REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W budżecie domowym, najważniejszym składnikiem jest sam budżet. To od tego, w jaki sposób jest on skonstruowany, z jakich części się składa, zależy w istocie, czy będziesz męczył się z zarządzaniem swoimi wydatkami, czy nie.

Stworzenie idealnego dla siebie budżetu wymaga czasu i cierpliwości, gdyż nie istnieje jedna sprawdzona metoda, jedno sprawdzone rozwiązanie, które działa w każdym wypadku i dla każdego. Każdy z nas znajduje się w indywidualnej sytuacji, dla każdego z nas liczą się różne rzeczy i to właśnie na tych elementach należy opierać projekt swojego budżetu.

REKLAMA

REKLAMA

Od czego zacząć? Najprościej można by powiedzieć, że po prostu od zapisywania swoich wydatków. To dobra rada, ale to standardowa rada. Ja proponuję podejść do zagadnienia całościowo, ale z innej strony.

Zacznij o zadania sobie takich pytań, jak: Co dla Ciebie jest ważne? Po co chcesz oszczędzać? Na emeryturę, na wycieczkę, na studia, aby coś zostawić w spadku dzieciom? Zastanów się nad tym i konkretnie sprecyzuj, co chcesz osiągnąć poprzez oszczędzanie, którego jednym ze środków jest właśnie domowy budżet.

Jeśli na te pytania udzielisz naprawdę szczerych odpowiedzi, to wystarczy w oparciu o nie stworzyć system zarządzania swoimi pieniędzmi, czyli swój własny budżet, sprawdzić go w działaniu, skorygować ewentualne niedoskonałości, udoskonalić i stale stosować.

REKLAMA

W tym momencie warto zaprezentować, jako wzór, system zarządzania pieniędzmi, który sprawdza się dla większości, ale nie koniecznie musi być dobry, idealny dla ciebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie przychody twojego gospodarstwa domowego w danym miesiącu, to 100%. Oto, jak należy je rozdzielić:

  • 55 % - 60 % - tyle możesz przeznaczyć na zwykłe koszta swojego życia, czyli na tzw. „życie”. A więc z tego opłacasz wszystkie rachunki, żywność, transport, ubrania, itp.
  • 10 % - przeznaczasz na osobne konto oszczędnościowe. Traktuj tą wpłatę, jako kolejny rachunek, który musi być zapłacony. Środki z tego konta mają służyć ci do inwestycji tak, aby móc osiągnąć swoje cele w stylu: zdobyć środki na dostatnią emeryturę, opłacić studia dziecka, itp. Ważna sprawa: środków z tego konta nigdy nie wypłacasz, dopiero aż osiągniesz swój zakładany cel inwestycyjny, przewidujący taką wypłatę. To ma być twoja kura znosząca złote jajka.
  • 10 % - tyle samo, ile oszczędzasz, tyle masz do wydania na cokolwiek tylko chcesz, w tym na wszystkie tzw. „zachcianki”. Te środki służą temu, że jak masz ochotę zaszaleć, zabawić się, to robisz to właśnie za te pieniądze. O co w tym chodzi? Jeśli oszczędzasz i tylko oszczędzasz, to wcześniej, czy później dopadną cię wątpliwości w stylu: czy to ma sens, co ja mam z tego oszczędzania, itp. Z drugiej strony, jeśli tylko wydajesz i wydajesz, to będziesz czuć się winny, że nic nie oszczędzasz. Tak, że jednocześnie oszczędzanie i wydawanie zabezpiecza Cię na oba sposoby: wilk syty (masz za co się zabawić, kiedy chcesz) i owca cała (jednocześnie oszczędzasz).
  • 10 % - 15 % - fundusz awaryjny. W życiu każdego z nas występują sytuacje nieoczekiwane, kiedy potrzeba szybko sporej gotówki. To może być jakiś wypadek, choroba, awaria, itp. Środki z tego konta mają posłużyć Ci na uporanie się z tego typu sytuacjami. Ideałem jest gdy środki na tym funduszu będę stanowiły równowartość Twoich 6 miesięcznych przychodów, wtedy możesz czuć się zabezpieczonym. W tym momencie, środki na fundusz awaryjny, przeznaczaj na dowolne, inne konto, za wyjątkiem tego na koszta życia.
  • 10 % - to konto ma służyć do realizacji Twoich krótko i średnioterminowych celów i marzeń w stylu: egzotyczny wyjazd, kupno mieszkania/domu, samochodu, itp. Może się wydawać, że to konto dubluje konto przeznaczone dla oszczędności i tak w istocie poniekąd jest, ale występuje zasadnicza różnica. Pieniądze wpłacone na konto oszczędnościowe, to są pieniądze przeznaczone na bardzo długoterminowe cele, w stylu emerytura, studia dziecka, itp. Tutaj z kolei oszczędzasz na coś co jest ci potrzebne już teraz, albo będzie za jakiś relatywnie krótki czas. Odkładasz pieniądze na to konto z zamiarem ich wydania, jak tylko uzbierasz stosowną sumę.

Jak w praktyce wprowadzić w życie taki system zarządzania pieniędzmi? Wystarczy do tego wykorzystać konta oszczędnościowe powiązane ze swoim głównym rachunkiem w danym banku. Na subkoncie oszczędnościowym odkładać możesz pieniądze na określony cel. Rachunki oszczędnościowe, jak sama nazwa wskazuje służą do oszczędzania tak, że ich oprocentowanie jest zwykle relatywnie wysokie.

Porównaj oferty kont oszczędnościowych

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA