REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe świadectwo pracy w 2012 roku?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt rozporządzenia określającego szczegółową treść świadectwa pracy wraz ze sposobem i trybem jego wydawania oraz prostowania. Nowe świadectwo pracy wzbudza wątpliwości przedsiębiorców.

REKLAMA

Propozycja zmian w części dotyczącej sposobu wypełniania świadectwa pracy nakłada na pracodawcę zbędny obowiązek powtórzenia informacji z wydanego już wcześniej świadectwa pracy w dokumencie wystawionym na podstawie art. 97 § 11 k.p. Zgodnie bowiem z tym przepisem „wydając pracownikowi świadectwo pracy na podstawie art. 97 § 11 Kodeksu pracy pracodawca wykazuje również okresy zatrudnienia u tego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, za które wydał wcześniej świadectwo pracy na podstawie art. 97 § 13 Kodeksu pracy. W takim przypadku pracodawca zamieszcza, przy wykazanym w innym świadectwie pracy okresie zatrudnienia, informację o wydaniu świadectwa pracy dotyczącego tego okresu wraz ze wskazaniem podstawy prawnej, na jakiej wydał to świadectwo".

REKLAMA

„Powyższa regulacja oznacza, że jeżeli pracownik jest zatrudniony u tego samego pracodawcy na podstawie umów terminowych np. przez równo 24 miesiące i wystąpi z żądaniem wydania świadectwa pracy, np. po pierwszej z nich (trwającej pół roku), to po 24 miesiącach od zawarcia pierwszej umowy pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy, w którym musi wskazać cały okres zatrudnienia pracownika w czasie tych 24 miesięcy (łącznie z okresem zatrudnienia, który już uwzględnił w innym świadectwie pracy)" - mówi dr Grażyna Spytek-Bandurska, z-ca dyrektora departamentu Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy PKPP Lewiatan.

Polecamy: Składki ZUS 2012

REKLAMA

A zatem pomimo wystawienia świadectwa pracy, na żądanie pracownika, obejmującego pewien okres, w kolejnym świadectwie pracodawca ponownie będzie musiał wskazać ten sam okres pracy (z informacją, że za ten okres wydał już wcześniej świadectwo pracy i jaka była podstawa prawna wydania poprzedniego świadectwa pracy). Tymczasem celem nowelizacji zmieniającej reguły wydawania świadectw pracy było uproszczenie tych zasad, a nie ich komplikowanie.

Zmiana rozporządzenia nie jest korzystna dla pracodawców i spowoduje konieczność wpisywania do świadectw pracy okresów, za które wystawiono już świadectwo pracy. Korzystniej byłoby, aby kwestia ta była uregulowana w inny sposób. Pracownik po otrzymaniu świadectwa wydanego na swoje żądanie posiada już dokument potwierdzający określony okres zatrudnienia. Pracodawca przechowuje również w aktach osobowych kopię wydanego na żądanie pracownika świadectwa pracy. W związku z tym, nie ma potrzeby potwierdzania tego samego okresu zatrudnienia w kolejnym świadectwie pracy. Wydając świadectwo pracy po upływie 24 miesięcy od zawarcia pierwszej umowy terminowej, pracodawca nie powinien uwzględniać już okresu pracy na podstawie umowy/umów o pracę, za który wydano już świadectwo pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: ZUS RMUA 2012, czyli RMUA raz na rok

Konieczne są też zmiany w Kodeksie pracy w zakresie wydawania świadectw pracy. Nowe przepisy obowiązujące od 21 marca 2011 roku powodują szereg wątpliwości pracodawców, nie są jasne i będą powodować w przyszłości wiele problemów. Obowiązki pracodawcy w zakresie wydawania świadectwa pracy w obecnym brzmieniu przepisów nie są jasne, np. w przypadku zakończenia umów terminowych przed upływem 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z tych umów oraz zawarcia następnie umowy na czas nieokreślony. Powstaje pytanie, czy świadectwo pracy należy wystawić po zakończeniu ostatniej umowy terminowej, czy też z upływem 24 miesięcy od zawarcia pierwszej umowy terminowej, co nastąpi już w trakcie obowiązywania umowy na czas nieokreślony.

„Zmiana Kodeksu pracy, która weszła w życie 21 marca 2011 r. jest w naszej ocenie niekorzystna zarówno dla pracodawców, jak też pracowników. Nowe zasady są zbyt skomplikowane, w związku z tym warto byłoby wrócić do poprzednich regulacji" - dodaje dr Grażyna Spytek-Bandurska.

Polecamy: Rozłożenie składek ZUS na raty 2012

Źródło: PKPP Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA