REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany wysokości odpisów na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz o zmianie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, przedłożony przez ministra skarbu państwa.

Rada Ministrów 11 sierpnia 2009 roku zdecydowała o potrzebie obniżenia odpisów na rachunki dwóch państwowych funduszy celowych – Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

W projekcie nowelizacji ustawy wprowadza się (okresowo w latach 2010 i 2011) przepis, na podstawie którego na Fundusz Reprywatyzacji będzie wpływać 1,5 proc. (było 5 proc.) środków uzyskanych ze sprzedaży akcji należących do Skarbu Państwa (chodzi o spółki powstałe w wyniku komercjalizacji).

W latach 2011 i 2012 z Funduszu będzie przekazywana obligatoryjnie do budżetu państwa (do 31 stycznia każdego roku) nadwyżka stanowiąca różnicę pomiędzy przychodami Funduszu uzyskanymi w poprzednim roku, a sumą wydatków poniesionych w tymże roku oraz planowanych do poniesienia w danym roku budżetowym. Poczynając od 2013 roku będzie możliwe fakultatywne odprowadzanie nadwyżki.

Zgodnie z projektem ustawy, od 1 stycznia 2012 roku zmiany wysokości odpisów na Fundusz Reprywatyzacji oraz Restrukturyzacji Przedsiębiorców będą określane w ustawie budżetowej.

REKLAMA

W projekcie ustawy sprecyzowano sposób wydatkowania środków zgromadzonych na Funduszu Reprywatyzacji poprzez wskazanie, na jakie kategorie wydatków mogą być przeznaczone pieniądze tam zgromadzone. Przyjęcie tego zapisu oznacza, że niemożliwe będzie finansowanie innych wydatków, niż tylko tych wyliczonych enumeratywnie w projekcie nowelizacji ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany objęły również Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców. W projekcie przyjęto czasowe (w latach 2010 i 2011) zmniejszenie odpisu do wysokości 3 proc. (było 15 proc.) przychodów uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym. Pozostałe zadania Funduszu nie zmienią się. Środki nadal będą przeznaczane na wsparcie restrukturyzacyjnych procesów w przedsiębiorstwach, szczególnie tych przeznaczonych do prywatyzacji. Nadal też Fundusz będzie przekazywał jedną trzecią przychodów dla Agencji Rozwoju Przemysłu SA.

Wprowadzono również możliwość przekazywania przez ministra skarbu państwa środków gromadzonych na rachunku Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców do budżetu państwa. Ponadto w projekcie ustawy dopuszczono możliwość lokowania wolnych środków państwowych funduszy celowych, pozostających w dyspozycji ministra skarbu państwa, na rachunkach w bankach działających w Polsce oraz w skarbowych papierach wartościowych.

Szacuje się, że w 2009 i 2010 roku odpisy na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców z przychodów z prywatyzacji będą wyższe niż w latach poprzednich. W związku z tym wysokość wpływów do Funduszu pozwoli wykonywać przewidziane zadania.

IN/CIR

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA