REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany wysokości odpisów na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz o zmianie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, przedłożony przez ministra skarbu państwa.

Rada Ministrów 11 sierpnia 2009 roku zdecydowała o potrzebie obniżenia odpisów na rachunki dwóch państwowych funduszy celowych – Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

W projekcie nowelizacji ustawy wprowadza się (okresowo w latach 2010 i 2011) przepis, na podstawie którego na Fundusz Reprywatyzacji będzie wpływać 1,5 proc. (było 5 proc.) środków uzyskanych ze sprzedaży akcji należących do Skarbu Państwa (chodzi o spółki powstałe w wyniku komercjalizacji).

W latach 2011 i 2012 z Funduszu będzie przekazywana obligatoryjnie do budżetu państwa (do 31 stycznia każdego roku) nadwyżka stanowiąca różnicę pomiędzy przychodami Funduszu uzyskanymi w poprzednim roku, a sumą wydatków poniesionych w tymże roku oraz planowanych do poniesienia w danym roku budżetowym. Poczynając od 2013 roku będzie możliwe fakultatywne odprowadzanie nadwyżki.

Zgodnie z projektem ustawy, od 1 stycznia 2012 roku zmiany wysokości odpisów na Fundusz Reprywatyzacji oraz Restrukturyzacji Przedsiębiorców będą określane w ustawie budżetowej.

REKLAMA

W projekcie ustawy sprecyzowano sposób wydatkowania środków zgromadzonych na Funduszu Reprywatyzacji poprzez wskazanie, na jakie kategorie wydatków mogą być przeznaczone pieniądze tam zgromadzone. Przyjęcie tego zapisu oznacza, że niemożliwe będzie finansowanie innych wydatków, niż tylko tych wyliczonych enumeratywnie w projekcie nowelizacji ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany objęły również Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców. W projekcie przyjęto czasowe (w latach 2010 i 2011) zmniejszenie odpisu do wysokości 3 proc. (było 15 proc.) przychodów uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym. Pozostałe zadania Funduszu nie zmienią się. Środki nadal będą przeznaczane na wsparcie restrukturyzacyjnych procesów w przedsiębiorstwach, szczególnie tych przeznaczonych do prywatyzacji. Nadal też Fundusz będzie przekazywał jedną trzecią przychodów dla Agencji Rozwoju Przemysłu SA.

Wprowadzono również możliwość przekazywania przez ministra skarbu państwa środków gromadzonych na rachunku Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców do budżetu państwa. Ponadto w projekcie ustawy dopuszczono możliwość lokowania wolnych środków państwowych funduszy celowych, pozostających w dyspozycji ministra skarbu państwa, na rachunkach w bankach działających w Polsce oraz w skarbowych papierach wartościowych.

Szacuje się, że w 2009 i 2010 roku odpisy na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców z przychodów z prywatyzacji będą wyższe niż w latach poprzednich. W związku z tym wysokość wpływów do Funduszu pozwoli wykonywać przewidziane zadania.

IN/CIR

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA