REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kadra kierownicza coraz częściej działa na szkodę firmy

REKLAMA

REKLAMA

Wzrasta liczba nadużyć popełnianych przez prezesów i członków zarządów. W 61% sprawcy działają w porozumieniu - wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej KPMG.

Kto popełnia nadużycia?

KPMG przedstawiło w raporcie profil typowego sprawcy nadużyć.Jest to:

REKLAMA

  • mężczyzna- aż w 87% przypadków;
  • w wieku od 35 do 46 lat;
  • pracujący w dziale finansowym lub na stanowisku związanym z finansami (32% sprawców), bądź- co jest cechą charakterystyczną dla Europy Środkowej, w tym Polski- w dziale sprzedaży;
  • pracujący dla firmy dłużej niż 10 lat- ryzyko popełnienia przez pracownika nadużycia rośnie wraz z długością jego stażu w firmie - według raportu 60% sprawców pracowało w danej firmie ponad 5 lat, a 33% - ponad 10 lat;
  • członek zarządu lub wyższej kadry kierowniczej- według raportu odsetek spraw, w których dyrektor zarządzający lub prezes byli podejrzani wyniósł w 2011r. 26% ( w porównaniu z rokiem 2007 wskaźnik ten wzrósł o 15%), natomiast odsetek sprawców wśród członków zarządu wzrósł od 2007r.o 7% i wynosi obecnie 18%.

Sprawca, aż w 61% przypadków działa w porozumieniu z innymi osobami.

Sposób działania sprawców

Podstawowa metodą jest manipulacja danymi finansowymi, w celu osiągnięcia osobistej korzyści. Blisko 43% stanowiło sprzeniewierzenie aktywów, głównie poprzez nadużycia w zamówieniach publicznych i defraudację. Jako motywy działania sprawcy wskazują najczęściej lęk przed utratą pracy, nacisk na osiąganie coraz bardziej ambitnych celów finansowych, oraz chęć uzyskania premii finansowej. Z raportu wynika, ze aż 96% sprawców uczyniło sobie z popełniania nadużyć stałe źródło dochodu.

Ignorowanie sygnałów ostrzegawczych

REKLAMA

Badanie pokazuje, że sprawcy wykorzystują coraz gorsze funkcjonowanie mechanizmów kontroli w firmach. Zdecydowaną większość nadużyć (74%) dokonuje się z wykorzystaniem luk w mechanizmach kontroli wewnętrznej. Nie są bowiem dostrzegane sygnały ostrzegawcze, takie jak  fakt, że pracownik wiedzie styl życia niekorespondujący z poziomem jego wynagrodzenia. Jedynie 6% podobnych sygnałów doprowadziło w 2011 roku do wykrycia nadużyć, wobec 24% w 2007 roku.

„Fakt, że w ponad połowie przeanalizowanych spraw wykrycie nadużycia było poza kontrolą firmy: wydarzyło się przez przypadek, wskutek informacji zewnętrznej lub dobrowolnego poinformowania przez pracowników, może świadczyć o tym, że w firmach funkcjonują niedostateczne mechanizmy kontrolne w zakresie identyfikacji nieprawidłowości”- twierdzi Agnieszka Gawrońska-Malec z firmy KPMG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spadek wykrywalności nadużyć poprzez wewnętrzne mechanizmy firm, specjaliści KPMG tłumaczą ogólną tendencją do redukcji kosztów obliczu kryzysu finansowego, poprzez ograniczanie kontroli i zwalnianie powołanych do tego pracowników. Jednocześnie podkreślają, że potrzeba czujności nigdy nie była tak aktualna, jak właśnie podczas kryzysu.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Autopromocja
KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA