REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamy na panelach solarnych. Ekologiczny przełom czy greenwashing?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konsumenci uważają, że ulubione marki powinny angażować się w problem klimatyczny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każda reklama generuje ślad węglowy, bez względu na to w jakiej jest formie. Konsumenci coraz częściej oczekują ekologicznych rozwiązań. Firmy starają się wychodzić temu naprzeciw i tworzą billboardy z materiałów pochodzących z recyklingu a nawet inwestują w reklamy na panelach solarnych. Muszą jednak uważać, bo klienci są wyczuleni na greenwashing.

REKLAMA

Billboardy wpisały się na stałe w krajobraz miast. Reklama zewnętrzna przybiera coraz to nowsze formy i na ulicach naszych miast widzimy już nie tylko wielkoformatowe płachty, ale też ich cyfrowe odpowiedniki. Architekci nowych budynków wykorzystują zewnętrzną ich stronę również po to, żeby same zarabiały na utrzymanie nieruchomości. Tak jest np. w nowoczesnym budynku Sphere w Las Vegas, którego elewacja rozświetlana jest tysiącami żarówek tworzących reklamowe przekazy. Nie ma co ukrywać, aby to zrobić potrzeba sporo energii, dlatego zdecydowano się na dużo bardziej ekologiczne rozwiązanie, czyli wykorzystanie ledów. 

REKLAMA

– Dziś chodzi o coś znacznie więcej niż tylko o wypełnianie narzuconych wymagań ustawy krajobrazowej i innych aktów prawnych. Działalność firm, na każdym polu, również tym reklamowym, musi być zdecydowanie bardziej nastawiona na poszukiwanie sposobów, aby jak najmniej szkodzić otoczeniu. To one powinny być katalizatorem zmian, nie ma miejsca na cynizm, bo sami konsumenci stawiają przed światem biznesu takie zadanie – komentuje Katarzyna Bobińska-Marecka, Marketing Manager w Posadzimy.pl, firmy, która ułatwia innym markom wzmocnienie strategii CSR i zrównoważonego rozwoju przez sadzenie drzew w ich imieniu.

Ulubione marki powinny angażować się w problem klimatyczny 

REKLAMA

Na potwierdzenie słów przedstawicielki posadzimy.pl, można przytoczyć coroczne wyniki międzynarodowego badania o zaufaniu Instytutu Edelmana. W spolaryzowanym świecie mamy z nim problem, ale jeśli komuś ufamy to właśnie biznesowi, a właściwie markom, które znamy i lubimy od lat. Chodzi nie tylko o to, że wierzymy w to, że mają odpowiednie kompetencje do tego, aby tworzyć jakościowe produkty (70% badanych), ale też, że działają moralnie i ich przekaz informacyjny może być wartościowy i etyczny (60%). Co ciekawe są to wyniki zdecydowanie lepsze od tych, którymi mogłyby się pochwalić rządy państw, a nawet same media. 

Za tym idą jednak zobowiązania. Z tego samego badania możemy się dowiedzieć, że trzy czwarte światowego społeczeństwa obawia się zmian klimatycznych. Na “linii strachu” wyżej jest tylko utrata praca, a niżej inflacja, wojna nuklearna czy obawa o brak jedzenia, czy energii. Dlatego aż 60% badanych chce, aby ich ulubione marki mocniej zaangażowały się w problem klimatyczny, a aż 82% z nich uważa, że szefowie firm powinni zabierać w tej sprawie głos i dążyć do zmian. 

Choć największy wpływ na sferę klimatu zdecydowanie mają największe korporacje, to jednak pozytywny krok mogą robić też i te mniejsze, niejako narzucając trend. Tak próbuje działać choćby jedna z agencji reklamowych z irlandzkiego Dublina, która zamierza swoje cyfrowe billboardy napędzać energią słoneczną. Pierwszy - przykładowy - wielkoformatowy plakat, którego podświetlanie jest neutralne pod względem wytwarzania dwutlenku węgla, postawiono tam wczesną jesienią. Energia potrzebna do obsługi billboardu emitowana jest przez cztery małe i nierzucające się w oczy panele słoneczne. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklama na panelach słonecznych

Włoski start-up Sunspeker, idzie o krok dalej i chce wykorzystać powierzchnię, na której umieszczane są ogniwa fotowoltaiczne również jako nośnika reklamy. Miejsc na elewacjach i dachach domów, gdzie umieszczone są panele, jest coraz więcej, i nie ma się co oszukiwać, wizualnie nie są to najpiękniejsze instalacje. Zmienić ma to specjalna naklejka na panele stworzona przez Włochów. Nalepka ma zrewolucjonizować branżę fotowoltaiczną, czyniąc to rozwiązanie jeszcze tańszym. Otrzymujemy bowiem nie tylko panel słoneczny, który napędza energią nieruchomości, ale też kompleksowy wyświetlacz cyfrowy zasilany wyłącznie poprzez fotowoltaikę. Firma przekonuje, że jej naklejki potrafią odtwarzać obrazy w wysokiej rozdzielczości bez utraty penetracji światła, co oznacza, że moduły mogą zachować aż do 90% swojej skuteczności.

– Co ważne, takie rozwiązania są sposobem nie tylko na zaoszczędzenie środków na energię, ale także ukazują firmę jako odpowiedzialną społeczne. Zarządzający przedsiębiorstwem pokazują, że nie myślą tylko o "tu i teraz", ale są świadomi dylematów zdecydowanej większości konsumentów i tym samym swoimi działaniami zabierają głos w dyskusji. Jak jednak pokazują analizy zachowań kupujących, marki mogą otrzymać premię od tych, którzy zwrócą uwagę na pro-ekologiczną postawę firmy – podkreśla Oskar Kolamsiak, lider zespołu sprzedawców w ZnajdźReklamę.pl – firmy oferującej kompleksową obsługę kampanii reklamowych.

Włoski start-up chce na masową skalę stworzyć nowe rozwiązania, ale branża reklamy zewnętrznej działa w kierunku pro-ekologicznych praktyk od lat. 

Jednym z najbardziej namacalnych sposobów, jest to z czego tworzone są dziś billboardy. Te dość mocno szkodliwe, czyli winylowe, są coraz częściej zastępowane ekologicznymi alternatywami, takimi jak papier, tkaniny, czy materiały pochodzące z recyklingu. Strategie te nie tylko zmniejszają ślad węglowy kampanii, ale także wysyłają jasny sygnał odpowiedzialności za środowisko.

Reklamy, które widzimy poza swoim miejscem zamieszkania lub pracy to nie tylko wielkoformatowe plakaty, ale też cyfrowe wyświetlacze. Umożliwiają one znacznie dynamiczniejszą ekspozycję, zmieniać przekaz można zdalnie, niemal w czasie rzeczywistym, a zatem na jednym nośniku, można przeprowadzać nawet kilka czy kilkanaście kampanii dziennie. Nie potrzeba tym samym aż tylu materiałów do produkcji samych nośników przekazu, ich konserwacji i odpada również zbyt częsta konieczność dokonywania druków –mówi Oskar Kolmasiak ze ZnajdźReklamę.pl.

Klient wrażliwy na greenwashing 

Jedno z bardziej kreatywnych rozwiązań dotyczących ekologicznego podejścia zademonstrowano w Szwecji. W 2019 roku McDonald's wymienił część swoich tradycyjnych podświetlanych billboardów na siedliska dla pszczół. Z jednej strony widzieliśmy napis reklamowy, który jednak był “podziurawiony”. Były to wloty dla pszczół, które po drugiej stronie billboardu miały przygotowane specyficzne ule. 

Również same reklamy niosą często akcenty pro-ekologiczne w swoim przekazie. Choćby akcje marki odzieżowej Patagonia, która od lat… zniechęca ludzi do kupowania nowych produktów. Billboardy “nie kupuj naszej nowej kurtki” widoczne były w wielu miejscach na świecie. Co w zamian? Firma zachęca do oddawania jej produktów do renowacji i przekonuje, że raz zakupione mogą służyć nawet kilkanaście lat. 

Przedstawiciele branży zwracają jednak uwagę na jeszcze jeden aspekt, czyli na zjawisko “greenwashingu”. 

– Działania firm muszą być szczere. Co prawda badania pokazują, że ufamy markom, ale w myśl zasady “lubię, ale sprawdzam”. W dobie internetu każda próba działań cynicznych, których celem jest tylko przypodobanie się klientom, z reguły kończy się wizerunkową katastrofą. Dlatego tak ważny jest aspekt edukacji, zdobywania świadomości przez kierownictwo firm, a co za tym współpracy w kwestiach klimatycznych. Jednostka nic bowiem sama nie ugra – podsumowuje Katarzyna Bobińska-Marecka z zespołu Posadzimy.pl, który zasadził już ponad 340 tys. drzew w imieniu firm, które chcą świadomie budować proekologiczne nawyki. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA