REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro Zarządzania Projektami PMO – czy jest ważne dla firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ważnym zadaniem PMO jest dostarczanie kadrze kierowniczej firmy czytelnych informacji na temat projektów
Ważnym zadaniem PMO jest dostarczanie kadrze kierowniczej firmy czytelnych informacji na temat projektów
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rolą PMO jest wnikliwe obserwowanie, a następnie identyfikowanie problemów, które najczęściej w zakresie zarządzania projektami w organizacji się pojawiają i przede wszystkim ich rozwiązywanie.

Biuro Zarządzania Projektami,czyli PMO Project Management Office 

Praktycznie każda średniej wielkości oraz duża organizacja realizuje w ciągu roku wiele projektów. Rolą pracowników PMO jest nad nimi w określony sposób zapanować oraz zapewnić, że realizowane projekty przyniosą oczekiwane od nich efekty biznesowe. Kierownicy Projektów i zespoły projektowe skupiają się na problemach, które dotyczą prowadzonych przez nich projektów. Rolą PMO natomiast jest wnikliwe obserwowanie, a następnie identyfikowanie problemów, które najczęściej w zakresie zarządzania projektami w organizacji się pojawiają i przede wszystkim ich rozwiązywanie.

REKLAMA

REKLAMA

Problemy te cechują się zróżnicowaną naturą- dotyczą zbytniego obciążenia pracowników pracą projektową, nieefektywnej komunikacji, nieefektywnych narzędzi, niewystarczających kompetencji itp.. Rolą PMO jest odpowiednie opisanie tych problemów oraz znalezienie sposobów na ich rozwiązanie. W tym kontekście głównym zadaniem PMO jest prowadzenie procesu continuous improvement w zakresie coraz doskonalszego zarządzania projektami. Według mnie systematyczne identyfikowanie problemów i umiejętne ich rozwiązywanie jest niezmiernie istotną rolą PMO.

PMO i podręcznik zarządzania

Coraz częściej, szczególnie duże organizacje, decydując się na wdrożenie systemu IT do zarządzania projektami chcą również uzyskać wsparcie w zakresie wzmacniania kultury zarządzania projektami w organizacji. Uważam, że początkiem budowania dobrej kultury zarządzania projektami w organizacji jest opracowanie własnego „podręcznika zarządzania projektami”. Kiedy firma posiada już taki podręcznika, a także wdrożyła dedykowany system wspierający zarządzanie projektami to rolą PMO staje się zapewnienie, że to wszystko w organizacji będzie efektywnie funkcjonować. Nie należy natomiast utożsamiać standardów zarządzania projektami z nadmierną biurokracją. Dobrze opracowany zbiór zasad zarządzania projektami, „dostrojony” w pragmatyczny sposób do potrzeb organizacji pomaga lepiej funkcjonować. Nie da się dobrze zarządzać projektami nie tworząc ich planów, czy nie monitorując wykonania i nie sporządzając okresowych raportów o statusach projektów – to nie biurokracja. Opracowanie pragmatycznych zasad zarządzania projektami i dobre ich wdrożenie w życie to kluczowa rola PMO

Cyfrowe PMO

Ważnym zadaniem PMO jest dostarczanie kadrze kierowniczej firmy czytelnych informacji na temat sytuacji poszczególnych projektów czy też portfeli projektów. W wielu przypadkach, kiedy kierownicy projektów przygotowują status projektów to zarząd oczekuje, że jego poprawność zweryfikuje właśnie PMO. Kluczowe w tym kontekście jest to aby zarząd ufał, że PMO dobrze pełni swoją rolę. Coraz popularniejsze obecnie stają się tzw. cyfrowe PMO – tzn. PMO efektywnie wykorzystujące narzędzia informatyczne do wykonywania swojej pracy. Można raz w miesiącu przygotowywać w prezentacji power point status realizacji projektów strategicznych ale też można taki proces w pełni zautomatyzować.

REKLAMA

Jeśli firmy chcą skutecznie zarządzać dużą ilością projektów to nie wyobrażam sobie że można to robić dobrze bez PMO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włodzimierz Makowski, Członek Zarządu Flexiproject

 Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA