REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 7 mln zł kary dla Enion

REKLAMA

REKLAMA

Spółka Enion nadużyła swojej pozycji na rynku dystrybucji energii elektrycznej – uznała Prezes UOKiK. Za ograniczanie konkurencji musi zapłacić karę w wysokości ponad 7 mln zł.

Jednym z częstych przypadków naruszenia konkurencji jest nadużywaniepozycji rynkowej przez przedsiębiorców działających w sektorach, gdziedecydujący jest dostęp do infrastruktury, której powielenie jestniemożliwe lub nieopłacalne.

REKLAMA

Antykonkurencyjne praktyki polegają przedewszystkim na próbach wyeliminowania konkurentów oraz blokowaniu wejściana rynek nowych przedsiębiorców. Przykładem jest sektor energetyczny, wktórym od wielu lat trwa proces liberalizacji, mający doprowadzić doswobodnej rywalizacji podmiotów działających na tym rynku.

REKLAMA

Jednym zjego elementów było umożliwienie końcowym odbiorcom swobodnego wyborusprzedawcy energii elektrycznej. Od 2004 roku taką możliwość mająwszyscy przedsiębiorcy, a od 2007 roku – równieżkonsumenci.Postępowanie przeciwko Enionowi – największemu sprzedawcy iwłaścicielowi sieci dystrybucji energii, m.in. w Małopolsce rozpoczęłosię w marcu 2006 roku.

Powodem była skarga jednego z niezależnychsprzedawców energii na tym obszarze – spółki Electrabel, która bydostarczać energię swoim kontrahentom musiała korzystać zinfrastruktury Enionu.Postępowanie UOKiK potwierdziło informacjeskarżącego i wykazało, że do 2007 roku, korzystając z monopolu na rynkudystrybucji energii na terenie m.in. Małopolski, Enion narzucał swoimkontrahentom niekorzystne warunki umów.

Stosowane zasady rozliczeńprzedsiębiorców korzystających z sieci dystrybucyjnej spółki narażałyich na straty finansowe. Jednocześnie dzięki swoim praktykom Enion,prowadząc sprzedaż energii, mógł zaoferować odbiorcom lepsze warunkiniż jego kontrahenci na rynku dystrybucji i jednocześnie konkurenci narynku sprzedaży – tacy jak Electrabel. Zdaniem Urzędu, działanie Enionutrudniało przez to swobodę wyboru sprzedawcy, a tym samym rozwójkonkurencji na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga zakwestionowana przez Urząd praktykadotyczyła obowiązku złożenia zabezpieczenia finansowego przezkontrahentów Enion. W przypadku braku gwarancji finansowych spółkagroziła swoim kontrahentom wstrzymaniem realizacji umowy dystrybucji.

REKLAMA

Urząd zakwestionował ustanowienie zabezpieczenia tylko jednostronnie narzecz Enion, pomimo tego, że ryzyko braku bieżących rozliczeń i utratypłynności finansowej, występowało po obu stronach kontraktu. Takapraktyka stanowi przejaw nadużywania pozycji rynkowej przedsiębiorcy –zgodnie z przepisami, w tym zasadą ekwiwalentności świadczeń obowiązkii prawa stron kontraktu powinny być równe.

Maksymalna sankcja finansowaza naruszenie prawa konkurencji wynosi do 10 proc. przychoduprzedsiębiorcy osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Wtym przypadku została nałożona kara w wysokości 7 301 865 złotych.Okolicznością łagodzącą było zaprzestanie niedozwolonych praktyk w 2007roku.Nie jest to pierwsza kara dla spółki Enion nałożona przez UOKiK.We wrześniu 2009 roku Prezes Urzędu uznała, że przedsiębiorcaograniczał konsumentom możliwość reklamowania wadliwie działającychurządzeń wskazujących zużycie energii elektrycznej.

Przedsiębiorstwaenergetyczne były już także karane za nadużywanie pozycji dominującejna rynku – m.in. spółka Enea za bezprawne obciążenie odbiorców energiipodwójną opłatą abonamentową za styczeń 2008 roku.Decyzja nie jestostateczna.

Przedsiębiorca odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji iKonsumentów. Jednocześnie warto podkreślić, że w tym roku UOKiKzamierza przyglądać się rynkowi energetycznemu w Polsce. Właśnieprzygotowywany jest raport na temat stanu konkurencji na tym rynku iochrony prawnej konsumentów. Wyniki analiz przedstawimy 15 marca zokazji Światowego Dnia Konsumenta.

UOKiK/IN

Zobacz także: Konsument-usługi Wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA