REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost polskiego eksportu

REKLAMA

REKLAMA

W okresie styczeń - luty br. eksport w cenach bieżących wyniósł 66,3 mld zł, a import 71,7 mld zł. W porównaniu z analogicznym okresem ub. roku eksport zwiększył się o 3,4 proc., a import o 1,3 proc.

Ujemne saldo ukształtowało się na poziomie 5,4mld zł (w analogicznym okresie ub. roku minus 6,6mld zł).

REKLAMA

Eksport wyrażony w dolarach USA wyniósł 23,1mld USD, a import 24,9 mld USD. W porównaniu z analogicznym okresem ub. roku eksport zwiększył się o 13,9 proc., a import o 11,1 proc. Ujemne saldo ukształtowało się w wysokości 1,8mld USD (w analogicznym okresie ub. roku minus 2,2mld USD).

Eksport wyrażony w euro wyniósł 16,2mld EUR, import 17,5mld EUR, a ujemne saldo 1,3mld EUR, przed rokiem minus 1,6mld EUR (eksport zwiększył się o 7,4%, a import o 4,9%).

Ujemne salda odnotowano z krajami rozwijającymi się – minus 10,8mld zł (minus 3,7mld USD, minus 2,6mld EUR), z krajami Europy Środkowo-Wschodniej – minus 4,6mld zł (minus 1,6mld USD, minus 1,1mld EUR), dodatnie saldo osiągnięto z krajami rozwiniętymi 10,1mld zł (3,5mld USD, 2,5mld EUR), w tym z krajami UE saldo osiągnęło poziom 11,4mld zł (4 mld USD, 2,8mld EUR).

Udział krajów rozwiniętych w eksporcie ogółem wynosił 85,6 proc. (w tym UE 79,3 proc.), a w imporcie 65,2 proc. (w tym UE 57,5 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Udział Niemiec w eksporcie był niższy niż w analogicznym okresie ub. roku o 1,3 pkt i wyniósł 25,7 proc., a w imporcie – niższy o 0,8 pkt i stanowił 20,7 proc. Dodatnie saldo wyniosło 2,2 mld zł (0,8mld USD, 0,5 mld EUR), w analogicznym okresie ub. roku saldo wyniosło 2,1 mld zł (0,7 mld USD, 0,5 mld EUR).

Wśród głównych partnerów handlowych Polski wzrost eksportu odnotowano do Hiszpanii, na Węgry, do W. Brytanii, Rosji, Francji i Republiki Czeskiej, a importu z Rosji, Republiki Czeskiej, Belgii i Niderlandów.

Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły 68,7 proc. eksportu (w analogicznym okresie ub. roku 69,9 proc.) i 66,9 proc. importu ogółem (odpowiednio 68 proc.).

GUS/IN

Polecamy: Zarządzanie.wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

REKLAMA

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

REKLAMA