REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Helena Konieczna
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie obiekty handlowe powinny zostać uznane za wielkopowierzchniowe? Jakie są zasady tworzenia i działania tego rodzaju obiektów?


REKLAMA

REKLAMA

18 września br. weszły w życie przepisy ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. Nr 127, poz. 880). Wielkopowierzchniowym obiektem handlowym jest obiekt handlowy o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 m2, w którym prowadzona jest jakakolwiek działalność handlowa. Powierzchnią sprzedaży jest ta część ogólnodostępnej powierzchni obiektu handlowego stanowiącego całość techniczno-użytkową, przeznaczonego do sprzedaży detalicznej, w której odbywa się bezpośrednia sprzedaż towarów (bez wliczania do niej powierzchni usług i gastronomii oraz powierzchni pomocniczej, do której zalicza się powierzchnie magazynów, biur, komunikacji, ekspozycji wystawowej itp.).


W celu ochrony interesu publicznego oraz realizacji zasady zrównoważonego rozwoju ustawa określa zasady i tryb wydawania zezwoleń na tworzenie i działanie powyższych obiektów.


Zezwolenie na utworzenie obiektu

Utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wymaga uzyskania zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na lokalizację tego obiektu,
zwanego dalej „organem zezwalającym”.

REKLAMA


Przez utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego rozumie się budowę obiektu handlowego oraz przebudowę istniejącego obiektu dotychczas niewykorzystywanego do działalności handlowej, a także łączenie obiektów handlowych, jeżeli w wyniku takiego działania powstanie wielkopowierzchniowy obiekt handlowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zezwolenia nie wymaga utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego na terenie innego wielkopowierzchniowego obiektu handlowego, na którego utworzenie uzyskano już zezwolenie na podstawie przepisów omawianej ustawy.


Wniosek przedsiębiorcy


Zezwolenie na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wydaje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy.

Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:

1) nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę lub adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności, a w przypadku ustanowienia pełnomocnika - jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,

2) numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,

3) numer identyfikacji podatkowej (NIP),

4) wskazanie przedmiotu działalności gospodarczej,

5) wskazanie nieruchomości, na której planowane jest utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego - z oznaczeniem księgi wieczystej oraz danych z ewidencji gruntów i budynków,

6) adres wielkopowierzchniowego obiektu handlowego lub dokładny opis jego lokalizacji,

7) informacje o:

a) maksymalnej powierzchni sprzedaży oraz o maksymalnej całkowitej powierzchni, jaką będzie zajmował wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w szczególności magazynami i parkingami,

b) branży sprzedaży, w szczególności spożywczej, budowlanej, odzieżowej, motoryzacyjnej, ogrodniczej oraz rodzaju usług, jakie będą świadczone w wielkopowierzchniowym obiekcie handlowym,

c) deklarowanej wartości inwestycji związanej z utworzeniem wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.


Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców.


Uzyskanie analiz i opinii niezbędnych dla wydania zezwolenia


Jeżeli wniosek o wydanie zezwolenia na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego spełnia wymogi, o których mowa powyżej, oraz spełniony jest warunek zgodności lokalizacji obiektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, organ zezwalający wykonuje albo zleca wykonanie analiz i opinii dotyczących oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.


Szczegółowy zakres powyższych analiz i opinii określi Minister Gospodarki, w drodze rozporządzenia, mając na względzie konieczność oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego na infrastrukturę gminy (miasta), lokalny układ komunikacyjny, miejscowy rynek pracy, istniejący układ urbanistyczny, istniejącą sieć handlową, w tym sieć istniejących wielkopowierzchniowych obiektów handlowych na obszarze gmin sąsiednich, oraz wpływ na środowisko naturalne.


Przedsiębiorca może dołączyć wskazane wyżej analizy lub opinie dotyczące oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego do wniosku o wydanie zezwolenia.


Organ zezwalający wydaje zezwolenie w przypadku zgodności lokalizacji wielkopowierzchniowego obiektu handlowego z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, po uzyskaniu pozytywnej opinii wyrażonej przez właściwą radę gminy.


Po uzyskaniu wymaganych analiz i opinii dotyczących oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego organ zezwalający przedstawia wniosek do zaopiniowania radzie gminy. Opinia rady gminy powinna uwzględniać przesłanki: kształtowania korzystnych warunków nabywania towarów i usług, poprawy jakości obsługi konsumentów oraz poszerzenia oferty handlowej i usługowej, rozwoju sieci handlowej i zachowania równowagi pomiędzy różnymi formami handlu, rozwoju rynku pracy, rozwoju infrastruktury oraz ochrony środowiska. Opinia rady gminy nie może naruszać zasad uczciwej konkurencji w zakresie prowadzenia działalności handlowej na terenie gminy (miasta). Opinia rady gminy uwzględnia w miarę możliwości stanowiska izb gospodarczych oraz lokalnych organizacji konsumenckich i organizacji samorządu gospodarczego. Rada gminy uchwala opinię z uzasadnieniem w terminie 40 dni od dnia przekazania wniosku wraz z opiniami i analizami przez organ zezwalający.


W przypadku wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, warunkiem wydania zezwolenia jest dodatkowo brak sprzeczności lokalizacji wielkopowierzchniowego obiektu handlowego z planem zagospodarowania przestrzennego województwa oraz uzyskanie pozytywnej opinii właściwego sejmiku województwa. W takim przypadku, po uchwaleniu przez radę gminy pozytywnej opinii dotyczącej wniosku o wydanie zezwolenia, organ zezwalający przekazuje niezwłocznie uchwałę rady gminy wraz z wnioskiem oraz opiniami i analizami dotyczącymi oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego przewodniczącemu właściwego sejmiku województwa.


Sejmik województwa bierze pod uwagę uchwałę rady gminy opiniującą wniosek, strategię rozwoju województwa oraz programy wojewódzkie w zakresie, w jakim dotyczą tworzenia wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Sejmik województwa uchwala opinię z uzasadnieniem w terminie 3 miesięcy od dnia przekazania mu wymaganych przez organ zezwalający dokumentów.


Wydanie, cofnięcie i wygaśnięcie zezwolenia


Zezwolenie na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wydaje się na czas nieoznaczony. W zezwoleniu należy zawrzeć informacje o: nazwie przedsiębiorcy, jego siedzibie lub adresie zamieszkania oraz adresie wykonywania działalności, numerze w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej, NIP przedsiębiorcy oraz branży sprzedaży i rodzaju usług, jakie będą świadczone w wielkopowierzchniowym obiekcie handlowym, a także określić warunki dotyczące: adresu wielkopowierzchniowego obiektu handlowe oraz maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej całkowitej powierzchni, jaką będzie zajmował ten obiekt wraz z infrastrukturą towarzyszącą.


Organ zezwalający cofa zezwolenie w przypadku:

1) rażącego nieprzestrzegania warunków określonych w ustawie lub zezwoleniu, dotyczących tworzenia i działania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych,

2) orzeczenia wobec przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.


Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.


Zezwolenie wygasa w przypadku:

1) likwidacji wielkopowierzchniowego obiektu handlowego,

2) nieuzyskania pozwolenia na użytkowanie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego w terminie 3 lat od dnia wydania zezwolenia.


Wykonywanie działalności gospodarczej oraz przeniesienie i zmiana zezwolenia


Warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej w formie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego jest:

1) uzyskanie zezwolenia na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu budowlanego,

2) posiadanie tytułu prawnego do nieruchomości, na której znajduje się wielkopowierzchniowy obiekt handlowy, oraz

3) wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie warunków objętych zezwoleniem, dotyczących: adresu wielkopowierzchniowego obiektu handlowego oraz maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej całkowitej powierzchni wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przez przedsiębiorcę oznaczonego w zezwoleniu.


Organ zezwalający lub - na podstawie jego upoważnienia - straż gminna dokonuje kontroli przestrzegania warunków określonych w zezwoleniu.


Organ zezwalający jest zobowiązany, za zgodą przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie, do przeniesienia decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmie on wszystkie warunki zawarte w zezwoleniu oraz złoży oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości, na której znajduje się ten obiekt. Stronami w postępowaniu o przeniesienie zezwolenia są jedynie podmioty, między którymi ma być dokonane przeniesienie decyzji. Zgodnie z przepisami ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, zezwolenie przechodzi ponadto z dniem połączenia, podziału lub wydzielenia na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną, bądź z dniem przekształcenia - na spółkę przekształconą.


Zmiana warunków zezwolenia, dotycząca powierzchni sprzedaży lub całkowitej powierzchni, jaką zajmuje ten obiekt wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wymaga uzyskania zmiany zezwolenia. Zmiana zezwolenia następuje na pisemny wniosek przedsiębiorcy. Nie jest wymagane przedstawianie analiz i opinii dotyczących oceny skutków zmiany. Zmiana zezwolenia wymaga uzyskania pozytywnej opinii właściwej rady gminy, natomiast opiniowanie zmiany przez sejmik województwa nie jest wymagane.


Warto wiedzieć:

Zezwolenie wydawane na podstawie przepisów o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych podlega opłacie skarbowej w kwocie 25 zł za każdy m2 powierzchni sprzedaży, ale nie więcej niż 0,5 proc. deklarowanej wartości inwestycji, podanej we wniosku o wydanie zezwolenia. Natomiast zmiana zezwolenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 50 proc. stawki, jaką pobrano z tytułu wydania tego zezwolenia.


Odpowiedzialność karna


Kto tworzy wielkopowierzchniowy obiekt handlowy bez zezwolenia lub prowadzi działalność handlową w formie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom podlega grzywnie od 10 000 do 1 000 000 zł.


Odpowiedzialność za przestrzeganie warunków zezwolenia przez najemców, dzierżawców i innego rodzaju użytkowników powierzchni w wielkopowierzchniowym obiekcie handlowym ponosi przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie.


Przepisy przejściowe


Należy pamiętać, że - zgodnie z regulacją zawartą w art. 17 ustawy - w terminie do 18 października br. przedsiębiorca będący właścicielem wielkopowierzchniowego obiektu handlowego (albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca takiego obiektu) powinien złożyć do właściwego organu zezwalającego wniosek, w oparciu o który organ zezwalający wyda zezwolenie na działanie tego obiektu. Wniosek taki powinien zawierać:

1) nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę lub adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności, a w przypadku ustanowienia pełnomocnika - jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,

2) numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,

3) NIP przedsiębiorcy,

4) wskazanie przedmiotu działalności gospodarczej,

5) wskazanie nieruchomości, na której utworzono wielkopowierzchniowy obiekt handlowy - z oznaczeniem księgi wieczystej oraz danych z ewidencji gruntów i budynków, a także

6) informacje o:

a) maksymalnej powierzchni sprzedaży oraz o maksymalnej całkowitej powierzchni, jaką zajmuje wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą,

b) branży sprzedaży oraz rodzaju usług, jakie są świadczone w tym obiekcie.


Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców.


We wskazanym wyżej przypadku nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących obowiązku uzyskiwania analiz i opinii. Wydanie takiego zezwolenia jest wolne od opłaty skarbowej.


Natomiast zmiana powierzchni sprzedaży lub całkowitej powierzchni, jaką zajmuje wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wymaga uzyskania zmiany zezwolenia, na zasadach opisanych powyżej.


Podstawa prawna:

- ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. Nr 127, poz. 880).


18 września br. weszły w życie przepisy ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Wielkopowierzchniowym obiektem handlowym jest obiekt handlowy o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 m2, w którym prowadzona jest jakakolwiek działalność handlowa. Utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wymaga uzyskania zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na lokalizację tego obiektu.


Zgodnie z przepisami przejściowymi, w terminie do 18 października br. przedsiębiorca będący właścicielem istniejącego już wielkopowierzchniowego obiektu handlowego (albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca takiego obiektu) powinien złożyć do właściwego organu zezwalającego wniosek, w oparciu o który zostanie wydane zezwolenie na działanie tego obiektu.


Helena Konieczna

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA