REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki stresują przedsiębiorców

podatki, przedsiębiorcy, MŚP
podatki, przedsiębiorcy, MŚP

REKLAMA

REKLAMA

8 na 10 polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP nie wie, co robić w sytuacji konfliktowej z urzędem skarbowym. Jednocześnie, tyle samo jako swój największy stres związany z finansami firmy wskazuje opłaty na rzecz skarbu państwa.

Jak zminimalizować ten stres? Niestabilność przepisów podatkowych i niejednoznaczność ich interpretacji sprawiają, że rozwiązań należy szukać możliwie szeroko. Właśnie dlatego firma Risk Partner - twórca rozwiązań budujących bezpieczeństwo finansowo-prawne przedsiębiorców - prowadzi kampanię edukacyjną o nazwie „Po pierwsze biznes“, w ramach której od września do listopada br., w całej Polsce odbywają się spotkania poświęcone bezpieczeństwu fiskalnemu firm.

REKLAMA

Gościem honorowym cyklu jest prof. Modzelewski, wybitny ekspert w tej dziedzinie, a patronat nad spotkaniami objęli PKPP Lewiatan oraz Instytut Studiów Podatkowych.

Przedsiębiorców stres codzienny

REKLAMA

Wśród pierwszej piętnastki wprawiającej przedsiębiorców w poczucie stresu blisko połowa związana jest w mniejszym lub większym stopniu z działalnością̨ państwa – opłaty na rzecz państwa (82%), zmieniające się przepisy (78%), sytuacja gospodarcza (77%), kontrole ZUS i US (65%), kontakty z administracją (59%), ewentualne kary (59%), rozliczenie podatków (47%)*.

I słusznie, bo w raporcie z kontroli za 2011 rok Ministerstwo Finansów podało informację, że 74,6% kontroli przeprowadzonych w roku ubiegłym zakończyło się wystawieniem mandatów w firmach. W 2011 roku do polskich sądów wpłynęło ponad 49 000 spraw w tym zakresie, z czego prawie 90% zakończyło się wyrokiem skazującym.

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Co robić? Po pierwsze, zapobiegać

REKLAMA

Niestabilny system podatkowy w Polsce sprawia, że prowadzenie firmy staje się coraz bardziej ryzykowne. Agresywne interpretacje urzędników, zawiłe i zmieniające się prawo podatkowe, to realne zagrożenia dla prowadzenia własnego biznesu. Aby to zagrożenie zminimalizować, firmy coraz częściej podejmują działania w zakresie zwiększenia swojego bezpieczeństwa fiskalnego.

Bezpieczeństwo podatkowe firmy, to przede wszystkim szereg działań i kompetencji własnych działów księgowości, czy biur rachunkowych. Dużo zależy również od zewnętrznych ekspertów oraz doradców podatkowych, wspierających proces optymalizowania należności podatkowych i kosztów obsługi. Wiele w kwestii budowania bezpieczeństwa firmy w obszarze podatków, parapodatków i różnego typu obciążeń fiskalnych zależy również od osób zarządzających i ich zrozumienia konieczności strategicznego podejścia do tej kwestii. Uzupełnieniem tworzonego przez firmę bezpieczeństwa podatkowego są nowoczesne, ubezpieczeniowe rozwiązania ochrony podatkowej.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa rozliczeń podatkowych, ograniczenia ryzyka odpowiedzialności karnoskarbowej, usprawnienia zarządzania podatkami, a także aby wpłynąć na minimalizację ryzyka popełnienia błędów merytorycznych w rozliczeniach podatków, podatnik w szczególności powinien:

1. W przypadku kontroli i postępowań podatkowych powierzyć swoje sprawy osobą posiadającym wiedzę i doświadczenie w tym zakresie

2. Wdrożyć wewnętrzne instrukcje (regulaminy) podatkowe w celu nadzoru nad ewidencjonowaniem, rozliczaniem i deklarowaniem, a także ograniczenia ryzyka karnoskarbowego

3. Korzystać z doradztwa podatkowego, ponieważ prawo podatkowe nie jest ani proste, ani stabilne

4. Przeprowadzać okresowe przeglądy podatkowe weryfikujące prawidłowość złożonych deklaracji i dokonanych rozliczeń podatkowych

5. Przeprowadzać okresowe przeglądy ksiąg rachunkowych i innych ewidencji podatkowych

Po drugie, dzielić się wiedzą

W tym celu firma Risk Partner, ekspert w konstruowaniu i rozwoju rozwiązań z zakresu ochrony ubezpieczeniowej dla firm, rozpoczyna akcję edukacyjną skierowaną do sektora MŚP. Na potrzeby kampanii uruchomiony został serwis internetowy www.popierwszebiznes.pl, na którym na bieżąco aktualizowane są materiały edukacyjne dla firm.

We wrześniu br. Risk Partner wraz z Partnerami (Lewiatan, Instytut Studiów Podatkowych, Allianz) organizuje cykl regionalnych konferencji bezpieczeństwa podatkowego, podczas których najwybitniejsi polscy eksperci z tej dziedziny z profesorem Witoldem Modzelewskim na czele podpowiadają, jak w praktyce bronić się przed fiskusem za pomocą dostępnych na rynku narzędzi oraz rozwiązań.

Na bazie studium przypadków, własnej wiedzy oraz przeglądu instrumentów ochrony podatkowej w Polsce prezentują najbardziej skuteczne metody gwarantujące bezpieczeństwo fiskalne przedsiębiorców.

Pod koniec listopada br. w Warszawie odbędzie się spotkanie podsumowujące konferencje regionalne, podczas którego o swoich doświadczeniach z fiskusem opowie m.in. Marcin Kołodziejczyk, założyciel stowarzyszenia Niepokonani 2012.  .

* Wyniki badań przeprowadzonych przez 4P research we współpracy z RISK PARTNER na przełomie marca i kwietnia 2012 r.

Szczegóły: www.popierwszebiznes.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA