REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 7 mln zł kary dla Enion

REKLAMA

REKLAMA

Spółka Enion nadużyła swojej pozycji na rynku dystrybucji energii elektrycznej – uznała Prezes UOKiK. Za ograniczanie konkurencji musi zapłacić karę w wysokości ponad 7 mln zł.

Jednym z częstych przypadków naruszenia konkurencji jest nadużywaniepozycji rynkowej przez przedsiębiorców działających w sektorach, gdziedecydujący jest dostęp do infrastruktury, której powielenie jestniemożliwe lub nieopłacalne.

REKLAMA

Antykonkurencyjne praktyki polegają przedewszystkim na próbach wyeliminowania konkurentów oraz blokowaniu wejściana rynek nowych przedsiębiorców. Przykładem jest sektor energetyczny, wktórym od wielu lat trwa proces liberalizacji, mający doprowadzić doswobodnej rywalizacji podmiotów działających na tym rynku.

REKLAMA

Jednym zjego elementów było umożliwienie końcowym odbiorcom swobodnego wyborusprzedawcy energii elektrycznej. Od 2004 roku taką możliwość mająwszyscy przedsiębiorcy, a od 2007 roku – równieżkonsumenci.Postępowanie przeciwko Enionowi – największemu sprzedawcy iwłaścicielowi sieci dystrybucji energii, m.in. w Małopolsce rozpoczęłosię w marcu 2006 roku.

Powodem była skarga jednego z niezależnychsprzedawców energii na tym obszarze – spółki Electrabel, która bydostarczać energię swoim kontrahentom musiała korzystać zinfrastruktury Enionu.Postępowanie UOKiK potwierdziło informacjeskarżącego i wykazało, że do 2007 roku, korzystając z monopolu na rynkudystrybucji energii na terenie m.in. Małopolski, Enion narzucał swoimkontrahentom niekorzystne warunki umów.

Stosowane zasady rozliczeńprzedsiębiorców korzystających z sieci dystrybucyjnej spółki narażałyich na straty finansowe. Jednocześnie dzięki swoim praktykom Enion,prowadząc sprzedaż energii, mógł zaoferować odbiorcom lepsze warunkiniż jego kontrahenci na rynku dystrybucji i jednocześnie konkurenci narynku sprzedaży – tacy jak Electrabel. Zdaniem Urzędu, działanie Enionutrudniało przez to swobodę wyboru sprzedawcy, a tym samym rozwójkonkurencji na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga zakwestionowana przez Urząd praktykadotyczyła obowiązku złożenia zabezpieczenia finansowego przezkontrahentów Enion. W przypadku braku gwarancji finansowych spółkagroziła swoim kontrahentom wstrzymaniem realizacji umowy dystrybucji.

REKLAMA

Urząd zakwestionował ustanowienie zabezpieczenia tylko jednostronnie narzecz Enion, pomimo tego, że ryzyko braku bieżących rozliczeń i utratypłynności finansowej, występowało po obu stronach kontraktu. Takapraktyka stanowi przejaw nadużywania pozycji rynkowej przedsiębiorcy –zgodnie z przepisami, w tym zasadą ekwiwalentności świadczeń obowiązkii prawa stron kontraktu powinny być równe.

Maksymalna sankcja finansowaza naruszenie prawa konkurencji wynosi do 10 proc. przychoduprzedsiębiorcy osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Wtym przypadku została nałożona kara w wysokości 7 301 865 złotych.Okolicznością łagodzącą było zaprzestanie niedozwolonych praktyk w 2007roku.Nie jest to pierwsza kara dla spółki Enion nałożona przez UOKiK.We wrześniu 2009 roku Prezes Urzędu uznała, że przedsiębiorcaograniczał konsumentom możliwość reklamowania wadliwie działającychurządzeń wskazujących zużycie energii elektrycznej.

Przedsiębiorstwaenergetyczne były już także karane za nadużywanie pozycji dominującejna rynku – m.in. spółka Enea za bezprawne obciążenie odbiorców energiipodwójną opłatą abonamentową za styczeń 2008 roku.Decyzja nie jestostateczna.

Przedsiębiorca odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji iKonsumentów. Jednocześnie warto podkreślić, że w tym roku UOKiKzamierza przyglądać się rynkowi energetycznemu w Polsce. Właśnieprzygotowywany jest raport na temat stanu konkurencji na tym rynku iochrony prawnej konsumentów. Wyniki analiz przedstawimy 15 marca zokazji Światowego Dnia Konsumenta.

UOKiK/IN

Zobacz także: Konsument-usługi Wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    Nowe technologie pomogą ograniczyć marnowanie żywności?

    Każdy długi weekend czy święta to ogromne kolejki do marketów spożywczych. Polacy, pomimo wysokich cen, znów kupią więcej jedzenia niż potrzebują a duża część trafi na śmietnik. Niegospodarne podejście do żywności jest ogromnym wyzwaniem w obliczu zmian klimatycznych i coraz większego wysiłku, jaki trzeba będzie włożyć, by ją wyprodukować. Jak wykorzystać do tego nowa technologię? 

    REKLAMA

    Słowo "siostrzeństwo" w słownikach języka polskiego?

    Sondaż przeprowadzony przez Answear.LAB wskazuje  że ponad połowa kobiet uważa, że słowo „siostrzeństwo” powinno zostać wprowadzone do słowników języka polskiego. 97 proc. zauważa i docenia sukcesy kobiet.

    Rolnicy i pożyczka lombardowa - zmiana przepisów ustawy

    Sejm zmienił przepisy ustawy o pożyczce lombardowej. Przepisy nakazujące stosować do rolników ustawę o konsumenckiej pożyczce lombardowej zostały uchylone.

    REKLAMA