REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost zadowolenia wśród konsumentów

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przedstawionymi przez Główny Urząd Statystyczny danymi w lipcu br. znacznie poprawiły się nastroje konsumenckie. Więcej wydajemy i kupujemy.

„Wskaźniki ufności konsumenckiej - bieżący i wyprzedzający - na tak wysokim poziomie były ostatnio w latach 2007 i 2008, czyli w okresie wysokiego wzrostu gospodarczego" - ocenia dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan."

REKLAMA

Poprawa koniunktury konsumenckiej to kolejna dobra informacja gospodarcza. W czerwcu mocno wzrosła produkcja przemysłowa i budowlana. Wyższa od oczekiwań była sprzedaż detaliczna. Obniżyło się bezrobocie, rośnie zatrudnienie i wynagrodzenia. Jeżeli w najbliższym czasie politycy i rząd nie wystraszą konsumentów perspektywą podwyższenia podatków to możemy się spodziewać, że w tym roku konsumpcja indywidualna wzrośnie o ponad 2 proc. (w I kwartale 2010 r. wzrosła o 1,7 proc.), a PKB o przeszło 3 proc.

Polecamy: Czym działalność gospodarcza jest dla Ciebie?

REKLAMA

Sytuacja może wyglądać nieco inaczej, jeżeli wzrost stawki podatku pośredniego (VAT) o którym przedstawiciele rządu mówią od kilku dni, zostanie oficjalnie potwierdzony. Może to wywołać efekt podobny do wzrostu oczekiwań inflacyjnych - konsumenci będą zwiększali zakupy dóbr uciekając przed wzrostem cen w wyniku wzrostu podatku VAT. Silnie zwiększy to konsumpcję w okresie przed podwyższeniem stawki VAT, ale później czeka nas osłabienie skłonności do konsumpcji.

Z takim efektem mieliśmy do czynienia m.in. przed wejściem Polski do UE, kiedy oczekiwanie wzrostu stawki VAT na niektóre produkty zwiększyło w bardzo dużym stopniu popyt. W końcu roku istotnie się on jednak zmniejszył (ponad 4,5 proc. dynamika spożycia indywidualnego w trzech kwartałach 2004 r. spadła w czwartym kwartale o połowę, do 2.3 proc.). W przypadku decyzji rządu i Sejmu o wzroście stawki VAT będziemy mieć zatem wysoki, ale krótkotrwały wzrost konsumpcji indywidualnej, a następnie pogorszenie nastrojów konsumenckich. Będzie to miało destabilizujący wpływ na wzrost PKB.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lipcowy wysoki wskaźnik koniunktury konsumenckiej potwierdza, że zdecydowanie weszliśmy na ścieżkę wychodzenia ze spowolnienia gospodarczego. Co prawda gospodarstwa domowe lepiej oceniają własną kondycję finansową niż sytuację gospodarczą kraju. Niemniej jednak tych, którzy optymistycznie wypowiadają się o stanie gospodarki systematycznie przybywa" - komentuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Źródło: PKPP Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA