REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy ograniczą dyskryminację w reklamie

REKLAMA

REKLAMA

We wrześniu 2010 roku wejdzie w życie nowy Kodeks Etyki Reklamy, którego przepisy precyzują zakres w jakim można wykorzystywać wizerunek kobiet i mężczyzn w reklamie, tak aby nie nosił on znamion dyskryminacji płci.

REKLAMA

Reklama jest nieodłącznym elementem współczesnego życia, jako sztuka komunikacji kształtuje postawy, oraz gusta społeczeństwa, stąd ważna jest jej zawartość i stawiane wobec niej wymagania.

Stereotypy w reklamie

Niebezpieczeństwem stereotypów jest to, że kreują pewne zachowania społeczne, oraz je utrwalają. Wizerunek kobiet w reklamach ma wpływa na ich sytuację w sferze politycznej, gospodarczej i społeczno-kulturowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przedsiębiorca w sądzie Wieszjak.pl

REKLAMA

Jak podkreśla Magdalena Grzyszko z Biura Pełnomocnika Rządu: „Dominujący obraz kobiet w reklamach jest nieakceptowany i musi ulec zmianie”. Prawie 100 % skarg, które spływają do biura dotyczą instrumentalizacji ciała kobiet i traktowania jako obiekt seksualny.

Problematyka wizerunku kobiety ma znaczenie ze względu na godność człowieka, co zostało wyrażone w Powszechnej Deklaracji Prawa Człowieka, której jeden z artykułów stanowi, że podstawą wolności, sprawiedliwości i pokoju jest uznanie przyrodzonej godności, oraz równych i niezbywalnych praw.

Niekiedy reklamy obrażają również uczucia religijne odbiorców ( kampania billbordowa znanej marki odzieżowej) czy wyśmiewają się z osób niedołężnych i starszych (przykład sieci telefonii komórkowej wykorzystującej wizerunek mało zaradnych staruszków.)

Rada Reklamy i jej zadania

Warto mieć świadomość, że mamy pośredni wpływ na przekazy reklamodawców. Skargę do Rady Reklamy może złożyć każdy, którego uczucia w jakikolwiek sposób są obrażane.

Rada ma ponad 20 dni na rozpoznanie skargi, która może złożyć zarówno grupa osób, jak i pojedynczy obywatel.

Kodeks Etyki Reklamy zawiera szczegółowe przepisy, które m.in. zakazują dyskryminacji ze względu na płeć, wyznanie czy narodowość. Nad jego przestrzeganiem czuwa Komisja Etyki Reklamy. Natomiast rolę mechanizmu wymuszającego pełni system skarg składanych na konkretną reklamę.

Od kiedy istnieje Rada Reklamy, czyli od 4 lat, jej skład osób spoza branży zwiększył się z 10 do 20 % co rzutuje na jej obiektywność przy rozpatrywaniu skarg.

Co raz więcej skarg na dyskryminujące reklamy

Optymistyczna jest coraz większa liczba wpływających skarg (co świadczy o zwiększaniu się świadomości prawnej obywateli), z roku na rok ich ilość wzrasta o ok. 30 %- rok 2008-461, w 2009 wpłynęło 627 skarg.

Dla porównania w Wielkiej Brytanii, gdzie Kodeks Etyki Reklamy opiera się na systemie samoregulacji (funkcjonuje od 50 lat i jest uważany za najlepszy na świecie) Komisja brytyjska w 2008 roku rozpatrzyła 26 tys. skarg, co świadczy o bardzo wysokim poziomie społeczeństwa obywatelskiego.

Mimo takiej ilości skarg, po przeprowadzeniu analizy wszystkim reklam pod kątem respektowania standardów zawartych w Kodeksie Etyki Reklamy, okazało się, że aż 97 % je spełniało.

Przykład z Wielkiej Brytanii

Polecamy: Reklama.wieszjak.pl

Ciekawym rozwiązaniem wyrażonym w brytyjskim Kodeksie Etyki Reklamy jest to, iż jego zasady są oddzielone od zasad egzekwowania. Tym zajmuje się specjalna instytucja niezależna od Państwa, utrzymywana z obowiązkowych składek, składająca się w 1/3 z przedstawicieli branży reklamowej i w 2/3 z osób spoza branży- tzw. reprezentantów społeczeństwa.

Więcej: Walka z dyskryminacją w reklamie

Źródło: Prawnik.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA

Prawdziwa rewolucja w prawie i ulga dla przedsiębiorców: Maksymalnie 6 dni w roku na kontrole w firmach

To ma być prawdziwa rewolucja w prawie gospodarczym, ale nie tylko. Deregulacja obejmująca uproszczenie działalności gospodarczej i prowadzenie firmy w Polsce ma objąć całe otoczenie prawne biznesu. Na początek zmiany w kontrolach, które w obecnym kształcie dezorganizują funkcjonowanie firm, pochłaniają czas i koszty a dodatkowo stresują właścicieli i pracowników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

REKLAMA