REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gamifikacja biznesowa w firmach rodzinnych – jak elementy świata gier mogą realnie wesprzeć rozwój firm rodzinnych w Polsce?

Gamifikacja biznesowa w firmach rodzinnych
Gamifikacja biznesowa w firmach rodzinnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z szacunkami firmy badawczo-doradczej Mordor Intelligence globalny rynek gamifikacji został wyceniony w 2020 roku na 10,19 mln UDS i oczekuje się, że do 2026 roku osiągnie wartość blisko 40mln USD. Gamifikacja, zwana również grywalizacją, to nie tylko modny trend, ale także efektywne i realne narzędzie, które z powodzeniem może wesprzeć rozwój firm rodzinnych w Polsce.

Czym jest gamifikacja?

Przewrotnie zacznijmy od tego, czym w dzisiejszym otoczeniu biznesowo-społecznym gamifikacja już nie jest.

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest tylko sloganem i chwytliwym hasłem. Nie jest też praktyką zarezerwowaną jedynie dla marketingu i sprzedaży. Co ważne – nie jest to możliwość jedynie dla korporacji czy dużych firm. Wykorzystanie korzyści, jakie daje gamifikacja nie jest (lub nie musi być) ograniczone ani branżą, ani typem organizacji, ani nawet budżetem.

REKLAMA

Gamifikacja, znana również pod nazwą – grywalizacja – najogólniej polega na tym, że mechanizmy, zasady i cele, które są znane ze świata gier są wdrażane w sposób zaplanowany w środowisku nie związanym z grami. W tym w środowisku biznesowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mario Herger – uznany ekspert w zakresie gamifikacji biznesowej – zaznaczył, że gamifikacja to nie jest jedno pojęcie-klucz, ale parasol pojęciowy dla wielu technik, metod i zjawisk (np. symulacji, budowania zaangażowania, systemów motywacyjnych). Ważne w oczach eksperta jest to, aby zastosowane techniki ze świata gier pomogły rozwiązać realny problem biznesowy.

Skąd popularność i skuteczność mechanizmów gier w biznesie?

W kontekście gamifikacji mówi się o tzw. trio, czyli: punktach, rankingach i uwidocznionych postępach. W psychologii natomiast wspomina się o uczuciu flow czyli stanie uniesienia i pełnego zaangażowania. To właśnie daje wejście w świat gry.

Ale nie tylko! Wyznaczanie celów, umiejętne zastosowanie rywalizacji, szybkie otrzymywanie feedbacku, ocena efektywności, podnoszenie statusu czy praca zespołowa, dają poczucie sensu, postępu i celowości. A to przecież łączy zarówno gry, jak i biznesowe decyzje.

Najważniejsza jest jednak fabuła. Angażujący storytelling, osadzony w odpowiednim, realistycznym kontekście biznesowym, wyzwala i zaangażowanie,
i kreatywne myślenie.

Te wszystkie aspekty należy jeszcze połączyć z obecnością na rynku pracy osób z pokolenia… No właśnie – jakiego? Obecnie na rynku pracy, zarówno jako pracownicy, ale także jako właściciele i managerowie dużą rolę odgrywa pokolenie Y (urodzeni w latach 1980-2000). Zaraz obok nich stoi już nieco młodsze pokolenie Z (urodzeni już po 1995). Przedstawiciele Y i Z są często zbiorczo nazywani pokoleniem C, od angielskiego wyrażenia connected, co ma wskazywać na bycie w ciągłym połączeniu z internetem i sobą nawzajem.

Bez względu na to, której litery alfabetu użyjemy do opisu młodego pokolenia, eksperci diagnozują, że w ich przypadku tradycyjne techniki szkoleniowe, edukacyjne a nawet zarządcze, nie są już ani efektywne, ani atrakcyjne.

Firmy rodzinne a gamifikacja

Firny rodzinne również są na czasie. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki przedsiębiorstw rodzinnych w kontekście ich cyklu życia, który jest nierozerwalnie związany z cyklem rozwoju rodziny i jej członków. Rodziny biznesowe, prowadząc biznes, przejmują odpowiedzialność za zatrudnionych pracowników i członków rodziny. A w kontekście firmowym – odpowiedzialne są za ich stały rozwój, dążenie do edukacji, zdobywania doświadczenia, ponadprzeciętnych umiejętności i kwalifikacji – tak,  by oni także mogli służyć sobie wzajemnie. Ponieważ jedną z cech wyróżniających przedsiębiorstwa rodzinne jest szybkość w podejmowaniu decyzji, zatem szybkość w doskonaleniu kadryinwestycje w nowoczesne technologie sprawią, że firmy rodzinne to  gracz rynkowy z ogromnym potencjałem.

Z raportów przygotowanych przez Instytut Biznesu Rodzinnego jasno wynika, że w Polsce firmy rodzinne stanowią aż 36% ogólnej liczby przedsiębiorstw. I jak wszystkie inne biznesy także i one korzystają z najnowszych technologii i trendów. Wynika to w dużej mierze właśnie ze wspominanej zmiany pokoleniowej, która w firmach rodzinnych odbywa się cyklicznie i odgrywa kluczową rolę. Sama specyfika biznesów rodzinnych znacząco odbega jednak od nierodzinnych przedsiębiorstw. Wykorzystanie mocnych stron gamifikacji wymaga zatem profesjonalnego dostosowania do charakteru i swoistych potrzeb firm rodzinnych. W szkoleniu bierze udział przecież nie tylko zespół, ale i rodzina.

Firmy rodzinne w Polsce także są w grze! A stawką może być choćby… controlling finansowy

Edukacja, uwzględnianie potrzeb młodego pokolenia i nietypowe podejście do ważnych tematów to mocne strony gamifikacji jako trendu. Odpowiednio zastosowane okazują się być idealną odpowiedzią na potrzeby firm rodzinnych w Polsce – właśnie teraz, kiedy młodsze pokolenie przejmuje stery od założycieli, często swoich rodziców.

Dlaczego acontrolling finansowy stał się głównym tematem edukacyjnej gry stworzonej z myślą o rodzinnych biznesach?

Controlling finansowy w firmie rodzinnej to spore wyzwanie, ale i sprawa szczególnej wagi, ponieważ majątek firmy jest ściśle związany z prywatnym majątkiem właścicieli. Choć wiedza z zakresu finansów firmy może być trudna do przyswojenia, na pewno warto podjąć wysiłek, aby lepiej zrozumieć procesy finansowe czy też po prostu wiedzieć, w jaki sposób uzyskać dostęp do istotnych informacji o stanie firmy. Warto pamiętać, że w grę wchodzi biznes rodzinny, który funkcjonuje nie tylko na poziomie organizacyjnym, ale i emocjonalnym. Aby emocje nie wzięły góry, ważne jest, aby wewnątrz firmy rodzinnej jak najwięcej osób znało narzędzia controllingu, potrafiło świadomie je wykorzystywać, wyciągać wnioski, ale także rzeczowo o nich rozmawiać. Firma rodzinna potrzebuje swoich wewnętrznych przedsiębiorców, którzy współdecydują o jej rozwoju i potrafią wspólnie podejmować decyzje.

Badania przeprowadzone przez PwC Polska (wyniki badania CFO Compass Survey, II i III kwartał 2021 r.), wskazują, że jedynie 14% firm w Polsce praktykuje funkcje finansowe, wykorzystując je do wspierania realizacji strategii biznesowej w turbulentnej i wymagającej przedsiębiorczych decyzji rzeczywistości. Wyniki tych badań pokazują, jak bardzo potrzebne są zmiany w zakresie controllingu finansowego, a także rozwoju kluczowych pracowników firm w zakresie świadomości oraz wiedzy finansowej i –  przede wszystkim –  w obszarach kompetencji finansowych.

Prewencja gamingowa a świadomość finansowa

We wczesnych etapach edukacji nie na darmo mówi się o nauce poprzez zabawę.  Jakie problemy pojawiają się w firmach rodzinnych w obszarze finansów, jeśli zabraknie świadomości i dobrego podania takiej wiedzy? W wariancie ekstremalnie negatywnym można po prostu zepsuć lub wręcz zniszczyć wieloletni, prowadzony z powodzeniem biznes. Świadomość finansowa to umiejętność łączenia faktów i podejmowania dobrych decyzji, a praktyka pokazuje przypadki złych decyzji, nieostrożnego zarządzania majątkiem firmy i znikających z rynku marek rodzinnych biznesów. Dlatego warto, by w edukację się zaangażować i odpowiednio przygotować –  tak, by osoba ucząca się  była pod opieką kogoś dysponującego wiedzą i praktyką oraz nowoczesnymi metodami i narzędziami szkoleniowymi, a sam proces nauki został sensownie zaplanowany i był konsekwentnie realizowany.

Przykładem jest edukacyjna gra finansowa „Cash is King” utworzona przez Szymona Trzebiatowskiego. Jest ona narzędziem które może być wykorzystane wielotorowo i przynieść firmie rodzinnej liczne, często zupełnie niespodziewane korzyści. To szansa na zrozumienie tematu controllingu finansowego w przyjaznych warunkach, zdobycie nowych kompetencji, ujrzenie konsekwencji codziennych decyzji operacyjnych oraz decyzji o charakterze strategicznym, spojrzenie na znane z praktyki biznesowej problemy pod innym kątem. Faktem jest, że grywalizacja przeżywa swój rozkwit w połączeniu z najnowszymi technologiami, szczególnie pod postacią wszelkiego typu aplikacji. Ale gamifikacja może też mieć wersję offline – być może cenniejszą i bardziej produktywną, aniżeli kolejne chwile z telefonem w dłoni.

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA