REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamy na panelach solarnych. Ekologiczny przełom czy greenwashing?

Konsumenci uważają, że ulubione marki powinny angażować się w problem klimatyczny
Konsumenci uważają, że ulubione marki powinny angażować się w problem klimatyczny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każda reklama generuje ślad węglowy, bez względu na to w jakiej jest formie. Konsumenci coraz częściej oczekują ekologicznych rozwiązań. Firmy starają się wychodzić temu naprzeciw i tworzą billboardy z materiałów pochodzących z recyklingu a nawet inwestują w reklamy na panelach solarnych. Muszą jednak uważać, bo klienci są wyczuleni na greenwashing.

REKLAMA

Billboardy wpisały się na stałe w krajobraz miast. Reklama zewnętrzna przybiera coraz to nowsze formy i na ulicach naszych miast widzimy już nie tylko wielkoformatowe płachty, ale też ich cyfrowe odpowiedniki. Architekci nowych budynków wykorzystują zewnętrzną ich stronę również po to, żeby same zarabiały na utrzymanie nieruchomości. Tak jest np. w nowoczesnym budynku Sphere w Las Vegas, którego elewacja rozświetlana jest tysiącami żarówek tworzących reklamowe przekazy. Nie ma co ukrywać, aby to zrobić potrzeba sporo energii, dlatego zdecydowano się na dużo bardziej ekologiczne rozwiązanie, czyli wykorzystanie ledów. 

REKLAMA

– Dziś chodzi o coś znacznie więcej niż tylko o wypełnianie narzuconych wymagań ustawy krajobrazowej i innych aktów prawnych. Działalność firm, na każdym polu, również tym reklamowym, musi być zdecydowanie bardziej nastawiona na poszukiwanie sposobów, aby jak najmniej szkodzić otoczeniu. To one powinny być katalizatorem zmian, nie ma miejsca na cynizm, bo sami konsumenci stawiają przed światem biznesu takie zadanie – komentuje Katarzyna Bobińska-Marecka, Marketing Manager w Posadzimy.pl, firmy, która ułatwia innym markom wzmocnienie strategii CSR i zrównoważonego rozwoju przez sadzenie drzew w ich imieniu.

Ulubione marki powinny angażować się w problem klimatyczny 

REKLAMA

Na potwierdzenie słów przedstawicielki posadzimy.pl, można przytoczyć coroczne wyniki międzynarodowego badania o zaufaniu Instytutu Edelmana. W spolaryzowanym świecie mamy z nim problem, ale jeśli komuś ufamy to właśnie biznesowi, a właściwie markom, które znamy i lubimy od lat. Chodzi nie tylko o to, że wierzymy w to, że mają odpowiednie kompetencje do tego, aby tworzyć jakościowe produkty (70% badanych), ale też, że działają moralnie i ich przekaz informacyjny może być wartościowy i etyczny (60%). Co ciekawe są to wyniki zdecydowanie lepsze od tych, którymi mogłyby się pochwalić rządy państw, a nawet same media. 

Za tym idą jednak zobowiązania. Z tego samego badania możemy się dowiedzieć, że trzy czwarte światowego społeczeństwa obawia się zmian klimatycznych. Na “linii strachu” wyżej jest tylko utrata praca, a niżej inflacja, wojna nuklearna czy obawa o brak jedzenia, czy energii. Dlatego aż 60% badanych chce, aby ich ulubione marki mocniej zaangażowały się w problem klimatyczny, a aż 82% z nich uważa, że szefowie firm powinni zabierać w tej sprawie głos i dążyć do zmian. 

Choć największy wpływ na sferę klimatu zdecydowanie mają największe korporacje, to jednak pozytywny krok mogą robić też i te mniejsze, niejako narzucając trend. Tak próbuje działać choćby jedna z agencji reklamowych z irlandzkiego Dublina, która zamierza swoje cyfrowe billboardy napędzać energią słoneczną. Pierwszy - przykładowy - wielkoformatowy plakat, którego podświetlanie jest neutralne pod względem wytwarzania dwutlenku węgla, postawiono tam wczesną jesienią. Energia potrzebna do obsługi billboardu emitowana jest przez cztery małe i nierzucające się w oczy panele słoneczne. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklama na panelach słonecznych

Włoski start-up Sunspeker, idzie o krok dalej i chce wykorzystać powierzchnię, na której umieszczane są ogniwa fotowoltaiczne również jako nośnika reklamy. Miejsc na elewacjach i dachach domów, gdzie umieszczone są panele, jest coraz więcej, i nie ma się co oszukiwać, wizualnie nie są to najpiękniejsze instalacje. Zmienić ma to specjalna naklejka na panele stworzona przez Włochów. Nalepka ma zrewolucjonizować branżę fotowoltaiczną, czyniąc to rozwiązanie jeszcze tańszym. Otrzymujemy bowiem nie tylko panel słoneczny, który napędza energią nieruchomości, ale też kompleksowy wyświetlacz cyfrowy zasilany wyłącznie poprzez fotowoltaikę. Firma przekonuje, że jej naklejki potrafią odtwarzać obrazy w wysokiej rozdzielczości bez utraty penetracji światła, co oznacza, że moduły mogą zachować aż do 90% swojej skuteczności.

– Co ważne, takie rozwiązania są sposobem nie tylko na zaoszczędzenie środków na energię, ale także ukazują firmę jako odpowiedzialną społeczne. Zarządzający przedsiębiorstwem pokazują, że nie myślą tylko o "tu i teraz", ale są świadomi dylematów zdecydowanej większości konsumentów i tym samym swoimi działaniami zabierają głos w dyskusji. Jak jednak pokazują analizy zachowań kupujących, marki mogą otrzymać premię od tych, którzy zwrócą uwagę na pro-ekologiczną postawę firmy – podkreśla Oskar Kolamsiak, lider zespołu sprzedawców w ZnajdźReklamę.pl – firmy oferującej kompleksową obsługę kampanii reklamowych.

Włoski start-up chce na masową skalę stworzyć nowe rozwiązania, ale branża reklamy zewnętrznej działa w kierunku pro-ekologicznych praktyk od lat. 

Jednym z najbardziej namacalnych sposobów, jest to z czego tworzone są dziś billboardy. Te dość mocno szkodliwe, czyli winylowe, są coraz częściej zastępowane ekologicznymi alternatywami, takimi jak papier, tkaniny, czy materiały pochodzące z recyklingu. Strategie te nie tylko zmniejszają ślad węglowy kampanii, ale także wysyłają jasny sygnał odpowiedzialności za środowisko.

Reklamy, które widzimy poza swoim miejscem zamieszkania lub pracy to nie tylko wielkoformatowe plakaty, ale też cyfrowe wyświetlacze. Umożliwiają one znacznie dynamiczniejszą ekspozycję, zmieniać przekaz można zdalnie, niemal w czasie rzeczywistym, a zatem na jednym nośniku, można przeprowadzać nawet kilka czy kilkanaście kampanii dziennie. Nie potrzeba tym samym aż tylu materiałów do produkcji samych nośników przekazu, ich konserwacji i odpada również zbyt częsta konieczność dokonywania druków –mówi Oskar Kolmasiak ze ZnajdźReklamę.pl.

Klient wrażliwy na greenwashing 

Jedno z bardziej kreatywnych rozwiązań dotyczących ekologicznego podejścia zademonstrowano w Szwecji. W 2019 roku McDonald's wymienił część swoich tradycyjnych podświetlanych billboardów na siedliska dla pszczół. Z jednej strony widzieliśmy napis reklamowy, który jednak był “podziurawiony”. Były to wloty dla pszczół, które po drugiej stronie billboardu miały przygotowane specyficzne ule. 

Również same reklamy niosą często akcenty pro-ekologiczne w swoim przekazie. Choćby akcje marki odzieżowej Patagonia, która od lat… zniechęca ludzi do kupowania nowych produktów. Billboardy “nie kupuj naszej nowej kurtki” widoczne były w wielu miejscach na świecie. Co w zamian? Firma zachęca do oddawania jej produktów do renowacji i przekonuje, że raz zakupione mogą służyć nawet kilkanaście lat. 

Przedstawiciele branży zwracają jednak uwagę na jeszcze jeden aspekt, czyli na zjawisko “greenwashingu”. 

– Działania firm muszą być szczere. Co prawda badania pokazują, że ufamy markom, ale w myśl zasady “lubię, ale sprawdzam”. W dobie internetu każda próba działań cynicznych, których celem jest tylko przypodobanie się klientom, z reguły kończy się wizerunkową katastrofą. Dlatego tak ważny jest aspekt edukacji, zdobywania świadomości przez kierownictwo firm, a co za tym współpracy w kwestiach klimatycznych. Jednostka nic bowiem sama nie ugra – podsumowuje Katarzyna Bobińska-Marecka z zespołu Posadzimy.pl, który zasadził już ponad 340 tys. drzew w imieniu firm, które chcą świadomie budować proekologiczne nawyki. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Współpraca na styku biznesu i nauki to nieocenione korzyści także dla firm

    Współpraca praktyków biznesu z instytucjami naukowymi wielu z nas kojarzy się głównie z działalnością społeczną. Korzyści dla uczelni i ich studentów są bowiem dość oczywiste. Mowa m.in. o dostępie do najnowszej wiedzy praktycznej i możliwości warsztatowego pogłębiania umiejętności uczniów, co pośrednio buduje także prestiż szkoły wyższej. A co z takiej współpracy może wynieść biznes? Wbrew pozorom to nie tylko poczucie dobrze wypełnionej misji, ale też korzyści ekonomiczne i wizerunkowe.

    Kto zakłada firmę by spełnić swoje marzenia a kto przechodzi na swoje, by skorzystać z okazji

    Daleko za sobą mamy już etap szybkiego przyrostu firm wskutek wymuszania przez dotychczasowych pracodawców przejścia na samozatrudnienie. Teraz rynek młodych firm znormalniał i niewiele różni się od innych, w krajach o ustabilizowanej od dekad gospodarce.

    Przedsiębiorcy z listą oczekiwań do nowego rządu. Na co liczą najbardziej?

    Lista oczekiwań przedsiębiorców wobec nowego rządu jest całkiem długa, a otwierają ją: odblokowanie środków z KPO, przywrócenie dialogu społecznego i stabilności wprowadzania zmian w przepisach czy powrót do poprzedniego sposobu rozliczania składki zdrowotnej.

    1000 zł na całe świąteczne zakupy? Taka kwota wystarczy połowie Polaków

    Ponad połowa badanych Polaków planuje przeznaczyć na wszystkie świąteczne (chodzi oczywiście o Święta Bożego Narodzenia) zakupy do 1000 zł - wynika z badania opublikowanego 6 grudnia 2023 r. przez Mastercard. Dodano, że ok. 46 proc. odkłada na ten cel z dużym wyprzedzeniem.

    REKLAMA

    Prawdziwa szynka, wędlina, kiełbasa, wędzonka – z czego powinny być zrobione? Określi rozporządzenie

    Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotował 5 grudnia 2023 r. projekt rozporządzenia, które ma na celu wprowadzenie zasad stosowania określeń "szynka" „wędlina”, „wędzonka”, „kiełbasa” przy znakowaniu produktów żywnościowych. Po wejściu w życie tych przepisów będzie jasne jakie produkty będą mogły być oznaczane na opakowaniach tymi określeniami. Projekt ten spotkał się ze sprzeciwem polskich producentów żywności roślinnej.

    Do 200 tys. euro i szansa rozwoju w USA. 10-12 polskich startupów zostanie wybranych w I kwartale 2024 roku

    Maverick Nation wyselekcjonuje technologiczne startupy z Polski i umożliwi im rozwój w Stanach Zjednoczonych. Na początku II kwartału 2024 roku swoich sił w USA spróbuje od 10 do 12 polskich startupów, które na ten cel otrzymają do 200 tys. euro i niespotykane dotąd wsparcie biznesowe. To pierwszy polski, całkowicie prywatny projekt tego typu, utworzony bez wsparcia publicznego ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju czy Europejskiego Funduszu Innowacji, co jest ewenementem w inicjatywach tego typu.

    Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

    Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

    Branża transportowa najdłużej czeka na pieniądze od kontrahentów

    Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności. 

    REKLAMA

    Które branże mają najlepsze perspektywy na przyszły rok?

    Pozytywne dane z NBP pokazujące wzrost wskaźnika prognoz popytu dają optymizm firmom. Które branże mają najlepsze perspektywy? 

    Czy inwestorzy w spółki memowe są bardziej skłonni do inwestowania w kryptowaluty czy w akcje?

    Czy inwestorzy którzy wcześniej kupowali akcje memowej spółki GameStop mogą być zainteresowani bardziej tradycyjną giełdą? Jakie są główne trendy dominujące wśród osób wybierających inwestowanie w te nowe instrumenty?

    REKLAMA