REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Helena Konieczna
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie obiekty handlowe powinny zostać uznane za wielkopowierzchniowe? Jakie są zasady tworzenia i działania tego rodzaju obiektów?


REKLAMA

18 września br. weszły w życie przepisy ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. Nr 127, poz. 880). Wielkopowierzchniowym obiektem handlowym jest obiekt handlowy o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 m2, w którym prowadzona jest jakakolwiek działalność handlowa. Powierzchnią sprzedaży jest ta część ogólnodostępnej powierzchni obiektu handlowego stanowiącego całość techniczno-użytkową, przeznaczonego do sprzedaży detalicznej, w której odbywa się bezpośrednia sprzedaż towarów (bez wliczania do niej powierzchni usług i gastronomii oraz powierzchni pomocniczej, do której zalicza się powierzchnie magazynów, biur, komunikacji, ekspozycji wystawowej itp.).


W celu ochrony interesu publicznego oraz realizacji zasady zrównoważonego rozwoju ustawa określa zasady i tryb wydawania zezwoleń na tworzenie i działanie powyższych obiektów.

REKLAMA


Zezwolenie na utworzenie obiektu

Utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wymaga uzyskania zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na lokalizację tego obiektu,
zwanego dalej „organem zezwalającym”.


Przez utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego rozumie się budowę obiektu handlowego oraz przebudowę istniejącego obiektu dotychczas niewykorzystywanego do działalności handlowej, a także łączenie obiektów handlowych, jeżeli w wyniku takiego działania powstanie wielkopowierzchniowy obiekt handlowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zezwolenia nie wymaga utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego na terenie innego wielkopowierzchniowego obiektu handlowego, na którego utworzenie uzyskano już zezwolenie na podstawie przepisów omawianej ustawy.


Wniosek przedsiębiorcy


Zezwolenie na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wydaje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy.

Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:

1) nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę lub adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności, a w przypadku ustanowienia pełnomocnika - jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,

2) numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,

3) numer identyfikacji podatkowej (NIP),

4) wskazanie przedmiotu działalności gospodarczej,

5) wskazanie nieruchomości, na której planowane jest utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego - z oznaczeniem księgi wieczystej oraz danych z ewidencji gruntów i budynków,

6) adres wielkopowierzchniowego obiektu handlowego lub dokładny opis jego lokalizacji,

7) informacje o:

a) maksymalnej powierzchni sprzedaży oraz o maksymalnej całkowitej powierzchni, jaką będzie zajmował wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w szczególności magazynami i parkingami,

b) branży sprzedaży, w szczególności spożywczej, budowlanej, odzieżowej, motoryzacyjnej, ogrodniczej oraz rodzaju usług, jakie będą świadczone w wielkopowierzchniowym obiekcie handlowym,

c) deklarowanej wartości inwestycji związanej z utworzeniem wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.


Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców.


Uzyskanie analiz i opinii niezbędnych dla wydania zezwolenia

REKLAMA


Jeżeli wniosek o wydanie zezwolenia na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego spełnia wymogi, o których mowa powyżej, oraz spełniony jest warunek zgodności lokalizacji obiektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, organ zezwalający wykonuje albo zleca wykonanie analiz i opinii dotyczących oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.


Szczegółowy zakres powyższych analiz i opinii określi Minister Gospodarki, w drodze rozporządzenia, mając na względzie konieczność oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego na infrastrukturę gminy (miasta), lokalny układ komunikacyjny, miejscowy rynek pracy, istniejący układ urbanistyczny, istniejącą sieć handlową, w tym sieć istniejących wielkopowierzchniowych obiektów handlowych na obszarze gmin sąsiednich, oraz wpływ na środowisko naturalne.


Przedsiębiorca może dołączyć wskazane wyżej analizy lub opinie dotyczące oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego do wniosku o wydanie zezwolenia.


Organ zezwalający wydaje zezwolenie w przypadku zgodności lokalizacji wielkopowierzchniowego obiektu handlowego z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, po uzyskaniu pozytywnej opinii wyrażonej przez właściwą radę gminy.


Po uzyskaniu wymaganych analiz i opinii dotyczących oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego organ zezwalający przedstawia wniosek do zaopiniowania radzie gminy. Opinia rady gminy powinna uwzględniać przesłanki: kształtowania korzystnych warunków nabywania towarów i usług, poprawy jakości obsługi konsumentów oraz poszerzenia oferty handlowej i usługowej, rozwoju sieci handlowej i zachowania równowagi pomiędzy różnymi formami handlu, rozwoju rynku pracy, rozwoju infrastruktury oraz ochrony środowiska. Opinia rady gminy nie może naruszać zasad uczciwej konkurencji w zakresie prowadzenia działalności handlowej na terenie gminy (miasta). Opinia rady gminy uwzględnia w miarę możliwości stanowiska izb gospodarczych oraz lokalnych organizacji konsumenckich i organizacji samorządu gospodarczego. Rada gminy uchwala opinię z uzasadnieniem w terminie 40 dni od dnia przekazania wniosku wraz z opiniami i analizami przez organ zezwalający.


W przypadku wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, warunkiem wydania zezwolenia jest dodatkowo brak sprzeczności lokalizacji wielkopowierzchniowego obiektu handlowego z planem zagospodarowania przestrzennego województwa oraz uzyskanie pozytywnej opinii właściwego sejmiku województwa. W takim przypadku, po uchwaleniu przez radę gminy pozytywnej opinii dotyczącej wniosku o wydanie zezwolenia, organ zezwalający przekazuje niezwłocznie uchwałę rady gminy wraz z wnioskiem oraz opiniami i analizami dotyczącymi oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego przewodniczącemu właściwego sejmiku województwa.


Sejmik województwa bierze pod uwagę uchwałę rady gminy opiniującą wniosek, strategię rozwoju województwa oraz programy wojewódzkie w zakresie, w jakim dotyczą tworzenia wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Sejmik województwa uchwala opinię z uzasadnieniem w terminie 3 miesięcy od dnia przekazania mu wymaganych przez organ zezwalający dokumentów.


Wydanie, cofnięcie i wygaśnięcie zezwolenia


Zezwolenie na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wydaje się na czas nieoznaczony. W zezwoleniu należy zawrzeć informacje o: nazwie przedsiębiorcy, jego siedzibie lub adresie zamieszkania oraz adresie wykonywania działalności, numerze w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej, NIP przedsiębiorcy oraz branży sprzedaży i rodzaju usług, jakie będą świadczone w wielkopowierzchniowym obiekcie handlowym, a także określić warunki dotyczące: adresu wielkopowierzchniowego obiektu handlowe oraz maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej całkowitej powierzchni, jaką będzie zajmował ten obiekt wraz z infrastrukturą towarzyszącą.


Organ zezwalający cofa zezwolenie w przypadku:

1) rażącego nieprzestrzegania warunków określonych w ustawie lub zezwoleniu, dotyczących tworzenia i działania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych,

2) orzeczenia wobec przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.


Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.


Zezwolenie wygasa w przypadku:

1) likwidacji wielkopowierzchniowego obiektu handlowego,

2) nieuzyskania pozwolenia na użytkowanie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego w terminie 3 lat od dnia wydania zezwolenia.


Wykonywanie działalności gospodarczej oraz przeniesienie i zmiana zezwolenia


Warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej w formie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego jest:

1) uzyskanie zezwolenia na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu budowlanego,

2) posiadanie tytułu prawnego do nieruchomości, na której znajduje się wielkopowierzchniowy obiekt handlowy, oraz

3) wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie warunków objętych zezwoleniem, dotyczących: adresu wielkopowierzchniowego obiektu handlowego oraz maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej całkowitej powierzchni wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przez przedsiębiorcę oznaczonego w zezwoleniu.


Organ zezwalający lub - na podstawie jego upoważnienia - straż gminna dokonuje kontroli przestrzegania warunków określonych w zezwoleniu.


Organ zezwalający jest zobowiązany, za zgodą przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie, do przeniesienia decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmie on wszystkie warunki zawarte w zezwoleniu oraz złoży oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości, na której znajduje się ten obiekt. Stronami w postępowaniu o przeniesienie zezwolenia są jedynie podmioty, między którymi ma być dokonane przeniesienie decyzji. Zgodnie z przepisami ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, zezwolenie przechodzi ponadto z dniem połączenia, podziału lub wydzielenia na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną, bądź z dniem przekształcenia - na spółkę przekształconą.


Zmiana warunków zezwolenia, dotycząca powierzchni sprzedaży lub całkowitej powierzchni, jaką zajmuje ten obiekt wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wymaga uzyskania zmiany zezwolenia. Zmiana zezwolenia następuje na pisemny wniosek przedsiębiorcy. Nie jest wymagane przedstawianie analiz i opinii dotyczących oceny skutków zmiany. Zmiana zezwolenia wymaga uzyskania pozytywnej opinii właściwej rady gminy, natomiast opiniowanie zmiany przez sejmik województwa nie jest wymagane.


Warto wiedzieć:

Zezwolenie wydawane na podstawie przepisów o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych podlega opłacie skarbowej w kwocie 25 zł za każdy m2 powierzchni sprzedaży, ale nie więcej niż 0,5 proc. deklarowanej wartości inwestycji, podanej we wniosku o wydanie zezwolenia. Natomiast zmiana zezwolenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 50 proc. stawki, jaką pobrano z tytułu wydania tego zezwolenia.


Odpowiedzialność karna


Kto tworzy wielkopowierzchniowy obiekt handlowy bez zezwolenia lub prowadzi działalność handlową w formie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom podlega grzywnie od 10 000 do 1 000 000 zł.


Odpowiedzialność za przestrzeganie warunków zezwolenia przez najemców, dzierżawców i innego rodzaju użytkowników powierzchni w wielkopowierzchniowym obiekcie handlowym ponosi przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie.


Przepisy przejściowe


Należy pamiętać, że - zgodnie z regulacją zawartą w art. 17 ustawy - w terminie do 18 października br. przedsiębiorca będący właścicielem wielkopowierzchniowego obiektu handlowego (albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca takiego obiektu) powinien złożyć do właściwego organu zezwalającego wniosek, w oparciu o który organ zezwalający wyda zezwolenie na działanie tego obiektu. Wniosek taki powinien zawierać:

1) nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę lub adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności, a w przypadku ustanowienia pełnomocnika - jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,

2) numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,

3) NIP przedsiębiorcy,

4) wskazanie przedmiotu działalności gospodarczej,

5) wskazanie nieruchomości, na której utworzono wielkopowierzchniowy obiekt handlowy - z oznaczeniem księgi wieczystej oraz danych z ewidencji gruntów i budynków, a także

6) informacje o:

a) maksymalnej powierzchni sprzedaży oraz o maksymalnej całkowitej powierzchni, jaką zajmuje wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą,

b) branży sprzedaży oraz rodzaju usług, jakie są świadczone w tym obiekcie.


Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców.


We wskazanym wyżej przypadku nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących obowiązku uzyskiwania analiz i opinii. Wydanie takiego zezwolenia jest wolne od opłaty skarbowej.


Natomiast zmiana powierzchni sprzedaży lub całkowitej powierzchni, jaką zajmuje wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wymaga uzyskania zmiany zezwolenia, na zasadach opisanych powyżej.


Podstawa prawna:

- ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. Nr 127, poz. 880).


18 września br. weszły w życie przepisy ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Wielkopowierzchniowym obiektem handlowym jest obiekt handlowy o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 m2, w którym prowadzona jest jakakolwiek działalność handlowa. Utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wymaga uzyskania zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na lokalizację tego obiektu.


Zgodnie z przepisami przejściowymi, w terminie do 18 października br. przedsiębiorca będący właścicielem istniejącego już wielkopowierzchniowego obiektu handlowego (albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca takiego obiektu) powinien złożyć do właściwego organu zezwalającego wniosek, w oparciu o który zostanie wydane zezwolenie na działanie tego obiektu.


Helena Konieczna

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA