REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kadra kierownicza coraz częściej działa na szkodę firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Wzrasta liczba nadużyć popełnianych przez prezesów i członków zarządów. W 61% sprawcy działają w porozumieniu - wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej KPMG.

Kto popełnia nadużycia?

KPMG przedstawiło w raporcie profil typowego sprawcy nadużyć.Jest to:

REKLAMA

  • mężczyzna- aż w 87% przypadków;
  • w wieku od 35 do 46 lat;
  • pracujący w dziale finansowym lub na stanowisku związanym z finansami (32% sprawców), bądź- co jest cechą charakterystyczną dla Europy Środkowej, w tym Polski- w dziale sprzedaży;
  • pracujący dla firmy dłużej niż 10 lat- ryzyko popełnienia przez pracownika nadużycia rośnie wraz z długością jego stażu w firmie - według raportu 60% sprawców pracowało w danej firmie ponad 5 lat, a 33% - ponad 10 lat;
  • członek zarządu lub wyższej kadry kierowniczej- według raportu odsetek spraw, w których dyrektor zarządzający lub prezes byli podejrzani wyniósł w 2011r. 26% ( w porównaniu z rokiem 2007 wskaźnik ten wzrósł o 15%), natomiast odsetek sprawców wśród członków zarządu wzrósł od 2007r.o 7% i wynosi obecnie 18%.

Sprawca, aż w 61% przypadków działa w porozumieniu z innymi osobami.

Sposób działania sprawców

Podstawowa metodą jest manipulacja danymi finansowymi, w celu osiągnięcia osobistej korzyści. Blisko 43% stanowiło sprzeniewierzenie aktywów, głównie poprzez nadużycia w zamówieniach publicznych i defraudację. Jako motywy działania sprawcy wskazują najczęściej lęk przed utratą pracy, nacisk na osiąganie coraz bardziej ambitnych celów finansowych, oraz chęć uzyskania premii finansowej. Z raportu wynika, ze aż 96% sprawców uczyniło sobie z popełniania nadużyć stałe źródło dochodu.

Ignorowanie sygnałów ostrzegawczych

REKLAMA

Badanie pokazuje, że sprawcy wykorzystują coraz gorsze funkcjonowanie mechanizmów kontroli w firmach. Zdecydowaną większość nadużyć (74%) dokonuje się z wykorzystaniem luk w mechanizmach kontroli wewnętrznej. Nie są bowiem dostrzegane sygnały ostrzegawcze, takie jak  fakt, że pracownik wiedzie styl życia niekorespondujący z poziomem jego wynagrodzenia. Jedynie 6% podobnych sygnałów doprowadziło w 2011 roku do wykrycia nadużyć, wobec 24% w 2007 roku.

„Fakt, że w ponad połowie przeanalizowanych spraw wykrycie nadużycia było poza kontrolą firmy: wydarzyło się przez przypadek, wskutek informacji zewnętrznej lub dobrowolnego poinformowania przez pracowników, może świadczyć o tym, że w firmach funkcjonują niedostateczne mechanizmy kontrolne w zakresie identyfikacji nieprawidłowości”- twierdzi Agnieszka Gawrońska-Malec z firmy KPMG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spadek wykrywalności nadużyć poprzez wewnętrzne mechanizmy firm, specjaliści KPMG tłumaczą ogólną tendencją do redukcji kosztów obliczu kryzysu finansowego, poprzez ograniczanie kontroli i zwalnianie powołanych do tego pracowników. Jednocześnie podkreślają, że potrzeba czujności nigdy nie była tak aktualna, jak właśnie podczas kryzysu.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA