieć kilka.


Kolejną istotną różnicą pomiędzy oddziałem i przedstawicielstwem przedsiębiorcy zagranicznego jest rodzaj rejestru, do którego należy dokonać stosownego wpisu. Działalność przedsiębiorcy zagranicznego w ramach oddziału wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców (art. 88 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Działalność można prowadzić dopiero po dokonaniu rejestracji. Z kolei utworzenie przedstawicielstwa wymaga, zgodnie z art. 96 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Wpis do rejestru jest jawny.


Zarówno oddział, jak i przedstawicielstwo są jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa mającego siedzibę za granicą, w związku z czym podmiotem wszystkich praw i obowiązków pozostaje przedsiębiorca zagraniczny. On także jest podmiotem uprawnień wynikających z wszelkiego rodzaju zezwoleń, koncesji itp., jest również stroną w postępowaniu przed sądem. Za zobowiązania oddziału i przedstawicielstwa odpowiada całym swoim majątkiem bez ograniczeń przedsiębiorca zagraniczny.


Ponadto likwidacja przedsiębiorcy zagranicznego pociąga za sobą konieczność likwidacji jego oddziału lub przedstawicielstwa na terenie Polski. Należy o tym zawiadomić ministra gospodarki. Do likwidacji oddziału lub przedstawicielstwa zagranicznego stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu spółek handlowych o likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ

- Przedsiębiorca zagraniczny zawsze pozostaje właścicielem środków służących do prowadzenia działalności gospodarczej w formie oddziału lub przedstawicielstwa, nawet gdy wyodrębni i przekaże środki finansowe na taką działalność.

 Przedsiębiorca zagraniczny zawsze pozostaje właścicielem środków służących do prowadzenia działalności gospodarczej w formie oddziału lub przedstawicielstwa, nawet gdy wyodrębni i przekaże środki finansowe na taką działalność.

- Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział jest zobowiązany ustanowić osobę upoważnioną w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego.


MAŁGORZATA ANDRZEJCZAK

doktorantka na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu


PODSTAWA PRAWNA

- Artykuły 85 - 102 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2007 nr 155, poz. 1095).

 Artykuły 85 - 102 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2007 nr 155, poz. 1095).
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA