Świnoujście: powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych
REKLAMA
REKLAMA
Debata o rozbudowie infrastruktury portowej
Na odbywającym się w Szczecinie we wtorek i w środę 10. Kongresie Morskim planowane są m.in. dyskusje "o nowych wyzwaniach i zagrożeniach dla portów, armatorów i operatorów promowych, stoczni produkcyjnych i remontowych", a także o rozwoju infrastruktury międzynarodowych korytarzy transportowych, żeglugi śródlądowej czy intermodalnych i multimodalnych szlaków komunikacyjno-transportowych.
REKLAMA
"Konieczność właściwego reagowania na zmieniającą się sytuację geopolityczną to wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy. Zapewnienie Polsce bezpieczeństwa w różnych obszarach: energetycznym, żywnościowym i militarnym jest bez wątpienia ważną jego częścią" - napisał premier Mateusz Morawiecki do uczestników 10. Kongresu Morskiego w liście odczytanym we wtorek przez wojewodę zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego.
Szczecin jednym z kluczowych portów
Premier zaznaczył, że kongres kieruje uwagę całej polskiej gospodarki na Szczecin, podkreśla "determinację miasta i całego Pomorza Zachodniego w wykorzystywaniu możliwości płynących z charakteru jego nadmorskiego położenia".
Zwrócił też uwagę na zakończoną w ub.r. inwestycję pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m oraz na planowaną rozbudowę infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu, "która pozwoli na osiągnięcie pełnej funkcjonalności terminali głębokowodnych w porcie zewnętrznym" w tym mieście.
Świnoujście jako port węzłowy
"Dzięki temu port w Świnoujściu stanie się portem węzłowym, wzdłuż szlaków transportowych Bałtyk-Adriatyk-Morze Śródziemne" - napisał premier.
REKLAMA
Wskazał również, że na przełomie 2024 i 2025 r. w porcie tym rozpocznie pracę pierwszy w Polce i "jeden z najnowocześniejszych w Europie" terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, który w pierwszej kolejności posłuży do instalacji komponentów farmy Baltic Power, "a następnie do realizacji kolejnych inwestycji na Bałtyku". Port w Świnoujściu będzie natomiast mógł oferować obsługę nie tylko polskich, ale też zagranicznych inwestycji.
Umowę na dzierżawę portowych terenów podpisano jesienią 2022 r. Zgodnie z harmonogramem budowa terminalu ma ruszyć jeszcze w 2023 r. Zdolność operacyjną terminal osiągnie na przełomie 2024 i 2025 r.
REKLAMA
REKLAMA