REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eurobarometer: Polskie firmy cierpią na deficyt umiejętności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Eurobarometer: Polskie firmy cierpią na brak wykwalifikowanych techników i specjalistów IT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polski sektor MSP zmaga się z brakiem wykwalifikowanej kadry technicznej i IT. Problemy zgłasza co druga polska firma. To wyraźnie przekracza europejską normę. 

Problemy z brakiem specjalistów

Polskie firmy cierpią na deficyt umiejętności, donosi Eurobarometer. Co druga polska firma z sektora MSP (55%) zgłasza problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych techników, a 30% doświadcza braku specjalistów IT. Porównując te liczby ze średnią europejską - odpowiednio 42% i 18% - staje się jasne, że polskie MSP muszą się skupić na pozyskaniu pracowników z nowoczesnymi kompetencjami.

REKLAMA

REKLAMA

Tradycyjnie małe i średnie przedsiębiorstwa więcej inwestują w kapitał ludzki niż w środki trwałe. Dlatego kłopoty z pozyskaniem odpowiednich pracowników dla takich firm są szczególnie dotkliwe - zauważa Tomasz Marczuk, Senior Field Sales z BPSC.

Choć dla wielu firm w Polsce znalezienie odpowiednich pracowników jest trudne (54%), to jednak nie jest to niemożliwe. 30% respondentów uważa ten proces za "bardzo trudny", co jest wynikiem lepszym niż europejska średnia (38%).

Polski sektor MSP potrzebuje wsparcia 

- Polskie MSP wykazują większą elastyczność i lepiej przystosowują się do warunków rynkowych. Jednak z drugiej strony zachodnie firmy są na wyższym poziomie ucyfrowienia, a zatem mają wyższą wydajność pracy. A to wydajność jest kluczowa, bo pozwala stabilnie budować konkurencyjność - podkreśla ekspert z katowickiej spółki IT.

Niedobory umiejętności mogą być częściowo rozwiązane przez inwestycje w edukację i szkolenia. Większość firm (57%) uważa zachęty podatkowe za najkorzystniejsze, a 36% opowiada się za bezpośrednimi dotacjami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Ten wynik wskazuje wprost: polskie firmy potrzebują i oczekują konkretnego wsparcia finansowego. Tylko takie pomoże im w rozwoju i inwestycjach. To na pewno jedno z rozwiązań, ale pamiętajmy, że nie jedyne. Wciąż to sektor MSP jest najbardziej zapuszczony cyfrowo i ma naprawdę sporo do nadrobienia. Jednym z wyzwań związanych z digitalizacją firm jest obawa o brak kompetencji, organizacje rozwijałyby się dużo szybciej, gdyby miały odpowiednich specjalistów IT - uważa Tomasz Marczuk z BPSC.

Rzeczywiście patrząc na dane Eurostatu to tylko 24% średnich polskich firm ma i używa systemu klasy ERP. Podczas gdy średnia unijna to 33%, a są takie kraje jak Belgia (52%), czy Portugalia (46%), w których niemal co drugie średniej wielkości przedsiębiorstwo wdrożyło system zintegrowany.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA