REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ludzie-billboardy. Czy wkrótce będziemy nosić na sobie cyfrowe wyświetlacze reklam?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
billboard w mieście
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Reklama w telewizji wywołuje zbyt duże emocje? Reklama w internecie zamykana jest zanim jeszcze zdąży na dobre się rozpocząć? Wciąż poszukiwane są nowe sposoby na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. A co jeśli użyć “chodzących billboardów”? Czy wkrótce będziemy zamiast ubrań nosić billboardy? 

Reklamy wywołujące emocje

W październiku Departament Transportu Teksasu rozpoczął akcję uliczną, aby przypomnieć kierowcom i pieszym o konieczności wzajemnej dbałości o bezpieczeństwo na drodze. Nie byłoby w tym zapewne nic dziwnego, gdyby nie sposób przekazania ostrzeżenia. Nie był to jednak mrożący krew w żyłach film wzorowany na tym, który w ostatnim czasie możemy oglądać w polskiej telewizji lub w internecie. 

REKLAMA

REKLAMA

Przypomnijmy. W ramach kampanii Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego powstał spot, który jest emitowany w telewizji i Internecie. Występuje na nim dwóch kierowców samochodów osobowych w niebezpiecznej sytuacji drogowej, podczas której następuje scena zatrzymania czasu. Między dwoma kierowcami odbywa się dialog. Szczególnie emocje wywołuje widok ojca, który wymusił pierwszeństwo na drodze. To jego syn siedzi na tylnym siedzeniu. Kierowca ma świadomość, że „zatrzymany czas” jest momentem, w którym po raz ostatni może spojrzeć na swoje dziecko, prosi więc drugiego kierowcę, żeby jednak zwolnił. Ten mówi, że już jest za późno, bo również on znacznie złamał przepisy. Następnie kierowcy wracają do swoich samochodów, czas rzeczywisty nagle powraca i następuje drastyczny moment wypadku.

– Kampania jest bardzo emocjonalna i na pewno dotrze do znacznej liczby kierowców. Wybrany kanał, czyli głównie telewizja, to gwarantuje. Jednak warto sobie zadać pytanie czy na pewno taka forma przekazu będzie skuteczna. W telewizji emocji dostajemy aż nadto. Filmy, seriale, sport… czy wiadomości. Jest tego przesyt, więc w pewnym momencie odbiorca może uznać, że jest to po prostu zajawka kolejnego filmu sensacyjnego i szybko zapomnieć o samej treści – komentuje Katarzyna Kociubińska, New Business Manager w ZnajdźReklamę.pl – firmy oferującej kompleksową obsługę kampanii reklamowych.

Ludzie-billboardy? 

Wróćmy więc do Teksasu. Jak tam zdecydowano podejść się do tematu? W Lubbock – 300 tys. mieście – w okolicach przejść dla pieszych pojawiły się “chodzące billboardy”. Uczestnicy akcji mieli na sobie duże plakaty i z obu stron wypisane najważniejsze hasła. Miejsca, w których spacerowali, nie były przypadkowe. To obszary o największej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych i to właśnie w Teksasie jest ich najwięcej w całym kraju. 

REKLAMA

Co było na plakatach przyczepionych do ludzi? Krótkie hasła takie jak: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Zatrzymaj się i ustąp pierwszeństwa pieszemu na przejściu.
  • Skręcając, ustąp pierwszeństwa pieszym.
  • Nie korzystaj z telefonu.
  • Zachowaj ostrożność, mijając zatrzymane autobusy lub inne pojazdy, które mogą zasłaniać pieszym widoczność.

Co mogli przeczytać piesi?

  • Przechodź przez ulicę tylko na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Przed przejściem spójrz w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo.
  • Przed przejściem nawiąż kontakt wzrokowy z kierowcą. 
  • Postępuj zgodnie ze wszystkimi sygnałami drogowymi i przejściami dla pieszych.
  • Przechodząc, odłóż urządzenia elektroniczne.
  • Bądź widoczny. Noś materiały odblaskowe lub używaj latarki w nocy.

O krok dalej idą twórcy nowoczesnych technologii, którzy nadal widzą, że to człowiek może być doskonałym nośnikiem reklam, ale warto go zaopatrzyć w nowe narzędzia. Adobe, firma będąca twórcą oprogramowania takiego jak Photoshop, zaprezentowała materiał, który może zmieniać kolory i wzory w czasie rzeczywistym. Choć wciąż znajduje się na etapie weryfikacji koncepcji, według firmy może znaleźć zastosowanie w reklamie i modzie. Pierwszy przykład zastosowania mogliśmy zobaczyć na gali Adobe MAX w Los Angeles. Prezenterzy gali mieli na sobie bowiem ubrania uszyte z tego tworzywa. Materiał nazwany Project Primrose zawiera odblaskowe moduły rozpraszające światło na dużych cekinach, tworzące cyfrowy wyświetlacz, który można nosić na sobie.

Wykorzystując takie ubrania, reklamodawcy mogliby stworzyć chodzący, dynamiczny billboard, ponieważ obraz może zmieniać się na nim w czasie rzeczywistym. Na dziś umożliwia on użytkownikom wyświetlanie treści utworzonych za pomocą programów należących do rodziny Adobe. 

Jak odbiorca reaguje na reklamę

– Nie mam wątpliwości, że taka forma prowadzenia akcji jest co najmniej równie skuteczna jak spoty w telewizji czy internetowe akcje. Przede wszystkim liczy się idealnie dobrana lokalizacja na podstawie statystyk z wypadków. To tymi drogami porusza się najwięcej osób łamiących przepisy. Zaintrygowany kierowca, stojąc na przejściu dla pieszych, przeczyta informacje, które mają na sobie wolontariusze. Natomiast piesi nie tylko będą mieli czas zapoznać się z treścią, ale też żeby zrobić zdjęcie czy nagrać filmik, który z dużym prawdopodobieństwem zaleje też media społecznościowe lub te tradycyjne. Dlatego akcja przeprowadzona nawet w jednym mieście poniesie się na całe miasto, a może nawet i stan – diagnozuje Katarzyna Kociubińska.

Ekspertka ZnajdźReklamę.pl przekonuje, że billboardy i inne zewnętrzne nośniki są jedną z najskuteczniejszych form przy tworzeniu kampanii społecznych. Jeszcze więcej można zyskać, gdy są stosowane razem z innymi nośnikami przekazu takimi jak reklama w środkach komunikacji miejskiej, na przystankach czy poprzez citylighty. Doskonale uzupełniają się też z marketingiem cyfrowym. 

Kociubińska podkreśla, że liczy się dobra lokalizacja, która sprzyja zwielokrotnieniu prawdopodobieństwa tego, żeby treść i grafika trafiły do odpowiednich grup. Warto podkreślić, że ten wzrost można zmierzyć. 

Tematy tabu na billboardach

Przykładów udanych kampanii społecznych używających billboardów jest mnóstwo. Jak ta przeprowadzona przez fundację Sexed.pl, założoną przez Anję Rubik. Misją fundacji jest obalanie mitów i stereotypów na temat edukacji seksualnej – jednym z jej elementów jest wydawanie wartościowych książek mających na celu edukację dzieci i rodziców, jak ostatnio ta pt. “Dorastanie w miłości, bezpieczeństwie i zrozumieniu. Przewodnik dla rodziców.” 

Jak przeprowadza się takie kampanie? W tym przypadku zdecydowano się najpierw na dwutygodniową akcję wprowadzającą. Na nośnikach zewnętrznych w wyselekcjonowanych miejscach Warszawy, ale też na citylightach czy metroboardach umieszczone zostały kreacje, które najpierw miały zaciekawić widzów, ale nie zdradzały od razu sedna. Po tej swoistej zajawce, przez kolejne dwa tygodnie, w tym samym miejscu umieszczono już typową kampanię informacyjną o samej książce. 

Nieco inny przebieg, ale równie ważny przekaz niosła choćby kampania stworzona dla fundacji Cancer Fighters. Na wielkoformatowej siatce we Wrocławiu umieszczono wizerunek 7-letniego wówczas Michałka. Podopieczny fundacji motywował, wspierał i inspirował do dalszej walki z chorobą nowotworową innych chorych. 

– Efekt takich kampanii bardzo często zaskakuje zarówno zamawiających, jak i twórców. To trudne tematy, wydawać by się mogło, że ludzie odwracają od nich wzrok. Jednak w ślad za billboardami bardzo często idą choćby dziennikarze, którzy zaintrygowani przekazem tworzą miejsce w swoich mediach do społecznej debaty – dodaje Oskar Kolmasiak ze ZnajdźReklamę.pl.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA