REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ludzie-billboardy. Czy wkrótce będziemy nosić na sobie cyfrowe wyświetlacze reklam?

billboard w mieście
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Reklama w telewizji wywołuje zbyt duże emocje? Reklama w internecie zamykana jest zanim jeszcze zdąży na dobre się rozpocząć? Wciąż poszukiwane są nowe sposoby na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. A co jeśli użyć “chodzących billboardów”? Czy wkrótce będziemy zamiast ubrań nosić billboardy? 

Reklamy wywołujące emocje

REKLAMA

W październiku Departament Transportu Teksasu rozpoczął akcję uliczną, aby przypomnieć kierowcom i pieszym o konieczności wzajemnej dbałości o bezpieczeństwo na drodze. Nie byłoby w tym zapewne nic dziwnego, gdyby nie sposób przekazania ostrzeżenia. Nie był to jednak mrożący krew w żyłach film wzorowany na tym, który w ostatnim czasie możemy oglądać w polskiej telewizji lub w internecie. 

REKLAMA

Przypomnijmy. W ramach kampanii Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego powstał spot, który jest emitowany w telewizji i Internecie. Występuje na nim dwóch kierowców samochodów osobowych w niebezpiecznej sytuacji drogowej, podczas której następuje scena zatrzymania czasu. Między dwoma kierowcami odbywa się dialog. Szczególnie emocje wywołuje widok ojca, który wymusił pierwszeństwo na drodze. To jego syn siedzi na tylnym siedzeniu. Kierowca ma świadomość, że „zatrzymany czas” jest momentem, w którym po raz ostatni może spojrzeć na swoje dziecko, prosi więc drugiego kierowcę, żeby jednak zwolnił. Ten mówi, że już jest za późno, bo również on znacznie złamał przepisy. Następnie kierowcy wracają do swoich samochodów, czas rzeczywisty nagle powraca i następuje drastyczny moment wypadku.

– Kampania jest bardzo emocjonalna i na pewno dotrze do znacznej liczby kierowców. Wybrany kanał, czyli głównie telewizja, to gwarantuje. Jednak warto sobie zadać pytanie czy na pewno taka forma przekazu będzie skuteczna. W telewizji emocji dostajemy aż nadto. Filmy, seriale, sport… czy wiadomości. Jest tego przesyt, więc w pewnym momencie odbiorca może uznać, że jest to po prostu zajawka kolejnego filmu sensacyjnego i szybko zapomnieć o samej treści – komentuje Katarzyna Kociubińska, New Business Manager w ZnajdźReklamę.pl – firmy oferującej kompleksową obsługę kampanii reklamowych.

Ludzie-billboardy? 

Wróćmy więc do Teksasu. Jak tam zdecydowano podejść się do tematu? W Lubbock – 300 tys. mieście – w okolicach przejść dla pieszych pojawiły się “chodzące billboardy”. Uczestnicy akcji mieli na sobie duże plakaty i z obu stron wypisane najważniejsze hasła. Miejsca, w których spacerowali, nie były przypadkowe. To obszary o największej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych i to właśnie w Teksasie jest ich najwięcej w całym kraju. 

Co było na plakatach przyczepionych do ludzi? Krótkie hasła takie jak: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Zatrzymaj się i ustąp pierwszeństwa pieszemu na przejściu.
  • Skręcając, ustąp pierwszeństwa pieszym.
  • Nie korzystaj z telefonu.
  • Zachowaj ostrożność, mijając zatrzymane autobusy lub inne pojazdy, które mogą zasłaniać pieszym widoczność.

Co mogli przeczytać piesi?

  • Przechodź przez ulicę tylko na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Przed przejściem spójrz w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo.
  • Przed przejściem nawiąż kontakt wzrokowy z kierowcą. 
  • Postępuj zgodnie ze wszystkimi sygnałami drogowymi i przejściami dla pieszych.
  • Przechodząc, odłóż urządzenia elektroniczne.
  • Bądź widoczny. Noś materiały odblaskowe lub używaj latarki w nocy.

REKLAMA

O krok dalej idą twórcy nowoczesnych technologii, którzy nadal widzą, że to człowiek może być doskonałym nośnikiem reklam, ale warto go zaopatrzyć w nowe narzędzia. Adobe, firma będąca twórcą oprogramowania takiego jak Photoshop, zaprezentowała materiał, który może zmieniać kolory i wzory w czasie rzeczywistym. Choć wciąż znajduje się na etapie weryfikacji koncepcji, według firmy może znaleźć zastosowanie w reklamie i modzie. Pierwszy przykład zastosowania mogliśmy zobaczyć na gali Adobe MAX w Los Angeles. Prezenterzy gali mieli na sobie bowiem ubrania uszyte z tego tworzywa. Materiał nazwany Project Primrose zawiera odblaskowe moduły rozpraszające światło na dużych cekinach, tworzące cyfrowy wyświetlacz, który można nosić na sobie.

Wykorzystując takie ubrania, reklamodawcy mogliby stworzyć chodzący, dynamiczny billboard, ponieważ obraz może zmieniać się na nim w czasie rzeczywistym. Na dziś umożliwia on użytkownikom wyświetlanie treści utworzonych za pomocą programów należących do rodziny Adobe. 

Jak odbiorca reaguje na reklamę

– Nie mam wątpliwości, że taka forma prowadzenia akcji jest co najmniej równie skuteczna jak spoty w telewizji czy internetowe akcje. Przede wszystkim liczy się idealnie dobrana lokalizacja na podstawie statystyk z wypadków. To tymi drogami porusza się najwięcej osób łamiących przepisy. Zaintrygowany kierowca, stojąc na przejściu dla pieszych, przeczyta informacje, które mają na sobie wolontariusze. Natomiast piesi nie tylko będą mieli czas zapoznać się z treścią, ale też żeby zrobić zdjęcie czy nagrać filmik, który z dużym prawdopodobieństwem zaleje też media społecznościowe lub te tradycyjne. Dlatego akcja przeprowadzona nawet w jednym mieście poniesie się na całe miasto, a może nawet i stan – diagnozuje Katarzyna Kociubińska.

Ekspertka ZnajdźReklamę.pl przekonuje, że billboardy i inne zewnętrzne nośniki są jedną z najskuteczniejszych form przy tworzeniu kampanii społecznych. Jeszcze więcej można zyskać, gdy są stosowane razem z innymi nośnikami przekazu takimi jak reklama w środkach komunikacji miejskiej, na przystankach czy poprzez citylighty. Doskonale uzupełniają się też z marketingiem cyfrowym. 

Kociubińska podkreśla, że liczy się dobra lokalizacja, która sprzyja zwielokrotnieniu prawdopodobieństwa tego, żeby treść i grafika trafiły do odpowiednich grup. Warto podkreślić, że ten wzrost można zmierzyć. 

Tematy tabu na billboardach

Przykładów udanych kampanii społecznych używających billboardów jest mnóstwo. Jak ta przeprowadzona przez fundację Sexed.pl, założoną przez Anję Rubik. Misją fundacji jest obalanie mitów i stereotypów na temat edukacji seksualnej – jednym z jej elementów jest wydawanie wartościowych książek mających na celu edukację dzieci i rodziców, jak ostatnio ta pt. “Dorastanie w miłości, bezpieczeństwie i zrozumieniu. Przewodnik dla rodziców.” 

Jak przeprowadza się takie kampanie? W tym przypadku zdecydowano się najpierw na dwutygodniową akcję wprowadzającą. Na nośnikach zewnętrznych w wyselekcjonowanych miejscach Warszawy, ale też na citylightach czy metroboardach umieszczone zostały kreacje, które najpierw miały zaciekawić widzów, ale nie zdradzały od razu sedna. Po tej swoistej zajawce, przez kolejne dwa tygodnie, w tym samym miejscu umieszczono już typową kampanię informacyjną o samej książce. 

Nieco inny przebieg, ale równie ważny przekaz niosła choćby kampania stworzona dla fundacji Cancer Fighters. Na wielkoformatowej siatce we Wrocławiu umieszczono wizerunek 7-letniego wówczas Michałka. Podopieczny fundacji motywował, wspierał i inspirował do dalszej walki z chorobą nowotworową innych chorych. 

– Efekt takich kampanii bardzo często zaskakuje zarówno zamawiających, jak i twórców. To trudne tematy, wydawać by się mogło, że ludzie odwracają od nich wzrok. Jednak w ślad za billboardami bardzo często idą choćby dziennikarze, którzy zaintrygowani przekazem tworzą miejsce w swoich mediach do społecznej debaty – dodaje Oskar Kolmasiak ze ZnajdźReklamę.pl.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczne zarządzanie zespołem: relacje i współpraca

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, skuteczne zarządzanie zespołem jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdej organizacji. Budowanie relacji, współpraca oraz efektywna komunikacja stanowią fundamenty, na których opiera się sprawne funkcjonowanie zespołu.

Wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej warto złożyć do 3 czerwca 2024 r.

Przedsiębiorcy do 3 czerwca 2024 r. mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Co, jeśli przedsiębiorca nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty?

Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

REKLAMA

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA