REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rośnie świadomość polskich firm na temat faktoringu

Faktoring w akcji: polskie firmy odkrywają nowe możliwości finansowe
Faktoring w akcji: polskie firmy odkrywają nowe możliwości finansowe
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie lata pokazały, że polscy przedsiębiorcy wiedzą o faktoringu coraz więcej i coraz częściej wybierają tę opcję. Jaka jest kondycja polskiego faktoringu i czy dzięki niemu polskie firmy unikną utraty płynności?

Czym jest faktoring?

Faktoring to wykupienie przez firmę faktoringową nieprzeterminowanych wierzytelności przedsiębiorcy, które wystawił on swoim kontrahentom. W ten sposób zamrożone należności zostają zamienione na gotówkę, z której organizacja może korzystać. Czy jest to przyszłość polskiej gospodarki? 

REKLAMA

Płynność i ubezpieczenie należności

REKLAMA

Problemy z płynnością to przyczyna upadku wielu przedsiębiorstw. Brak zdolności do terminowego regulowania powinności finansowych często prowadzi do bankructwa. Faktoring jest lekarstwem na taki stan rzeczy. Jednocześnie w dłuższym terminie zabezpiecza on należności otrzymane od kontrahenta. Kryzys i bardzo trudne ostatnie zdarzenia w gospodarce pozwoliły „odczarować” te rozwiązania, przez co przedsiębiorcy coraz chętniej z nich korzystają.

W modelu, jakim jest faktoring pełny, faktor zapewnia również monitoring sytuacji finansowej. Bazując na informacjach dostarczonych przez ubezpieczyciela, ocenia poziom ryzyka, a także analizuje zachowania płatnicze kontrahenta oraz jego sytuację finansową. Dzięki regularnie gromadzonym sprawozdaniom oraz prowadzeniu akcji scoringowych i ratingowych, faktorzy szybko otrzymują pełną wiedzę na temat kontrahenta, z którym dana firma ma współpracować. Nawet w obliczu niewypłacalności kontrahenta należności zostają wypłacone przez wierzyciela, co uchroniło wiele firm przed upadkiem. 

Wzrost świadomości wśród polskich przedsiębiorców

Jeszcze do niedawna firmy faktoringowe miały określoną grupę klientów. Dziś z tej usługi korzystają już prawie wszystkie firmy, bez względu na specjalizację. 

REKLAMA

- Każda firma faktoringowa zwraca przede wszystkim uwagę na to, by jej produkt był elastyczny i dostosowany do klienta. Dzięki temu może mu zapewnić finansowanie – mówi Paweł Tobis, Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych i Oceny Ryzyka Coface. – Podstawą współpracy jest oczywiście upewnienie się, że wierzytelność istnieje. Faktoring sprawdzi się wszędzie tam, gdzie możemy stwierdzić, że odbiorca będzie płacił – dodaje. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zainteresowanie faktoringiem w Polsce rośnie m.in. dzięki wciąż rozwijającej się świadomości przedsiębiorców. Wiedzą oni nie tylko, na czym polega usługa, ale także jakie warunki muszą spełnić, by się o nią starać. Ułatwia to pracę firmom faktoringowym, które mogą dostosować swoje usługi do potrzeb klientów. Polscy przedsiębiorcy są również coraz bardziej świadomi mechanizmów rynkowych. Rozumieją, że przyspieszenie przepływów pieniężnych usprawnia działanie i zwiększa ich konkurencyjność.

Faktoring barometrem rynku

Branża faktoringowa jest niezwykle czuła na wszelkie zmiany, które mają miejsce w gospodarce. Inflacja i trudna sytuacja ekonomiczna znalazły swoje odbicie także w liczbie klientów zrzeszonych w PZF. 

Już na etapie sprawdzania wierzytelności i faktur specjaliści są w stanie wychwycić wahania dynamiki w poszczególnych sektorach. 

- Obecnie nadal wiodącym sektorem jest branża stalowa – mówi Paweł Tobis. – Faktorzy w czasie rzeczywistym mogą nie tylko obserwować zainteresowanie samym produktem czy pozyskiwanie nowych klientów przez firmy, ale także analizować to, jak ci klienci funkcjonują. Widzą również, jak duży jest wolumen sprzedaży w tej branży wobec poszczególnych kontrahentów, jak wygląda wiekowanie wierzytelności oraz czy pojawiają się zatory – wyjaśnia ekspert. 

Dzięki temu specjaliści mogą tworzyć prognozy i ostrzegać przedsiębiorców i konsumentów przed tzw. szokami.

Faktoring w 2023 roku 

Eksperci zajmujący się faktoringiem patrzą w przyszłość z pewną obawą. Podkreślają zwłaszcza problemy, z którymi boryka się branża meblarska – wysokie ceny energii i braki w surowcach. Nie brakuje im jednak ostrożnego optymizmu:

- Staramy się w dalszym ciągu monitorować gospodarkę i elastycznie reagować na to, co zmienia się 

w sytuacji przedsiębiorstw – zapewnia Paweł Tobis. 

Choć zawsze mogą pojawić się zewnętrzne czynniki, na które nie mamy wpływu, to historia pokazuje, że faktoring już niejednokrotnie wyszedł obronną ręką z wielu kryzysów. Współcześni przedsiębiorcy są na tyle świadomi tego, czym jest i jakie ma zalety, że raczej nie grozi mu poważna zapaść. Należy także pamiętać, że faktoring i ubezpieczenie należności to obecnie filary bezpiecznego zarządzania ryzykiem finansowym. W dużej mierze przyczyniła się do czego trwająca nieprzerwanie od roku 2020 niepewność w gospodarce. Utrudnione pozyskiwanie tradycyjnego finansowania, spowodowane wysokimi stopami procentowymi i poważnymi zachwianiami na rynkach, skłoniło firmy do korzystania z faktoringu.          

W ten sposób polscy przedsiębiorcy przekonali się, jak bardzo usprawnia on funkcjonowanie ich działalności.

Źródło: Coface

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA