REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkanie dla Młodych - dofinansowanie w Bydgoszczy dwa razy większe niż w Warszawie

Marcin Krasoń, Open Finance
dofinansowanie zakupu mieszkania, Mieszkanie dla Młodych 2013  /2014
dofinansowanie zakupu mieszkania, Mieszkanie dla Młodych 2013 /2014
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tylko 14,5 % ceny wyniesie maksymalne dofinansowanie mieszkania w stolicy w ramach nowego programu Mieszkanie dla Młodych (MdM). W Bydgoszczy odsetek ten wyniesie ponad 29 %.

Rząd postanowił zastąpić likwidowaną Rodzinę na Swoim programem Mieszkanie dla Młodych. Z nowego rozwiązania będą mogły skorzystać zarówno małżeństwa jak i single oraz osoby samotnie wychowujące dziecko. Granicą jest wiek beneficjenta – do 35 lat. Zarys pomysłu jest podobny do RnS-u – program ma wspierać młodych ludzi kupujących pierwsze mieszkanie.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo wspólnej idei oba programy sporo dzieli. Kluczowy jest sposób dofinansowywania. W RnS-ie przez osiem lat skarb państwa (za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego) dopłacał do raty kredytowej połowę odsetek, w MdM-ie dopłata będzie jednorazowa i ma być swego rodzaju uzupełnieniem wkładu własnego, dzięki czemu poprawi się zdolność kredytowa klienta i obniżą się raty przez cały okres kredytowania, a nie tylko przez pierwsze osiem lat (jak w RnS-ie). Istotne jest również odebranie kredytobiorcom możliwości uzyskania pomocy przy budowie lub zakupie domu – nowy program dotyczy tylko mieszkań, i to nowych mieszkań.

I choć zdawać by się mogło, że oznacza to tylko transakcje na rynku pierwotnym, to wnikliwa lektura ustawy może skłonić czytelnika do innych wniosków. Zapisano w niej, że dofinansowanie można będzie dostać na zakup „nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego”, a nabywca jest „pierwszym użytkownikiem tego lokalu”. Można sobie więc wyobrazić sytuację, w której osoba sprzedająca nie użytkowała jeszcze nowo wybudowanego mieszkania, a chce się go pozbyć. W zależności od interpretacji, być może do takiej transakcji także będzie można otrzymać dofinansowanie.

Szczegółowe zasady udzielania finansowania w programie Mieszkanie dla Młodych wyglądają następująco:

REKLAMA

  • Dofinansowanie do wkładu własnego może zostać udzielone przy zakupie na złotowy kredyt (na kwotę odpowiadającej co najmniej połowie ceny nabywanego mieszkania) nowego mieszkania położonego na terytorium Polski, które będzie pierwszym mieszkaniem dla nabywającego.
  • Powierzchnia użytkowa mieszkania nie może przekraczać 75 m2, a cena metra kwadratowego średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującego dla danej gminy (dane te są publikowane przez wojewodów oraz BGK).
  • Wniosek o dofinansowanie trzeba złożyć najpóźniej do końca roku kalendarzowego, w którym nabywca ukończył 35 lat (w przypadku małżeństw liczy się wiek młodszego z małżonków).
  • Jeśli mimo dopłaty klient nie ma odpowiedniej zdolności kredytowej, do umowy kredytu mogą przystąpić np. rodzice czy inni bliscy.

W ustawie zastrzeżono, że kredyt preferencyjny nie może mieć warunków odbiegających na niekorzyść nabywcy w stosunku do standardowej oferty, klienci mają więc gwarancję, że nie zapłacą marży lub prowizji wyższej niż aktualnie dostępna w banku. Pozostaje jednak problem interpretacyjny w kwestii czasowych promocji, o tym jak do sprawy podejdą banki dowiemy się zapewne gdy ustawa wejdzie w życie, a na rynku pojawią się pierwsze oferty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mieszkanie dla Młodych gorsze niż Rodzina na Swoim

Mieszkanie dla Młodych od 2013 r. w miejsce Rodziny na Swoim

Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014

Podstawowa dopłata wyniesie 10 proc. wartości mieszkania, ale liczone nie wg ceny zakupu, a wg średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych, obowiązującego w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie dla danej gminy. Co jednak istotne, dofinansowanie do wkładu własnego będzie można uzyskać maksymalnie do 50 m2 mieszkania. Dla lokali o powierzchni większej (maksymalnie 75 m2) dopłata i tak naliczona zostanie tylko do 50 m2.

Dofinansowanie może jednak wynieść 15 proc. jeśli w dniu składania wniosku o dofinansowanie nabywca mieszkania posiada przynajmniej jedno (własne lub przysposobione) dziecko do 18 roku życia, lub uczące się dziecko do 25 roku życia lub dziecko bez względu na wiek, na które pobierany jest zasiłek pielęgnacyjny.

W ciągu pięciu lat od otrzymania dofinansowania może ono wzrosnąć o kolejne 5 proc. wartości mieszkania jeśli w tym czasie w rodzinie pojawi się trzecie lub kolejne dziecko. Co ważne, owo dodatkowe 5 proc. liczone jest wg wskaźników odtworzeniowych z chwili składania wniosku o dofinansowanie, a nie z momentu wnioskowania o dodatkowe środki.

Kontrowersyjną kwestią pozostaje podstawa naliczania kwoty dofinansowania, czyli wskaźniki odtworzeniowe. W zależności od lokalizacji kupowanego mieszkania dopłata może być wyższa lub niższa od stawek rynkowych. Na przykład wskaźnik w Bydgoszczy jest zaledwie o 161 zł niższy niż w Warszawie, a różnica mediany ceny transakcyjnej w obu miastach to 4141 zł. Innymi słowy, osoba kupująca 50-metrowe mieszkanie w Bydgoszczy dostanie prawie taką samą dopłatę jak kupujący w Warszawie. W pierwszym przypadku dofinansowanie wyniesie maksymalnie 14,5 proc. ceny mieszkania (licząc wg 20-proc. stawki dofinansowania i porównując ją do mediany cen transakcyjnych liczonej przez Open Finance), a w Bydgoszczy będzie to 29,2 proc.


Osoba, która otrzyma dofinansowanie, w okresie pięciu lat nie będzie mogła sprzedać mieszkania ani go wynająć lub zmienić sposobu użytkowania w sposób uniemożliwiający zaspokajanie własnych potrzeb mieszkaniowych (np. na lokal usługowy). Odpada też zakup innego lokalu mieszkalnego, z wyłączeniem otrzymania go w spadku lub w efekcie zawarcia związku małżeńskiego.

Jeśli dojdzie do któregoś z w/w zdarzeń kredytobiorca będzie musiał zwrócić do BGK dofinansowanie, ale nie w całości, a jedynie proporcjonalną część (iloraz liczby pełnych miesięcy pozostających do zakończenia pięcioletniego okresu i liczby 60). Obowiązek poinformowania BGK (np. za pośrednictwem swojego banku) o zajściu takiego zdarzenia leży po stronie kredytobiorcy i ma on na to 30 dni od dnia transakcji. Maksymalnie po 60 dniach trzeba zwrócić pieniądze na rachunek Funduszu Dopłat. Jeśli klient uniknie przekazania tej informacji, będzie musiał oddać dopłaty wg w/w wzoru wraz z odsetkami ustawowymi.

Tu jednak ustanowiono wyjątek, że jeśli mieszkanie zostanie sprzedane po co najmniej trzech latach, a środki z niego pozyskane zostaną w ciągu najbliższych dwóch lat przeznaczone na zakup innego lokalu mającego zaspokoić potrzeby mieszkaniowe, dofinansowania nie trzeba będzie oddawać.

Ustawa ma zmotywować deweloperów do zakładania rachunków powierniczych, gdyż mówi wyraźnie, że jeśli kredytobiorca kupuje mieszkanie od dewelopera to dofinansowanie zostanie przekazane na rachunek powierniczy, co oznacza, że osoba kupująca mieszkanie w inwestycji nie posiadającej rachunku nie będzie mogła otrzymać dofinansowania.

Wprawdzie tzw. ustawa deweloperska (weszła w życie pod koniec kwietnia 2012 roku) nałożyła na deweloperów obowiązek prowadzenia rachunków deweloperskich, ale jest wyjątek: obowiązek ten nie dotyczy nieruchomości wprowadzonych do sprzedaży przed wejściem ustawy w życie. A w sytuacji sporej nadpodaży nowych mieszkań można przypuszczać, że część z nich nie ma rachunku deweloperskiego, bo została wprowadzona do sprzedaży przed końcem kwietnia 2012 roku.

Według szacunków tworzących ustawę „o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych” (odpowiedzialne za nią jest Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej) liczba beneficjentów programu Mieszkanie dla Młodych wynosić będzie ok. 36,5 tys. rocznie, co oznacza ok. 600-700 mln zł rocznych kosztów dla skarbu państwa. Ministerstwo oczekuje, że do programu przystąpi ok. 20 banków. Z punktu widzenia potencjalnych klientów kluczowe jest kiedy program wejdzie w życie. Z zapowiedzi ministra można wywnioskować, że prawdopodobny termin to połowa 2013 roku.

Marcin Krasoń, Open Finance

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA