REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oczekiwania przedsiębiorców z Lewiatana wobec Prezydenta RP

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z oczekiwaniami PKPP Lewiatan wobec wybranego prezydenta do przeprowadzenia szeregu niezbędnych reform wymagana jest akceptacja społeczeństwa.

REKLAMA

Czy taka akceptacja jest możliwa? Tak, jeśli nowo wybrany prezydent zaangażuje się w organizowanie i prowadzenie wielkiej narodowej debaty w tej sprawie, w wyjaśnianie konieczności zmian i moderowanie procesu uzgodnień interesów dużych grup społecznych.

REKLAMA

REKLAMA

Od nowego Prezydenta oczekujemy przede wszystkim:
1. Zbudowania koalicji na rzecz zmiany systemu stanowienia prawa w Polsce, aby było racjonalne, powszechnie zrozumiałe i stabilne. Pozwoli to ograniczyć ryzyko i koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Bronisław Komorowski, mający za sobą doświadczenie Marszałka Sejmu, jest do tej roli szczególnie predestynowany.
2. Budowania poparcia dla niezbędnych, ale nieakceptowanych przez dużą część społeczeństwa zmian w polityce gospodarczej i społecznej, jak równoważenie finansów publicznych poprzez ograniczanie wydatków, dokończenie reformy emerytalnej, usprawnienie systemu ochrony zdrowia.
3. Promocji Polski w świecie i budowania dobrych relacji z naszymi głównymi partnerami gospodarczymi. Dobre relacje polityczne ułatwiają rozwój wymiany handlowej i współpracy gospodarczej, a jednocześnie zwiększają nasze bezpieczeństwo. Silna gospodarka jest warunkiem silnej pozycji na arenie międzynarodowej.

Szczególnym zadaniem nowego prezydenta powinno być zbudowanie poparcia społecznego dla trudnych reform. Dziś jest oczywiste, że naprawa finansów publicznych, służby zdrowia czy systemu emerytalnego nie jest możliwa wobec silnego oporu społecznego. Twarde fakty wskazują natomiast na ich nieuchronną konieczność. Samo żonglowanie liczbami, w tym wysokością narastającego deficytu nie robi jednak wrażenia na społeczeństwie. Brakuje zrozumienia, że stan finansów publicznych jest arytmetycznym, księgowym wynikiem nieefektywnych systemów: zabezpieczenia społecznego, podatkowego, opieki zdrowotnej, edukacji, sprawiedliwości, nieefektywnej administracji, ubogiego rynku pracy, złego stanu dróg, kolei i braku powszechnego dostępu do szerokopasmowego internetu, złego prawa i sposobu jego stanowienia, nadmiaru regulacji w gospodarce, niedokończonej prywatyzacji. Dodatkowo musimy zadbać o bezpieczeństwo energetyczne, podołać wyzwaniom klimatycznym, środowiskowym, demograficznym, zając się poprawą spójności społecznej i kapitału społecznego. Problemem jest też klimat, w jakim działają przedsiębiorcy, ciągle nieufny i na wszelki wypadek bardzo zdystansowany, jakby to nie oni dawali pracę i pokonywali kryzys.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Odkładanie tych wszystkich reform grozi dramatycznymi konsekwencjami w przyszłości. Prezydent mógłby odegrać w tej sprawie ważną, historyczną rolę, inicjując proces uzgadniania z opozycją i partnerami społecznymi kierunków zmian. Zinstytucjonalizowana, ale także otwarta debata publiczna powinna być wspierana przez ekspertów. Zaakceptowany przez wszystkie zainteresowane siły polityczne i społeczne program reform powinien stać się następnie przedmiotem szeroko zakrojonej kampanii informacyjnej, która wyjaśnieni społeczeństwu istotę reform i ich konieczność. Tylko taka droga stwarza – naszym zdaniem – szansę na wyrwanie się przez Polskę ze strefy najbiedniejszych krajów UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważnym, pozakonstytucyjnym obszarem aktywności Prezydenta powinno być wspieranie promocji Polski i polskiej gospodarki za granicą. Do tej pory różne resorty i instytucje nie mogły uzgodnić wspólnej strategii w tej sprawie. Tymczasem za rok rozpoczyna się polska prezydencja w Unii Europejskiej, a następnie Euro 2012. To niebywała okazja do takich działań promocyjnych, które byłyby elementem obliczonej na dziesięciolecia strategii promocyjnej. Dziś każdy resort działa niezależnie: gospodarki, sportu i turystyki, kultury, do tego samorządy, PAIZ, POT. Razem wydają na to 300 mln złotych rocznie. To niezbyt dużo, że przy dobrej koordynacji efektywność tej kwoty mogłaby być większa. Polska musi skuteczniej promować swoje osiągnięcia. Budowa wizerunku nowoczesnego, dynamicznego kraju ułatwi polskim przedsiębiorcom ekspansję na zagraniczne rynki. Uważamy, że koordynacja przez Prezydenta prac nad przygotowaniem spójnej, efektywnej strategii promocji Polski i polskiej gospodarki stworzyłaby możliwość wykorzystania szans, które przed nami stoją.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Źródło: PKPP Lewiatan

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA