REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki stresują przedsiębiorców

podatki, przedsiębiorcy, MŚP
podatki, przedsiębiorcy, MŚP

REKLAMA

REKLAMA

8 na 10 polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP nie wie, co robić w sytuacji konfliktowej z urzędem skarbowym. Jednocześnie, tyle samo jako swój największy stres związany z finansami firmy wskazuje opłaty na rzecz skarbu państwa.

Jak zminimalizować ten stres? Niestabilność przepisów podatkowych i niejednoznaczność ich interpretacji sprawiają, że rozwiązań należy szukać możliwie szeroko. Właśnie dlatego firma Risk Partner - twórca rozwiązań budujących bezpieczeństwo finansowo-prawne przedsiębiorców - prowadzi kampanię edukacyjną o nazwie „Po pierwsze biznes“, w ramach której od września do listopada br., w całej Polsce odbywają się spotkania poświęcone bezpieczeństwu fiskalnemu firm.

REKLAMA

REKLAMA

Gościem honorowym cyklu jest prof. Modzelewski, wybitny ekspert w tej dziedzinie, a patronat nad spotkaniami objęli PKPP Lewiatan oraz Instytut Studiów Podatkowych.

Przedsiębiorców stres codzienny

Wśród pierwszej piętnastki wprawiającej przedsiębiorców w poczucie stresu blisko połowa związana jest w mniejszym lub większym stopniu z działalnością̨ państwa – opłaty na rzecz państwa (82%), zmieniające się przepisy (78%), sytuacja gospodarcza (77%), kontrole ZUS i US (65%), kontakty z administracją (59%), ewentualne kary (59%), rozliczenie podatków (47%)*.

I słusznie, bo w raporcie z kontroli za 2011 rok Ministerstwo Finansów podało informację, że 74,6% kontroli przeprowadzonych w roku ubiegłym zakończyło się wystawieniem mandatów w firmach. W 2011 roku do polskich sądów wpłynęło ponad 49 000 spraw w tym zakresie, z czego prawie 90% zakończyło się wyrokiem skazującym.

REKLAMA

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Co robić? Po pierwsze, zapobiegać

Niestabilny system podatkowy w Polsce sprawia, że prowadzenie firmy staje się coraz bardziej ryzykowne. Agresywne interpretacje urzędników, zawiłe i zmieniające się prawo podatkowe, to realne zagrożenia dla prowadzenia własnego biznesu. Aby to zagrożenie zminimalizować, firmy coraz częściej podejmują działania w zakresie zwiększenia swojego bezpieczeństwa fiskalnego.

Bezpieczeństwo podatkowe firmy, to przede wszystkim szereg działań i kompetencji własnych działów księgowości, czy biur rachunkowych. Dużo zależy również od zewnętrznych ekspertów oraz doradców podatkowych, wspierających proces optymalizowania należności podatkowych i kosztów obsługi. Wiele w kwestii budowania bezpieczeństwa firmy w obszarze podatków, parapodatków i różnego typu obciążeń fiskalnych zależy również od osób zarządzających i ich zrozumienia konieczności strategicznego podejścia do tej kwestii. Uzupełnieniem tworzonego przez firmę bezpieczeństwa podatkowego są nowoczesne, ubezpieczeniowe rozwiązania ochrony podatkowej.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa rozliczeń podatkowych, ograniczenia ryzyka odpowiedzialności karnoskarbowej, usprawnienia zarządzania podatkami, a także aby wpłynąć na minimalizację ryzyka popełnienia błędów merytorycznych w rozliczeniach podatków, podatnik w szczególności powinien:

1. W przypadku kontroli i postępowań podatkowych powierzyć swoje sprawy osobą posiadającym wiedzę i doświadczenie w tym zakresie

2. Wdrożyć wewnętrzne instrukcje (regulaminy) podatkowe w celu nadzoru nad ewidencjonowaniem, rozliczaniem i deklarowaniem, a także ograniczenia ryzyka karnoskarbowego

3. Korzystać z doradztwa podatkowego, ponieważ prawo podatkowe nie jest ani proste, ani stabilne

4. Przeprowadzać okresowe przeglądy podatkowe weryfikujące prawidłowość złożonych deklaracji i dokonanych rozliczeń podatkowych

5. Przeprowadzać okresowe przeglądy ksiąg rachunkowych i innych ewidencji podatkowych

Po drugie, dzielić się wiedzą

W tym celu firma Risk Partner, ekspert w konstruowaniu i rozwoju rozwiązań z zakresu ochrony ubezpieczeniowej dla firm, rozpoczyna akcję edukacyjną skierowaną do sektora MŚP. Na potrzeby kampanii uruchomiony został serwis internetowy www.popierwszebiznes.pl, na którym na bieżąco aktualizowane są materiały edukacyjne dla firm.

We wrześniu br. Risk Partner wraz z Partnerami (Lewiatan, Instytut Studiów Podatkowych, Allianz) organizuje cykl regionalnych konferencji bezpieczeństwa podatkowego, podczas których najwybitniejsi polscy eksperci z tej dziedziny z profesorem Witoldem Modzelewskim na czele podpowiadają, jak w praktyce bronić się przed fiskusem za pomocą dostępnych na rynku narzędzi oraz rozwiązań.

Na bazie studium przypadków, własnej wiedzy oraz przeglądu instrumentów ochrony podatkowej w Polsce prezentują najbardziej skuteczne metody gwarantujące bezpieczeństwo fiskalne przedsiębiorców.

Pod koniec listopada br. w Warszawie odbędzie się spotkanie podsumowujące konferencje regionalne, podczas którego o swoich doświadczeniach z fiskusem opowie m.in. Marcin Kołodziejczyk, założyciel stowarzyszenia Niepokonani 2012.  .

* Wyniki badań przeprowadzonych przez 4P research we współpracy z RISK PARTNER na przełomie marca i kwietnia 2012 r.

Szczegóły: www.popierwszebiznes.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA