REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki stresują przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
podatki, przedsiębiorcy, MŚP
podatki, przedsiębiorcy, MŚP

REKLAMA

REKLAMA

8 na 10 polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP nie wie, co robić w sytuacji konfliktowej z urzędem skarbowym. Jednocześnie, tyle samo jako swój największy stres związany z finansami firmy wskazuje opłaty na rzecz skarbu państwa.

Jak zminimalizować ten stres? Niestabilność przepisów podatkowych i niejednoznaczność ich interpretacji sprawiają, że rozwiązań należy szukać możliwie szeroko. Właśnie dlatego firma Risk Partner - twórca rozwiązań budujących bezpieczeństwo finansowo-prawne przedsiębiorców - prowadzi kampanię edukacyjną o nazwie „Po pierwsze biznes“, w ramach której od września do listopada br., w całej Polsce odbywają się spotkania poświęcone bezpieczeństwu fiskalnemu firm.

REKLAMA

REKLAMA

Gościem honorowym cyklu jest prof. Modzelewski, wybitny ekspert w tej dziedzinie, a patronat nad spotkaniami objęli PKPP Lewiatan oraz Instytut Studiów Podatkowych.

Przedsiębiorców stres codzienny

Wśród pierwszej piętnastki wprawiającej przedsiębiorców w poczucie stresu blisko połowa związana jest w mniejszym lub większym stopniu z działalnością̨ państwa – opłaty na rzecz państwa (82%), zmieniające się przepisy (78%), sytuacja gospodarcza (77%), kontrole ZUS i US (65%), kontakty z administracją (59%), ewentualne kary (59%), rozliczenie podatków (47%)*.

I słusznie, bo w raporcie z kontroli za 2011 rok Ministerstwo Finansów podało informację, że 74,6% kontroli przeprowadzonych w roku ubiegłym zakończyło się wystawieniem mandatów w firmach. W 2011 roku do polskich sądów wpłynęło ponad 49 000 spraw w tym zakresie, z czego prawie 90% zakończyło się wyrokiem skazującym.

REKLAMA

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Co robić? Po pierwsze, zapobiegać

Niestabilny system podatkowy w Polsce sprawia, że prowadzenie firmy staje się coraz bardziej ryzykowne. Agresywne interpretacje urzędników, zawiłe i zmieniające się prawo podatkowe, to realne zagrożenia dla prowadzenia własnego biznesu. Aby to zagrożenie zminimalizować, firmy coraz częściej podejmują działania w zakresie zwiększenia swojego bezpieczeństwa fiskalnego.

Bezpieczeństwo podatkowe firmy, to przede wszystkim szereg działań i kompetencji własnych działów księgowości, czy biur rachunkowych. Dużo zależy również od zewnętrznych ekspertów oraz doradców podatkowych, wspierających proces optymalizowania należności podatkowych i kosztów obsługi. Wiele w kwestii budowania bezpieczeństwa firmy w obszarze podatków, parapodatków i różnego typu obciążeń fiskalnych zależy również od osób zarządzających i ich zrozumienia konieczności strategicznego podejścia do tej kwestii. Uzupełnieniem tworzonego przez firmę bezpieczeństwa podatkowego są nowoczesne, ubezpieczeniowe rozwiązania ochrony podatkowej.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa rozliczeń podatkowych, ograniczenia ryzyka odpowiedzialności karnoskarbowej, usprawnienia zarządzania podatkami, a także aby wpłynąć na minimalizację ryzyka popełnienia błędów merytorycznych w rozliczeniach podatków, podatnik w szczególności powinien:

1. W przypadku kontroli i postępowań podatkowych powierzyć swoje sprawy osobą posiadającym wiedzę i doświadczenie w tym zakresie

2. Wdrożyć wewnętrzne instrukcje (regulaminy) podatkowe w celu nadzoru nad ewidencjonowaniem, rozliczaniem i deklarowaniem, a także ograniczenia ryzyka karnoskarbowego

3. Korzystać z doradztwa podatkowego, ponieważ prawo podatkowe nie jest ani proste, ani stabilne

4. Przeprowadzać okresowe przeglądy podatkowe weryfikujące prawidłowość złożonych deklaracji i dokonanych rozliczeń podatkowych

5. Przeprowadzać okresowe przeglądy ksiąg rachunkowych i innych ewidencji podatkowych

Po drugie, dzielić się wiedzą

W tym celu firma Risk Partner, ekspert w konstruowaniu i rozwoju rozwiązań z zakresu ochrony ubezpieczeniowej dla firm, rozpoczyna akcję edukacyjną skierowaną do sektora MŚP. Na potrzeby kampanii uruchomiony został serwis internetowy www.popierwszebiznes.pl, na którym na bieżąco aktualizowane są materiały edukacyjne dla firm.

We wrześniu br. Risk Partner wraz z Partnerami (Lewiatan, Instytut Studiów Podatkowych, Allianz) organizuje cykl regionalnych konferencji bezpieczeństwa podatkowego, podczas których najwybitniejsi polscy eksperci z tej dziedziny z profesorem Witoldem Modzelewskim na czele podpowiadają, jak w praktyce bronić się przed fiskusem za pomocą dostępnych na rynku narzędzi oraz rozwiązań.

Na bazie studium przypadków, własnej wiedzy oraz przeglądu instrumentów ochrony podatkowej w Polsce prezentują najbardziej skuteczne metody gwarantujące bezpieczeństwo fiskalne przedsiębiorców.

Pod koniec listopada br. w Warszawie odbędzie się spotkanie podsumowujące konferencje regionalne, podczas którego o swoich doświadczeniach z fiskusem opowie m.in. Marcin Kołodziejczyk, założyciel stowarzyszenia Niepokonani 2012.  .

* Wyniki badań przeprowadzonych przez 4P research we współpracy z RISK PARTNER na przełomie marca i kwietnia 2012 r.

Szczegóły: www.popierwszebiznes.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA