REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro Zarządzania Projektami PMO – czy jest ważne dla firmy?

Ważnym zadaniem PMO jest dostarczanie kadrze kierowniczej firmy czytelnych informacji na temat projektów
Ważnym zadaniem PMO jest dostarczanie kadrze kierowniczej firmy czytelnych informacji na temat projektów
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rolą PMO jest wnikliwe obserwowanie, a następnie identyfikowanie problemów, które najczęściej w zakresie zarządzania projektami w organizacji się pojawiają i przede wszystkim ich rozwiązywanie.

Biuro Zarządzania Projektami,czyli PMO Project Management Office 

REKLAMA

Praktycznie każda średniej wielkości oraz duża organizacja realizuje w ciągu roku wiele projektów. Rolą pracowników PMO jest nad nimi w określony sposób zapanować oraz zapewnić, że realizowane projekty przyniosą oczekiwane od nich efekty biznesowe. Kierownicy Projektów i zespoły projektowe skupiają się na problemach, które dotyczą prowadzonych przez nich projektów. Rolą PMO natomiast jest wnikliwe obserwowanie, a następnie identyfikowanie problemów, które najczęściej w zakresie zarządzania projektami w organizacji się pojawiają i przede wszystkim ich rozwiązywanie.

REKLAMA

Problemy te cechują się zróżnicowaną naturą- dotyczą zbytniego obciążenia pracowników pracą projektową, nieefektywnej komunikacji, nieefektywnych narzędzi, niewystarczających kompetencji itp.. Rolą PMO jest odpowiednie opisanie tych problemów oraz znalezienie sposobów na ich rozwiązanie. W tym kontekście głównym zadaniem PMO jest prowadzenie procesu continuous improvement w zakresie coraz doskonalszego zarządzania projektami. Według mnie systematyczne identyfikowanie problemów i umiejętne ich rozwiązywanie jest niezmiernie istotną rolą PMO.

PMO i podręcznik zarządzania

Coraz częściej, szczególnie duże organizacje, decydując się na wdrożenie systemu IT do zarządzania projektami chcą również uzyskać wsparcie w zakresie wzmacniania kultury zarządzania projektami w organizacji. Uważam, że początkiem budowania dobrej kultury zarządzania projektami w organizacji jest opracowanie własnego „podręcznika zarządzania projektami”. Kiedy firma posiada już taki podręcznika, a także wdrożyła dedykowany system wspierający zarządzanie projektami to rolą PMO staje się zapewnienie, że to wszystko w organizacji będzie efektywnie funkcjonować. Nie należy natomiast utożsamiać standardów zarządzania projektami z nadmierną biurokracją. Dobrze opracowany zbiór zasad zarządzania projektami, „dostrojony” w pragmatyczny sposób do potrzeb organizacji pomaga lepiej funkcjonować. Nie da się dobrze zarządzać projektami nie tworząc ich planów, czy nie monitorując wykonania i nie sporządzając okresowych raportów o statusach projektów – to nie biurokracja. Opracowanie pragmatycznych zasad zarządzania projektami i dobre ich wdrożenie w życie to kluczowa rola PMO

Cyfrowe PMO

Ważnym zadaniem PMO jest dostarczanie kadrze kierowniczej firmy czytelnych informacji na temat sytuacji poszczególnych projektów czy też portfeli projektów. W wielu przypadkach, kiedy kierownicy projektów przygotowują status projektów to zarząd oczekuje, że jego poprawność zweryfikuje właśnie PMO. Kluczowe w tym kontekście jest to aby zarząd ufał, że PMO dobrze pełni swoją rolę. Coraz popularniejsze obecnie stają się tzw. cyfrowe PMO – tzn. PMO efektywnie wykorzystujące narzędzia informatyczne do wykonywania swojej pracy. Można raz w miesiącu przygotowywać w prezentacji power point status realizacji projektów strategicznych ale też można taki proces w pełni zautomatyzować.

Jeśli firmy chcą skutecznie zarządzać dużą ilością projektów to nie wyobrażam sobie że można to robić dobrze bez PMO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włodzimierz Makowski, Członek Zarządu Flexiproject

 Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA