REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepsze nastroje w przedsiębiorstwach

Roman Przasnyski
Główny analityk Gold Finance.

REKLAMA

REKLAMA

Koniunktura w polskiej gospodarce nadal się poprawia. Przedsiębiorcy coraz bardziej optymistycznie oceniają sytuację i perspektywy rozwoju. Potwierdzają to analizy prowadzone przez Narodowy Bank Polski.

Wyliczany przez Główny Urząd Statystyczny wskaźnik koniunktury w przemyśle wzrósł z 7 punktów w marcu do 10 punktów w kwietniu, osiągając poziom najwyższy od września 2008 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Jego wartość rośnie od września ubiegłego roku. Poprawę zasygnalizowała co czwarta ankietowana przez GUS firma, zaś pogorszenie dostrzegło jedynie 15 proc. przedsiębiorstw. Dobre nastroje to zasługa zwiększającego się portfela zamówień i wzrostu produkcji. Perspektywy na przyszłość są również optymistyczne. Nadal maleją trudności w regulowaniu przez firmy bieżących zobowiązań finansowych, choć poziom należności firm wciąż rośnie.

Ciągle utrzymują się duże zapasy wyrobów w magazynach. Przedsiębiorcy oceniają, że skala redukcji zatrudnienia będzie mniejsza niż w marcu. Poziom optymizmu wciąż jest dość zróżnicowany w zależności od wielkości firm. W najlepszych nastrojach są przedstawiciele największych przedsiębiorstw, nieźle jest też w firmach średniej wielkości. Małe firmy wciąż oceniają koniunkturę negatywnie, choć nieco lepiej niż w marcu.

Systematycznie poprawia się też sytuacja w budownictwie. Wskaźnik koniunktury w tym dziale gospodarki zwiększył się z minus 6 punktów w marcu do plus 2 punktów w kwietniu. Wyszedł on na plus po raz pierwszy od listopada 2008 r. Z 3 do 6 punktów zwiększył się w kwietniu wskaźnik koniunktury w handlu. Jeszcze w lutym sięgał zaledwie minus 3 punkty.

REKLAMA

Z 30 do 33 punktów wzrósł wskaźnik koniunktury w firmach zajmujących się działalności finansową i ubezpieczeniową. Po niewielkim pogorszeniu w marcu, oceny koniunktury poprawiły się w grupie firm związanych z informacją i komunikacją. Wskaźnik zwiększył swoją wartość z 19 do 22 punktów. Z minus 1 do plus 4 punktów wzrósł wskaźnik koniunktury w gastronomii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezbyt dobrze wiedzie się przedsiębiorstwom transportowym i zajmującym się gospodarką magazynową. Tu wskaźnik koniunktury zwiększył się z minus 7 do minus 1 punktu. Wciąż nieznacznie przeważa jednak liczba firm obawiających się pogorszenia sytuacji w najbliższej przyszłości.

Poprawę bieżącej sytuacji przedsiębiorstw sygnalizują też badania prowadzone przez Narodowy Bank Polski. Przedsiębiorcy wykazują większy optymizm w prognozach na najbliższą przyszłość. Wzrósł udział firm, które deklarują, że trudności związane z kryzysem mają już za sobą, choć wciąż jeszcze pogorszenie sytuacji odczuwają przedstawiciele branż budowlanej i transportowej. W pierwszych trzech miesiącach br. dostrzegalna była niewielka poprawa popytu, zaś prognozy w tym zakresie są zdecydowanie bardziej optymistyczne.

Dobre są perspektywy dla eksportu. Mimo umocnienia naszej waluty, eksporterzy oceniają, że rentowność tego typu działalności pozostaje na dość wysokim poziomie. Poprawiają się też perspektywy rynku pracy. Negatywne tendencje coraz wyraźniej wyhamowują. Coraz więcej firm planuje zwiększenie zatrudnienia w najbliższych miesiącach.

Maleje zaś udział przedsiębiorstw przewidujących redukcje etatów. Można też liczyć na niewielki wzrost płac. Firmy potwierdzają osłabienie tempa wzrostu cen wyrobów.

Polecamy: Firma.wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA