REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leki bez recepty coraz bardziej popularne. W sprzedaży pomaga technologia

Leki bez recepty jako część rynku
Leki bez recepty jako część rynku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Leków bez recepty będzie coraz więcej. Prognozy pokazują, że globalny rynek preparatów OTC (Over The Counter) będzie rósł średnio o 7 proc. rocznie przez najbliższe 8 lat. Przychody ze sprzedaży mają wzrosnąć z blisko 130 mld dolarów w 2022 roku do prawie 238,5 mld dolarów w roku 2031. 

Już dziś bardzo popularne leki bez recepty, będą jeszcze bardziej powszechne. Raport „Globalny rynek leków OTC” przeprowadzony przez Astute Analytica mówi, że w ciągu najbliższych 8 lat wartość sprzedaży wzrośnie o ponad 100 mld dolarów. Skąd taka prognoza?

REKLAMA

Duży potencjał wzrostu na rynku leków 

REKLAMA

Powodem takiej sytuacji jest m.in. łatwa dostępność preparatów – można je kupić w aptece i innych stacjonarnych punktach sprzedaży, a nawet zamówić online. Poza tym, ich zastosowanie jest bardzo szerokie: uśmierzają ból, kaszel, przeziębienie, dolegliwości układu pokarmowego czy pomagają w problemach dermatologicznych. Zawartość farmaceutycznych składników aktywnych (API) w produktach OTC jest regulowana, dlatego są powszechnie uznawane za bezpieczne, również w przypadku stosowania tych środków bez nadzoru lekarza. Wg danych Statista, w Europie w 2022 roku najwięcej sprzedawało się środków na przeziębienie (29,3 proc.) i leków przeciwbólowych (24,6 proc.). Kolejne pod względem popularności kategorie to środki na trawienie i dolegliwości żołądkowe, witaminy oraz pielęgnacja skóry. 

Nierzadko wyroby OTC są po prostu wygodniejszą alternatywą, dostępną od ręki w wielu punktach sprzedaży. To kolejny z powodów, dla którego na rynku będą pojawiały się nowe produkty, napędzając wzrost.

Ogromny rynek

– Producenci leków OTC, aby skutecznie dotrzeć do konsumentów, poza inwestycjami w badania i rozwój farmaceutyczny, muszą poważnie potraktować ogromną konkurencję panującą w tym segmencie – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z Sagra Technology.

Jak wynika z raportu Astute Analytica, globalnie, najwięcej leków OTC sprzedaje się stacjonarnie, w aptekach zwykłych (60 proc.) i przyszpitalnych (25 proc.). 15 proc. udziału ma kanał online. W 8-letniej prognozie leki przeciwbólowe mają mieć ponad 20-proc. udział w przychodach globalnego rynku leków OTC. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OTC nad Wisłą – jak wygląda rynek leków?

REKLAMA

W Polsce leki bez recepty mogą być sprzedawane w aptekach, punktach aptecznych, które funkcjonują głównie na wsiach, w sklepach, na stacjach benzynowych oraz w e-aptekach. Jak wynika z raportu firmy IQVIA, wartość polskiego rynku aptecznego w 2022 roku wyniosła 45,4 mld PLN. To o 14,2 proc. więcej niż w roku poprzednim. Leki OTC w Polsce stanowiły niemal połowę (47,1 proc.) wartości sprzedaży aptek ogółem, czyli ok. 21,4 mld PLN. 

– Rynek dystrybucji farmaceutyków w Polsce, z powodu wysokiego stopnia obecnych regulacji, jest bardzo sprofesjonalizowany. Spory odsetek producentów preparatów OTC inwestuje w zaawansowane systemy wspierające procesy sprzedażowe, które optymalizują poszczególne etapy łańcucha dostaw, ale nie tylko. Dziś technologie takie jak rozpoznawanie obrazu i sztuczna inteligencja pozwalają również na automatyczną kontrolę ekspozycji oraz stanu zatowarowania produktów w sklepie czy aptece – tłumaczy Adam Sienkiewicz i dodaje: – wdrożenie np. rozpoznawania obrazu dla merachndisingu i poprawa porządku na aptecznych czy sklepowych półkach przekłada się na wzrost sprzedaży. Można zatem stwierdzić, że sprzedaż leków bez recepty będzie rosła również dzięki technologiom zwiększającym dostępność tych produktów w punktach sprzedaży. 

Coś na rosnący ból

W ujęciu globalnym, za około jedną piątą sprzedaży leków ITC odpowiadają środki przeciwbólowe. Prognoza z omawianego raportu wskazuje, że w najbliższej przyszłości globalne zapotrzebowanie na leki przeciwbólowe znacznie wzrośnie. Główne powody to zwiększenie występowania przewlekłego i ostrego bólu na całym świecie. Społeczeństwa starzeją się, rośnie ogólny poziom stresu, to wszystko również będzie powodowało wzrost wykorzystania środków przeciwbólowych dostępnych bez recepty. To wszystko, w połączeniu z wprowadzeniem nowych produktów i innowacyjnych strategii marketingowych, będzie dalej napędzać wzrost tego segmentu w przyszłości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA