REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro Zarządzania Projektami PMO – czy jest ważne dla firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ważnym zadaniem PMO jest dostarczanie kadrze kierowniczej firmy czytelnych informacji na temat projektów
Ważnym zadaniem PMO jest dostarczanie kadrze kierowniczej firmy czytelnych informacji na temat projektów
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rolą PMO jest wnikliwe obserwowanie, a następnie identyfikowanie problemów, które najczęściej w zakresie zarządzania projektami w organizacji się pojawiają i przede wszystkim ich rozwiązywanie.

Biuro Zarządzania Projektami,czyli PMO Project Management Office 

REKLAMA

Praktycznie każda średniej wielkości oraz duża organizacja realizuje w ciągu roku wiele projektów. Rolą pracowników PMO jest nad nimi w określony sposób zapanować oraz zapewnić, że realizowane projekty przyniosą oczekiwane od nich efekty biznesowe. Kierownicy Projektów i zespoły projektowe skupiają się na problemach, które dotyczą prowadzonych przez nich projektów. Rolą PMO natomiast jest wnikliwe obserwowanie, a następnie identyfikowanie problemów, które najczęściej w zakresie zarządzania projektami w organizacji się pojawiają i przede wszystkim ich rozwiązywanie.

REKLAMA

Problemy te cechują się zróżnicowaną naturą- dotyczą zbytniego obciążenia pracowników pracą projektową, nieefektywnej komunikacji, nieefektywnych narzędzi, niewystarczających kompetencji itp.. Rolą PMO jest odpowiednie opisanie tych problemów oraz znalezienie sposobów na ich rozwiązanie. W tym kontekście głównym zadaniem PMO jest prowadzenie procesu continuous improvement w zakresie coraz doskonalszego zarządzania projektami. Według mnie systematyczne identyfikowanie problemów i umiejętne ich rozwiązywanie jest niezmiernie istotną rolą PMO.

PMO i podręcznik zarządzania

Coraz częściej, szczególnie duże organizacje, decydując się na wdrożenie systemu IT do zarządzania projektami chcą również uzyskać wsparcie w zakresie wzmacniania kultury zarządzania projektami w organizacji. Uważam, że początkiem budowania dobrej kultury zarządzania projektami w organizacji jest opracowanie własnego „podręcznika zarządzania projektami”. Kiedy firma posiada już taki podręcznika, a także wdrożyła dedykowany system wspierający zarządzanie projektami to rolą PMO staje się zapewnienie, że to wszystko w organizacji będzie efektywnie funkcjonować. Nie należy natomiast utożsamiać standardów zarządzania projektami z nadmierną biurokracją. Dobrze opracowany zbiór zasad zarządzania projektami, „dostrojony” w pragmatyczny sposób do potrzeb organizacji pomaga lepiej funkcjonować. Nie da się dobrze zarządzać projektami nie tworząc ich planów, czy nie monitorując wykonania i nie sporządzając okresowych raportów o statusach projektów – to nie biurokracja. Opracowanie pragmatycznych zasad zarządzania projektami i dobre ich wdrożenie w życie to kluczowa rola PMO

Cyfrowe PMO

Ważnym zadaniem PMO jest dostarczanie kadrze kierowniczej firmy czytelnych informacji na temat sytuacji poszczególnych projektów czy też portfeli projektów. W wielu przypadkach, kiedy kierownicy projektów przygotowują status projektów to zarząd oczekuje, że jego poprawność zweryfikuje właśnie PMO. Kluczowe w tym kontekście jest to aby zarząd ufał, że PMO dobrze pełni swoją rolę. Coraz popularniejsze obecnie stają się tzw. cyfrowe PMO – tzn. PMO efektywnie wykorzystujące narzędzia informatyczne do wykonywania swojej pracy. Można raz w miesiącu przygotowywać w prezentacji power point status realizacji projektów strategicznych ale też można taki proces w pełni zautomatyzować.

Jeśli firmy chcą skutecznie zarządzać dużą ilością projektów to nie wyobrażam sobie że można to robić dobrze bez PMO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włodzimierz Makowski, Członek Zarządu Flexiproject

 Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA