W porównaniu z branżą nieruchomości i budownictwa, system bankowy charakteryzuje się stosunkowo niewielkim udziałem w transakcjach fuzji i przejęć. Ostatnio coraz bardziej popularnym terminem jest repolonizacja banków, czyli zwiększenie udziału krajowych inwestorów w sektorze. Obecnie, po przejęciu Alior Banku i Pekao przez PZU (przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju), w rękach polskich inwestorów znajduje się już 55% bankowych aktywów. Co prawda, ilościowo nadal przeważają banki z kapitałem zagranicznym, w stosunku 8 do 14. Zjawisko repolonizacji systemu bankowego spowodowało dyskusję na temat potencjalnych zalet, wad i zagrożeń. Wśród przyczyn konieczności zwiększenia udziału polskiego kapitału w bankowości, odwoływano się do krajów europejskich. Jako przykład podawano Niemcy, gdzie banki krajowe posiadają ponad 89% aktywów sektora, podobnie jak we Włoszech. W Hiszpanii i Francji natomiast poziom ten przekracza 90%. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż PZU i Polski Fundusz Rozwoju są spółkami kontrolowanymi przez Skarb Państwa. Z tego powodu, społeczeństwo obawia się upolitycznienia banków. Kolejnym problemem branży jest trwający od kilku lat proces konsolidacji, czyli łączenia banków, w wyniku którego z rynku znika coraz więcej marek. Opisane procesy nie są obojętne dla klientów sektora bankowego oraz firm, zajmujących się pośrednictwem w dostarczaniu usług finansowych.
Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018
reklama
reklama
Dla konsumentów największym zagrożeniem jest spadek różnorodności i konkurencyjności ofert. Jeśli na rynku pozostanie niewielka ilość podmiotów oferujących usługi finansowe, będą one mieć realny wpływ na kształtowanie cen. Ponadto, obecnie procedury poszczególnych banków różnią się między sobą. Powodem są sposoby podejścia do klientów, wynikające z wewnętrznej polityki zagranicznych banków - matek. Niejednokrotnie spotykamy się z sytuacją, że dany bank nie udzieli nam finansowania ze względu na ograniczenia proceduralne, ale w innym finansowanie będzie możliwe bez żadnych przeszkód. Dla klientów łączących się podmiotów, istotne są także kwestie związane z całym procesem fuzji. Kiedy z dwóch banków powstaje jeden, często dochodzi do zmian numerów rachunków bankowych czy tabel opłat i prowizji. Jeśli posiadamy produkt w przejmowanej instytucji- obsługa posprzedażowa okazuje się możliwa tylko i wyłącznie przez zdalne kanały, ponieważ jej oddziały fizycznie przestają istnieć.