REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wytyczne sanitarno-organizacyjne dla campingów w trakcie epidemii koronawirusa

Wytyczne sanitarno-organizacyjne dla campingów w trakcie epidemii koronawirusa /Fot. Fotolia
Wytyczne sanitarno-organizacyjne dla campingów w trakcie epidemii koronawirusa /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju i Główny Inspektorat Sanitarny we współpracy z Polską Federacją Campingu i Caravaningu przygotowało wytyczne dla campingów w trakcie epidemii koronawirusa.

Cel wdrażanych procedur:

  1. Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa pracowników (obsługi) campingów oraz turystów.
  2. Minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników (obsługi) oraz turystów.
  3. Ograniczenie liczby kontaktów na terenie campingu w danym przedziale czasowym,
    w ramach zabezpieczenia przed ryzykiem zakażenia.
  4. Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.

Wytyczne zostały podzielone na cztery części:

REKLAMA

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze.
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie.
  3. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie  zakażenia koronawirusem pracowników/obsługi.
  4. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/ turysty/ klienta zakażenia koronawirusem.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze

  1. Podział realizowanych przez camping zadań tak, aby ich część – niewymagająca fizycznej obecności pracowników w obiekcie - mogła być jak najdłużej realizowana zdalnie.
  2. Organizację stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu przestrzennego między pracownikami (minimum  1,5 m, chyba, ze jest to niemożliwe ze względu na charakter wykonywanej działalności, przy czym pracodawca zapewni środki ochrony osobistej ).
  3. Organizację trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego (działania rekomendowane).
  4. Zapewnienie służbom porządkowym oraz pracownikom mającym kontakt z turystami dostępu do środków ochrony indywidualnej (maseczki ochronne, rękawice jednorazowe) i preparatów do dezynfekcji rąk.
  5. Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.
  6. Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości  pomiędzy osobami (minimum 1,5 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy.
  7. Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym:
  • wprowadzenie różnych godzin przerw,
  • zmniejszenie  liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
  1. Szczególną troskę o pracowników z grup bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne – jeśli to możliwe nie angażowanie w bezpośredni kontakt z  turystami/klientem osób powyżej 60 r.ż. oraz przewlekle chorych.
  2. Wytyczne dla pracowników:
  • przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem,
  • regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%),
  • nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę oraz jednorazowe rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków,
  • zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 1,5 metry pracownicy zaś pozostałe osoby -2 metry),
  • podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce,
  • starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu,
  • dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy; należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka,
  • regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się turyści/klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł,
  • tradycyjne pokazywanie miejsc na mapie palcem zastąpić wyświetlaniem na ekranach lub za pośrednictwem lasera (zachowanie rekomendowanej odległości),
  • unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.

Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie

  1. Umieszczenie w widocznym miejscu przy wejściu na camping lub w recepcji campingu informacji o zasadach zachowania higieny na campingu w czasie epidemii. Przyjeżdżający turyści powinni zaakceptować wszelkie zasady zachowania higieny w okresie epidemii potwierdzając to własnoręcznym podpisem, wskazane wcześniejsze uprzedzenie o wdrożonych zasadach,  przed ich przyjazdem.
  2. Ograniczenie dostępu do recepcji tylko dla 1 klienta.
  3. Przyjazd oraz pobyt w ramach 1 stanowiska jedynie członków społeczności domowej - rodziny lub osoby wspólnie zamieszkujące.
  4. Rejestracja będzie obejmować wszystkich turystów na campingu- należy wcześniej uprzedzić przyjeżdżających.
  5. Powstrzymanie się od przyjmowania i przechowywania przez recepcję campingu wszelkiego rodzaju depozytów.
  6. Ograniczenie liczebności turystów adekwatnie do obowiązujących przepisów, w zależności od wielkości obiektu, w celu umożliwienia przestrzegania wymogu dotyczącego dystansu przestrzennego.
  7. Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem informacji o maksymalnej liczbie turystów, mogących jednocześnie przebywać i korzystać z campingu.
  8. Zapewnienie turystom środków do dezynfekcji (płyny dezynfekcyjne).
  9. Zobligowanie turystów do dezynfekcji rąk przy wejściu do recepcji, ew. świetlicy, kuchni, przestrzeni wspólnej turystycznej, sanitariatów i obiektów wspólnego użytkowania oraz do posiadania ochrony zakrywającej usta i nos.
  10. Rekomenduje się zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych i rękawic w recepcji campingu lub w dowolnym punkcie handlowym na terenie obiektu.
  11. Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji dezynfekcji rąk.
  12. Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków i innych, często dotykanych powierzchni.
  13. Ograniczenie wykorzystania multimediów, infokiosków i innych urządzeń aktywowanych dotykiem.
  14. Zaniechanie organizacji wydarzeń (spotkań, imprez towarzyskich) w pomieszczeniach dla większych grup. Możliwa jest organizacja imprez na otwartej przestrzeni - pikników, spływów kajakowych, wycieczek, ognisk itp. dla turystów przebywających na campingu, zachowanie dystansu min 2 m.
  15. Gastronomia na campingu: ograniczenia należy wprowadzać w zgodzie z ogólnymi ograniczeniami gastronomicznymi.
  16. Handel na campingu: ograniczenia należy wprowadzać w zgodzie z ograniczeniami dotyczącymi handlu ogólnego.
  17. Wyposażenie campingu (fitness, siłownie zewnętrzne, parki linowe, parki wodne, place zabaw, wypożyczalnie sprzętu i boiska): ograniczenia należy wprowadzać w zgodzie z ogólnymi zasadami dot. tego rodzaju obiektów i usług.
  18. Ograniczenie liczby osób przebywających w sanitariatach; rekomenduje się, aby liczba ta jednorazowo była o połowę mniejsza od liczby kabin sanitarnych lub liczby umywalek.
  19. Jeśli turyści pozostają poza swoim wyznaczonym stanowiskiem obozowania, obowiązują ich zasady dotyczące odległości i zachowania w miejscu ogólnodostępnym w czasie epidemii.
  20. Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia, lub obszaru, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
  21. Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
  22. Opracowanie/aktualizację zasad postępowania w przypadku naruszeń regulaminu oraz zasad zachowania higieny, a także ogólnych zasad panujących w czasie trwania epidemii przez turystę.

Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/obsługi

  1. Pracownicy/obsługa campingu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  2. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach  gis.gov.pl  lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
  3. W przypadku wystąpienia u obsługi campingu/pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu. Należy wstrzymać przyjmowanie turystów/ klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  4.    Osoba ta powinna oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
  5.    Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  6. Rekomenduje się stosowanie do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.

Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/turysty/klienta zakażenia koronawirusem

  1. W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu , osoba nie powinna zostać wpuszczona na teren obiektu. Powinna zostać poinstruowana o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego, celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie po nr 999 albo 112.
  2. Zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  3. Ustalenie listy pracowników oraz turystów/klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/częściach  obiektu, w których przebywał turysta/klient i  zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Rozwoju

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA