REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są składniki rachunku za prąd?

Subskrybuj nas na Youtube
rachunek za prąd
rachunek za prąd
www.atakdesign.pl

REKLAMA

REKLAMA

Gdy dostajemy rachunek za prąd, od razu szukamy pogrubionej liczby oznaczającej kwotę, numeru faktury i numeru konta. Jeśli zagłębiamy się w niego bardziej, możemy zacząć się zastanawiać, jaka właściwie jest należna kwota. Na wydruku możemy znaleźć bowiem około 6 albo 7 różnych składników. Jakie są składniki rachunku za prąd i czy mamy wpływ na ich wysokość?

- Taka formuła rachunku za prąd to nie wymysł sprzedawców, tylko efekt regulacji prawnych. – mówi David Vlnka, członek zarządu firmy Energie 2. - Proces przebiegający od momentu wytworzenia prądu do dostarczenia do gniazdka wymaga infrastruktury, która również generuje koszty – mam na myśli sieć przesyłową, liczniki, odczytywanie zapisów.

REKLAMA

REKLAMA

Zacznijmy od początku. Opłaty, które ponosimy, są obliczane na podstawie danych dwóch podmiotów: Operatora Systemu Dystrybucyjnego oraz sprzedawcy energii elektrycznej. W przypadku OSD mamy do czynienia z dwoma rodzajami opłat: opłata zmienna sieciowa i opłata jakościowa. Opłata zmienna sieciowa jest naliczana w zależności od zużycia prądu w  danym okresie. Przykładowo, jeżeli w danym miesiącu zużyliśmy 50 kWh, a stawka za kWh wynosi 0,23 zł możemy łatwo obliczyć, że zapłacimy w tym miesiącu 11,50 zł (50 kWh x 0,23 zł/kWh).

Opłata jakościowa pokrywa koszty związane z utrzymaniem równowagi systemu elektroenergetycznego ponoszone przez Urząd Regulacji Energetyki. Oblicza się ją podobnie jak opłatę zmienną sieciową, ponieważ również zależy od wielkości zużycia. W tym przypadku możemy spodziewać się ceny ok. 0,0108 zł/kWh. W naszym przykładzie opłata wyniesie więc 0,54 zł.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Na rachunku widnieją również kwoty tzw. opłat stałych, w tym: opłaty za dystrybucję, opłaty przejściowej i opłaty abonamentowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość opłaty za dystrybucję jest różna w zależności od rodzaju układu elektrycznego. W mieszkaniu czy biurze, gdzie mamy zainstalowany układ jednofazowy, wynosi zazwyczaj około 2 zł. Dla przedsiębiorstw produkcyjnych, które mają potrzebę korzystania z układu trójfazowego, opłata jest wyższa.

Opłata przejściowa dotyczy zmian napięć w transformatorach. Jest to stała suma na poziomie około 2 zł.

Opłata abonamentowa pobierana jest za bieżącą obsługę, np. sytuacje, kiedy pracownik przedsiębiorstwa energetycznego będzie przychodził odczytywać liczniki i wynosi zazwyczaj około 5 zł.

Firmy coraz chętniej zaciągają kredyty

Podsumowując, przy zużyciu 50 kWh zapłacilibyśmy 21,04 zł (11,50 zł + 0,54 zł + 2 zł + 2 zł + 5 zł)

Ze względu na niektóre z wymienionych opłat często zdarza się, że musimy zapłacić za prąd nawet jeżeli wcale go nie zużywamy,.  Doskonale wiedzą o tym np. posiadacze domków letniskowych.

Wszystkie powyższe opłaty przekazywane są do Operatora. Do tej kwoty dochodzą jednak jeszcze opłaty dla Sprzedawcy – opłata za energię czynną i opłata handlowa. Dla taryfy G11 opłata za energię czynną wynosi około 0,25 zł/kWh, a opłata handlowa jest stałą i w ofertach większości dostawców plasuje się na poziomie około 4-10 zł za miesiąc.

W naszym przykładzie do Sprzedawcy przekazywane jest 16,50 zł (0,25 zł x 50 kWh + 4 zł).

Ostateczne koszty, jakie ponosimy wynosi więc 21,04 zł + 16,50 zł = 37,54 zł.

Od 1 stycznia 2015 r. nowe wzory dowodu osobistego

Jak widać, kwota która płacimy dzielona jest mniej więcej pół na pół między Operatora a Sprzedawcę. O pierwszej składowej nie możemy decydować, za to o opłacie dla Sprzedawcy już tak! Po liberalizacji rynku energii w 2007 powstało wiele podmiotów sprzedających energię elektryczną i, jeżeli dobrze poszukamy, możemy trafić na atrakcyjne stawki oferowane przez małe firmy.

Źródło: Energie 2

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA