REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czeka nas wysyp bankowych placówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Halina Kochalska
Analityk Gold Finance

REKLAMA

REKLAMA

Od kwietnia 2010 roku polskie banki ponownie rozpoczęły zwiększanie liczby swoich placówek. Jak wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego, w samym II kwartale przybyło aż 155 oddziałów. To niemal tyle, ile posiada np. Citi Handlowy albo Nordea.

W efekcie na koniec czerwca Polacy mieli do dyspozycji 14 597 placówek. Stąd już tylko krok do stanu z końca 2008 r., kiedy sieć oddziałów była największa w historii polskiego rynku. Bankowych punktów było wówczas 14 678*.

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys finansowy sprawił, że rozpędzona machina ekspansji terytorialnej banków gwałtownie zahamowała pod koniec 2008 r. Banki niemal z dnia na dzień przestały otwierać nowe oddziały. Wiele instytucji w poszukiwaniu oszczędności zdecydowało się wręcz zamknąć część placówek. Skrajnym przykładem takich działań była m.in. likwidacja całej sieci oddziałów przez Santander Consumer Bank (miał 46 placówek). Na likwidację wybranych punktów zdecydował się również m.in. Citi Handlowy, Kredyt Bank czy BPH.

Spore przetasowania sieci placówek były głównie zasługą banków komercyjnych. Banki spółdzielcze systematycznie zaś powiększały swój zasięg. Dlatego dziś to właśnie banki komercyjne odbudowują swój potencjał - wynika z danych KNF. W czerwcu miały 9 945 placówek, o 113 więcej niż jeszcze w marcu. Liczba placówek banków spółdzielczych sięgnęła 4 413 punktów i przez 3 miesiące wzrosła o 42. Banki z innych krajów miały u nas w połowie roku 239 punktów obsługi.

Zobacz także: Wyszukiwarka bankomatów

Uszczerbek na liczbie oddziałów w przypadku banków komercyjnych nadal jest jednak spory. W najlepszym dla siebie momencie w połowie 2009 r. miały one 10 141 oddziałów, czyli niemal o 200 więcej niż obecnie. Z deklaracji banków, jakie Gold Finance zebrał wiosną tego roku wynika, że w najbliższych kilkunastu miesiącach instytucje planują dojść do poziomu z 2009 r., a nawet go przebić. Jest to dobra informacja zarówno dla klientów, jak i dla potencjalnych pracowników. W ślad za rozrostem sieci cały czas w górę idzie również zatrudnienie. W samym II kwartale sektorowi bankowemu przybyło prawie 1,4 tys. pracowników, a od początku roku niecałe 2 tys. Obecnie w bankowości pracuje 176,4 tys. osób. Bez placówek trudno sprzedawać kredyty, a jeszcze trudniej pozyskiwać depozyty czy też klientów gotowych założyć konto osobiste, na które trafia wynagrodzenie. Tymczasem po kryzysie banki w większym stopniu skazane są na finansowanie poprzez oszczędności klientów, niż miało to miejsce wcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Lokaty

Choć klienci chwilami podnoszą larum, że placówki wypierają z okolicy puby, restauracje i małe sklepy, to jednak cenią bliskość bankowego oddziału. Z badań NBP (przeprowadzonych w 2006 r. w ramach raportu „Ubankowienie Polaków”, w kolejnej edycji raportu z 2009 r. pytanie się nie powtórzyło) wynika, że najważniejszym czynnikiem, który determinował wybór danego banku, było przede wszystkim dobre położenie oddziału. Łącznie z rozbudowaną siecią bankomatów i placówek dało to aż 69 proc. wskazań.


Źródło: NBP

*Dane na temat placówek zostały w tabelach KNF skorygowane i obecnie ostatnia najwyższa liczba oddziałów pochodzi z końca 2008 r. , kiedy to było ich prawie 14,7 tys. Według wcześniejszych publikacji szczyt przypadł na połowę 2009 r. przy liczbie 15 tys. punktów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

REKLAMA

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA