REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaplanować prostą kampanię digitalową dla mikrofirmy?

reklama
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Internet pozwala w legalny sposób zdobywać i wykorzystywać informacje na temat klientów, ich zachowań, preferencji, a nawet danych demograficznych. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy chętnie z tego korzystają. Działania digitalowe to dobre rozwiązanie także dla mikrofirm. Jak je przeprowadzić, by były skuteczne i opłacalne? 

Zanim rozpoczniesz działania reklamowe, należy zaplanować całą kampanię. Zastanów się, do kogo chcesz trafić ze swoimi usługami, dobierz odpowiednią komunikację oraz miejsce, gdzie reklama będzie emitowana. Jakie elementy w tym procesie są najważniejsze? 

REKLAMA

Kim jest Twój klient?  Gdzie znajdziesz swojego klienta? 

REKLAMA

Poznanie swoich klientów to podstawa, by określić grupy docelowe. Wiedza ta pomoże         w dotarciu do nowych osób i w zoptymalizowaniu kosztów kampanii. Dodatkowo im lepiej znasz odbiorców, tym łatwiej będziesz mógł zwiększyć ich liczbę np. w mediach społecznościowych firmy. By dowiedzieć się, kto jest zainteresowany Twoją marką, możesz użyć narzędzi analitycznych platform, na których posiadasz firmowe profile, a w przypadku strony internetowej – Google Analytics. 

Jeśli wiesz kto jest Twoim klientem, kolejnym krokiem jest zastanowienie się, gdzie możesz go znaleźć. Która platforma jest mu najbliższa - Facebook, Instagram, a może LinkedIn czy Pinterest? Gdzie najchętniej robi zakupy? Na jakich stronach czyta artykuły? Kupuje impulsywnie czy potrzebuje czasu na podjęcie decyzji? Komunikując się ze swoim odbiorcą     w naturalnym dla niego wirtualnym środowisku, docierasz do niego nie tylko w tańszy sposób, ale też proponujesz mu treści, które są dla niego interesujące i wartościowe.   

Co chcesz osiągnąć? 

Zanim zaczniesz planować kampanię digitalową, musisz stworzyć strategię i ustalić swój cel. Jeśli chcesz zbudować świadomość marki wśród lokalnej społeczności, pozyskać klientów poprzez formularz kontaktowy, zmotywować ich do zakupu w sklepie i zaktywizować w mediach społecznościowych - musisz pamiętać, że nie zrealizujesz tego wszystkiego za sprawą jednej kampanii. Kiedy skupiasz się na kilku celach, główny przekaz komunikacji zanika, a Twoje działania są mniej skuteczne. Warto więc, przed rozpoczęciem kampanii, zastanowić się nad tym, co jest w danym momencie najważniejsze dla firmy i na tej podstawie ustalić dalsze działania. Jedna kampania – jeden cel, takie podejście jest najskuteczniejsze.

Jaki masz budżet? 

Jednym z największych wyzwań w planowaniu działań reklamowych dla małych firm jest ustalenie budżetu. Panuje przeświadczenie, że, aby kampania się opłaciła, trzeba w nią zainwestować duże pieniądze. Nie jest to jednak konieczne. Budżet należy dostosować do kilku zmiennych: możliwości finansowych firmy, efektów, które chcesz uzyskać i branży, w jakiej działasz. W przypadku pierwszych działań reklamowych rekomenduję przeprowadzenie kampanii testowej, która pomoże poznać realne koszty i zachowania użytkowników. Dzięki niej zobaczysz także pierwsze efekty i będziesz mógł podjąć decyzję o kontynuacji działań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wiesz, co robi konkurencja? 

Znajomość konkurencji i bycie na bieżąco z jej działaniami jest ważne, ponieważ pokazuje reklamowany produkt czy usługę z innej perspektywy. Jest to szczególnie istotne dla mikrofirm, które obserwując działania większych graczy, mogą się nimi inspirować czy stawiać ich w roli benchmarków. Warto jednak pamiętać, aby nie traktować konkurencji jako idealnego i jedynego wzorca. Widzimy bowiem wyłącznie efekt końcowy – nie wiemy natomiast, jaka stoi za nim strategia czy budżet. Szukając swojego benchmarku, zwróć uwagę na zagraniczne firmy często funkcjonujące w oparciu o trendy, które dopiero pojawiają się na naszym rynku. 

Kampania digitalowa to opcja dla każdego

REKLAMA

Dobrze zaplanowana kampania digitalowa to pierwszy krok w drodze do sukcesu. Kolejny to zadbanie o jej efektywność. W tym procesie niezwykle ważny jest content, czyli hasła, opisy oferty (copy reklamowe) oraz grafiki. Tworząc go, warto pamiętać, że powinien być dostosowany do grupy odbiorców, zgodny z polityką platformy, na której planujemy go umieścić oraz adekwatny do ustalonego budżetu (zbyt duża liczba nośników w emisji sprawia, że uwaga odbiorcy się rozprasza, a koszty reklamy rosną). 

Aby sprawdzić jakość contentu, warto przeprowadzić testy A/B na części budżetu. Dzięki nim dowiesz się, jaka konfiguracja copy reklamowego i grafik najlepiej konwertuje. Jednak nie rekomenduję tego działania firmom przy niższych budżetach mediowych. Dzielenie niewielkich kwot między dodatkowe nośniki wpływa negatywnie na efektywność kampanii.

Prowadzenie działań digitalowych nie jest zarezerwowane wyłącznie dla dużych graczy na rynku. Mikrofirmy również mogą wiele zyskać na aktywności w sieci. Warto zacząć od niewielkich kosztów, analizować wyniki i wyciągać wnioski. Jeśli w firmie nie mamy eksperta od działań marketingowych, warto poprosić o wsparcie specjalizującą się w tym obszarze agencję. Pod jej opieką zespół może zrobić pierwsze kroki w zrozumieniu zasad prowadzenia kampanii online.

Autor: Elżbieta Pawlowski – Business Development Director, Mobehave

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA