REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz konkurowania w umowach wertykalnych

Dariusz Tokarczuk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zawierający umowy dotyczące zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży towarów zainteresowani są często współpracą na zasadzie wyłączności.


Dla sprzedającego - określanego przez przepisy prawa konkurencji dostawcą - kluczową rolę odgrywa wówczas możliwość zakazania kontrahentowi - nabywcy - prowadzenia działalności konkurencyjnej, czyli narzucenie mu tzw. zakazu konkurowania.

REKLAMA

REKLAMA


Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2002 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję, zakazem konkurowania jest - wynikające bezpośrednio lub pośrednio z porozumienia: (a) wyłączenie uprawnień dostawcy lub nabywcy do wytwarzania, zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży towarów uznawanych za substytuty towarów objętych porozumieniem, (b) zobowiązanie nabywcy do dokonywania u określonego dostawcy ponad 80 proc. swoich wszystkich zakupów towarów objętych porozumieniem i towarów uznanych za ich substytuty, obliczonych na podstawie wartości zakupów dokonywanych przez nabywcę w poprzednim roku obrotowym.

Tak rozumiany zakaz konkurowania należy do tzw. ograniczeń wertykalnych (ang. vertical restraints), czyli klauzul ograniczających konkurencję
powszechnie spotykanych w porozumieniach zawieranych między przedsiębiorcami działającymi - w ramach danego porozumienia - na różnych szczeblach obrotu. Najczęściej są to umowy tworzące ramy prawne dla dystrybucji towarów lub usług. Jak wszystkie ograniczenia wertykalne, zakaz konkurowania ma szereg negatywnych skutków dla konkurencji, np. wyklucza z rynku nabywców nieobjętych porozumieniem, eliminuje konkurencję międzymarkową (nabywca sprzedaje tylko jedną markę), prowadzi do usztywnienia udziałów w rynku, zwiększając ryzyko zachowań kartelowych (zmowy). Z drugiej jednak strony zakaz konkurencji może mieć swoje uzasadnienie ekonomiczne, m.in. wtedy, gdy służy usprawnieniu dystrybucji towarów lub usług, albo gdy chroni inwestycje dokonane przez jedną ze stron porozumienia do czasu ich amortyzacji.

Mając na uwadze potrzeby przedsiębiorców oraz fakt, iż korzyści wynikające z zakazu konkurowania mogą przeciwważyć jego skutki antykonkurencyjne, ustawodawca dopuścił stosowanie tego zakazu w porozumieniach wertykalnych pod warunkami określonymi w powołanym powyżej rozporządzeniu Rady Ministrów. Obok udziału w rynku stron porozumienia (nie więcej niż 30 proc.), istotne znaczenie ma czas obowiązywania zakazu. Niedozwolone są porozumienia przewidujące zakaz konkurowania na czas nieokreślony lub dłuższy niż pięć lat, chyba że nabywca sprzedaje towary objęte porozumieniem w lokalu lub na terenie, których właścicielem, wieczystym użytkownikiem, dzierżawcą lub najemcą jest dostawca, lub które dostawca wynajmuje lub dzierżawi od osób trzecich niezwiązanych z nabywcą, a okres takiego zobowiązania nie przekracza okresu zajmowania przez nabywcę tego lokalu lub terenu. Zakazy konkurowania po rozwiązaniu porozumienia dopuszczalne są wyjątkowo (w bardzo wąskim zakresie i tylko w celu ochrony know-how), przy czym nie dłużej niż do jednego roku po upływie okresu, na jaki porozumienie zostało zawarte. Należy także zwrócić uwagę, iż dystrybutorom działającym w systemie dystrybucji selektywnej dostawca nie można zakazać sprzedaży towarów tylko niektórych swoich konkurentów.

Istotnym wyjątkiem od powyższych przepisów są zasady przewidziane dla systemów franchisingu.
Według wyjaśnień Komisji zawartych w wytycznych w sprawie ograniczeń wertykalnych zobowiązanie do niekonkurowania związane z towarami i usługami zakupionymi przez franchisingobiorcę nie ma charakteru porozumienia ograniczającego konkurencję, jeżeli jest konieczne do utrzymania wspólnej tożsamości i reputacji sieci będącej przedmiotem franchisingu. W takich przypadkach okres trwania zobowiązania do niekonkurowania nie ma znaczenia tak długo, jak długo nie przekracza czasu trwania samej umowy franchisingowej.


DARIUSZ TOKARCZUK

partner zarządzajacy Kancelaria Prawna GLN

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA